بررسی آخرین تحولات معاملات خودرهای خارجی

سه عامل کاهشی نشدن قیمت وارداتی‌ها دربازار + جدول قیمت

کدخبر: ۳۶۹۴۹۲
بسیاری از فعالان بازار خودرو انتظار ریزش قیمت خودروهای وارداتی را پس از نزولی شدن قیمت دلار در هفته گذشته داشتند، اما تحقیقات میدانی نشان می دهد که دامنه نوسان خودروهای خارجی در محدوده 3 تا 5 درصد باقی مانده است.
سه عامل کاهشی نشدن قیمت وارداتی‌ها دربازار + جدول قیمت

به گزارش اقتصادنیوز؛ با نزولی شدن قیمت دلار در بازار در حالی که فروشندگان و مصرف کنندگان انتظار تعدیل قیمت در بازار خودرو متناسب با بازار ارز را داشتند، این انتظار برآورده نشد. هفته گذشته قیمت دلار تا کانال ۲۷هزار تومان پایین آمد، این در حالی بود که در این دوره زمانی وارداتی ها حداکثر افت 5 درصدی قیمت را ثبت کردند.   

دلایل عدم کاهش قیمت

اما سوالی که در این میان مطرح می شود این است که چرا بازار وارداتی ها از بازار ارز تبعیت نکرد؟ در این خصوص می توان سه سناریو مطرح کرد، اولین و مهمترین سناریو به ممنوعیت واردات خودرو باز می گردد، از حدود 3 سال پیش ورود خودروهای جدید به بازار وارداتی ها ممنوع شد و بازار با وروی جدید از سمت عرضه روبرو نبود به همین دلیل کاهش قیمت ها متناسب با سایر بازارها صورت نمی گیرد.

از سوی دیگر بازار خودروهای وارداتی به دلیل ممنوعیت در واردات با انحصار از سمت عرضه روبرو بوده اند و می توان گفت دارندگان خودروهای خارجی دست بالاتر را در بازار دارند به همین دلیل قیمت گذاری نه براساس نیاز بازار بلکه براساس خواسته فروشنده تعیین می شود.

اما سومین عامل به انتظارات منفی باز می گردد،‌برخی معامله گران و فعالان بازارهای خودروهای وارداتی معتقدند به دلیل اینکه انتظارات منفی حاکم بر اقتصاد ایران در بازار خودرو هم وجود دارد، بازار برخی اتفاقات منفی آینده را پیش بینی می کند و به همین دلیل قیمت بالاتر از عوامل بنیادی بازار حرکت می کنند.

شاهد انتظارات منفی در بازار خودرو

برای نمونه خودرو سانتافه در بازار ایران با قیمت دو میلیارد و 400 میلیون تومان داد و ستد می شود.

از دو جنبه می توان این قیمت را تحلیلکرد در جنبه نخست قیمت کنونی بر پایه نرخ ارز در بازار داخلی به دلار تبدیل شود. با توجه به نرخ ارز در بازار قیمت دلاری خودرو سانتافه مدل 2017 در ایران حدود 82 هزار دلار می شود. یعنی مصرف کننده ایرانی برای خرید سانتافه 2017 معادل 82 هزار دلار هزینه می کند.

این در حالی است که در بازار جهانی مدل 2020 این خودرو 39 هزار دلار قیمت گذاری شده است. در واقع قیمت دلاری سانتافه 2017 در ایران 110 درصد از آخرین مدل سانتافه در بازار جهانی گرانتر است.

امکان دارد برخی به نظام تعرفه ای در ایران اشاره کنند. بالاترین نرخ تعرفه ای که برای خودرو قبل از ممنوعیت وضع شده بود تعرفه 140 درصدی بود با فرض این تعرفه قیمت سانتافه 2020 در ایران 93 هزار دلار می شود و اگر قرار بود این خودرو با تعرفه 100 درصد وارد کشور قیمتی معادل 78 هزار دلاری به خود می گرفت .

برای همگن سازی مقایسه و کشف نرخ دلار سانتافه 2017 می توان به مقایسه قیمت خودرو مشابه در بازار جهانی بازار ایران پرداخت. در بازار جهانی مشابه خودرویی که هم اکنون در ایران معامله می شود 31 هزار دلار فروخته می شود. در حال حاضر نیز قیمت ریالی این خودرو در بازار ایران دو میلیارد و 400 میلیون در نظر گرفته شده است.

 با این حساب این خودرو 31 هزار دلاری، اگر با تعرفه 140 درصدی وارد شده باشد، نرخ دلاری آن در حدود 32 هزار تومان خواهد بود.

اگر هم تعرفه  100 درصد فرض شود نرخ دلار آن به 38 هزار تومان افزایش می یابد. در حالی که دلار هم اکنون زیر این سطوح در نوسان است و هفته گذشته از مرز ۳۰هزار تومان هم فاصله گرفت.

این محاسبه سرانگشتی از یک مدلی خودرو وارداتی شاهدی برای انتظارات تورمی و نرخ های ذهنی بازیگران بازار خودرو از متغیرهای اقتصادی است.

رشد یا افت در انتظار بازار

در بازار دو دیدگاه در خصوص آینده قیمت خودروهای وارداتی وجود دارد، در دیدگاه اول برخی از فعالان بازار خودرو معتقدند که قیمت به سقف رسیده و امکان تعدیل قیمت وجود دارد اما به دلیل ممنوعت واردات خودرو فروشندگان تلاش می کنند با مقاومت در برابر کاهش، تعدیل را به تاخیر اندازند. اما در مقابل گروه دوم معتقدند که بازار در حال حاضر تعلیق به سر می برد که تعلیق نیز ناشی از عدم قطعیت در حوزه سیاسی به خصوص انتخابات آمریکا است و با از بین رفتن این قطعیت ها مسیر بازار از نیمه دوم آبان روشن می شود و مسیری که بسیاری معتقدند به دلیل کمبود عرضه افزایشی خواهد بود.

خودرو وارداتی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید