سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

برجام محور گفتگوی بایدن با سران اروپا /هدف‌ گذاری استراتژیک سعودی

کدخبر: ۳۸۸۳۵۸
اقتصادنیوز: در روزی که خبر گفتگوی بایدن و مکرون بر سر مسئله ایران منتشر شد در آنسوی دنیا اسرائیل از تاسیس سفارت در ابوظبی خبر داد و محمد بن سلمان از برنامه پنج ساله دوم استراتژی صندوق سرمایه‌گذاری این کشور رونمایی کرد.
برجام محور گفتگوی بایدن با سران اروپا /هدف‌ گذاری استراتژیک سعودی

به گزارش اقتصادنیوز، گفت‌وگوی مکرون و بایدن بر سر ایران، ادامه رایزنی‌ها در مورد بسته حمایتی پیشنهادی در امریکا، بازگشت دوباره امریکا به توافق اقلیمی پاریس، اعتراض‌ها در اروپا نسبت به ادامه محدودیت‌های کرونایی، احتمال برقراری قرنطینه مجدد در فرانسه، افتتاح سفارت اسرائیل در ابوظبی و اعلام هدف‌گذاری استراتژیک عربستان سعودی توسط محمدبن‌سلمان، سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

ایران، محور گفت‌وگوی امریکایی-اروپایی

کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در گفت‌وگوی تلفنی روز یک‌شنبه امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه با جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، موافقت کردند که در مورد اولویت‌های مشترک در سیاست خارجی، از جمله ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه، به ویژه در مورد مساله هسته‌ای ایران و وضعیت لبنان همکاری کنند. مکرون و بایدن همچنین درباره چگونگی ارتباط با چین و روسیه نیز صحبت کردند.

از سوی دیگر کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، روز یک‌شنبه با امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه تلفنی گفت‌و‌گو کرده و اشتیاق خود برای تقویت پیوندهای دوجانبه را ابراز کرده است. تاکید در مورد مساله هسته‌ای ایران در گفت‌وگوی روسای آمریکا و فرانسه در حالی رخ می‌دهد که پیشتر  ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه بار دیگر نسبت به برنامه اتمی ایران هشدار داده بود و گفته بود اعمال سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ نتیجه عکس به همراه داشته است و وضعیت کنونی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را یک وضعیت بسیار خطرناک توصیف کرد.

5572647_882

علاوه بر این، در بیانیه کاخ سفید آمده است که جو بایدن در جریان گفت‌و‌گوی تلفنی با امانوئل مکرون، بر تعهد خود به تقویت روابط با اروپا از طریق ناتو و شراکت آمریکا با اتحادیه اروپا تاکید کرده است.بایدن و مکرون، همچنین در مورد نیاز به هماهنگی نزدیک برای مقابله با چالش‌های مشترک مانند تغییرات اقلیمی،کووید-۱۹ و احیای اقتصاد جهانی موافقت کردند.جزئیات بیشتری از صحبت‌های بایدن و مکرون در بیانیه‌های منتشر شده از سوی دو کشور عنوان نشده است. یک روز پیش از این نیز  بایدن در گفت‌وگوی تلفنی با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، بر لزوم هماهنگی در اولویت‌های مشترک در عرصه سیاست خارجی، از جمله ایران، چین و روسیه، مقابله با تغییرات اقلیمی و همکاری مشترک بر سر کنترل کووید-۱۹ تاکید کرده بودند.

رایزنی بر سر بسته حمایتی

به گزارش رویترز، روز یک‌شنبه مقامات کاخ سفید در تماس با قانون‌گذارانی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات تلاش کردند تا نگرانی‌های آن ها را در مورد سیاست‌های دولت جدید در مورد مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا و پیامدهای آن برطرف کنند. عمده این‌ قانون‌گذاران خواستار روشن شدن طرح دولت برای واکسیناسیون عمومی بودند. نمایندگان و سناتورهای جمهوری‌خواه نیز نگرانی شدید خود را از سنگین بودن بار مالی بسته حمایتی پیشنهادی  1.9 تریلیون دلاری دولت ابراز کردند. در این جلسه قانون گذاران هر دو حزب توافق داشتند که دریافت واکسن برای آمریکایی‌ها باید در اولویت باشد، اما  جمهوری‌خواهان به ارائه این بسته حمایتی تنها یک ماه پس از تصویب کمک هزینه 900 میلیارد دلاری در کنگره، اعتراض کردند. به عقیده آن‌ها در حالی که کنگره تاکنون اجازه بسته‌هایی به ارزش  4 تریلیون دلار داده است، تصویب بسته‌ پیشنهادی 1.9 تریلیون دلاری کاخ سفید معقولانه به نظر نمی‌رسد.

2021-01-11T192331Z_298849699_RC2U5L94IM2P_RTRMADP_3_USA-ELECTION-BIDEN_0

جو بایدن روز جمعه پیش از امضای دستورالعمل‌های اجرایی در زمینه بسته‌های حمایتی گفته بود: «نکته اساسی این است: ما در یک وضعیت اضطراری ملی هستیم و باید مانند وضعیت اضطراری ملی رفتار کنیم». بایدن با تشریح جزئیات بسته خود در اوایل ماه جاری، اظهار کرد اگرچه تصویب این بسته کم‌هزینه نخواهد بود، اما عدم انجام این کار هزینه‌های سنگین‌تری برای ما خواهد داشت. چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات سنا نیز اذعان کرد اگر چه رویکرد جمهوری‌خواهان به این بسته مثبت نبوده است، اما امیدوار است که پس از گفت‌گوهای روز یکشنبه توافقی حاصل شود. با این حال او تاکید کرده اگر جمهوری‌خواهان هم با این مسئله موافقت نکنند، ابزارهایی وجود دارد که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم تا راه خود را به پیش ببریم. به جلو حرکت کنیم.

دوباره پاریس

به گزارش رویترز، ایالات متحده به طور رسمی فعالیت خود را در رابطه با مبارزه جهانی علیه تغییرات آب و هوایی از روز دوشنبه با حضور جان کری، نماینده ویژه رییس‌جمهوری آمریکا از سر می‌گیرد. کم‌تر از یک هفته پس از بازگشت ایالات متحده به پیمان اقلیمی پاریس، جان کری، روز دوشنبه رسما برای مبارزه جهانی علیه تغییرات اقلیمی در «اجلاس سازگاری اقلیمی» شرکت می‌کند.

این اجلاس که به صورت مجازی برگزار می‌شود  با حضور دیگر رهبرانی چون هان ژنگ، معاون نخست‌وزیر چین، آنگلا مرکل، نخست وزیر آلمان ، امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه  و بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس آغاز به کار می‌کند. هدف نشست سازگاری اقلیمی به میزبانی هلند، یافتن راه‌کارهای عملی برای مقابله با تغییرات اقلیمی تا سال ۲۰۳۰  اعلام شده است. پیش از این نشست، سه هزار دانشمند از سرتاسر جهان نیز از رهبران کشورهای مختلف خواسته بودند تا برای مقابله با پیامدهای گرمایش جهانی، از مردم بهتر محافظت کنند.

B7A58099-1289-4C8D-A152-8F3A6648028C

احتمال سومین قرنطینه سراسری در فرانسه

به گزارش یورونیوز، مشاور عالی پزشکی دولت فرانسه می‌گوید این کشور به سومین قرنطینۀ سراسری برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا احتیاج دارد. پروفسور ژان فرانسوا دلفریسی، مدیر یک شورای علمی که به رهبران فرانسه در زمینه بیماری کووید-۱۹ مشاوره می‌دهد، می‌گوید این کشور در یک «وضعیت اضطراری» قرار دارد. او خواهان اقدام سریع و قاطع دولت برای اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه در مقابل شیوع ویروس کرونا است. پروفسور دلفریسی، در این خصوص گفت: «داده‌ها نشان می‌دهد که نوع جدید ویروس کرونا که نخستین بار در بریتانیا شناسایی شده، در حال حاضر بین ۷ تا ۹ درصد موارد ابتلا در برخی مناطق فرانسه را تشکیل می‌دهد و متوقف کردن آن دشوار است». دلفریسی تاکید کرد وضعیت فرانسه در حال حاضر در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی بهتر است اما هشدار داد اگر محدودیت‌های سفت و سخت در دستور کار دولت قرار نگیرد، از اواسط ماه مارس وضعیت دشواری در انتظار کشور خواهد بود. در همین حال اعلام شد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایالات متحده از مرز 25 میلیون نفر عبور کرد.

773x435_cmsv2_fda3f95b-5568-5dc5-813f-ec19bfb37fac-5316162

اعتراض‌های خشونت‌آمیز به محدودیت‌ها در اروپا

به گزارش یورونیوز، جوانان معترض به قوانین منع تردد در هلند، یک مرکز تست ویروس کرونا در شهر اروک را به آتش کشیدند و مواد آتش‌زا به سمت پلیس پرتاب کردند. پلیس هلند اعلام کرد که بیش از ۳۶۰۰ نفر را در سراسر این کشور به جرم نقض قوانین منع تردد که از ساعت ۹ شب تا ۴:۳۰ صبح اجرایی می‌شود جریمه کرده است و در عین حال ۲۵ نفر را به جرم نقض این قوانین یا خشونت دستگیر کرده است.

پلیس و شهرداری با صدور بیانیه‌ای خشم خود را از ناآرامی‌های شب گذشته ابراز کردند و گفتند که در این ناآرامی‌ها مواد آتش‌زا و سنگ به سمت پلیس پرتاب شد و خودروهای پلیس نیز تخریب شدند و مرکز تست کرونا هم به آتش کشیده شد. در این بیانیه آمده است: «این موضوع نه تنها غیر قابل قبول بلکه سیلی‌ای به صورت کارمندان محلی حوزه بهداشت است که تمام تلاش خود را برای کمک به مردم اورک انجام می‌دهند». علاوه بر این شهر ساحلی، اعتراض‌های مشابهی در آمستردام و آیندهوون نیز انجام گرفت. در آیندهوون معترضان به این محدودیت‌ها، یک خودروی پلیس را به آتش کشیدند و ایستگاه قطار این شهر غارت شد. پلیس در این شهر با پرتاب گاز اشک‌آور معترضان را متفرق کرد. هفته گذشته نیز اعتراض‌های مشابهی در آمستردام انجام شد و پلیس ۱۴۳ نفر را در این رابطه بازداشت کرد.

photo_2021-01-25_11-01-19

افتتاح سفارت اسرائیل در امارات

به گزارش العربیه، دولت امارات متحده عربی از طریق شبکه توئیتر اعلام کرد که شورای وزیران این کشور با احداث سفارت امارات در تل‌آویو پایتخت اسرائیل موافقت کرده است. تنها اندکی پس از اعلام تصویب طرح احداث سفارت در تل‌آویو از سوی شورای وزیران امارات، وزارت خارجه اسرائیل نیز پس از آن، در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل یکشنبه سفارت خود در ابوظبی را افتتاح کرده است.

دولت امارات متحده عربی در توئیتی در شبکه توئیتر نوشت در پی جلسه‌ای که به ریاست شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نخست وزیر، نایب رئیس دولت امارات و حاکم دبی برگزار شده شورای وزیران احداث سفارت دولت امارات متحده عربی در تل‌آویو در کشور اسرائیل را تصویب کرد.

unnamed

هدف‌گذاری استراتژیک سعودی

به گزارش العربیه، محمد بن سلمان ولی عهد پادشاهی عربی سعودی در مراسم اعلام برنامه پنج ساله دوم استراتژی صندوق سرمایه‌گذاری این کشور گفت که حجم دارایی‌هایی این صندوق تا سال 2025 به بیش از 4 تریلیون ریال می‌رسد. او گفت که این راهبرد جدید افزایش سطح کیفیت زندگی و تحقق توسعه پایدار را در نظر دارد و مجموع دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری تا سال 2030 به 7.5 تریلیون ریال خواهد رسید؛ ولی عهد سعودی تأکید کرد که این صندوق ستون اساسی در روند تحقق خواست سعودی در مسیر پیشرفت است.او گفت که هدف‌گذاری شده علاوه بر رسیدن دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری به 4 تریلیون ریال در سال 2025 فرصت‌های شغلی به مقدار 1.8 میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد شود. این صندوق به شکل مستقیم و غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های تابعه توانسته تولید ناخالص غیرنفتی داخلی را به 1.2 تریلیون ریال برساند.

f036dd89-b0a9-42c8-8794-c417f163f5b3

محمد بن سلمان گفت که این صندوق در 5 سال آینده سالانه 150 میلیارد ریال به اقتصاد این کشور تزریق خواهد کرد. او به نقش بخش خصوصی هم اشاره و گفت که این بخش شریک استراتژیک صندوق سرمایه‌گذاری است؛ ولی عهد سعودی گفت که این صندوق تنها بازوی سعودی برای سرمایه‌گذاری نیست بلکه برای آینده سعودی و کل جهان سرمایه‌گذاری می‌کند و او می‌خواهد که سعودی در تمدن جدید بشر پیشرو باشد. او در ادامه توضیح داد که این صندوق تا کنون دستاوردهای سرمایه‌گذاری و اقتصادی کلان و راهبردی داشته و با دستاوردهایش جایگاه ویژه‌ای به سعودی در اقتصاد جهان بخشیده‌ است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید