ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد

کدخبر: ۴۱۱۳۵۵
سیزدهمین ماراتن انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد. انتخاباتی در روزهای کرونا زده ایران.
 ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، با دستور رسمی وزارت کشور، ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح امروز (سه‌شنبه) آغاز شد. 

براساس آنچه وزارت کشور پیشتر اعلام کرده بود، ثبت‌نام از داوطلبان فقط در وزارت کشور انجام می‌شود و داوطلبان تا روز ۲۵ اردیبهشت فرصت دارند در این انتخابات ثبت نام کنند.

زمان ثبت‌نام از ساعت ۸ الی ۱۸ روزهای ۲۱ تا ۲۵ اردیبهشت خواهد بود.

ه شورای نگهبان ۵ روز برای رسیدگی و احراز صلاحیت‌ها فرصت دارد که در صورت لزوم تا ۵ روز دیگر هم قابل تمدید است. برهمین اساس شورای نگهبان از تاریخ ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت به صلاحیت داوطلبان رسیدگی می‌کند و پس از اعلام نتایج این بررسی‌ها از روز ۳۱ اردیبهشت تا ۴ خرداد نیز شورای نگهبان فرصت دارد تا به شکایت داوطلبان ردصلاحیت شده رسیدگی کند.

در نهایت نیز روز پنجم خرداد لیست داوطلبان تأیید صلاحیت شده اعلام خواهد شد.

بعد از آنکه شورای نگهبان تایید صلاحیت شده‌ها را به وزارت کشور اعلام کرد، عملا از ۷ خرداد تبلیغات نامزدها به مدت ۲۰ روز شروع می‌شود.

بر اساس تصمیم گیری ستاد ملی کرونا و تأکیدات وزارت بهداشت، مقرر شده است که هر نامزد یا داوطلب انتخاباتی، یک همراه داشته باشد و اگر تعداد بیشتری همراه داشته باشند وزارت کشور از پذیرش افراد معذور خواهد بود.

در انتخابات ۱۴۰۰، ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۱ میلیون ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رای اولی هستند.

همه کسانی که ۱۸ سالشان تمام می‌شود می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. براساس اعلام مسئولین ستاد انتخابات، به تفکیک استان‌ها تهران بیشترین تعداد واجدین رای را دارد که ۹ میلیون ۸۰۰ هزار نفر می‌شوند.

همچنین عوامل اجرایی حدود ۵۰۰ هزار نفرند که با عوامل ناظر و امنیتی و پلیس حدود ۱ میلیون نفر می‌شوند.

اعلام شرایط و مدارک داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری

روز گذشته وزارت کشور در اطلاعیه‌ای شرایط و مدارک لازم برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری برای ثبت نام را اعلام کرد.

متن کامل این اطلاعیه بدین شرح است:

به آگاهی ملت شریف ایران اسلامی می رساند، ثبت نام داوطلبان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری از روز سه شنبه تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ تا روز شنبه تاریخ ۲۵ اردیبهشت۱۴۰۰ جمعاً به مدت ۵ روز از ساعت ۸:۰۰ صبح لغایت ۱۸:۰۰ (به مدت ۱۰ ساعت) در محل وزارت کشور واقع در میدان فاطمی، ابتدای خیابان شهید گمنام، تالار بزرگ وزارت کشور، انجام می پذیرد.

به استناد ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری، داوطلبان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:

• از رجال مذهبی، سیاسی؛
• ایرانی الاصل؛
• تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران؛
• مدیر و مدبر؛
• دارای حسن سابقه و امانت و تقوی؛
• مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.

بر اساس ماده 55 قانون، مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام به شرح زیر است:

۱) اصل شناسنامه عکس دار و چهار (۴) برگ تصویر کلیه صفحات آن؛

۲) اصل کارت ملی و تصویر آن؛

۳) دو (۲) قطعه عکس ۴ × ۶ جدید؛ضمناً در تعامل و همکاری فی مابین مجریان و ناظران انتخابات و در اجرای ماده ۵۹ قانون، اسناد و مدارک مثبت صلاحیت داوطلبان که در اطلاعیه شماره ۵ هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده است در هنگام ثبت نام داوطلبان، توسط وزارت کشور دریافت و در اختیار شورای نگهبان قرار می گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید