تعیین قیمت خودرو از کدام مسیر می گذرد؟

افزایش قیمت پرطرفدارهای سایپا در بازار

کدخبر: ۴۰۴۸۴۷
تغییر موضع شورای رقابت شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت خودرو هر چند موجب شد تا بازار ایران خودریی ها امروز به آرامش برسد؛ اما این تغییر موضع روی محصولات پرطرفدار سایپا اثرگذار نبود و محصولات این گروه امروز با رشد یک تا دو میلیون تومان در بازار عرضه شدند.
افزایش قیمت پرطرفدارهای سایپا در بازار

به گزارش اقتصادنیوز؛ در اولین روزهای سال جاری خبر اعلام شده از سوی رییس شورای رقابت مبنی بر اینکه افزایش قیمت خودرو قطعی است، کافی بود تا تمام پیش بینی ها در خصوص کاهش قیمت خودرو با شروع مذاکرات وین و تعطیلی مراکز شماره گذاری نقش برآب شود.

حال با گذشت حدود یک هفته از اعلام خبر قطعی بودن افزایش قیمت خودرو؛ امروز رضا شیوا با تغییر موضع شورای رقابت اعلام کرد که برای اعلام نرخ جدید منتظریم تا بانک مرکزی تورم بخشی 6 ماهه را اعلام کند تا در خصوص دستورالعمل قیمت خودرو تصمیم گیری کنیم.

از سوی دیگر بازرس کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور نیز امروز در خبری اعلام کرد، درباره قیمت‌گذاری خودرو، مصوباتی که در سال گذشته وجود داشته، همچنان تسری دارد و هرگونه کاهش یا افزایش قیمت، بر اساس نرخ تورم بخشی که از بانک مرکزی دریافت می‌شود مورد تصمیم‌گیری قرار خواهد گرفت.

اشکان میرمحمدی گفت: هر دو گروه خودروساز درباره قیمت قطعات اصلی خودرو اعلام نظر می‌کنند و سپس از جانب بانک مرکزی موضوع مورد تحقیق قرار می‌گیرد و بر اساس نرخ تورم بخشی که بانک مرکزی اعلام می‌کند ضریب لازم افزایشی یا کاهشی متناسب در دستورالعمل تنظیم قیمت، منتج به تعیین قیمت خودرو خواهد شد و مشخص می‌شود در دوره زمانی مدنظر هر خودرویی باید افزایش یا کاهش قیمت داشته باشد .

با این شرایط باید منتظر بود تا مشخص شود که قیمت خودرو در سال جاری چه سمت و سویی به خود خواهد گرفت.  

 قیمت محصولات سایپا

براساس ارزیابی های صورت گرفته با وجود تعطیلی بازار خودرو به گفته فعالان اقتصادی محصولات پرطرفدار سایپا امروز با رشد یک تا دو میلیون تومان در بازار قیمت خوردند. رشد قیمت در بازار سایپا در حالی ثبت شده که به گفته فعالان بازار خودرو با توجه به تعطیلی مراکز شماره گذاری و نمایشگاههای خودرو خرید و فروش چندانی در بازار صورت نمی گیرد و معاملاتی هم که می شود به صورت محدود و پشت درهای بسته صورت می گیرد.

اما فعالان بازار خودرو بر این نکته نیز تاکید می کنند که عرضه محدود برخی محصولات از سوی شرکت سایپا یکی دلایلی است که موجب شده تا بازار محصولات این شرکت رشد قیمت را تجربه کنند.

ارزیابی بازار نشان دهنده آن است که امروز بیشترین رشد قیمت در میان محصولات سایپا به  «ساینا» اختصاص داشته است. «ساینا» از جمله محصولات سایپا است که طی روزهای اخیر به دفعات رشد قیمت را تجربه کرد و امروز نیز با افزایش دو میلیونی قیمت آن در بازار به 143 میلیون تومان رسید.

با توجه ارزیابی های صورت گرفته «کوییکR» و «کوییک معمولی» نیز با افزایش یک میلیون تومانی به ترتیب در بازار با قیمت 159 و 147 میلیون تومان معامله شدند.

از سوی دیگر در میان خانواده تیبا نیز مدل «صندوقدار» این خانواده نیز امروز در بازار رشد یک میلیون تومانی را تجربه کرد و قیمت آن به 128 میلیون تومان رسید و «تیبا دو معمولی» نیز بدون تغییر با قیمت 138 میلیون تومان در بازار معامله شد. 

از سوی دیگر در میان محصولات سایپا می توان به خودرو «شاهین» اشاره کرد که اواخر سال گذشته به تعداد محدود و به صورت نمادین به خریداران این خودرو تحویل شد. شرکت سایپا در آن زمان قیمت 268 میلیون تومان را برای این خودرو تعیین کرد و مشخص نیست این خودرو در نهایت با چه قیمتی به دست خریداران خواهد رسید.

از جمله محصولات سایپا که امروز قیمت آنها مورد ارزیابی قرار گرفته اند، می توان به «شاهین»، «کوییکR» ، «کوییک معمولی»، «تیبا صندوقدار»، «تیبا2» و «ساینا» اشاره کرد.

سایپا 22

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید