مقایسه قیمت آمبولانس در ایران و جهان

وعده غیر عملی ایران‌خودرو برای تولید آمبولانس

کدخبر: ۵۳۸۰۵۱
اقتصادنیوز:با وجود وعده مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو برای تولید دو هزار دستگاه ون آمبولانس، برخی کارشناسان می‌گویند بعید است که ایران‌خودرو دیزل بتواند این تعداد آمبولانس را تولید کند.
وعده غیر عملی ایران‌خودرو برای تولید آمبولانس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در تاریخ دوم شهریور گفته بود «از سال 1380 تاکنون سه هزار و 930 دستگاه آمبولانس توسط ایران‌خودرو دیزل عرضه شده که نشان‌دهنده سهم 60 درصدی این مجموعه در آمبولانس‌های کشور است».

بر اساس اعلام ایکوپرس، مهدی خطیبی می‌گوید ایران خودرو دیزل آمادگی دارد سالانه نسبت به تامین و تولید دو هزار دستگاه ون آمبولانس و بیش از 100 دستگاه اتوبوس‌ آمبولانس اقدام کند.

با وجود این اظهارات، جعفر میعادفر - رئیس سازمان اورژانس کشور - روز شنبه (30 آبان) در گفت «طی چهار سال گذشته حتی یک آمبولانس هم خریداری نشده و عمر آمبولانس‌هایی که در ایران وجود دارند، حداقل پنج سال است.»

میعادفر گفته بود که دست‌کم سه هزار آمبولانس، عمر بیش از 15 سال دارند که باید جایگزین شوند تا بتوان نسبت به از رده خارج کردن آمبولانس‌های فرسوده اقدام کرد.

ایران‌خودرو توان ساخت ۲ هزار دستگاه آمبولانس را دارد؟

در این میان سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا ایران‌خودرو توانایی لازم برای ساخت آمبولانس مورد نیاز شبکه درمانی کشور را دارد؟

کارشناسان یادآوری می‌کنند که آمبولانس، صرفا یک خودرو نیست و ویژگی‌های خاصی همراه با نقلیه مناسب دارد. اینگونه نیست که بر روی یک وانت اتاقک قرار دهند و آن را تبدیل به آمبولانس کنند. اتاق آمبولانس و سیستم تعلیق آن باید مناسب حال بیمار باشد تا به او لطمه نزند. تجهیزات داخل آمبولانس نیز بسیار مهم است و فقط یک اتاق نیست.

طبق نظر کارشناسان، از طرفی با تعداد ناچیز تولید آمبولانس در داخل کشور، کمبود آن رفع نمی‌شود. تولید آمبولانس باید تیراژ منطقی داشته باشد تا بتوان آن را داخلی‌سازی کرد.

کارشناسان: بعید است ایران‌خودرو 2 هزار دستگاه تولید کند

با وجود وعده مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو برای تولید دو هزار دستگاه ون آمبولانس، برخی کارشناسان می‌گویند بعید است که ایران‌خودرو دیزل بتواند این تعداد آمبولانس را تولید کند.

طبق اظهارات این کارشناسان، خودروسازان باید اول اثبات کنند که می‌توانند این کار را انجام دهند و مشخصات استاندارد آمبولانس را رعایت کنند و بیمار، همراه او و تجهیزات مورد نیاز آمبولانس را در نظر بگیرند. از تولیدات خودروسازی‌های داخلی می‌توان تولید آمبولانس توسط این شرکت‌ها را مقایسه کرد. در واقع اگر سواریِ تولید داخل با خودروی سواری شرکت‌های برتر خودروسازی قابل مقایسه و رقابت باشد، منطقی است که بتوانند آمبولانس نیز تولید کنند. وقتی خودروی سواری استاندارد تولید نمی‌شود، طبیعی است که تولید آمبولانس استاندارد نیز ممکن نباشد.

مقایسه قیمت آمبولانس در ایران و جهان

جدا از مساله توان تولید، مساله قیمت نیز موضوعی مهم است و به همین خاطر، قیمت آمبولانس را از طریق سایت‌های فروش خودرو بررسی کردیم. بر این اساس، آمبولانس جدید «وانا» مدل 1401 با حجم موتور 2700 سی‌سی یک میلیارد و 550 میلیون تومان قیمت خورده که با در نظر گرفتن دلار 35 هزار تومانی، بیش از 44 هزار دلار است. حال قیمت جهانی آمبولانس مدل 2022 چند برند از خودروسازی‌های جهان را بررسی می‌کنیم.

آمبولانس‌های تولیدی شرکت چینی خودروسای «دانگ فنگ» با تجهیزات کامل از 13 هزار و 500 تا 23 هزار دلار قیمت دارند. 

آمبولانس‌های مدل «هایس» متعلق به شرکت ژاپنی تویوتا که جزو مدل‌های وارداتی به ایران نیز به شمار می‌رود، قیمتی بین 36 هزار و 400 دلار تا 55 هزار دلار دارند. قیمت آمبولانس مدل 2023 این برند نیز از 44 هزار و 800 تا 54 هزار و 800 دلار اعلام شده است. 

قیمت آمبولانس «تویوتا لندکروز» نیز که به ایران وارد می‌شود، بین 51 هزار تا 54 هزار و 600 دلار است. 

آمبولانس خودروسازی «سیتروئن» نیز 36 هزار و 300 دلار قیمت خورده است.

همچنین، آمبولانس «مرسدس بنز» بدون پرداخت مالیات در اروپا با ماهیانه 730 یورو به صورت اقساط فروخته می‌شود. 

حال با توجه به قیمت و تکنولوژی ساخت آمبولانس در برندهای مطرح جهان باید ببینیم آیا خودروساز داخلی، اولا توانایی تولید این  تعدادِ ادعایی را دارد و ثانیا همان میزان هم که ممکن است تولید کند، با قیمت‌های جهانی و استانداردها و کیفیت روزِ جهان قابل رقابت خواهد بود یا خیر؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید