به گزارش اکوایران: با توجه به روند تجارت ایران می‌توان گفت در دو ماه ابتدای امسال، ٢٨ درصد صادرات ایران به این اقلیم از طریق مرزهای تمرچین پیرانشهر، باشماق کردستان و پرویز خان کرمانشاه با اقلیم کردستان عراق صورت گرفته که این امر حکایت از اهمیت مرزهای غربی کشور دارد. محمد رضوانی‌فر در نخستین نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق در ارومیه، به این نکته اشاره کرد که سال گذشته سهم مرزهای اقلیم کردستان از صادرات ایران به عراق، ۲۲ درصد بود که با اقداماتی چون تسهیل تجارت مرزی، این رقم افزایش 6 درصدی داشته است. داده‌های گمرک نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی متوسط ارزش کالاهای صادراتی ایران به اقلیم کردستان عراق، از متوسط ارزش صادراتی کشور بالاتر بوده است. در این خصوص محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه عراق با سهم ۱۹ درصدی و ۱۰ میلیارد دلاری مقصد دوم صادراتی کشور محسوب می‌شود، گفت: سهم اقلیم کردستان عراق نیز از مقاصد صادراتی ایران هم به پنج درصد می‌رسد که رقم قابل توجهی است.

با توجه به اهمیت مناطق مرزی این پرسش مطرح می شود که برای توسعه روابط با کشورها و مناطق هم مرز مانند اقلیم کردستان عراق ایران باید چه اقداماتی صورت دهد؟ رییس گمرک در این خصوص به این نکته اشاره می‌کند که رفع محدودیت‌های صادراتی، ترانزیتی و فعالیت شبانه‌روزی گمرکات از جمله اقداماتی است که می توان در این خصوص صورت داد، از سوی دیگر ایران برای فعال کردن کلیه رویه‌های گمرکی در گمرکات هم مرز با اقلیم کردستان عراق اعلام آمادگی می‌کند.

علاوه بر موارد مذکور رضوانی‌فر، پیشنهاد پذیرش گواهی‌های بهداشت و استاندارد صادره از سوی هر دو کشور در گمرکات مرزی مربوطه از دیگر پیشنهادات رئیس کل گمرک ایران برای رونق و توسعه تجارت در مرزهای مشترک با اقلیم کردستان عراق است مواردی که می‌تواند روند صادرات به این منطقه را افزایش دهد.

به گفته رئیس کل گمرک ایران ۲۴ ساعت کردن فعالیت‌های مرزی به ویژه در مرز تمرچین و تسهیلات ارائه شده در مرز از دیگر اقدامات مؤثر برای افزایش صادرات به منطقه اقلیم کردستان عراق محسوب می‌شود.