سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

روز هم زیستی در عراق/ پیام تزریق واکسن توسط دالای لاما

کدخبر: ۳۹۷۷۸۸
مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق پیشنهاد داده روز شش مارس –روز دیدار پاپ فرانسیس و آیت الله سیستانی- در تقویم عراق روز ملی «تسامح و همزیستی» نام‌گذاری می‌شود. دالای لاما، رهبر معنوی تبت، برای تشویق مردم به تزریق واکسن کرونا، واکسن آکسفورد- زنکا را در یک مرکز بهداشتی در شهری در هند دریافت کرد.
روز هم زیستی در عراق/ پیام تزریق واکسن توسط دالای لاما

به گزارش اقتصادنیوز، تصویب بسته حمایتی بایدن در سنا، ادامه سفر پاپ به عراق، تزریق واکسن توسط دالای لاما، ادامه اعترضات در میانمار، مسدودسازی بزرگراه توسط کشاورزان در هندوستان، روز ناآرام لبنان و حرکت هیجان‌انگیز مریخ‌نورد استقامت سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم روز گذشته تشکیل داده‌اند.

تصویب بسته حمایتی بایدن در سنا

به گزارش رویترز، سنای آمریکا بسته حمایتی به ارزش ۱.۹ تریلیون دلاری جو بایدن برای مبارزه با پیامدهای اقتصادی همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ را تصویب کرد. هیچ‌یک از اعضای جمهوری‌خواه سنا به این لایحه بودجه رای نداد و دمکرات‌ها تنها با اتکا به اکثریت خود توانستند آن را به تصویب برسانند. این بسته اقتصادی در غیاب یک سناتور جمهوری‌خواه و با ۵۰ رای موافق دمکرات‌ها در برابر ۴۹ رای مخالف جمهوری‌خواهان به تصویب رسید.

تصویب این لایحه که یکی از بزرگترین لایحه‌های محرک اقتصادی در تاریخ آمریکا است، یک پیروزی بزرگ برای دولت بایدن به شمار می‌رود. با تخصیص بودجه ۴۰۰ میلیارد دلاری در لایحه نهایی، شهروندان آمریکایی با در آمدی معادل ۷۵ هزار دلار در سال مشمول دریافت هزار و ۴۰۰ دلار کمک هزینه شده‌اند. همچنین برای ۹.۵ میلیون نفر از شهروندانی که در پی بحران کرونا بیکار شده‌اند ۳۰۰ دلار کمک‌هزینه هفتگی در نظر گرفته شده است.

1

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در یک کنفرانس خبری پس از رای سنا به بسته ۱.۹ تریلیون دلاری گفت، وقتی ۴۵ روز پیش ما کار خود را (در کاخ سفید) آغاز کردیم، به مردم آمریکا وعده دادم که کمک در راه است. امروز، می‌توانم بگویم که ما یک قدم بزرگ دیگر را در تحقق این وعده برداشتیم.

جمهوری‌خواهان از این بسته کمک اقتصادی به شدت انتقاد کرده و گفته‌اند، این طرح «ولخرجی بیهوده» دموکرات‌های برای متحدان خود است و آنها نشانه‌های بهبود اقتصادی و کاهش کرونا را نادیده گرفته‌اند.

روز ملی تسامح و هم زیستی در عراق

به گزارش بی‌بی‌سی، پاپ فرانسیس در سومین روز از سفر تاریخی خود به عراق قرار است از بخش هایی در شمال این کشور که زمانی تحت اشغال گروه موسوم به داعش بود بازدید کند. پیکارجویان داعش در سال ۲۰۱۴ این منطقه را گرفتند، و اقدام به تخریب کلیساهای تاریخی و غارت آنها کردند. بعد از شکست داعش در سال ۲۰۱۷، مسیحیان شروع به بازگشت به آنجا کرده اند. پاپ همچنین مراسم عشای ربانی را در یک استادیوم فوتبال در شهر اربیل برگزار خواهد کرد که انتظار شرکت ده هزار نفر در آن می رود.

12

مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق نیز در صفحه توئیتر خود نوشت که روز شش مارس در تقویم عراق روز ملی «تسامح و همزیستی» نامگذاری می‌شود. الکاظمی در صفحه توئیتر خود نوشت: «به مناسبت دیدار تاریخی دو قطب صلح و تسامح مرجع عالیقدر سید علی سیستانی و پاپ فرانسیس و تجمع ادیان در شهر تاریخی “اور” روز ششم مارس در هر سال را روز ملی تسامح و همزیستی در عراق نامگذاری می‌کنیم

پاپ فرانسیس در دومین روز سفر خود به عراق، با آیت‌الله علی سیستانی، مرجع میلیون‌ها مسلمان شیعی دیدار کرد. گزارش شده است که برخی گروه‌های شبه نظامی شیعی عراق با این دیدار مخالفت کرده‌اند و آن را زمینه مداخله غربی‌ها در امور داخلی عراق عنوان کرده‌‎اند.

تزریق واکسن توسط دالای لاما

دالای لاما، رهبر معنوی تبت، برای تشویق مردم به تزریق واکسن کرونا، واکسن آکسفورد- زنکا را در یک مرکز بهداشتی در شهری در هند دریافت کرد. دالای لاما در حالی که اولین دوز از واکسن کرونا را دریافت کرد، از مردم خواست تا از تزریق واکسن پرهیز نکنند. مقامات گفته‌اند که دالای لاما برای واکسینه شدن ثبت نام کرده بود.

8

با این حال، به گزارش آسوشیتدپرس، پلیس سوئد روز شنبه صدها نفر را که در اعتراض به محدودیت های ویروس کرونا برای دولت کرون در استکهلم تجمع کرده بودند، پراکنده کرد. مقامات سوئدی اعلام کردند این تظاهرات – که اولین اعتراض بزرگ علیه محدودیت های ویروس کرونا در این کشور - غیرقانونی است و فاقد مجوز لازم است.

9

ادامه اعترضات در میانمار

به گزارش رویترز، علی‌رغم سرکوب نیروهای ضدشورش، بار دیگر صدها هزار نفر از معترضان به کودتا در میانمار به خیابان‌ها آمدند. بنا بر گزارش‌های گوناگون تظاهرکنندگان در بسیاری از شهرهای کشور در خیابان‌ها سنگر ساختند و رفت و آمد را بند آوردند. نیروهای امنیتی به شدت با تظاهرکنندگان درگیر شدند و با خشونت سنگرهای آنان را برچیدند.

6

از سوی دیگر، میانمار از همسایه‌اش هند خواست تا افسران پلیسی را که با امتناع از اجرای دستور مقام‌های مافوق، از مرز عبور کردند و به کشور همسایه پناه بردند، تحویل دهد.  مقام‌های هند تایید کرده‌اند گروهی از افسران پلیس هند و و خانواده‌هایشان در روزها اخیر به دنبال درخواست پناهندگی از مرز رد شده‌اند و به این کشور آمده‌اند چرا که حاضر به پیروی از دستورات ارتش نیستند.

مسدودسازی بزرگراه توسط کشاورزان

به گزارش بی‌بی‌سی، هزاران کشاورز هندی در تازه ترین اقدام خود علیه اصلاحات کشاورزی، بزرگراهی را در نزدیکی دهلی پایتخت مسدود کرده‌اند. از آغاز اعتراضات علیه قانون جدید، کشاورزان خودروها، تراکتورها و کامیون‌های خود را کنار این بزرگراه پارک کرده بودند.

5

اعتراض این کشاورزان به قوانین جدیدی است که خرید محصولات آنها را با قیمت‌های تضمینی از سوی دولت پایان می‌دهد. اگرچه دولت گفته است به خرید عمده بر اساس حداقل قیمت تضمین‌شده همچنان ادامه خواهد داد، اما کشاورزان این را باور ندارند و می‌گویند اصلاحات به سود تجارت‌های بزرگ است.

روز ناآرام لبنان

به گزارش آسوشیتدپرس، در ادامه اعتراضات به وخامت اوضاع اقتصادی و معیشتی و افزایش نرخ دلار در لبنان، معترضان در شماری از شهرهای این کشور جاده‌ها و معابر را مسدود کردند. حسان دیاب، کفیل نخست وزیری نیز هشدار داده که لبنان در خطر است و اگر دولت جدید به زودی در لبنان تشکیل نشود او چاره ای جز کناره‌گیری نخواهد داشت.

2

دور تازه اعتراضات از سه‌شنبه گذشته و به دنبال کاهش بی سابقه ارزش پول ملی لبنان در برابر ازرهای خارجی از جمله دلار آغاز شده است. شماری از معترضان در برابر پارلمان لبنان در مرکز بیروت تجمع کرده و عده‌ای دیگر با آتش زدن لاستیک و سطل زباله خیابان‌ها و مسیر عبور و مرور را مسدود کردند. بحران اقتصادی لبنان که از سال ۲۰۱۹ آغاز شده است، تاثیر مستقیمی بر افزایش بیکاری در کشور داشته است. علاوه بر این، لبنان طی دو سال اخیر همزمان با تشدید بحران اقتصادی، شاهد بی‌ثباتی سیاسی نیز بوده است.

صادرات بیش از انتظار چین

به گزارش دویچه وله، صادرات چین در سال ۲۰۲۱ بیش از حد انتظار کارشناسان مسائل اقتصادی افزایش داشته است. بر اساس آمار منتشر شده، صادرات این کشور در دو ماه نخست سال جاری میلادی در قیاس با بازه زمانی مشابه سال گذشته از رشدی بیش از ۶۰ درصد (۶۰،۶) برخوردار بوده است. این در حالی است که کارشناسان مسائل بازرگانی جهانی احتمال داده بودند که صادارت چین در دو ماه نخست سال جاری از رشدی حدود ۴۰ درصد برخوردار باشد.

افزایش صادرات چین در سال جاری میلادی در شرایطی صورت می‌گیرد که اقتصاد کشورهای صنعتی در ارتباط با شیوع ویروس کرونا آسیب دیده است.

10

علت افزایش صادرات مجدد چین نسبت به سال گذشته میلادی بی ارتباط با پاندمی کرونا نیست. یکی از علت‌های افزایش صادرات چین در دو ماه نخست سال جاری را باید در تولید و صادرات کالاهایی جست‌وجو کرد که به گونه‌ای برای مقابله با پیامدهای همه‌گیری ویروس کرونا کاربرد دارند. تولیدات چین در زمینه تشخیص و مقابله با بیماری کووید ۱۹ در سطح جهانی خریدار دارد. به عنوان نمونه، تولید انبوه ماسک از یک سو و تولید مانیتور و لپ‌تاپ از سوی دیگر باعث افزایش صادرات چین شده است.

از سوی دیگر گفته می‌شود که واردات چین در دو ماه نخست سال جاری نیز در قیاس با مدت زمان مشابه سال گذشته از افزایشی ۲۲ درصدی برخوردار بوده است. افزایش واردات چین در این دو ماه بیش از انتظار کارشناسان بوده است. کارشناسان مسائل اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند که واردات چین ظرف مدت زمان یاد شده رشدی ۱۵ درصدی داشته باشد.

حرکت هیجان‌انگیز مریخ‌نورد استقامت

به گزارش دویچه‌وله، کاوشگر استقامت حدود دو هفته پس از فرود بر سطح مریخ نخستین "گردش" خود را در ۳۳ دقیقه با موفقیت پشت سر گذاشت و باعث به وجد آمدن دست‌اندرکاران این پروژه شد. مریخ‌نورد ناسا طی نزدیک به هفت ماه ۴۷۰ میلیون کیلومتر مسافت را طی کرد و ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ مطابق برنامه در دهانه "جیزرو" بر سطح کره مریخ فرود آمد.

4

در طول این گردش ۳۳ دقیقه‌ای، مریخ‌نورد ناسا شش و نیم متر حرکت کرد. آنچه فاصله‌ای بسیار کوتاه به نظر می‌رسد برای کاوش‌های فضانوردی به معنای پشت سر گذاشتن مسیری بسیار طولانی با نتایجی درخشان‌تر از تصور به شمار می‌رود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید