به گزارش اکوایران؛ براساس آمار گمرک ارزش صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور در سال گذشته ۵۳ میلیارد و ۱۶۶میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزشی رشدی 9.7 درصدی داشته است. حال با توجه به پیش‌بینی رقم صادراتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توان گفت در سه سال آینده صادرات ایران باید افزایشی حدود 22 میلیارد دلاری داشته باشد. رشدی که نشان می‌دهد برای تحقق آن صادرات کشور سالانه باید افزایشی بیش از 7 میلیارد دلاری را ثبت کند. براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک ارزش صادرات ایران در سال  1400 حدود 48 میلیارد بوده است که مقایسه آن با سال 1401 از رشد حدود 5 میلیاردی ارزش صادراتی حکایت دارد.

این به آن معنی است که به جای افزایش 5 میلیارد دلاری سالانه (حد فاصل 1400 تا 1401) باید رشد 7 میلیارد دلاری محقق شود. بدین ترتیب وزارت صمت باید دست کم 40 درصد میزان رشد صادرات خود را افزایش دهد.

هدف‌گذاری صادراتی ایران

 سیدمهدی نیازی در گردهمایی روسای نمایندگی‌های ایران با اعلام برنامه صادراتی این وزارتخانه برای افق سال ۱۴۰۴ و رسیدن به رقم ۷۵ میلیارد دلاری به این نکته اشاره کرد که ظرفیت رسیدن به این رقم در کشور وجود دارد.

سرپرست وزارت صمت اضافه کرد: باید در حوزه واردات هم مبتنی بر ظرفیت‌های کشورهای هدف و مزیت‌های ایران، ظرفیت‌سازی شود تا در نهایت به افزایش ارزش و حجم روابط تجاری اعم از صادرات و واردات در افق ۱۴۰۴ منجر شود.

علاوه بر رسیدن به رشد صادراتی نیازی در این نشست اعلام کرد که در نقشه راه وزارت صمت همکاری با حدود ۵۰ کشور در اولویت‌ قرار گرفته و پیش نویس آن تهیه شده است و برای رسیدن به این برنامه  از سفرا و روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور می خواهیم در یک برنامه دو ماهه و با همکاری وزارت صمت، نقشه راه تجارت ایران با کشورهای هدف را نهایی کنیم تا حلقه های مفقوده، زیرساخت های مورد نیاز و دستورکار و فعالیت های دستگاه های اجرایی با این کشورها مشخص شده و همه ظرفیت های داخل کشور و سفارت خانه ها برای عملیاتی شدن این دستورکار و فعالیت های تعیین شده بکارگیری شود.

تنوع‌بخشی در کالاهای صادراتی  

اما در کنار تسهیل روند صادرات و توسعه مناسبات تجاری می توان گفت تنوع‌ بخشی در مبادی و مقاصد تجاری یکی دیگر از راهکارهای رشد تجارت خارجی کشور محسوب می شود. در این خصوص سرپرست وزارت صمت با اشاره به اینکه برای صادرات کالاهای خام و نیمه خام عوارض در نظر گرفته شده است عنوان کرد: بر این اساس بحث تنوع‌بخشی در کالاهای صادراتی هم موضوع بسیار مهمی است که در حال برنامه ریزی و اجرای پروژه های مختلف برای تحقق این رویکرد هستیم.