سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

ترامپ؛ تنهاتر شد /تهدیدات امنیتی در قلب ‌آمریکا شدت گرفت /پرواز روسی در «آسمانِ ‌باز»

کدخبر: ۳۸۶۳۵۰
با نزدیک شدن به روز چهارشنبه بیستم ژانویه، هم‌زمان با مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده، جو بایدن، نگرانی‌های امنیتی در این کشور فزونی یافته است.
ترامپ؛ تنهاتر شد /تهدیدات امنیتی در قلب ‌آمریکا شدت گرفت /پرواز روسی در «آسمانِ ‌باز»

به گزارش اقتصادنیوز، خطرات امنیتی در امریکا در آستانه مراسم تحلیف جو بایدن، انحلال مهم‌ترین انجمن حامی حمایت از حمل اسلحه در ایالات متحده، اعلام استعفای وزیر بهداشت دولت دونالد ترامپ، خروج روس‌ها از توافق‌نامه آسمان باز، آزمایش‌های نظامی جدید کره‌شمالی، هشدار سازمان ملل به ایالات متحده در مورد تبعات انسانی خطرناک تحریم‌ حوثی‌ها و اعمال تحریم‌های جدید توسط دولت دونالد ترامپ در آخرین روزها سرخط رسانه‌های بین‌المللی را در نیم‌روز گذشته تشکیل داده‌اند.

امریکا زیر سایه نقاط کور دنیای مجاز

با نزدیک شدن به روز چهارشنبه بیستم ژانویه، هم‌زمان با مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده، جو بایدن، نگرانی‌های امنیتی در این کشور فزونی یافته است. از جمله این‌که یکی از تمرین‌های مراسم تحلیف به دلایل امنیتی به زمان دیگری موکول شده است. پس از یورش هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره، شرایط در واشینگتن صورتی امنیتی به خود گرفته است و در حال حاضر حضور پر شمار نیروهای مسلح در مقر کنگره، آن‌جا را شبیه به پادگانی نظامی کرده است.

1

در همین رابطه آسوشیتدپرس گزارش کرده که اف‌بی‌آی تهدیدات قابل توجهی را در واشنگتن شناسایی کرده و این سازمان مشغول ردیابی پیام‌های آنلاین نگران کننده‌ای است که در میان آن‌ها حتی اعتراض مسلحانه هم‌زمان با مراسم ادای سوگند جو بایدن در هفته آینده نیز دیده می‌شود. کریستوفر ورای، رئیس‌ پلیس فدرال آمریکا در جریان یک نشست امنیتی با شرکت مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که اف‌بی‌آی همچنان نگران وقوع اعتراضات خشونت آمیز در واشنگتن همچنین در مراکز ایالت‌ها در سراسر کشور است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اف‌بی‌آی در روزهای اخیر نسبت به فعالیت‌هایی که در نقاط کور فضای مجازی در حال انجام است، به شدت حساس شده است. همین چند روز پیش کاربری که در یکی از وب‌سایت‌های هواداری دونالد ترامپ با الهام از واقعه یورش به کنگره نوشته بود «اکنون زمان رها کردن کیبوردها و حضور در میدان نبرد است»، توسط اف‌بی‌آی بازداشت شد. اگر چه ماه‌هاست کاربران با گرایش راست افراطی در حال ارسال پیام‌هایی تهدیدآمیز بودند، اما با حادثه مذکور رویه پلیس در قبال آن‌ها تغییر کرده است.

با این حال با شناسایی افراد فعال در یورش روز ششم ژانویه از طریق فضای مجازی از سویی و بسته شدن بسیاری از حساب‌های کاربری مربوط به کاربران با گرایش راست افراطی در شبکه‌هایی چون فیس‌بوک و توئیتر، بسیاری از کاربران اقدام به حضور در فضاهایی کرده‌اندکه نظارت و دسترسی برای به آن‌ها برای نیروهای امنیتی دشوارتر است. بنابراین پیام‌رسان‌هایی چون تلگرام و رسانه کم‌تر شناخته شده MeWe به تازگی مورد استقبال این کاربران قرار گرفته‌اند.

4

به گزارش رویترز،  بارگیری تلگرام در ایالات متحده از App Store اپل و  Google Play در هفته پس از حمله به کاپیتول به 1.2 میلیون افزایش یافت که 259٪ افزایش نسبت به هفته گذشته است. در همین مدت، حدود 829،000 کاربر آمریکایی MeWe را بارگیری کردند که دلالت بر 697٪ افزایش دارد. در تلگرام، انریکه تاریو، رهبر گروه راست افراطی پسران مغرور با ارسال پست‌هایی که نقشه محاصره مجدد کاپیتول را تشریح می‌کند، از حضور کاربران در این نقاط کور دنیای وب استقبال می‌کند. Gab.com   نیز که پلت‌فرم رسانه‌ای محبوب بین کاربران راست افراطی است، روز پنج‌شنبه در یک پست توییتر اعلام کرد در هفته گذشته 2.3 میلیون کاربر جدید جذب کرده است.

اگر چه برخی از گروه‌های راست افراطی در سیستم عامل‌های عمومی و پلت‌فورم‌هایشان به هواداران نسبت به جلوگیری از چنین تظاهراتی هشدار داده‌اند و می‌گویند به نظر می‌رسد که چنین تحرکاتی دام‌هایی هستند که توسط نیروی‌های امنیتی برای سرکوب حقوق حامیان حمل اسلحه ساخته شده ، با این حال گزارش‌های امنیتی حکایت از فزونی یافتن حجم بی‌سابقه‌ای از پیام‌های تهدیدآمیز است.

انحلال مهم‌ترین انجمن حمایت از اسلحه در امریکا

به گزارش رویترز، انجمن ملی اسلحه آمریکا  (NRA)، بزرگ‌ترین گروه مدافع مالکیت خصوصی اسلحه در ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد درخواست اعلام ورشکستگی خود را در دادگاه ثبت کرده و پس از اعلام ورشکستگی، به عنوان یک سازمان جدید غیر انتفاعی در ایالت تگزاس به فعالیت ادامه می‌دهد. این انجمن هدف از اعلام ورشکستگی را خروج از «فضای سیاسی و نظارتی فاسد در نیویورک» بیان کرده است.

5

با این حال لتیشا جیمز، دادستان کل ایالت یورک ، در بیانیه‌ای گفت که اجازه نخواهد داد انجمن ملی سلاح با استفاده از فرایند ورشکستگی از نظارت فرار کند. دادستان کل نیویورک تصریح کرده است، ما این درخواست ورشکستگی را بررسی خواهیم کرد، ولی به آن‌ها اجازه نمی‌دهیم از این روش یا روش‌های دیگری برای فرار از پاسخ‌گویی و نظارت استفاده کنند. پیش از این دادستان کل ایالت نیویورک در شکایتی انجمن ملی سلاح آمریکا را به سوءمدیریت مالی متهم و خواستار انحلال آن شده بود.

او سازمان مدافع حمل سلاح در آمریکا را متهم کرده بود میلیون‌ها دلار پول را به طور نامشروع در اختیار رهبرانش قرار داده است. این انجمن در دهه‌های اخیر با درآمد بسیار زیادی که از محل هدایای دریافتی از صنایع اسلحه‌سازی، پخش آگهی برای اسلحه‌سازان و کمک‌های شهروندان طرفدار حمل سلاح به‌دست آورده، موفق شده بر سیاست کشور در مورد آزادی حمل سلاح تأثیر بزرگی بگذارد. بر اساس آمارها، این انجمن پانزده برابر لابی ضد سلاح، برای تبلیغات خرج می‌کند و از این راه و از راه نفوذ سیاسی خود توانسته است جلوی تغییر قوانین در این حوزه را بگیرد.

استعفا در آخرین روزها

دونالد ترامپ هر چه به روزهای پایانی دولتش نزدیک‌تر می‌شود اطرافش را خالی‌تر می‌بیند. در جدیدترین نمونه از دور استعفاها از دولت او آلکس ازر، وزیر بهداشت و خدمات درمانی در نامه‌ای رسمی ضمن محکومیت حمله به ساختمان کنگره از سمت خود اعلام استعفا کرد.

7

در استعفانامه او اشاره شده که «یورش به پایتخت، حمله به دموکراسی و سنت انتقال قدرت مسالمت آمیز بود که ایالات متحده آمریکا برای اولین بار آن را برای جهان به ارمغان آورده است». او خطاب به ترامپ نوشته: «من از شما می‌خواهم که هر نوع خشونت را به طور صریح محکوم کنید و خواهان این باشید که هیچ کس تلاش برای برهم زدن فعالیت‌های روز تحلیف در واشینگتن یا جاهای دیگر نکند و به پشتیبانی بی‌قیدوشرط از انتقال مسالمت‌‌آمیز قدرت در 20 ژانویه ادامه دهید». در این نامه دو صفحه‌ای ضمن اشاره به دستاوردهای دولت گلایه شده که «اقدامات و سخنان شما پس از انتخابات ... منجر به لکه‌دار کردن حیثیت انتخابات شد».

پرواز روسی در «آسمان باز»

به گزارش یورونیوز، وزارت امورخارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور به دلیل کاستی‌ها برای ادامه فعالیت در چهارچوب توافق‌نامه «آسمان باز» از این پیمان خارج می‌شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بیش از یک سال پیش خروج کشورش از این معاهده را اعلام کرد و اکنون روسیه در آستانه آغاز به کار دولت جو بایدن، چنین تصمیمی را اعلام کرده است.

بر اساس این بیانیه «به دلیل نبود پیشرفت در رفع موانع و ادامه توافق‌نامه در شرایط جدید، وزارت خارجه روسیه حق دارد آغاز مراحل داخلی خروج فدراسیون روسیه از منطقه قرارداد آسمان باز را اعلام کند... طرف روسی پیشنهادات خاصی متناسب با مفاد اساسی پیمان را به هدف دوام آن در شرایط جدید ارائه داد. اما با تأسف اعلام می‌کنیم که آنها (آمریکا و دیگر طرف‌های غربی پیمان‌نامه) از آن حمایت نکردند».

6

پیمان آسمان باز توافق‌نامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که در سال ۱۹۹۲ میلادی به امضا رسید. موضوع اصلی این پیمان اجازه پرواز هواگردهای شناسایی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده است. این پیمان هم‌چنین یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هر چه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی کشورهای عضو است. مسکو پس از خروج آمریکا از این پیمان، اصرار داشت که کشورهای شرکت‌کننده در اروپا تضمین بدهند که گزارش‌های جمع‌آوری شده پروازها از طریق خاک روسیه به ایالات متحده منتقل نگردد. اروپایی‌ها می‌گویند خود به این موضوع پایبند بوده و چون چنین ماده‌ای از پیش در مفاد پیمان‌نامه پیش‌بینی نشده، نیازی هم به مقررات اضافی نیست.

استدلال ترامپ برای خروج از پیمان آسمان باز این بود که روس‌ها پیمان را نقض می‌کنند. اتحادیه اروپا از ایالات متحده خواسته است که در اقدام خود در خروج از پیمان آسمان باز تجدیدنظر کند و از روسیه نیز خواسته است که در این پیمان مانده و محدودیت‌های پروازی را به ویژه در منطقه غربی کالینینگراد لغو کند. این منطقه از روسیه در مجاورت دو کشور عضو اتحادیه اروپا و ناتو، یعنی لهستان و لیتوانی است. روسیه ادعا کرده که محدودیت پروازها بر فراز کالینینگراد که محل استقرار شمار قابل توجهی از نیروهای نظامی است، طبق پیمان آسمان باز مجاز است. روسیه هم‌چنین مدعی است که آمریکا خود محدودیت‌های گسترده‌تری را برای هواگردهای شناسایی بر فراز آلاسکا اعمال کرده است.

قدرت‌نمایی اون برای بایدن

به گزارش بی‌بی‌سی کره شمالی از یک نوع جدید از موشک‌های بالستیک قابل پرتاب از زیردریایی‌ها را رونمایی کرده است که رسانه‌های دولتی این کشور قدرت‌مندترین سلاح جهان توصیف کرده‌اند. به گزارش رسانه‌های دولتی چندین فروند از این موشک‌ها در جریان رژه‌ای نظامی، که تحت نظارت کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برگزار می‌شد، به نمایش گذاشته شد.

9

این پس از شرکت کیم در نشستی دولتی بود که در آن آمریکا را دشمن درجه اول کشورش توصیف کرد. این قدرت‌نمایی نظامی شش روز پیش از ادای سوگند جو بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا انجام می شود.

پیگیری سیاست تحریم در وقت اضافه

دولت آمریکا چند شرکت در ایران، چین و امارات را به خاطر تجارت با خطوط کشتی‌رانی ایران تحریم کرد. سه نهاد ایرانی هم به دلیل گسترش تسلیحات متعارف مشمول تحریم شده‌اند. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد هفت نهاد را در ارتباط با خطوط کشتیرانی و حمل و نقل ایران به لیست تحریم‌ها اضافه کرده است. وزیر خارجه آمریکا مدعی شده سازمان‌های صنایع دریایی ایران، صنایع هوافضا و هم‌چنین صنایع هوایی ایران را به خاطر گسترش سلاح‌های متعارف تحریم کرده است.

11

هم‌چنین وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا با صدور دو دستورالعمل دولتی اعلام کرد موازین نظارتی جدیدی را برای کنترل انتقال فن‌آوری‌ها و فعالیت‌های افرادی که ممکن است با سرویس‌های نظامی خارجی همکاری کنند، افزایش می‌دهد. براساس بیانیه روز پنج‌شنبه دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا تشدید کنترل‌ها شامل ارتباطات با چین، کوبا، روسیه، ونزوئلا و هم‌چنین تمام کشورهای به ادعای این بیانیه حامی تروریسم خواهد شد. به گزارش یورونیوز زدن برچسب دشمن به چین، کوبا، روسیه، ونزوئلا و ایران از سوی یک عضو کابینه ایالات متحده، ۶ روز پیش از پایان کار دولت کنونی، به‌شدت مورد توجه رسانه‌های آمریکایی و خبرگزاری‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

هشدار سازمان ملل به ایالات متحده

به گزارش بی‌بی‌سی، مقام‌های ارشد سازمان ملل از آمریکا خواسته‌اند تصمیم اخیر خود درباره تروریست شناختن حوثی‌های یمن را لغو و درباره پیامدهای فاجعه‌بار این اقدام آمریکا هشدار داده‌اند. مارک لوکاک، رئیس آژانس امداد سازمان ملل، در جلسه شورای امنیت گفت که شناسایی گروه انصارالله یمن به عنوان یک گروه تروریستی ممکن است یمن را گرفتار قحطی‌ شدیدی کند که در چهل سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

10

لوکاک هشدار داد که همین الان هم حدود ۵۰ هزار یمنی در حد مرگ گرسنه هستند که در واقع نوعی قحطی در مقیاس محدود است. پنج میلیون نفر هم در شرایط نزدیک به گرسنگی کامل زندگی می‌کنند. ریچار میلز، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، به شورای امنیت این سازمان گفت که کشورش اخطارها در مورد تاثیر این تصمیم را شنیده و تدابیری را برای کاهش تاثیر آن بر تحویل کمک ها و صادرات تجاری به یمن اتخاذ می‌کند. مارتین گریفیث، میانجی سازمان ملل در یمن هم به ۱۵ عضو شورای امنیت گفت نگران است که تصمیم آمریکا تاثیری هولناک بر تلاش‌های او برای نزدیک کردن گروه‌های مختلف در یمن داشته باشد. او خواهان لغو فوری این تصمیم به دلایل بشردوستانه شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید