اعتراض زودهنگام جمهوی خواهان به تیم اقتصادی بایدن

چشم‌انداز تیره و تار در وال‌استریت

کدخبر: ۳۸۷۰۵۸
معرفی اعضای جدید تیم اقتصادی کابینه جو بایدن، جمهوری‌خواهان محافظه‌کار و فعالان وال‌استریت را نگران کرده است. از نظر آن‌ها انتصابات اخیر به صورت آشکاری حاکی از اینست که کابینه بایدن در حال انحراف به چپ است.
چشم‌انداز تیره و تار در وال‌استریت

به گزارش اقتصادنیوز، در آستانه مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در آمریکا، جو بایدن از دو چهره اقتصادی دیگر در کابینه خود رونمایی کرد. معرفی این افراد در شرایطی صورت گرفته که گرایشات اقتصادی این افراد موجب نگرانی فعالان اقتصادی و محافظه‌کاران سیاسی را پدید آورده است.

وال‌استریت در وضعیت هشدار

به گزارش رویترز، به نظر می‌رسد با انتصابات اخیر دولت جو بایدن، وال استریت با نگرانی به چهار سال در پیش روی خود می‌نگرد. معرفی دو گزینه تصدی نهادهای اقتصادی در روز دوشنبه که به قهرمانان حمایت از مصرف‌کنندگان شهره هستند، پیامی هشداردهند برای وال‌استریت محسوب می‌شود و نشانه موضع سفتی و سختی از ناحیه دولت به شمار می‌رود.

21

اخبار منتشر شده حاکی از آن است که گری گنسلر به عنوان گزینه ریاست کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC)  و روهیت چوپرا در مقام عضو کمیسیون تجارت فدرال به عنوان رئیس انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان (CFPB) در دولت جو بایدن مشغول به کار خواهند شد. تحلیل‌گران انتخاب آن‌ها به این سمت‌ها را برای پیش‌برد اولویت‌های مد نظر در زمینه سیاست‌‌گذاری‌های مربوط به تغییرات اقلیمی و عدالت اجتماعی بسیار مهم می‌دانند.

گردش به چپ

به گزارش رویترز، جمهوری‌خواهان نزدیک به وال‌استریت روز دوشنبه جوبایدن را به دلیل کرنش در برابر چپ‌گرایان سرزنش کردند و هشدار دادند که با انتخاب‌های او مخالفت خواهند کرد. پاتریک مک‌هنری، رئیس جمهوری‌خواه کمیسیون اقتصادی مجلس نمایندگان در مورد چوپرا گفته تیم بایدن در حال یارگیری از اعضای چپ افراطی است و به او هشدار داده که  باید در برابر فشارهایی با بهانه‌های غیراقتصادی و تحت عنوان مشکلات اجتماعی مقاومت کند.

به نوشته آسوشیتدپرس، گنسلر با کمک به وضع قوانین جدید در سال‌های 2009 تا 2014 در کنگره در پی بحران مالی، به مخالفت با منافع وال‌استریت شهرت دارد. او به عنوان استاد دانشکده مدیریت دانشگاه MIT، سابقه مدیریت ارشد مالی در کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون، ریاست کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC)‌ در دوره اوباما در حدفاصل سال‌های 2009 تا 2014 و نزدیک به بیست سال خدمت در شرکت خدمات مالی گلدمن‌ساکس را در کارنامه خود دارد. او با وضع قوانین جدید معاملات سوآپ توانست در سال‌های 2007 تا 2009 در برابر منافع شرکت‌های وال استریت ایستادگی کند. او از اعضای ارشد تیم انتقالی بایدن در امور فدرال رزرو، مسائل بانکی و تنظیم اوراق بهادار بود.

22

روهیت چوپرا نیزکه از نزدیکان الیزابت وارن به شما می‌آید، در سال‌های پس از بحران مالی 2008 به عنوان معاون این مرکز در انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان سرسختانه فعالیت می‌کرد؛ جایی که او نخستین بار زنگ خطر را درباره افزایش ناگهانی بدهی وام‌های دانشجویی به صدا درآورد و برای اعمال قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای شرکت‌های بزرگ فن‌آوری در مورد حریم خصوصی کاربران و در نظر گرفتن مجازات‌های بیش‌تری برای آن‌ها به طور جدی مبارزه کرد. انتخاب او در حالی انجام شده است که دموکرات‌ها به عنوان بخشی از بسته حمایتی پیشنهاد شده توسط بایدن در برایر آسیب‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، به دنبال راهی برای ارائه کمک به میلیون‌ها دانشجو و فارغ‌التحصیل آمریکایی‌اند که درگیر مشکلات ناشی از بازپرداخت وام خود هستند.

23

بازی در کنترل دموکرات‌ها

با اعلام نتایج انتخابات 3 نوامبر، جمهوری‌خواهان از این فرصت برخوردار بودند تا لااقل کنترل سنا را حفظ کنند. فعالان اقتصادی نگران هم به امیدِ انتخاب گزینه‌های معتدل‌تری از سوی جو بایدن، اخبار را دنبال می‌کردند. اما پیروزی نامزدهای حزب دموکرات در انتخابات دور دوم ایالت جورجیا در اوایل ماه جاری میلادی به معنای آن است که پس از این‌که در  روز چهارشنبه جو بایدن و کامالا هریس سوگند یاد کنند، دموکرات‌ها کنترل کاملی را بر هر دو مجلس دارند. این بدان معناست که  شرود براون، سناتور اهل اوهایو و از دشمنان مشهور وال‌استریت، کمیته اقتصادی سنا را رهبری خواهد کرد. از همین الان او گفته قصد دارد تمام تلاش خود را معطوف به لغو قوانین سهل‌گیرانه‌ای کند که از سوی دوستان دونالد ترامپ برای حمایت از وال‌استریت اجرا می‌شود.

روز دوشنبه، براون از چوپرا به عنوان گزینه‌ای جسورانه استقبال کرد که می‌توان اطمینان حاصل کرد CFPB نقش اصلی خود را در مبارزه با نابرابری‌ها در سیستم مالی به خوبی ایفا می‌کند. از نگاه او گنسلر هم کنش‌گران بد اقتصادی را مسئول وضعیت کنونی می‌داند و منافع خانواده‌های کارگری را در اولویت نخست سیاست‌هایش قرار می‌دهد.

انتظار می‌رود گنسلر شرکت‌ها را در مورد خطرات مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی، نحوه کمک‌هایشان در امور سیاسی‌، رابطه با کارگران و پرسنل، مسئولیت در برابر بحران‌ها و امور دیگری از این قبیل تحت فشار قرار بدهد. به نظر می‌رسد چوپرا هم در وهله اول نسبت به تجدیدنظر در قوانین دریافت وام و بازپرداخت بدهی‌ها اقدام کند. بازنگری در نرخ گزاف سود وام و شیوه‌های سوءاستفاده در قبال مسئله تاخیر در پرداخت بدهی‌ها که بار سنگینی را بر دوش بسیاری گذاشته و بر شکاف میان بخش‌های مختلف  جامعه افزوده، در راس برنامه‌های قرار دارد.

24

با این حال، این‌ها مشروط به این است که بایدن در ابتدا کتی کرانینگر، مدیر فعلی CFPB را از کار برکنار کند، قدرتی که به لطف حکم سال گذشته دیوان عالی کشور مبنی بر این‌که مدیر CFPB به خواست رئیس جمهور خدمت می‌کند، بدست آمده است. با این حال ریچارد هانت، مدیر اجرایی انجمن مصرف کنندگان، این ایده را که بایدن به طور خودکار می‌تواند از این قدرت استفاده کند را رد کرده است.

به اعتقاد او تغییر مدیر این اداره به محض انتقال قدرت در وهله اول باعث زیان مصرف‌کنندگان می‌شود. در سال‌های اخیر، CFPB  به یک هدف مهم در میان جمهوری‌خواهان محافظه‌کار تبدیل شده بود. ترامپ هنگام ترک مدیر پیشین در نوامبر 2017 ، میک مولوانی مدیر وقت بودجه کاخ سفید را به عنوان سرپرست CFPB  معرفی کرد. او از منتقدان جدی انجمن مصرف‌کنندگان بود و تغییرات عمیقی در آن ایجاد کرد.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید