نوبخت: استقراض از بانک مرکزی حرف بی‌اساسی است؛ آقای همتی هم این را تایید می‌کند/ مطلقا کاندیدا نمی شوم

کدخبر: ۴۱۱۰۸۸
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در کلاب هاوس گفت:: استقراض از بانک مرکزی حرف بی‌اساسی است؛ آقای همتی هم این را تایید می‌کند.
نوبخت: استقراض از بانک مرکزی حرف بی‌اساسی است؛ آقای همتی هم این را تایید می‌کند/ مطلقا کاندیدا نمی شوم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در تشریح هشت سال عملکرد سازمان برنامه و بودجه در «کلاب هاوس» اظهار کرد: ماموریت راهبردی و اصلی سازمان، راهبری و رصد توسعه کشور است که این ماموریت باید با مطالعه به انجام برسد. نظارت و ارزشیابی مدیریت در نهادهای کشور نیز جزو وظایف ما بود.

وی افزود: باید در چارچوب وظایف از سازمان برنامه و بودجه کشور انتظار داشته باشیم. احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی خود وقت زیادی را از ما کسر کرد.

نوبخت به نتیجه رساندن سند آمایش سرزمین در دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت: مراحل بررسی این سند از پیش از انقلاب  آغاز و امسال به نتیجه نهایی رسید. این نهاد با برنامه ریزی و سند برنامه ششم توسعه در پی رشد ۸ درصدی اقتصاد و همچنین ایجاد یک میلیون شغل بود.

وی تاکید کرد: تحریم و بسیاری از فشارها ما را به تدوین بودجه در سایه محدودیت های فروش نفت واداشت و البته شرایط منجر نشد تا حقوق ها و دستمزد ها با مشکل مواجه شوند.

نوبخت به بودجه ریزی بر مبنای عملکرد اشاره کرد و گفت: بخش بزرگی از بودجه حقوق و دستمزد است که تخت عنوان بند «و» بدون توجه به عملکرد باید پرداخت شود. البته بودجه عمرانی دستگاه ها و صورت وضعیت ها پرداخت می شود.

وی افزود: تمام یارانه پنهان که یک هزار و سیصد هزار میلیارد تومان است را شناسایی کرده و به شورای هماهنگی اقتصادی تقدیم کرده ایم. نه تنها یارانه پنهان مشخص است در این مسیر حتی معافیت های مالیاتی که بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز است هم مشخص شده است.

تحویل لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان به دولت تا هفته آینده

نوبخت گفت: لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان تا هفته آینده تحویل دولت می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: ۱.۲ میلیارد دلار طلب ما از بانک مرکزی است که البته این نهاد نتوانسته ارزها را به ریال تسعیر کند. به معنی نقص و ضعف بانک مرکزی نیست. اینکه ما برای بودجه از بانک مرکزی استقراض می کنیم، کذب است و آقای همتی هم این موضوع را تایید می کند.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: ارز حاصل  از فروش فرآورده های نفتی امکان تبدیل به ریال نداشته و ما بر همین اساس به مشکل برخورده ایم.

نوبخت گفت: هیچگاه هیچ وزیری پشت در اتاق من برای دریافت بودجه ننشسته است. حتی مراجعات مردمی را هم به شنود اختلاف نظرها دعوت می کنم.

وی افزود: در سال ۱۳۹۹ اگر بودجه ۵۶۴ هزار میلیارد تومان بود. سهم نفت حدود ۶ درصد و  نفت و میعانات گازی ۲ درصد بود. در سال های گذشته هم از صد و چند میلیارد دلار درآمد ارزی به چند میلیارد دلار تقلیل پیدا کرده است.

نوبخت بیان کرد: حدود ۹ هزار میلیارد تومان نسبت به منابع دولت کمتر استفاده کردیم. اعتبارات عمرانی ۴۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: ۲ میلیون شغل در سراسر کشور با راه اندازی طرح های عمرانی ایجاد کردیم.

نوبخت به شورای مشورتی اشاره کرد و گفت: شورای مشورتی تشکیل شد و در سطح شهرستان ها هم نظر داشتند. سالی چندبار با هیات رئیسان این شوراها مذاکره می کردم.

در انتخاب وزرا رئیس جمهور تصمیم می گیرد

نوبخت تاکید کرد: در رابطه باعزل و نصب وزرا ، شخص رئیس جمهور تصمیم می گیرند و ما وزیری را تحمیل و معرفی نکردیم.

محصولات برجام برای بودجه چه بود؟

نوبخت با اشاره به تلاش این نهاد در سال های برجامی گفت: در آن زمان از ثبات و آرامش نرخ ارز و برخورداری بخش خصوصی توانستیم استفاده کنیم. همچنین نرخ دو رقمی تورم را یک رقمی کردیم.

وی افزود: با ورود به تحریم ها رسالت دولت تغییر کرد و به سمت بودجه برنامه ریزی شده حرکت کردیم. برای مددجویان به مقدار قابل توجهی مستمری را افزایش دادیم. مستمری ۴۰ هزار تومانی را به ۳۴۰ هزار تومان تا ۹۰۰ هزار تومان برای خانوار ۴ نفره افزایش دادیم. بالغ بر صد و هشت هزار میلیارد تومان برای برنامه های رفاهی هزینه کردیم.

مطلقا کاندیدا نمی شوم

معاون رئیس جمهور با حضور در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص احتمال کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، گفت: مطلقا کاندیدا نمی شوم و برای بازگشت به دانشگاه روزشماری می کنم و برنامه تحصیلی ‎ام را هم تدوین کرده ‎ام.

تغییر جداول بودجه، بحث داخلی مجلس است

در ادامه این بحث حمید پورمحمدی، معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: از روز اول بررسی بودجه، یعنی از ۱۲ آذرماه تا ۲۷ اسفندماه در کمیسیون های مختلف مجلس حضور داریم و روز پایانی نیز در به صحن علنی می رویم اما رابطه سازمان برنامه با مجلس شورای اسلامی از روز ۲۱ اسفندماه قطع می‌شود تا زمانی که بودجه به دولت ابلاغ شود.

او افزود: امسال معاونت قوانین مجلس، جداول بودجه را به سازمان برنامه ارسال کرد و ما اعلام کردیم که تنها جداولی مورد تایید است که توسط رئیس قوه مقننه به رئیس قوه مجریه تحویل داده شود که این کار نیز توسط رئیس قوه مقننه صورت گرفت.

این مقام مسئول گفت: اینکه در این فرآیند، آمار و ارقام جداول تغییر کرده یا نه، بحث داخلی مجلس است و ارتباطی به سازمان برنامه و بودجه یا دولت ندارد.

دولت از بورس تامین کسری بودجه کرد؟

پور محمدی گفت: ۳۴ هزار میلیارد تومان دولت سهام عرضه کرد تا جلوی رشد بی حد و نصب بورس را بگیرد و این عمل به سهامداران صدمه وارد نکرد.

او گفت: کرونا، تورم وارداتی و تورم انتظاری اقتصاد را با مشکل مواجه کرد که دولت باید وارد عمل می شد. از جمله کارها عبارتند از بازار کالا بود. دولت با سیاست های منقبض پولی، سیاست های مالی را منبسط پیش برد. در بخش هزینه های اولویت بندی کند. برای کنترل بازار بورس اوراق مالی منتشر کرد و سهام عرضه کرد.

پور محمدی تاکید کرد: در گرانی ها دولت با افزایش حقوق ها به جلو رفت و به معیشت عمومی توان تزریق کرد.

پور محمدی گفت: دولت ها به طور مستقیم از بانک ها استقراض نمی کنند بلکه از طریق طرح های عمرانی نیمه تمام و پروژه ها نسبت به تامین مالی اقدام می کنند.

وی افزود: وقتی طرحی بیش از ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قانون گذار اجازه استقراض را می دهد و دولت را مکلف به پرداخت این بدهی در بودجه سال آتی می کند.

امکان تجمیع پرداخت یارانه به صورت یکجا نیز وجود دارد

در ادامه بحث پور اصغری معاون رئیس سازمان برنامه بودجه و کشور گفت: یکی از دلایلی که یارانه پردرآمدها به درستی حذف و هدفمندسازی یارانه ها به درستی اجرایی نشد، بانک اطلاعاتی ضعیف در اختیار ما بود. موضوعی که وزارت کار هم در آن دخیل بود.

وی افزود: البته که بی ثمر هم نبود برخی از پر درآمدها حذف شدند و یارانه دریافت نکردند.

این مقام مسئول در ادامه به دلیل واریز نشدن یکجا هر دو یارانه(نقدی و معیشتی) گفت: این طرح در دست بررسی است و امکان تجمیع پرداخت یارانه به صورت یکجا نیز وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید