در گزارش اقتصادنیوز مطرح شد

آخرین تصمیم برای واردات خودرو از مناطق آزاد

کدخبر: ۳۹۶۱۶۹
اقتصادنیوز: در حالی که بسیاری از خریداران خودورهای خارجی چشم انتظار تصویب ورود خودروهای در حال تردد در مناطق آزاد به سرزمین اصلی بودند، تا از این طریق بازار محدود وارداتی جانی تازه گیرد امروز بهارستان نشین ها با این طرح مخالفت کردند.
آخرین تصمیم برای واردات خودرو از مناطق آزاد

به گزارش اقتصادنیوز ؛ اواخر دی ماه 1399 کمیسیون تلفیق برای ورود و خروج خودرو به مناطق آزاد دو مصوبه داشت؛ ورود خودروهای صفر به این مناطق ممنوع شد؛ اما واردات خودرو از مناطق آزاد به منطقه اصلی، مجاز اعلام شد. این تصمیم از همان ابتدا با شبهات بسیاری همراه بود،  ممنوعیت واردات خودرو صفر به مناطق آزاد در حالی تصویب شد که منع وارداتی در این مناطق همزمان با  اجرای آن در سرزمین اصلی عملی شد.

در اکوایران ببینید: لوکس ها وارد نخواهند شد

 این پیشنهاد کمیسیون تلفیق اما در صحن مجلس با چالش‌هایی مواجه شد.  بسیاری از نمایندگان درباره این مصوبه کمیسیون تلفیق ایراداتی داشتند و اعتراض‌هایی درباره آن مطرح کردند. بخشی از این اعتراض‌ها بیشتر سیاسی به نظر می‌رسید وبه واردات خودروهای تولید شده در ایالات‌متحده معطوف بود. آنان تاکید داشتند که ممنوعیت واردات باید تنها به خودروهای آمریکایی محدود شده و سایر خودروهای از این ممنوعیت مبرا باشند. با این حال با فعل‌وانفعالات چند روز اخیر مجلس، بهارستان‌نشین ها امروز با کل مصوبه مجوز ورود خودروهای در حال تردد در مناطق آزاد  به سرزمین اصلی مخالفت کردند.

بهارستان نشین ها با 212 رای موافق، 12 رأی مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 245 نماینده حاضر در صحن علنی با واردات خودروهای خارجی از مناطق آزاد به داخل کشور مخالفت کردند.

دلیل ممنوعیت واردات خودرو از مناطق آزاد

 فربد زاوه کارشناس حوزه خودرودرباره این تصمیم مجلس با اشاره به اینکه این پیشنهاد در مجموع با قانون ممنوعیت ورود خودروهای خارجی در حال تردد در مناطق آزاد به سرزمین اصلی مغایرت داشت تاکید کرد: واردات خوردو های خارجی در ابتدای دهه 70 برای منطقه آزاد کیش مجاز شد در همان زمان این بند نیز در قانون دیده شد که این خودروها امکان ورود به سرزمین اصلی را ندارند.

به گفته زاوه، در مصوبه اولیه جزییات به صورت دقیق و کامل قید شده به همین دلیل نکته مبهمی در این مصوبه وجود نداشت؛ اما در مصوبه کمیسیون تلفیق ابهاماتی وجود داشت به همین دلیل در صورتی که بهارستان نشین ها می خواستند به لایحه کمیسیون تلفیق رای مثبت بدهند در ابتدا باید  تکلیف قانون اول را روشن می کردند و پس از آن نسبت به تصویب قانون جدید اقدام می کردند. به گفته زاوه، در صورت تصویب ورود خودروهای در حال تردد در مناطق آزاد بدون تعیین تکلیف جزئیات قانون قبلی کارآمدی لازم را ندارد و ممکن است بسیاری از امور با گره‌های قانونی مواجه شوند.

زاوه در ادامه در خصوص شبهات مطرح شده مبنی بر اینکه مجلس تنها با ورود خودروهای آمریکایی به سرزمین اصلی مخالف کرده بود نیز تصریح کرد:  این ممنوعیت شامل تمام خودروهای در حال تردد در مناطق آزاد می شود و تنها در برگیرنده خودروهای آمریکایی نیست.

با این شرایط می توان گفت تنها روزنه امید متقاضیان خودروهای وارداتی برای ورود خودروهای جدید به بازار بسته شد و باید منتظر بود که آیا واردات خودرو در مجموع آزاد خواهد شد یا اینکه همچنان ورود خودرو به کشور ممنوع خواهد بود و شاهد انحصار در بازار خودرو خواهیم بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید