سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

مصالحه بر سر استیضاح ترامپ /یک رنگین پوست در پنتاگون

کدخبر: ۳۸۷۸۷۴
اقتصادنیوز: حضور اولین رنگین‌پوست بر مسند ریاست پنتاگون و درخواست ویژه جو بایدن از کنگره از مهمترین سرخط های خبری جهان بوده اند.
مصالحه بر سر استیضاح ترامپ /یک رنگین پوست در پنتاگون

به گزارش اقتصادنیوز، توافق میان دو حزب ایالات متحده بر سر زمان استیضاح دونالد ترامپ، حضور اولین رنگین‌پوست بر مسند ریاست پنتاگون، درخواست جو بایدن از کنگره برای تسریع در بررسی بسته حمایتی پیشنهادی او، هشدار بوریس جانسون در مورد میزان خطر ویروس جهش‌یافته و تهدید هواداران الکس ناوالنی از سوی کرملین سرخط رسانه‌های بین‌المللی را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

مصالحه بر سر زمان استیضاح

با اعلام چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس سنای آمریکا، بر اساس توافق رهبران دو حزب در سنا، رسیدگی به لایحه استیضاح دونالد ترامپ به دو هفته بعد، دوشنبه 8 فوریه موکول شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، این تصمیم به دلیل اولویت سنا برای تمرکز بر بررسی دستور کار کابینه دولت بایدن و و طرح این دولت برای مقابله با پیامدهای همه‌گیری ویروس کووید-19 اتخاذ شده است. به گفته شومر، جدول زمان‌بندی کنونی به سنا این فرصت را می‌دهد تا ابتدا برنامه اعضای کابینه و طرح دولت بایدن در برابر همه‌گیری ویروس را بررسی کند.

8

اولین رنگین پوست پنتاگون

به گزارش رویترز، سنای ایالات متحده صلاحیت لوید جی آستین را برای تکیه زدن بر مسند فرماندهی پنتاگون تائید کرد. آستین که فارغ‌التحصیل آکادمی علوم نظامی آمریکا وست ‌پوینت و  ۴۱ سال سابقه خدمت در ارتش ایالات متحده را در کارنامه‌اش دارد، با کسب رای اعتماد سنا توانست عنوان نخستین وزیر دفاع سیاه پوست در کشورش به دست آورد.

گفته می‌شود بایدن با گماردن آستین در سمت رهبری پنتاگون، به دنبال بازگرداندن ثبات به عالی‌ترین نهاد دفاعی امریکاست؛ جایی که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ دو نفر در سمت وزیر دفاع و چهار نفر در مقام وزیر موقت اداره امور پنتاگون را بر عهده گرفتند. پیش از این نیز سنا صلاحیت ایوریل هینز را به عنوان اولین زن در سمت مدیر اطلاعات ملی تأیید کرده بود. با این‌که در مقایسه با دوره‌های پیش روند تائید صلاحیت‌ها طولانی‌تر شده، انتظار می‌رود که صلاحیت سایر اعضای تیم امنیت ملی دولت جو بایدن، از جمله آنتونی بلینکن به عنوان وزیر امور خارجه نیز طی روزهای آینده در سنا تأیید شود.

9

درخواست بایدن از کنگره

به گزارش بی‌بی‌سی، جو بایدن رییس‌جمهوری جدید آمریکا، از کنگره این کشور خواست بسته محرک اقتصادی او برای نجات آمریکا از همه‌گیری کرونا را تصویب کند. بایدن که در روز دوم کاری خود باز هم فرمان‌هایی اجرایی برای افزایش کمک‌های غذایی و تسریع پرداخت کمک نقدی به آمریکایی‌ها امضا کرد هشدار داد که تلفات از ویروس کرونا در این کشور ممکن است از ۶۰۰ هزار نفر هم فراتر برود.  او همزمان با انتشار استراتژی ملی دولت خود برای مقابله با کرونا گفت: مردم زیادی در رنجند. ویروس رو به گسترش است. ۴۰۰ هزار نفر را از دست داده‌ایم و پیش‌بینی کرده‌اند که این رقم از ۶۰۰ هزار نفر هم فراتر برود. خانواده‌ها گرسنه‌اند.

عده‌ای ممکن است به علت نداشتن اجاره سقف بالای سرشان را از دست بدهند. بیکاری دوباره زیاد شده. باید وارد عمل شویم. هر شکلی هم که به موضوع نگاه کنید باید آستین بالا بزنیم. اگر الان کار را شروع کنیم اقتصاد کشور در کوتاه مدت و بلند مدت قوی‌تر خواهد بود». اگرچه با به تعویق افتادن آغاز استیضاح دونالد ترامپ راه برای متمرکز شدن کنگره درباره «بسته نجات آمریکا»  بایدن باز شده اما چالش اصلی پیش روی او، مخالفت شدید جمهوری‌خواهان با این طرح، هم‌چنان پا برجاست.

6

هشدار کرونایی جانسون

به گزارش آسوشیتدپرس، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در سخنانی هشداردهنده اعلان کرد به نظر می‌رسد شواهد اولیه حاکی از آن است که  ویروس جهش یافته جدید در بریتانیا قدرت کشندگی بیشتری دارد. این داده‌ها توسط گروهی از دانشمندان که بر روی تهدیدات تنفسی ویروس کار کرده‌اند مورد ارزیابی قرار گرفته است؛ هر چند تمامی این شواهد در مراحل ابتدایی قرار دارد. مطالعات تا کنون نشان داده است سرعت شیوع این ویروی از گونه قبلی کووید بیش‌تر است.

7

اخراج مهاجران

به گزارش بی‌بی‌سی، دولت کانادا با وجود شیوع کرونا در این کشور هزاران مهاجر را از این کشور سال گذشته اخراج کرده و به گفته وکلا این روند تشدید شده است. بر این اساس در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۱۲ هزار نفر از این کشور اخراج شدند که این رقم ۸۷۵ نفر بیشتر از سال ۲۰۱۹ و بالاترین رقم اخراج از سال ۲۰۱۵ میلادی تا کنون بوده است. کانادا مانند بسیاری از دیگر کشورهای جهان با موج دوم کووید-۱۹ دست به گریبان است و مقام‌های این کشور از شهروندان خواسته‌اند در خانه بمانند.وکلا و فعالان حقوق بشر در این کشور خواستار توقف تصمیم ماه نوامبر این کشور برای اخراج مهاجران شده‌اند.

00

تهدید هواداران ناوالنی

به گزارش رویترز، دفتر ریاست جمهوری کشور روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد تظاهراتی که قرار است روز شنبه در این کشور برای آزادی الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان دولت ولادیمیر پوتین برگزار شود، غیرقانونی است. به گفته کرملین این تظاهرات از سوی تحریک‌گران برنامه‌ریزی شده است.   بر اساس این گزارش، پلیس مسکو نیز اعلام کرده هرگونه تلاش برای برگزاری یک مراسم عمومی غیرمجاز و هرگونه اقدام تحریک‌آمیز به عنوان یک تهدید نظم عمومی تلقی خواهد شد و فورا سرکوب می‌شود. این هشدار پلیس مسکو در حالی است که فراخوان‌هایی برای شرکت در تظاهرات ضددولتی در شبکه‌های اجتماعی روسیه منتشر شده است. تعداد شهرهایی را که قرار است در آنجا تظاهرات هواداران ناوالنی برگزار شود، ۶۵ شهر اعلام شده است. همزمان وزارت آموزش روسیه از والدین دانش‌آموزان خواست که به برنامه‌های فرزندان‌ خود علاقه‌مند باشند و مانع پیوستند آنان به تظاهرات شوند.

10

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید