سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

اعتراف آمریکا درباره ایران /بمب جانسون منفجر شد

کدخبر: ۴۰۷۲۵۱
عراقچی ادعای تعلیق تحریم‌های ایران و نه لغو کامل آنها توسط آمریکایی‌ها رد کرد. از سوی دیگر فرمانده سنتکام به کنگره گفت مادامی که ما شبکه‌ای از توانایی‌ها برای ردگیری و منهدم کردن پهپادهای ایرانی را توسعه ندهیم، برتری با ایران خواهد بود.
اعتراف آمریکا درباره ایران /بمب جانسون منفجر شد

به گزارش اقتصادنیوز، تهدیدات ایران علیه امریکا از زبان فرمانده سنتکام، رد ادعای تعلیق تحریم ها از سوی ایران، کشته شدن رئیس‌جمهور چاد، افزایش پس‌انداز درآمد خانوارها در عصر کرونا، افت مبادلات تجاری ایران و چین، تعطیلی سوپر لیگ اروپا و تایید لختگی خون به عنوان عارضه واکسن جانسون&جانسون سرخط رسانه‌های بین‌المللی را در نیم روز گذشته شکل داده‌اند.

تهدیدات ایران علیه امریکا از زبان فرمانده سنتکام

به گزارش بلومبرگ، ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، سنتکام، به کنگره ایالات متحده اعلام کرده ایران روزانه تهدیدهایی متوجه آمریکا و متحدینش در منطقه می‌کند. به ادعای مک‌کنزی حوثی‌های متفق ایران در یمن از ژانویه سال جاری میلادی ۱۵۰ حمله با موشک‌های بالستیک و کروز، و همچنین با پهپاد علیه زیرساخت‌ها، اهداف نظامی و غیرنظامی عربستان انجام داده‌اند.

5

او گفته استفاده گسترده ایران از پهپادهای کوچک و متوسط باعث شده که آمریکا برای اولین بار از زمان جنگ کره، هنگام عملیات‌های برتری کامل هوایی نداشته باشد. به گفته او مادامی که ما شبکه‌ای از توانایی‌ها برای ردگیری و منهدم کردن پهپادهای ایرانی را توسعه ندهیم، برتری با طرف مهاجم (ایران) خواهد بود.

رد ادعای تعلیق تحریم ها از سوی ایران

در شرایطی که در پی نشست روز سه‌شنبه کمیسیون برجام در وین پرس‌تی‌وی به نقل از یک «منبع مطلع» در وین نوشته بود که دستورالعمل آمریکا در حال حاضر صرفا تعلیق تحریم‌های ایران و نه لغو کامل آنهاست، عراقچی در صفحه توییتر خود در باره این خبر که شبکه تلویزیونی انگلیسی‌زبان پرس‌تی‌وی آن را منتشر کرده بود، به زبان انگلیسی نوشت: «نمی‌دانم منبع مطلع پرس‌تی‌وی در وین کیست، اما هر که هست اصلا مطلع نیست».

7

به ادعای پرس‌تی‌وی آمریکا صرفا با یک بازه زمانی کوتاه مدت یک هفته‌ای برای راستی‌آزمایی موافقت کرده است که در آن به صورت نمادین چند تراکنش انجام می‌شود. به گفته این منبع آمریکا تاکنون راستی‌آزمایی معقول و لازم را که برای معاملات نفتی زمانی برابر حداقل ۳ تا ۶ ماه است، نپذیرفته است. این منبع افزوده است: «هدف آمریکا از لغو نکردن کامل تحریم‌ها و بسنده کردن به رفع موقت برخی از آنها، صرفا بازگشت به برجام است تا بتواند از امکان مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده کند». در صورت پذیرش این مکانیسم، رفع مرحله‌ای تحریم‌ها یا تمدید بی‌اثر شدن آنها در بازه‌های زمانی ۱۲۰ روزه و ۱۸۰ روزه، علاوه بر شرطی شدن اقتصاد ایران، آمریکا خواهد توانست با گروگان گرفتن تمدید رفع تحریم، خواسته‌های دیگر خود یعنی برجام ۲ و ۳ را نیز به ایران تحمیل کند. پرس‌تی‌وی همچنین گفته بود آمریکا قصد دارد ایران را مجبور به پذیرش رفع مرحله‌ای تحریم‌ها کند.

این در حالی‌ست که ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هم پس از پایان مذاکرات بین کشورهای چهار به علاوه یک با ایران در وین، این مذاکرات را مثبت دانست اما تاکید کرد که "راه درازی در پیش است".

کشته شدن رئیس‌جمهور چاد

به گزارش رویترز، ادریس دبی رییس جمهور چاد که بیش از ۳۰ سال بر این کشور حکومت کرد و در مبارزه با گروهای مسلح اسلام‌گرا برای غرب متحد مهمی محسوب می‌شد، در درگیری بین نیروهای دولتی و شورشیان در شمال این کشور کشته شد. بر اساس این گزارش، شورای انتقالی نظامیان محمت کاکا، پسر آقای دبی را به عنوان رییس دولت موقت معرفی کرد.

6

ادریس دبی ۶۸ ساله بود و با یک قیام مسلحانه در سال ۱۹۹۰ به قدرت رسید. او یکی از قدیمی‌ترین رهبران کشورهای آفریقایی بود و حکومتش از چندین کودتا و شورش مسلحانه جان سالم به در برد. مرگ ادریس دبی درست یک روز پس انتشار خبر پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری اخیر چاد اعلام شد که ۶ سال دیگر او را در در قدرت نگاه می‌داشت. اکثر گروه‌های مخالف دولت همواره از رژیم سرکوبگر او انتقاد کرده و این انتخابات را تحریم کرده بودند.  ادریس دبی که معمولا با لباس نظامی و در کنار سربازان در عملیات نظامی شرکت می‌کرد، روز دوشنبه برای بازدید از نیروهای مسلح چاد به خط مقدم نبرد با شورشیان در شمال کشور رفت. این شورشیان که پایگاه آنها در لیبی است طی هفته‌های اخیر چند صد کیلومتر در خاک چاد و به سوی پایتخت پیشروی کرده‌اند.

در اکوایران ببینید:تعلیق یا لغو یکجای تحریم‌ ها ؟

افزایش پس‌انداز درآمد خانوارها در عصر کرونا

بر اساس پژوهشی که فایننشال تایمز منتشر کرده، مردم جهان در مجموع در سال گذشته میلادی ۵۴۰۰ میلیارد دلار بیش‌تر از سال پیش از آن پس‌انداز کرده‌اند. دو سوم این پس‌انداز مربوط به ایالات متحده آمریکا و کشورهای صنعتی و پیشرفته می‌شود. بر اساس این گزارش، بحران کرونا باعث فقیرتر شدن بیشتر اقشار کم‌درآمد و افزایش بیشتر پس‌انداز گروه‌هایی از مردم در کشورهای پیشرفته شده است. مخارج زندگی این گروه‌ها کاهش و موجودی حساب‌های بانکی آن‌ها افزایش یافته است.

2

بازگشت این پول به چرخه اقتصاد پس از رفع محدودیت‌های کرونایی می‌تواند باعث رونق بیشتر اقتصاد در سراسر جهان شود. پیش بینی شده است که حتی اگر یک سوم این پس‌اندازها پس از بازگشایی فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و رونق گرفتن صنعت گردشگری به اقتصاد جهان باز گردد، دو درصد بر نرخ رشد اقتصادی در جهان خواهد افزود. گزارش تاکید دارد این پس‌انداز کلان تنها شامل خانواده‌های پردرآمد می‌شود و  این نگرانی نیز وجود دارد که اقشار پردرآمد حتی پس از رفع محدودیت‌ها اقدام به افزایش مخارج و هزینه‌های خود نکنند.

افت مبادلات تجاری ایران و چین

بر اساس آمار رسمی گمرک چین، در سه ماهه ابتدایی سال جاری تجارت دوجانبه‌ این کشور با ایران نسبت به دور مشابه سال ۲۰۲۰ حدود ۱۷ درصد کاهش داشته است. چین در سه ماهه ابتدایی ۲۰۲۱ حدود ۱.۵ میلیارد دلار واردات از ایران داشته که نسبت به دور مشابه پارسال ۱۹ درصد کاهش یافته است. صادرات چین به ایران نیز با افتی ۱۶ درصدی به ۳.۲۶ میلیارد دلار رسیده است. بدین ترتیب صادرات چین به ایران بیش از ۲ برابر وارداتش از جمهوری اسلامی بوده است.

1

چین قبل از تحریم‌ها در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۱ میلیارد دلار واردات و ۱۴ میلیارد دلار صادرات به ایران داشت. همچنین آمارهای گمرک چین نشان می‌دهد که در سه ماهه ابتدایی سال جاری هیچ میزان نفت به صورت مستقیم از ایران وارد نکرده است. در دور مشابه پارسال چین روزانه حدود ۸۰ هزار بشکه واردات نفت از ایران داشت. با این حال بر اساس اخبار غیررسمی نفت ایران تحت نام نفت امارات، عمان و مالزی راهی چین می‌شود و متوسط صادرات نفت ایران به چین در سه ماهه ابتدایی سال جاری حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

بمب قانونی جانسون سوپر لیگ را تعطیل کرد؟

به گزارش یورونیوز، با خروج سه شش تیم انگلیسی  منچستریونایتد، تاتهام، لیورپول و آرسنال، منچستر‌ستی و چلسی از سوپرلیگ اروپا، به دلیل مخالفت شدید هواداران و فوتبال‌دوستان، سوپرلیگ بیانیه ای صادر کرده است که در آن بر تغییر شکل این پروژه اصرار ورزیده است. در حالی که به نظر می رسد اکنون این پروژه اکنون با اختلاف موسسانش رو به رو شده، اما طراحان و برگزارکنندگان سوپرلیگ اروپا اصرار دارند که هنوز می خواهند شاهد اجرای ساختاری جدید باشند، هر چند اعتراف کرده اند که نیاز به تغییر شکل این پروژه دارند.

3

اعضای اتحادیه فوتبال اروپا روز گذشته در نشست عمومی سالانه خود در سوئیس رونمایی از سوپرلیگ اروپا توسط دوازده باشگاه‌ متمول اروپایی را محکوم کرده بودند. شرکت کنندگان در کنگره سالانه یوفا قاطعانه بر این نکته تاکید کردند که تورنمنتی بسته و سازماندهی شده خارج از چارچوب نهاد‌‌ اداره کننده فوتبال در اروپا که از آن به عنوان «سوپرلیگ» یاد شده حتی با اصل مفهوم اروپایی بودن که یکپارچگی، سخاوت، همبستگی و مهم شمردن ارزش‌های ورزشی از ویژگی‌های آن است، مغایرت دارد.

روز گذشته بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا هم به هواداران و نمایندگان نهاد‌های اداره کننده فوتبال در کشورش وعده داده بود تا با استفاده از ابزارهای قانونی مانع برگزاری سوپرلیگ اروپا شود. گاردین با انتشار گزارشی در این خصوص به نقل از جانسون نوشت که دولت در نظر دارد با استفاده از آنچه نخست وزیر بریتانیا آنرا «بمب قانونی» می‌خواند جلوی پیوستن باشگا‌ه‌های انگلیسی به سوپرلیگ اروپا را بگیرد. در این گزارش به مواردی از جمله قطع حمایت از باشگاه‌های مشارکت کننده در سوپرلیگ در زمینه‌هایی چون صدور ویزای کار برای بازیکنان خارجی و تغییر ندادن برنامه مسابقات داخلی به عنوان ابزار فشار بر باشگاه‌ها اشاره شده است. در برابر چنین واکنش‌هایی، شش تیم انگلیسی از حضور در این رقابت‌ها انصراف دادند.

تایید لختگی خون به عنوان عارضه واکسن جانسون&جانسون

به گزارش آسوشیتدپرس، رییس اجرایی کارگروه واکسیناسیون اتحادیه اروپا گفته دست‌کم ۱۲ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند می‌توانند ۷۰ درصد جمعیت بزرگسال خود را تا اواسط ماه ژوئیه واکسینه کنند. گرتا تونبرگ، فعال محیط زیستی نیز ۱۰۰ هزار یورو به طرح واکسیناسیون جهانی کواکس کمک کرد. او در یک برنامه آنلاین بر «تراژدی نابرابری» توزیع واکسن در جهان اشاره کرد و گفت: «این [مساله واکسیناسیون] یک آزمایش اخلاقی است، ما امروز از همبستگی سخن می‌گوییم در حالیکه ملی‌گرایی واکسن آن چیزی است که توزیع واکسن را به پیش می‌برد.»

4

آژانس دارویی اروپا هم با انتشار بیانیه‌ای ضمن مثبت تلقی کردن موازنه مزایا و خطرات استفاده از واکسن ضد کرونای جانسون اند جانسون تاکید کرد که خون‌لختگی باید به عوارض جانبیِ نادر این واکسن اضافه شود. این موضوع در واقع تایید ارتباط میان واکسن آمریکایی «جانسون اَند جانسون» با موارد اندک گزارش شده از خون‌لختگی است که مقامات بهداشتی ایالات متحده را بر آن داشت تا به صورت موفقت تزریق ‌آنرا به شهروندان این کشور متوقف کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید