سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

دفاع امریکایی از حیثیت برجام /علی بابا ظهور کرد

کدخبر: ۳۸۷۲۳۴
جوبایدن و کاملا هریس به محض ورود به واشنگتن با حضور در بنای یادبود آبراهام لینکلن نسبت به قربانیان همه‌گیری ویروس کرونا در ایالات متحده ادای احترام کردند.
دفاع امریکایی از حیثیت برجام /علی بابا ظهور کرد

به گزارش اقتصادنیوز، دفاع آنتونی بلینکن، گزینه گزینه جو بایدن برای هدایت وزارت امور خارجه امریکا از برجام، ادای احترام جو بایدن و کاملا هریس به قربانیان همه‌گیری ویروس کرونا، خطابه خداحافظی دونالد ترامپ، اتهامات مجدد سناتور مک‌کانل علیه ترامپ، ادامه تعلیق کانال ترامپ در یوتویوب و ظاهر شدن جک‌ما در انظار عمومی سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته تشکیل داده‌اند.

دفاع امریکایی از حیثیت برجام

به گزارش رویترز، آنتونی بلینکن، گزینه جو بایدن برای هدایت وزارت امورخارجه ایالات‌متحده، در طی سخنانی گقت برجام با همه محدودیت‌هایش توافقی موفق‌‌ بود و اگر ایران به مفاد آن بازگردد دولت بایدن هم برمی‌گردد‌ و آن را فرصتی برای مذاکره درباره مابقی مشکلات واشنگتن با ایران قرار خواهد داد؛ مسایلی چون برنامه موشکی ایران و اقدامات این کشور در منطقه. به عقیده او، خروج از برجام مسبب وضع فعلی است. وضعیتی که در آن به ادعای  او ایران به جای بیش از یک سال فقط چند ماه با رسیدن به مواد کافی برای ساخت بمب هسته‌ای فاصله دارد.

1

ادای احترام نسبت به قربانیان کرونا

به گزارش آسوشیتدپرس، جوبایدن و کاملا هریس به محض ورود به واشنگتن با حضور در بنای یادبود آبراهام لینکلن نسبت به قربانیان همه‌گیری ویروس کرونا در ایالات متحده ادای احترام کردند.

بر اساس آخرین آمار دانشگاه جانز هاپکینز، روز سه‌شنبه شمار ‌جان‌باختگان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در ایالات متحده، از مرز ۴۰۰ هزار نفر گذشت و تعداد مبتلایان نیز  به مرز  ۲۴ میلیون و ۲۲۸ هزار نفر رسید. این آمار بیش‌تر از تعداد شهروندان آمریکایی است که در جنگ جهانی اول، جنگ ویتنام و جنگ کره کشته شدند و تقریبا به همان تعدادی است که در جنگ جهانی دوم جان خود را از دست دادند.

2

تحریک به شورش

به گزارش یورونیوز، میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنای آمریکا دونالد ترامپ، را به تحریک مهاجمان به ساختمان کنگره متهم کرد. او روز سه شنبه در صحن مجلس سنا گفت: «اراذل و اوباش با دروغ تغذیه شده بودند. رئیس جمهور و دیگر افراد قدرت‌مند آن‌ها را تحریک کرده بودند. آن‌ها تلاش کردند تا با استفاده از ترس و خشونت یک رویه خاص را در یکی از ارکان حکومت فدرال متوقف کنند». این سخنان در حالی بیان می‌شود که مجلس سنا پس از پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ قرار است جلسه محاکمه او به اتهام تشویق به شورش را برگزار کند.

3

سخنرانی آخر

دونالد ترامپ در سخنرانی خداحافظی خواستار اتحاد مردم آمریکا حول ارزش‌های مشترک شد. دونالد ترامپ در سخنرانی خداحافظی خود ضمن آرزوی موفقیت برای دولت آینده، از همه مردم آمریکا خواست با تکیه بر ارزش‌های مشترک این کشور با هم متحد شوند. ترامپ در پیام ویدیویی خود گفت: «اکنون باید بیش از هر زمان دیگری با تکیه بر ارزش‌های مشترکمان متحد شویم، از اختلافات دو حزب عبور کنیم و سرنوشت خود را بسازیم». او اعتماد را منبع اتحاد و پویایی مردم آمریکا خواند و گفت: «ما باید همیشه برای همه جهان سرزمین امید، نور و افتخار باشیم». ترامپ بدون اشاره به نام جو بایدن گفت: «این هفته دولت جدیدی را تحلیف می‌کنیم و برای آن دعا می‌کنیم تا در امن و مرفه نگه داشتن آمریکا موفق باشد».

4

تصمیم آخر

به گزارش بی‌بی‌سی،  در یکی از آخرین تصمیمات وزارت خارجه آمریکا پیش از استقرار تیم دیپلماسی جو بایدن، آمریکا چین را به علت برپایی اردوگاه‌های اجباری و بدرفتاری با مسلمانان ایغور در این کشور، متهم به نسل کشی کرده است. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در آخرین روز کاری خود در توییتر ضمن اعلام این تصمیم نوشت: «من متقاعد شده‌ام که جمهوری خلق چین در حال نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در سین کیانگ و علیه مسلمانان ایغور و اعضای دیگر اقلیت‌های قومی و مذهبی است.

6

ادامه تعلیق کانال ترامپ در یوتیوب

به گزارش رویترز، شبکه یوتیوب اعلام کرد که با توجه به نگرانی درباره امکان تداوم خشونت تعلیق کانال دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا را یک هفته دیگر تمدید می‌کند. بنابر اعلام یوتیوب، با توجه به نگرانی‌های موجود در مورد احتمال بروز خشونت، کانال دونالد ترامپ برای یک هفته دیگر نیز امکان بارگذاری نخواهد داشت و قسمت نظردهی آن نیز تا اطلاع ثانوی مسدود خواهد بود.

یوتیوب هفته گذشته کانال ترامپ را به دلیل آنچه «نقض مقررات این شبکه» عنوان کرد به حالت تعلیق درآورده بود. پیش‌تر سوندار پیچای، مدیر اجرایی گوگل آلفایت، کمپانی مادی یوتیوب، گفته بود: «حساب دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده مانند حساب‌های دیگر است، به این معنی که دسترسی وی قطع نخواهد شد مگر اینکه در طول ۹۰ روز سه بار قوانین این سرویس را نقض کند».

7

 

 

رای اعتماد به نخست وزیر ایتالیا

به گزارش بی‌بی‌سی، نخست وزیر ایتالیا از مجلس سنا هم رای اعتماد گرفت. چند روز بعد از آن‌که ماتئو رنتسی، نخست وزیر سابق ایتالیا، حزب خود را از ائتلاف حاکم خارج کرد، جوزپه کونته نخست وزیر ایتالیا برای ماندن در قدرت رای مهمی کسب کرده است. این رای گیری در سنا - با ۱۵۶ رای مثبت در مقابل ۱۴۰ رای منفی و ۱۶ ممتنع - به این معنی است که آقای کونته در این مجلس از اکثریت مطلق برخوردار نخواهد بود.

او روز دوشنبه در مجلس نمایندگان با ۳۲۱ رای در مقابل ۲۵۹ رای اکثریت مطلق را به دست آورده بود. نخست وزیر ایتالیا به سنا گفت حیاتی است که انسجام سیاسی کشور که با "چالش تاریخی" همه‌گیری کرونا روبروست حفظ شود. رنتسی نیز در جلسه سنا خطاب به کونته گفت که دست به اصلاحات جسورانه‌تری بزند و اضافه کرد ایتالیا دارد بزرگ‌ترین فرصت از زمان طرح مارشال را هدر می دهد- اشاره‌ای به کمک آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم به اروپای ویران شده است. او کونته را متهم کرد به توزیع مناصب دولتی اشتغال خاطر دارد.

_116575438_mediaitem116575436

ظهور علی‌بابا

به گزارش فایننشال‌تایمز، جک‌ما، بنیان‌گذار شرکت علی‌بابا و گروه مالی ای‌ان‌تی پس از دو ماه در انظار عمومی ظاهر شد. او با شرکت در یک ویدئوکنفرانس که با حضور آنلاین صد معلم روستایی برگزار می‌شد به شایعاتی که پیرامون غیبت او شکل گرفته بود، پایان داد.

9

اعطای نشان لیاقت امریکایی به شیخ

به گزارش یورونیوز،  دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پیش از ترک کاخ سفید به پادشاه بحرین نشان لیاقت داد. رئیس جمهوری آمریکا در گفتگو با رسانه ها گفت بدلیل نقش حمدبن عیسی آل خلیفه در حمایت از نیروهای آمریکایی و «کمک به ثبات منطقه و جهان» این نشان را به وی اعطا می کند. دونالد ترامپ گفت:‌‌ «بحرین از ناوگان پنجم دریایی آمریکا حمایت های فراوانی» کرده است. بحرین همچنین با میانجیگری آمریکا با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

12

شروط اسرائیل برای ترکیه

به گزارش العربیه، رسانه‌های اسرائیلی از قبیل یدیعوت آحارونوت، جروزالیم پست سه‌شنبه 19 ژانویه از آمادگی تل‌آویو برای عادی سازی رابطه با آنکارا به شرط برچیده شدن دفاتر حماس در ترکیه خبر دادند. بر اساس این گزارش‌ها تل‌آویو برای بازگشت روابط با ترکیه، شروط زیادی گذاشته اما بارزترین آنها تعهد آنکارا به بستن دفتر حماس در استانبول و متوقف کردن فعالیت گردان‌های «القسام»، شاخه نظامی حماس است. یدیعوت آحارونوت در این رابطه می‌نویسد: «بازگشت روابط دیپلماتیک میان دو طرف و نیز بازگشت سفیر تل‌آویو به آنکارا مشروط به توقف فعالیت‌های حماس در استانبول است». شایان ذکر است کم‌تر از یک ماه قبل رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در اظهاراتی گفته بود: «ترکیه خواهان ارتباط بهتر با اسرائیل است و مذاکرات اطلاعاتی دو طرف ادامه خواهد داشت».

13

تعویق برگزاری انتخابات زودهنگام

به گزارش رویترز، برگزاری انتخابات سراسری عراق به پاییز  آینده موکول شد. بر اساس اعلام هیات دولت عراق، انتخابات سراسری این کشور به روز دهم اکتبر آینده موکول شد.  سال گذشته، کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، تاریخ برگزاری این انتخابات را حدود یک سال زودتر از موعد معمول خود و روز ششم ژوئن ۲۰۲۱ تعیین کرده بود.

اما مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق، روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نیازمندی به زمان بیشتر برای آماده‌سازی یک «انتخابات منصفانه و شفاف»، تاریخ برگزاری آن را چهار ماه به عقب انداخت. برگزاری انتخابات زودهنگام یکی از خواسته‌های اصلی معترضان عراقی بود که از اکتبر سال ۲۰۱۹ به خیابان‌های شهرهای این کشور آمدند. به نوشته رویترز، اکنون به تعویق افتادن انتخابات می‌تواند موجب برانگیخته شدن انتقاداتی مبنی بر تلاش دولت برای به فراموشی سپردن مطالبات معترضان شود.

 

00

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید