فشار بر کادر درمان چند برابر شد

2 هفته قرمز کرونایی در ایران/روند صعودی فوتی‌ها

کدخبر: ۴۲۸۱۲۹
اقتصادنیوز: در تقویم کرونایی سال 1400 دو هفته تلخ در آمارها رقم خورد. هفته پایان فروردین و هفته پایان تیر. این دو مقطع، قرمزترین هفته ها در تقویم کرونایی کشور بوده اند. با این تفاوت که نسبت ابتلا به تستها درپایان تیر به قله خود رسیده و به مراتب بیشتر از فروردین به ثبت رسیده است.
2 هفته قرمز کرونایی در ایران/روند صعودی فوتی‌ها

به گزارش اقتصادنیوز، در بررسی روند هفتگی آمارهای کرونایی می توان روند شاخص های نگران کننده بیماری را به طور واضح تری مشاهده کرد چرا که دیگر خبری از نوسان های روزانه آماری نیست. این قاب هفتگی موج های ابتلا را نیز بهتر نشان می دهد. 

موج کرونایی در کشور اکنون به عدد پنج رسیده است. هر موجی که از این ویروس در کشور جولان پیدا کرده سطح جدیدتری از آمارهای نگران کننده را به ثبت رسانده است. 

در همین خصوص در آخرین خیز این بیماری متغیرهای نگران کننده ابتلا و مرگ و میر روندی صعودی و خطرناک را آغاز کرده و همچنان درمسیر افزایش قرار دارند.

قرمزترین هفته های کرونایی

مجموع مبتلایان در هفته پایانی تیر ماه امسال، برابر با 159 هزار و 714 نفر بوده و نسبت به هفته قبل 12.7 درصد افزایش پیدا کرده است. یعنی به طور متوسط در این مقطع روزی 22 هزار و 800 نفر به این بیماری مبتلا شده اند.

این ششمین هفته ای است که آمارهای ابتلا به صورت متوالی در مسیر افزایش قرار دارند. در این مدت هر هفته بر میزان سرایت این بیماری در کشور افزوده شده و در نهایت به قرمزترین وضع خود در تقویم کرونایی ایران رسیده است.

به طور کلی طبق آمارهای وزارت بهداشت در سال  1400 در دو هفته پایان تیرماه و پایان فروردین ماه بیشترین میزان ابتلا به کرونا به ثبت رسیده است. یعنی تنها به فاصله دوماه دو موج خطرناک از این بیماری در کشور شکل گرفته که با ورود متغیر دیگری به محاسبات مشاهده می‌شود موج پنجم از نگرانی بیشتری برخوردار است.

رکورد نسبت ابتلا به تست هفتگی

افزایش ابتلا به کرونا در این هفته در حالی رقم خورده که تعداد تستهای اخذ شده نصف آزمایش های کرونایی در هفته آخر فروردین امسال بوده است.

درپیک هفتگی موج چهارم نزدیک به یک میلیون تست از اشخاص گرفته شده که این عدد در هفته اخیر معادل با تقریبا 500 هزار تست بوده است.

نسبت تعداد ابتلا به تستها در این مقطع نشان می دهد نرخ مثبت بودن پاسخ آزمایش ها در آمارهای هفتگی کشور اکنون برابر با 31.7 درصد بوده است و دومین قله از این متغیر را در کل تقویم کرونایی ایران ثبت رسانده است.

پیش از این در هفته نخست آذر 99، رکوردی معادل با 32.6 درصد به ثبت رسیده بوده که البته هنوز شکسته نشده است.

اما با افزایش تعداد مبتلایان، مرگ ومیر نیز در هفته اخیر صعودی شد.

روند صعودی مرگ و میرکرونا در تیر

شمار فوتی های بیماری کرونا درهفت روز گذشته برابر با هزار و 482 نفر بوده است. مقایسه هفتگی نشان می دهد این متغیر نسبت به هفته قبل خود 18.7 درصد افزایش پیدا کرده و برای چهارمین هفته متوالی در مسیر افزایشی قرار گرفته است.

با توجه به روندهای آماری ابتلا و بیماران هنوز ممکن است با فوتی های بیشتری در هفته بعد مواجه شویم.

روند صعودی بیماران تحت درمان درکشور

طبق محاسبات مجموع افرادی که اکنون چه در بیمارستان ها چه در منازل مبتلا به این ویروس هستند برابر با 336 هزار و 492 نفر بوده که نسبت به هفته قبل 7.6 درصد افزایش پیدا کرده است.

با افزایش ابتلا این آمارها نیز صعودی شده و در نهایت موجب فشار دوباره بر کادر درمان و بیمارستانها شده است.

در نهایت باتوجه به روند دوباره رو به رشد بیماری در کشور شرایط کرونایی ایران، نیازمند کنترل سریعتر این بیماری بوده و از سویی کادر درمان نیز باید در این حین بیشتر مورد پشتیبانی و توجه قرار بگیرد.

  • N
  • N2
  • N3
  • N4
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید