مروری بر روزنامه‌های 16آذر 1399

حمله ایران به اسرائیل موجب تغییرات گستره در منطقه می‌شود /مجلس باید کلیات بودجه را ردکند!

کدخبر: ۳۷۷۳۵۹
بررسی مطبوعات امروز 16 آذر 1399 را مرورعناوین اصلی صفحات اول آنها آغاز می‌کنیم.
حمله ایران به اسرائیل موجب تغییرات گستره در منطقه می‌شود /مجلس باید کلیات بودجه را ردکند!

به گزارش اقتصادنیوز، بحث بودجه، چگونگی پاسخ به ترور اخیر یک دانشمند هسته‌ای ایرانی، مصوبه ضدبرجامی مجلس،  برخوردهای قضایی با دو معاون رئیس‌جمهور از جمله سوژه‌های مشترک امروز بوده است.

آرمان‌ملی با اشاره به بیانیه شورای عالی امنیت‌ملی درباره مصوبه ضدبرجامی مجلس تیتر زده است: فاصله بیانیه با مواضع رئیس!، جوان در این زمینه این عنوان را به کار برده است: دفاع عالی از مجلس، سیاست‌روز هم نوشته است: بیانیه فصل‌الخطاب، کیهان هم این بخش از بیانیه را به عنوان تیتر اول برگزیده است: مصوبه مجلس برای لغو تحریم‌ها با تایید شورای عالی امنیت ملی بوده است

آفتاب‌یزد این تیتر را  انتخاب کرده‌است: بودجه 1400 با پیش‌فرض لغو تحریم‌ها

ابتکار تیتر زده است: دست دولت در جیب نوسان بازار

اطلاعات برای گزارش اصلی خود این عنوان را برگزیده است: کاهش بستری وفوتی‌های ناشی از کرونا با اعمال محدودیت‌ها، جمله با انتشار نقشه ایران این تیتر را انتخاب کرده است: به رنگ نارنجی

در ادامه به گزیده برخی از مطالب روزنامه‌های امروز نگاهی خواهیم داشت.

اعتماد؛ حاشیه‌نشینی پنج اولویت اصلی آسیب‌های اجتماعی

اعتماد با اشاره به آمار وزارت کار درباره حاشیه نشینی گزارشی تهیه کرده است.  در بخشی از این مطلب آمده است:.. آنچه در این بخش می‌خوانید گزارشی است که توسط معاونت رفاه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تهیه شده است. گزارشی که نشان می‌دهد رشد حاشیه‌نشینی در ایران و جهان چطور تبدیل به مساله‌ای شده است که نمی‌شود و نباید از کنار آن عبور کرد.در سال ۱۳۹۶، در حوزه مدیریت آسیب‌های اجتماعی، اولویت‌های پنج‌گانه کشور شامل اعتیاد، حاشیه‌نشینی، طلاق، مفاسد اخلاقی و احصای مناطق بحران‌خیز در کشور تعیین و به تایید رهبر معظم انقلاب رسید. تجمیع گزارش‌های رسمی منتشر شده در کشور نشان می‌دهد که امروز ۲۹ تا ۳۵ درصد شهرنشینان (معادل ۱۸ تا ۲۲ میلیون نفر) در حدود 3 هزار سکونتگاه حاشیه‌ای زندگی می‌کنند. در بخش دیگری از این گزارش آمده است:امروز، پدیده حاشیه‌نشینی دیگر تنها مختص تهران و چند شهر بزرگ کشور نیست، بلکه به تمامی نقاط کشور تسری یافته و همه استان‌ها دارای مناطق حاشیه‌نشین هستند. به سفارش موسسه رحمان و در طرحی به مدیریت سعید مدنی، با استخراج و تجمیع اطلاعات منتشر شده در گزارش‌های رسمی و وب‌سایت‌های خبری، جمعیت حاشیه‌نشین در هر استان تخمین زده شده است. در دوره‌های بعدی، به ویژه از دهه 1370 به این ‌سو، روند حاشیه‌نشینی خصلت‌های جدیدتری یافت. در این دوره جدید اگرچه مهاجرت‌ به شهرها همچنان تداوم داشت، اما رانده ‌شدن جمعیت‌ از مراکز شهری به حاشیه‌ها نیز بر تعداد حاشیه‌نشینان افزود. در این دوره، به نحو فزاینده‌ای بخشی از طبقه متوسط شهری به صف فقیران شهری پیوستند که از جمله دلایل آن گسترش بازار آموزش، انقباض بازار کار، مقررات‌زدایی در تجارت خارجی، منعطف‌کردن قوانین کار، بی‌ثباتی و ناامنی شغلی، شوک‌های اقتصادی به ویژه در حوزه مسکن، ثابت ماندن سطح دستمزدها، عوامل زیست محیطی نظیر خشکسالی و ریزگردها و خصوصی‌سازی بنگاه‌های دولتی بوده است. داده‌های گزارشی با عنوان «مدیریت یکپارچه و حل مساله اسکان غیررسمی» که به سفارش وزارت مسکن انجام شده است، نشان می‌دهد که طی سال‌های 75-1355 حدود 40 درصد از جمعیت 5 میلیونی اضافه ‌شده به استان تهران، در ابتدا در سکونتگاه‌های غیررسمی اسکان یافته‌اند.

جدا از پاکسازی و امحا (در موارد متعددی مانند خاک‌سفید تهران، زورآباد کرج و کوی طلاب مشهد)، سه مورد از مهم‌ترین رویکردهایی که بعد از جنگ، حاشیه‌نشینی را هدف قرار داده‌اند شامل مسکن عمومی، ایجاد شهرهای جدید و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی می‌شود.

درس مهم ترامپ به ایران

اعتماد امروز گفت‌وگویی با ناصر هادیان، تحلیلگر مسائل استراتژیک و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران انجام داده‌است. گزیده این گفت‌وگو به این شرح است:

*  به نظر من بازگشت سریع، کامل و تمیز (با حسن نیت) به برجام بهترین راهکار است. امروز نفع برخی از گروه‌هایی که من اسم آنها را (بازی به هم زن) spoiler  گذاشته‌ام، این است که برجام احیا نشود. این گروه‌ها در تهران، واشنگتن، تل‌آویو، ریاض و ابوظبی هم هستند.

  *برای بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای باید توافقی یا میان بازیگران درون برجام یا اعضای شورای امنیت صورت بگیرد.

 * روس‌ها موافق بازگشت ساده امریکا به برجام نیستند.

*  اروپایی‌ها اگر امروز نگران این نبودند که ایران مسیر فعالیت‌های هسته‌ای را به گونه دیگری طی کند از بازگشت امریکا به برجام استقبال نمی‌کردند یا حتی موافق طولانی‌تر کردن این روند حتی بیش از تیم جو  بایدن بودند.

*  ما دو شرط اساسی برای بازگشت امریکا به برجام داریم: پرداخت خسارت و مساله حق کشورهای حاضر در برجام برای استفاده از مکانیسم ماشه.

  *با نظام سیاسی امریکا و دعواهایی که در این کشور در حال حاضر در جریان است، امکان ندارد این کشور خسارتی به ایران پرداخت کند.

*  در شرایطی که ایالات متحده بخواهد از زیر بار تعهدات داده شده فرار کند، این کار را انجام می‌دهد و هیچ ضمانتی نمی‌تواند مانع شود. الان که امریکا در خارج از برجام بود و ما گفتیم که این کشور نمی‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند در عالم واقع چه اتفاقی رخ  داد؟

 * ما این ‌بار در دو فاز گام‌های خود را برمی‌داریم. فاز نخست این است که جو بایدن با استفاده از دستورهای اجرایی تحریم‌ها را لغو می‌کند یا سه تحریم اصلی و مهم برای ایران نظیر فروش نفت و تحریم بانکی و مالی و سایر تحریم‌ها را هم در یک دوره سه ماهه لغو می‌کند.

*  طرفداران کلینتون در مواجهه با ایران تندروتر از طرفداران بایدن و اوباما هستند و اعتقاد دارند که دولت بایدن باید از اهرم‌های فشاری که در دولت ترامپ علیه ایران وضع شده استفاده کند.

 * اگر ترامپ یک نکته را به ما نشان داده باشد این است که امریکا با قدرتی که در اختیار دارد می‌تواند خوب یا بد سایرین را به تبعیت از خود وادار کند و همین مساله این کشور را به قدرت بلامنازع تبدیل کرده است. در این چند سال اروپا که هیچ، روسیه و چین هم در حوزه تحریم‌ها به کمک ما نیامدند، همه‌ چیز را گران فروختند اما ارزان و پنهانی خریداری کردند.

 

شرق؛ کدام نامزد 96 برای 1400 می‌آید؟

شرق در یکی از گزارش‌های صفحه اول خود به انتخابات 1400 پرداخته است. این روزنامه می‌نویسد: ...در‌صورتی‌که اخبار مبنی بر عزم قاطع محمدباقر قالیباف برای ورود به انتخابات 1400 افشا شود، هستند جریان‌ها و افرادی درون اصولگرایی که شروع به تخریب قالیباف می‌کنند. همان‌ها که او و دولت احتمالی‌اش را مصداق دولت انقلابی حزب‌اللهی نمی‌دانند و از هم‌اکنون روی چهره‌هایی مانند سعید محمد یا سعید جلیلی تمرکز دارند. نقوی‌حسینی قبلا گفته بود که استمزاجی صورت گرفته که رئیسی و قالیباف به مسئولیت‌های فعلی‌شان ادامه دهند و سعید جلیلی بیشترین شانس را برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری در اختیار دارد. قبل از آن گفته شده بود که جلیلی بالاتر از قالیباف و البته پس از رئیسی، اولویت دوم اصولگرایان است و تنها کاندیدای اصلی جناح راست در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 از شانسی بیش از جلیلی برخوردار است. حالا که طبق شنیده‌ها آمدن یکی از نامزدهای سال 96 منتفی شده است، شانس قالیباف یک پله بالاتر آمده و در صورت آمدن جلیلی بعد از او قرار دارد.

مشخص است که اصولگرایان از هم‌اکنون با چالش انتخابات 1400 روبه‌رو هستند. در نبود رقیب واقعی و اصیل طبیعی است که اختلافات میان خودشان پررنگ شود.

Shargh

دنیای اقتصاد؛ تغییر انتظارات فعالان ساختمانی نسبت به قیمت و معاملات

دنیای اقتصاد در گزارش اصلی صفحه اول خود آورده است: فعالان ساختمانی تحت‌ تاثیر کاهش ریسک خارجی - عامل بیرونی التهاب‌آفرین در بازار مسکن- نسبت به آینده سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت‌وساز تغییر نگاه دادند. نتایج جدید یک نظرسنجی دوره‌ای - ماهانه- از مدیران شرکت‌های ساختمانی، نشان می‌دهد بدبینی سمت عرضه به آینده بازار ملک متوقف شده و انتظارات سازنده‌ها روی مرز خوش‌بینی قرار گرفته است. بررسی‌ها درباره این تغییر نگاه حاکی است شرایطی که آبان‌ماه در مسیر رشد قیمت مسکن رقم خورد، مطلوب سازنده‌ها است. جهش قیمت در حداقل یک‌سال اخیر نه تنها تقاضای مصرفی را آسیب زد که برای سازنده‌ها نیز از بابت «رشد شدیدتر قیمت زمین» و «نبود تقاضای موثر و پایدار» گران تمام شد. فعالان ساختمانی، آینده معاملات ملک را «غیرهیجانی» می‌بینند و در عین حال به «بازگشت خریداران مصرفی به بازار هرچند نه خیلی زود» امیدوار هستند. ریزش قیمت در بازارهای مختلف، مطابق آنچه مدیران ساختمانی اعلام کرده‌اند،‌ اثر خود را بر قیمت تمام‌شده ساخت مسکن گذاشته است.

DonyayeEghtesad_s

 

خراسان؛ اما و اگرهای بودجه ای نوبخت

خراسان در تیتر نخست خود آورده است که توضیحات نوبخت در مورد فروش 2.3 میلیون بشکه نفت، منابع جایگزین و... نشان می‌دهد آخرین و انبساطی ترین بودجه دولت روحانی درگیر تردید های جدی است.این روزنامه نوشته است: توضیحات نوبخت درباره بودجه نشان می دهد که تردید و اما و اگر درباره درآمد نفت در ذهن خود بودجه نویسان نیز وجود داشته است و سعی دارند تا در صورت محقق نشدن فروش 2.3 میلیون بشکه، با افزایش میزان پیش فروش نفت، کمبود درآمد نفت را جبران کنند. این در حالی است که پیش فروش نفت به میزان گسترده با نقدهای جدی در خصوص بازپرداخت سنگین آن در سال های بعد مواجه است. بنابراین لایحه بودجه 1400 را باید لایحه ای با اما و اگرهای نفتی جدی دانست.البته این « اگرهای» بودجه ای  نوبخت فقط به موضوع منابع نفتی منحصر نماند و وی درباره ارز 4200 نیز تاکید کرده است:اگر ارز 4200 حذف شود می توان یارانه را افزایش داد . وی همچنین  درباره درنظر گرفتن دو هزار میلیارد در بودجه برای واردات خودرو نیز تحقق این در آمد را منوط به بهبود شرایط ارزی دانسته است.

khorasannews_s

کیهان؛ حمله ایران به اسرائیل موجب تغییرات گستره در منطقه می‌شود 

کیهان در سرمقاله خود به واکنش‌ها به ترور دانشمند هسته‌ای ایرانی اشاره کرده است. این روزنامه می‌نویسد:واکنش ایران به اقدام تروریستی علیه دانشمند برجسته هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی اگر در روزهای آینده رخ دهد، اهمیت اساسی دارد و تأخیر در آن هزینه‌هایی متوجه ما می‌کند. بر این اساس یک خط سیاسی در خارج کشور و داخل ایران به راه افتاده تا نشان دهد اقدامی صورت نخواهد گرفت و یا این اقدام به زمان دیگری موکول شود. کیهان در بخش دیگری از نوشته خود آورده است: این ادبیات در عین حال سبب می‌شود تا دشمنی که پس از اقدام جنایتکارانه، نگران واکنش جدی ایران بود، به حدی از اطمینان از عدم واکنش ایران برسد که درباره جنایت خود به تبلیغات معکوس روی بیاورد. این تبلیغات معکوس از یک طرف معطوف به توجیه اقدام تروریستی خود است که نتیجه آن ترور شخصیتی شهید پس از ترور جسمی اوست و نمونه‌هایی از این را در روزهای اخیر شاهد بودیم و از طرف دیگر معطوف به قدرت‌نمایی و پوشاندن ضعف مفرط خود در برابر جبهه مقاومت است و نتیجه آن مشروعیت‌زایی برای خود و نهادهای امنیتی جنایتکار در داخل اسرائیل است.

این روزنامه در ادامه نوشت:  اقدام قدرتمندانه ایران در واکنش به ترور شهید دکتر فخری‌زاده و بقیه اقدامات جنایتکارانه‌ای که در ده سال اخیر از سوی رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی صورت گرفته است، می‌تواند وضعیت کنونی منطقه را به ضرر آمریکا، رژیم صهیونیستی و وابستگان عرب این دو تغییر دهد. اگر ایران ضربه‌ای زمین‌گیرکننده به اسرائیل بزند معنای آن این است که پایگاه‌های آمریکا در منطقه هیچ امنیتی ندارند. چرا که وقتی به رژیم اسرائیل حمله شود به این معناست که به بزرگ‌ترین پایگاه آمریکا در منطقه حمله شده و از آن پس امنیت ناوگان پنجم در بحرین و پایگاه‌های آمریکا در امارات و... معنا و مفهومی نخواهد داشت. بنابراین اقدام قاطع ایران، وضع حوزه عربی مرتبط با آمریکا و اسرائیل را نیز به هم خواهد ریخت. الان سخن این است که اسرائیل در چهار جنگ (1948 تا 1973) بر اعراب مسلط شده و برتری قدرت خود را به اثبات رسانده است. وقتی ایران به رژیم صهیونیستی ضربه اساسی بزند، معنایش اثبات دوباره ایران به عنوان «قدرت برتر» در منطقه است. آنگاه تفوق ایران بر کل سیستم امنیتی- نظامی منطقه مورد پذیرش- ولو غیر اعلامی- دشمنان آن، قرار می‌گیرد.از سوی دیگر حمله قدرتمند نظامی ایران به رژیم صهیونیستی، موج قدرتمندی را در جهان اسلام و حوزه عربی به راه می‌اندازد و آن‌قدر قدرتمند خواهد بود که نه آمریکا و نه دولت‌های عربی قادر به مهار نخواهند بود. همه می‌دانند و خود اسرائیلی‌ها و دولت‌های عربی هم اعلام کرده‌اند که دست‌کم 85 درصد مردم عرب، از توافقات اخیر امارات، بحرین و سودان با رژیم صهیونیستی، خشمگین هستند و آن را «خیانت» تلقی می‌کنند. حال در این وانفسا که اقدام رژیم‌های وابسته عرب به برقراری رسمی و آشکار رابطه با رژیم غاصب صهیونیستی، مردم عرب را به شدت ناراحت کرده است، اقدام قاطع ایران جمعیت‌های عرب را به خیابان می‌کشاند و سبب تغییرات مهمی در سطح دولت‌های منطقه می‌شود. این راز نگرانی شدید آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و وابستگان عرب آنان در منطقه و رفتارهای متناقض و توأم با ضعف آنان در پرونده ترور شهید فخری‌زاده است.

KayhanNews

وطن‌امروز؛ مجلس باید کلیات بودجه را ردکند!

«وطن امروز» در گزارش اقتصادی خود  ازآنچه دلایل لزوم رد کلیات لایحه بودجه سال 1400 می‌نامید، گزارشی تهیه کرده است:

دولت لایحه بودجه سال 1400 را چهارشنبه هفته گذشته تقدیم مجلس کرد. این لایحه در شرایطی تقدیم مجلس شد که نمایندگان و کارشناسان اقتصادی همگی در انتظار مشاهده یک بودجه متحول‌شده و متناسب با شرایط جنگ اقتصادی بودند. با این حال بررسی مفاد لایحه بودجه سال 1400 نشان داد انتظار از دولت برای هر نوع اقدام اصلاحی اساسی در اقتصاد، بیهوده است. لایحه‌ای که دولت تقدیم مجلس کرد نه‌تنها برخلاف شعارها و وعده‌های دولتمردان نشانی از اصلاح ساختار نداشت، بلکه در اعداد و ارقام منابع و مصارف هم دچار مشکلات اساسی بود. این مسائل به حدی است که شائبه برنامه‌ریزی‌های سیاسی دولت در تدوین آن را تقویت می‌کند؛ برنامه‌ریزی‌هایی که در صورت اجرا، آینده کشور را در معرض مخاطرات جدی قرار می‌دهد. نگاهی به ارقام مندرج در ماده واحده لایحه دولت، نخستین مساله مطرح در لایحه دولت را نشان می‌دهد. دولت سقف بودجه عمومی را برای سال آینده معادل 841 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است. این یعنی مصارف دولت در سال آینده معادل 841 هزار میلیارد تومان است که در نتیجه برای این مصارف باید درآمدی به همین میزان هم در لایحه پیش‌بینی شود. اقدام دولت در تعیین سقف 841 هزار میلیارد تومانی در لایحه بودجه 1400 به معنی رشد 47 درصدی سقف بودجه عمومی است. این اقدام در حالی است که کشور در برهه کنونی با یکی از سخت‌ترین شرایط درآمدی مواجه است. از همین رو انبساط 47 درصدی بودجه در شرایط کنونی می‌تواند زمینه را برای تشدید مشکلات اقتصادی کشور ایجاد کند.  این روزنامه در ادامه نوشت:  با توجه به تبعات خطرناک اقتصادی و غیراقتصادی لایحه بودجه سال آینده، مجلس یازدهم در مواجهه با نخستین لایحه بودجه دوران خود، آزمونی بزرگ در پیش دارد. بدیهی است در صورت تصویب لایحه بودجه، مجلس یازدهم هم در کنار دولت، مسؤولیت تبعات فاجعه‌بار آن را بر عهده خواهد داشت. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد تنها گزینه پیش روی مجلس، رد کلیات لایحه بودجه است. البته با توجه به نهایی نشدن بسیاری از محورهای مجلس برای اصلاح ساختار بودجه، به نظر می‌رسد بازگرداندن کلیات لایحه باید به همراه قوانین مصوب مجلس در موضوع اصلاح ساختار بودجه باشد تا دولت مجبور به تدوین مجدد لایحه بر اساس محورهای اصلاحی شود.

VatanEmruz

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید