مدارس دخترانه مقطع متوسطه بازگشایی می شود

خبرخوش امارت اسلامی برای دختران افغان

کدخبر: ۵۲۴۱۰۴
اقتصادنیوز: شیر محمد عباس استانکزی از حاکمان جدید کابل خواست تا مدارس را برای دختران مقطع متوسطه بازگشایی کنند.
خبرخوش امارت اسلامی برای دختران افغان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، این درخواست از سوی شیر محمد عباس استانکزی، معاون وزیر خارجه طالبان در جریان گردهمایی مقام‌های ارشد طالبان در کابل مطرح شد.

 آسوشیتدپرس گزارش داد، در بحبوحه مواضع تند و تیز طالبان که بعد از فروپاشی دولتشان در نهایت در اوت سال ۲۰۲۱ دوباره بر سر کار آمدند، شنیدن چنین مواضع میانه‌رویی نادر است.

اقداماتی شامل ممنوعیت تحصیل دختران در مقاطع راهنمایی و دبیرستان، علی‌رغم وعده‌های اولیه طالبانی‌هاست. طالبان می‌گوید که روی برنامه‌ای برای بازگشایی مدارس متوسطه برای دختران کار می‌کند اما فعلا جدول زمانی ارائه نشده است.

شیر محمد عباس استانکزی در نشست کابل گفت: خیلی مهم است که آموزش برای همگان ارائه شود، بدون تبعیض. زنان باید آموزش دریافت کنند. برای تحصیل دختران هیچ منع شرعی وجود ندارد. نگذارید برخی از این مساله برای ایجاد شکاف میان دولت و مردم استفاده کنند. اگر مسائل تکنیکی وجود دارد، باید آنها را رفع کرد و مدارس برای دختران باید بازگشایی شود.

با این حال، مشخص نیست که آیا استانکزی می‌تواند تندروهایی را که به نظر می‌رسد کنترل دولت طالبان را در دست دارند، تحت تأثیر قرار دهد یا خیر.

استانکزی زمانی رئیس تیم طالبان در مذاکراتی بود که منجر به توافق سال ۲۰۲۰ در قطر بین طالبان و ایالات متحده شد؛ توافقی که شامل خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان بود.

اظهارات او پس از انتصاب وزیر جدید آموزش از سوی طالبان و چند روز پس از آن که سازمان ملل از آنها خواست تا مدارس دخترانه را بازگشایی کنند، مطرح می‌شود. سازمان ملل تخمین می‌زند که بیش از یک میلیون دختر افغان در طول سال گذشته از حضور در بیشتر دوره‌های راهنمایی و دبیرستان منع شده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید