روایت اکونومیست از پیام عبری-عربی به ایران و آمریکا؛

سیگنال واضح عربستان ‌و اسرائیل به تهران و جوبایدن

کدخبر: ۳۷۵۷۳۰
هفته‌نامه اکونومیست در مطلبی به تحلیل دیدار غیرمنتظره و محرمانه (و البته رسماً تأیید نشده) میان رهبران عربستان سعودی و اسرائیل پرداخته و آن را حاوی نشانه‌های روشنی برای ایران و رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، جو بایدن دانسته است.
سیگنال واضح عربستان ‌و اسرائیل به تهران و جوبایدن

به گزارش اقتصادنیوز، نشریه هفتگی اکونومیست در شماره اخیر خود در مطلبی با عنوان «دیداری که هرگز برگزار نشد؛ معنای یک قرار ملاقات شگفت آور» نوشت: اسرائیل و عربستان سعودی سیگنال روشنی را به ایران و جو بایدن ارسال می‌کنند.

در آخرین لحظه به وزرای اسرائیلی گفته شد که جلسه کابینه که برای 22 نوامبر برنامه‌ریزی شده بود به تعویق افتاده‌است. همچنین گفته نشد که نخست‌وزیر، بنیامین نتانیاهو، در مسیر فرودگاه با رئیس آژانس جاسوسی موساد، یوسی کوهن، که همچنین به عنوان نماینده تام‌الاختیار در کشورهایی که اسرائیل با آنها روابط رسمی ندارد فعالیت می‌کند، ملاقات کرد. شب که رسید، آنها پرواز خود را به سمت جنوب، بر فراز دریای سرخ، به عربستان سعودی انجام دادند.

ردیابی یک پرواز غیرمعمول

روزنامه نگاران تیزبین متوجه پرواز غیرمعمول در یک وب‌سایت ردیابی آنلاین پروازها شدند و به سرعت شواهد را کنار هم قرار دادند: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در پادشاهی سعودی بود و با محمد بن سلمان، ولیعهد قدرتمند سعودی، در نئوم شهری با تکنولوژی پیشرفته که ولیعهد در حال ساخت آن است، ملاقات می‌کرد.

تماس با دفتر  نتانیاهو برای تأیید گزارش‌ها مبنی بر ملاقات هر سه مرد، به طور غیرمعمول با انکار و تکذیب مواجه نشد. همانطور که سانسورگران نظامی اسرائیل که در گذشته گزارش‌های همکاری اسرائیل و سعودی را رد کرده بودند، به طرز شگفت‌آوری اقدام به سانسور نکردند.

یکی از دستیاران آقای نتانیاهو با کنایه در توئیتر نوشت که برخلاف وزیر دفاع و رقیب وی، بنی گانتز ، "که سیاسی‌کاری می‌کند" ، آقای نتانیاهو "در حال صلح است".

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، مقامات سعودی همچنین دیدار آقای نتانیاهو و شاهزاده محمد را تأیید کرده اند.

اکونومیست

سعودی ها آماده افتتاح سفارت نیستند

گفته می شود که این دو در مورد ایران و همچنین در مورد برقراری روابط دیپلماتیک صحبت کرده اند. اما برخلاف امارات متحده عربی و بحرین ، که اخیراً روابط خود را با اسرائیل "عادی‌سازی" کرده اند ، عربستان سعودی آماده افتتاح سفارت در کشور یهودی نیست.

ملک سلمان بن عبدالعزیز مدتهاست که از خواسته های فلسطین برای تشکیل یک کشور مستقل در سرزمین های تصرف شده توسط اسرائیل در سال 1967 و اصول مندرج در ابتکار عمل صلح عربی در سال 2002 حمایت می کند.

این سیاست که اعضای اتحادیه عرب را ترغیب می کند تا زمان خروج اسرائیل از تمام سرزمینهای اشغالی روابط عادی برقرار نکنند ، بعید است تا زمانی که ملک سلمان زنده است تغییر کند. یک نشانه از تنش در خاندان سلطنتی سعودی بر سر روابط با اسرائیل ، وزیر امور خارجه عربستان با تأخیر وقوع هرگونه ملاقات را انکار کرد.

پیام های انتشار خبر یک دیدار غیرمنتظره

و اگرچه هیچ یک از طرفین تأییدیه رسمی را ارائه نداده‌اند، اما به نظر می رسد که هر دو برای روشن کردن دو پیام کلیدی که از این دیدار متبادر می‌شود، خبر را تعمداً به بیرون درز داده‌اند. 

اولین هشدار به ایران است: با افزایش فعالیت های هسته ای خود ، اتحاد منطقه ای علیه تهران جسورتر می شود. در اواسط ماه نوامبر آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران 12 برابر بیشتر از حد تعیین شده در توافق هسته ای است که در سال 2015 منعقد شده بود (و آمریکا در سال 2018 از آن خارج شد). اسرائیل در گذشته تهدید کرده بود که در صورت نزدیک شدن ایران به ساخت سلاح هسته ای ، سایتهای هسته ای ایران را بمباران خواهد کرد.

دومین پیامی که این نشست ارسال می کند ، به آمریکا و دولت جو بایدن است. هنگامی که دونالد ترامپ ریاست جمهوری را به دست گرفت ، به نظر می رسید بیشتر سیاست او در خاورمیانه متمرکز بر معکوس کردن میراث سلف خود، باراک اوباما بود که دولت وی توافق هسته ای با ایران و چندین قدرت دیگر را منعقد کرده بود. آقای ترامپ توافق را پاره کرد و تحریم های اقتصادی را که تحت برجام لغو شده بود دوباره اعمال کرد. دولت وی همچنین از سیاست دیرینه آمریکا که به عنوان یک صلح بی طرف بین اسرائیل و فلسطینیان عمل می کرد ، صرف نظر کرد و گفت که آمریکا، الحاق سرزمینهای اشغالی به اسرائیل را به رسمیت می شناسد. دولت ترامپ همچنین عربستان را با موضع گیری سخت خود در قبال ایران و اغماض در نقض حقوق بشر توسط دولت سعودی -از جمله قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار تبعیدی- خوشحال کرده است.

این شرایط ممکن است در دوره آقای بایدن تغییر کند؛ چراکه رژیم سعودی را "منفور" خوانده و تهدید به توقف فروش اسلحه به عربستان کرده است. وی همچنین قول داده است که دیپلماسی را با ایران مجدداً آغاز کرده و درباره توافق هسته‌ای مذاکره مجدد کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید