به گزاش اکوایران؛ قیمت پیاز از پاییز شکل صعودی به خود گرفت و با ادامه این روند کم‌کم کمبود آن در بازار نمایان شد. در این مدت دولت طرح افزایش تعرفه صادرات پیاز را در دستور کار قرار داد تا شاید با کاهش صادرات بتواند بازار این کالای اساسی را کنترل کند، اما این اقدامات هنوز نتیجه‌ای در بر نداشته است. حال معاون وزیر جهاد کشاورزی در کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی اعلام کرده که با محدودیت صادرات و افزایش واردات پیاز، قیمت آن از هفته آینده کاهش خواهد یافت.

 آبان ماه بود که وزارت جهادکشاورزی عوارض صادرات پیاز را در استان‌های هرمزگان و جنوب کرمان به عنوان استان‌های قطب تولید این محصول از ۱۲۰ درصد به ۵۰ درصد کاهش داد. سید جواد ساداتی نژاد سعی داشت نشان دهد در کنار تامین نیاز داخل  قادر به صادرات نیز هستیم. اما با گذشت دو ماه از این سیاست قیمت پیاز سر به فلک کشید و به کالایی نایاب بدل شد، با این شرایط عوارض صادرات پیاز  به 100 درصد رسید. البته افزایش تعرفه صادرات پیاز تنها چند روز روی 100 درصد ماند و پس از افزایش اولیه عوارض صادرات، شاهپور علایی‌مقدم، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد،  این عوارض مجدد افزایش یافته است و به  سطح  ۱۸۰ درصد رسیده است. او دلیل این موضوع را  حمایت از مصرف‌کننده مطرح کرد. اما این راهکار هم کمکی به بازار نکرد، بطوریکه در حال حاضر پیاز در میادین تره‌بار با محدودیت عرضه می شوند. با وجود محدودیت عرضه در بازار معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام خبر برداشت و ورود پیاز جدید امروز در کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی اعلام کرد که با محدودیت صادرات و افزایش واردات پیاز، قیمت آن هفته آینده کاهش خواهد یافت.

به گفته علیرضا مهاجر  یکی از دلایلی که منجر به افزایش قیمت پیاز شد ارزان بودن پیاز در سال گذشته بود که باعث شد کشاورزان کمتر پیاز بکارند، موضوع دیگر نیز این بود که صادرات اقلام سبزی و صیفی به‌موقع محدود نشد و  با توجه به اختلاف قیمت ارز قسمت زیادی از پیاز تولیدی صادر شد.

وی افزود: در زمان حاضر صادرات این اقلام محدود شده است و امیدواریم هفته آینده قیمت‌ها کاهش یابد؛ البته واردات هم انجام می‌شود.