به گزارش اکوایران؛ خبر اعلام شده در حالی که ابتدای خردادماه دبیر انجمن صنایع فراورده های لبنی ایران اعلام کرد با روجود مکاتبات مکرر با دولت، کماکان قیمت 3 قلم کالای لبنی از سوی دولت مشخص نشده است، بنابراین واحدهای عضو برای خرید شیرخام به قیمت جدید و اصلاح قیمت محصولات لبنی برپایه نرخ جدید شیر خام، خود اقدام کنند. این انجمن برای افزایش قیمت محصولات لبنی و ضرر ناشی از این اقدام به دامداری‌ها به آیین‌نامه قیمت‌گذاری محصولات ساخت داخل استناد کرده و براساس این آیین‌نامه خواهان پرداخت شیرخام به نرخ جدید به دامداری‌ها و اصلاح قیمت محصولات بر پایه نرخ جدید شد.

برمبنای مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، قیمت تضمینی شیر خام 15 هزار تومان و بهای چربی برای هر یک دهم درصد را 200 تومان خواهد بود.

حال با اقدام انجمن صنایع فراورده‌های لنبی امروز علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اهمیت شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی به این نکته اشاره کرد که افزایش قیمت شیر موجب شد برخی تصور کنند که سایر محصولات لبنی نیز باید افزایش قیمت داشته باشد که رویه درستی نیست و ما در کمیسیون تلاش می‌کنیم تا از روند افزایش قیمت جلوگیری کنیم.

از سوی دیگر سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی هم در اظهارنظری اعلام کرد که پس از تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت شیر خام، شرکت‌های تولید محصولات لبنی از سازمان حمایت برای افزایش قیمت مواد لبنی درخواست کردند که این موضوع در کارگروه‌های مربوطه در حال پیگیری است؛ اما هیچ مجوزی برای افزایش قیمت صادر نشده است، افزایش قیمت خودسرانه اقدام به گران‌فروشی است و هر شرکتی که نسبت به قیمت‌های قبلی افزایش قیمت داشته باشد، مصداق گران‌فروش است و قطعا با آن برخورد خواهد شد، تمامی این تخلفات مورد رسیدگی و برخورد واقع خواهد شد.

اظهارنظرات مطرح شده در حالی است که با افزایش قیمت شیرخام از سوی دامداری‌ها قیمت سایر محصولات نیز با توجه به افزایش ماده اولیه شکل افزایشی به خود خواهد گرفت و جلوگیری از این افزایش ضرر و زیان تولیدکننده و در نهایت افت تولید را به همراه خواهد داشت. با این شرایط این امکان وجود دارد که شاهد کاهش عرضه این محصولات در بازار و در نهایت افزایش قیمت در خرده فروشی‌ها باشیم.