متن کامل بخش اول مناظره سوم انتخابات ریاست‌جمهوری

محسن رضایی: 4 مگاپروژه دارم/ حملات شدید جلیلی به برجام/ همتی لیست بدهکاران بانکی را رو کرد/ پایان راند اول مناظره

کدخبر: ۴۱۸۶۱۵
اقتصادنیوز: سومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم از دقایقی پیش آغاز شد. موضوع این مناظره دغدغه‌های مردم اعلام شده است.
محسن رضایی: 4 مگاپروژه دارم/ حملات شدید جلیلی به برجام/ همتی لیست بدهکاران بانکی را رو کرد/ پایان راند اول مناظره

به گزارش اقتصادنیوز پیش از شروع مناظره نامزدها با حضور در استودیویی دیگر در قرعه‌کشی شرکت کرده و شماره‌های صندلی‌های آنان مشخص شد.

هم اکنون سومین مناظره انتخاباتی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع دغدغه‌های مردم آغاز شد.

در مناظره امروز سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، سعید جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی، امیر حسین قاضی‌زاده نایب رئیس سابق مجلس یازدهم، علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و محسن مهرعلیزاده معاون تربیت بدنی رئیس دولت اصلاحات نظرات و برنامه‌‌های خود را مورد طرح و نقد یکدیگر قرار می‌دهند.

در سومین مناظره یک سوال مشترک از ۷ کاندیدا، پرسیده شد و کاندیداها ۷ دقیقه فرصت پاسخگویی دارند.

اولین دغدغه مردمی که مورد سوال قرار گرفت «گرانی و نرخ بالای تورم»، بود و امیرحسین قاضی زاده هاشمی اولین کاندیدایی که به این دغدغه پاسخ داد و گفت:

ما باید ببینیم توزیع منابع در کشور به چه ترتیب است و میزان درآمدها و همچنین وضعیت اشتغال در چه وضعی است. ما شاهد افزایش نرخ بیکاری در سراسر کشور هستیم، از سویی اشتغال در بخش تولید در حال کاهش و در بخش خدمات کارمندی در حال افزایش است. همچنین ما شاهد یک عدم توازن در بخش آموزش و مسکن هستیم.

لازم است که این دغدغه ها ریشه یابی شود و روش اصلاح بیان شود. عدم توازن در بخش مسکن، آموزش و ..را شاهدیم. با اینکه افزایش تولید مسکن داشته ایم اما محصور در چند استان بوده است که باعث مهاجرت و تغییر ترکیب جمعیتی کشور شده است. منابع کشور به صورت نادرست درحال توزیع هستند، و ساختارها استضعاف گر هستند.

مردم این را از نحوه مدیریت ناکارآمد و کارنابلدی مسئولین می‌بینند که ما در پنجره طلایی هستیم ولی دچار قفل و انسداد هستیم. کارنامه دولت‌ها هم در این زمینه روشن است و روندها به صورت اساسی حل و فصل نشده است.

بی اعتمادی به دولت ها شکل گرفته است. در کرونا مردم به شدت گرفتار شدند، خانواد ای می شناسم که سرپرست خانوار فوت کرده و  دو بچه یتیم به جای گذاشته است. مردم یک سال است که بین نان و جان مانده اند.

خطاب به مسئولان و آقای روحانی می گویم در این جمع کسی حاضر نیست که عملکرد دولت را گردن بگیرد، شما از دفتر خارج شوید در صداوسیما در موضوع کرونا و دیگر موضوعات با شما مناظره کنم. در ماجرای گرانی بنزین معلوم نشد چه کسی مقصر است. یکسری شوراها درست شده عده‌ای پشت آن قائم می‌شوند و رهبری مجبور است وسط بیاید؛ در این موضوع کسی حاضر نشد استعفا دهد یا عذرخواهی کند.

مساله‌ ما در داستان دولت گرانی، مسکن و برنامه‌های مختلف است اما مساله اصلی نظام دیوان سالار کشور است که ۷۰ – ۸۰ سال است تغییر نکرده و باعث شده مردم روز به روز مستضعف‌تر شوند و در مقابل کسانی که به قدرت وصلند برخوردارتر شوند و سازوکارهای اداره کشور است که باید تغییر کند. طرز تفکر مدیران، نوع نگاه آنها در این زمینه مهم است. نحوه حاکمیت در کشور اعمال حاکمیت مردم است اما روز به روز مردم را از میدان خارج کرده‌ایم.

ما پیش بینی کردیم که دولت را به مردم واگذار کنیم در این راستا اختیارات اجرایی به فرمانداران، بودجه‌های تجمیع شده برای فرمانداری‌ها و اختیار عزل و نصب مدیران برای مردم را پیش بینی کردیم به گونه‌ای که اگر یک سوم مردم از مدیری ناراحت باشند دولت موظف است او را عزل کند. از نظر ما همه شهرستان ها پایتختند و اختیارات هیات وزیران را دارند.

اولین دغدغه مردمی که مورد سوال قرار گرفت «گرانی و نرخ بالای تورم»، بود و محسن رضایی دومین کاندیدایی که به این دغدغه پاسخ داد و گفت:

این هفت دغدغه ای که صداوسیما تهیه کرده را قبول دارم اما این دغدغه ها بسیار بیشتر است. ضمن این که این دغدغه ها یک منظومه ای را شکل می دهند که باید ببینیم چرا تاکنون حل نشده اند. ۵۰ سال است ما بیکاری و گرانی و نقدینگی و عدم رشد اقتصادی داریم. چرا این مسائل حل نمی شود؟ در همین مدت می بینیم که ایران اقتدار خود را پس از ۳۰۰ سال به دست آورده و در زمینه دفاعی و امنیتی پیشرفت کرده است.

وقتی نگاه می کنیم می بینم چادر مشکی، گوشت و ذرت در اختیار یک عهده است و آن طرف آقازاده ها و مافیاها را می بینیم، پس دولت ها چه می کنند، مدیران کشور چه می کنند؟ مدیران کشور در جنگ زرگری بین جناح های سیاسی درگیر هستند، همه آنجا درگیر هستند. یک مرتبه می گویند حجاب، فیلترینگ، چرا ایران در سوریه است، کنسرت، موشک، دیوارکشی و ... و یک جنگ زرگری می شود و همه انرژی ها و افکار می رود به آن سمت و امام و رهبر جامعه این را پایان می دهد و بعد دوباره این قائله راه می افتد.

این تاخت و تازها در سیاست و این میدان های انحرافی اجازه نمی دهد که انرژی ملت ایران و دولت ها روی گرانی و عدالت و یارنه های پنهان متمرکز شود ،با ید این مساله را حل کرد، یعنی قرار است رییس جمهور بعدی هم مثل قبلی ها باشد؟ باید پایان دهیم و اینجا نیاز به دو جراحی بزرگ در کشور است، اول اصلاح از درون قدرت در بخش های قوانین و رفتارها و حکمرانی باید انجام شود.

یعنی رییس جمهور آینده هم می خواهد مثل رییس جمهور های گذشته باشد؟ دولت های پیشین نباید دوباره تکرار شود. ما باید درون قدرت را اصلاح کنیم و این به جراحی احتیاج دارد و نوع حکمرانی باید تغییر کند.

مساله دوم معماری نوین اقتصاد ایران است در غیر این صورت برای گرانی و نرخ بالای تورم هر چه پیشنهاد دهید بی فایده است. برنامه دولت ما این است که اولا با به کارگیری همه اقوام ایرانی و شایستگان اصولگرا و اصلاح طلبان، بانوان و ظرفیت هایی مثل اهل تسنن و اقلیت ها دوباره حرکتی مثل بسیج در دفاع مقدس و انقلاب درست کنیم و همه دولتی پاسخگو و مسوولیت پذیر را ایجاد کنیم.

وضعیت نهادها درون قدر از نهادها منتسب به رهبری که برای دولت هم کار می کنند تا خود دولت و رابطه سه قوه که معمولا در نزاع و درگیری و در برخی مسایل دست به یقه می شوند تا وزارت خانه ها، برای اینها برنامه داریم و اصلاح می کنیم. در سه سطح در اقتصاد برنامه ریزی کردیم؛ اقتصاد زندگی یا "طرح کفایت زندگی" و یارانه ۴۵۰ تومانی را می دهم. نگران منابع آن نشوید اگر دزدی نکردید نگران نباشید آن قدر دزدی و رانت بوده که آنها را درست می کنیم و مشکلی در تامین منابع آنها نداریم، به خانم های خانه دار حقوق می دهیم و مسکن سهل و ارزان را ایجاد می کنیم و به کسب و کار خانگی و ۳۰ درصد صنعت نفت را می دهیم.

در آذربایجان غربی، بوشهر خوزستان و اصفهان و برای تک تک استان ها برنامه ریزی کردیم و هم چنین ۱۴ پروژه بزرگ که یکی از آنها مساله مسکن و انرژی های نو است، برنامه ریزی شده است که در سطح اقتصاد ملی و استان ها و اقتصاد زندگی، اقتصاد ملی ایران را باز معماری کنیم تا این که بتوانیم این مشکلات ۵۰ ساله را در یک بسته اساسی حل و فصل کنیم.

اولین دغدغه مردمی که مورد سوال قرار گرفت «گرانی و نرخ بالای تورم»، بود. علیرضا زاکانی از نامزدهای ریاست جمهوری گفت:

ام‌المصائب کشور گرانی و تورم به ویژه در حوزه خوراک و پوشاک است که مردم را بیچاره کرده تورم در سال ۱۳۹۰، ۱۹ درصد و در سال ۱۳۹۹، ۳۹ درصد بود که تورم نقطه به نقطه ۵۲ درصد است این فاجعه را دولت آقای روحانی درست کرده است.

اساس کار دولت این بوده که از جیب مردم خود را اداره کرده و با تورم ارتزاق کند. دولت اقدام و اصلاح در کوتاه مدت با کنترل نرخ ارز و بهره بانکی و در میان مدت با اصلاح ساختار بودجه و اصلاح ناترازی بانکی در سال دوم کاری‌اش سقف تورم موجود را به نصف می‌رساند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در توضیح برنامه‌هایش برای برقراری عدالت و کاهش فقر اجتماعی اظهار کرد: من صدای مظلومان و غارت شدگان هستم با فساد و بی‌عدالتی مقابله می‌کنم، همان طور که پیش از این با گردن کلفت‌هایی همچون دادستان سابق، وزرای وقت نفت و اطلاعات، معاون رئیس جمهور و برادر رئیس جمهور مقابله کردم ریشه فساد را خشک می‌کنم قبلا هم با دستان خود مقابل مفسدان ایستادم و این راه را ادامه می‌دهم.

جهش تولید و تسهیل در صدور مجوز و مقررات زدایی را در دستور کار دارم در حوزه شفافیت و مقابله با رانت‌خواری هم به سمت تمرکززدایی و هویت‌ دادن به شهرستان‌ها می‌روم. برای ۴۵۱ شهرستان برنامه دارم تا آنها را از تمرکزایی درآورم وعده می‌دهم تا پایان سال اول دولت اقدام و اصلاح دولت الکترونیک مستقر می‌شود.

 دولت اقدام و اصلاح کاری می‌کند که مردم غیر از درد بیماری درد دیگری نداشته باشند. ۷۰ میلیون بن کالای ۴۰ هزار تومانی داده می‌شود پول نقد به سه دهک به میزان ۵۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ هزار تومان می‌دهم که همه آنها در بودجه آنها است و حواله به غیب نمی‌دهم.

شش میلیون و ۷۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کنیم. برای تامین مسکن علاوه بر یک میلیون مسکن تکلیفی مجلس شورای اسلامی سالانه ۳۰۰ هزار مسکن ساخته می‌شود که پایان سال دولت اقدام و اصلاح، پنج میلیون و۲۰۰ هزار مسکن می‌سازیم که یک میلیون و ۲۰۰ هزار تای آن حمایتی است یعنی ۶۰۰ هزار مسکن برای زوج‌های جوان و ۶۰۰ هزار خانه برای نیازمندان ساخته می‌شود.

اولین دغدغه مردمی که مورد سوال قرار گرفت «گرانی و نرخ بالای تورم»، بود و ابراهیم رئیسی به این دغدغه پاسخ داد و گفت:

دغدغه هایی که اعلام کردید بخشی از دغدغه های مردم است. ما با نشست هایی که با مردم داشتم در آستان قدس  و در قوه قضائیه و از نزدیک در جریان خواسته های مردم بودم و برای مهمترین آنها راهکار داریم. ما برنامه اقتصادی داریم که آنها را در سه بخش خلاصه می کنم.

بخش اول : اصلاح دولت و مبارزه با فساد و نا کارآمدی است

بخش دوم حمایت از خانواده ها و محرومین است

و بخش سوم متوجه جهش تولید و تقویت کسب و کار است.

بخش اول یکی از مشکلات مردم مربوط به فساد است ما در قوه  قضائیه با مفسد برخورد کردیم اما مبارزه با فساد در دولت است حتما افرادی که آلوده باشند جایشان در دولت نیست.  باید سامانه جامع اطلاعاتی ایجاد کرد که همه داده های اطلاعاتی را بتوان رصد کرد.

از برنامه دیگر سامانه شفافیت است که همه قراردادها و عمکرد شرکت ها و مدیران دولتی در سامانه و پشت ویترین در انظار مردم قرار بگیرد. ما این کار را در آستان قدس انجام دادیم و این باعث اعتماد مردم می شود. من زمانی که وارد قوه قضائیه شدم اولین موضوعی که مطرح می شد بین مردم و رسانه ها و نمایندگان مردم گفته می شد حسابهای خاص رئیس قوه قضائیه بود که ما در این رابطه شفاف به مردم گزارش دادیم و هر سال هم گزارش کردیم و بگو مگوها تمام شد.

اگر شفافیت اجرا شود زمین خواری و فرار مالیاتی  به حداقل می رسد

تحول ساختاری و تحول نظام بانکی است که بانکها  یکی از موانع تولیدی است ما می توانیم کاری کنیم که معوقات بانکی وجود نداشته باشد

اصلاح نظام مالیاتی باید در دستور کار قرار گیرد و البته  مالیات باید واقعی شود. تحول در نظام اداری فساد اداری قابل قبول نیتست من به همه کارکنان احترام می گذارم اما باید این موضوع حل شود.

بخش دوم حمایت از خانواده ها که اولین قدم کنترل تورم است این قیمیت ها قابل قبول نیست این  تورم باید کنترل شود. از راهکارها در این راستا  یکی مدیریت  ارز و تقویت ارزشش پول ملی است و نوعی خودکفایی در سفره مردم است.

افزایش نظارت و مقابله با انحرافات بازار و همچنین تامین معاش مردم است. در راستای ایجاد شغل باید گفت ایجاد ۴ میلیون شغل دست یافتنی است و باید برای تولید ایجاد جذابیت کرد.

اولین دغدغه مردمی که مورد سوال قرار گرفت «گرانی و نرخ بالای تورم»، بود. محسن مهرعلیزاده از نامزدهای ریاست جمهوری گفت: 

برنامه دولت زندگی برنامه‌ای اقتصاد محور است که شامل توسعه اقتصادی اجتماعی است که شامل مسائل تولید، سرمایه‌گذاری، معیشت معلمان، جوانان، ایجاد صندوق درآمد پایدار، ۵ برابر کردن یارانه‌های نقدی، توسعه گردشگری، واکسیناسیون کرونا تا پیش از پایان سال و .. است که جرئیات آنها در سایت شخصی ام منتشر شده است.

یکی از دغدغه‌های اصلی امروز را موضوع از بین رفتن اعتماد مردم به مدیران و دولت میدانم؛ احساس می‌کنم مردم عدم صداقت را در رفتار، گفتار و کردار مسئولان احساس می‌کنند و بر اساس این بی اعتمادی به مجموعه عملکردها نگاه می‌کنند و همین باعث می‌شود که مردم به دنبال همکاری با دولت نباشند. از جمله دیگر مصادیق این بی اعتمادی همین صداوسیماست و کاری شده که مرجعیت رسانه از تهران به لندن منتقل شده است. امروز متاسفانه صداوسیما نماینده اقلیت اقلیت هم نیست.

ریشه مشکلات عمدتا در سیاست زدگی است، باید بینش‌ها و روش ها و نگاه‌های ارباب و رعیت از بین برود. بعضی ها می‌خواهند همه جا باشند، همه کاره باشند و در همه امور دخالت کنند؛ اما آنجا که باید نیستند و آنجا که نباید حضور دارند.

امروز متاسفانه اقتصاد معیشت ما هم دچار فضای سیاست زدگی سنگین است؛ برخی هیچ التزامی به قانون و برنامه ندارند؛ افسوس که هیچ الزامی به اجرای قانون نیست بلکه مشکل از عملکردها و ساختارها است؛ چرا کوچکترین مشکل اجتماعی از جمله بارش باران و زلزله و افزایش قیمت بنزین در اسرع وقت به بحران تبدیل می‌شود؟

این موضوعات راه‌حل‌هایی دارند که مردم می‌دانند؛ اما برخی راه‌حل‌هایی غیر واقعی ارائه می‌دهند؛ اشکنه خوردن ولنگ پوشیدن راه حل نیست.

می‌توانیم بحران ها را کنار بگذاریم و بر اساس برنامه‌ای که ارائه کرده‌ام مشکلات را کنار بزنیم، اگر باهم باشیم این مشکلات حل می‌شوند؛ امروز جوانان ایرانی در مراکز بین‌الملل کار می کنند؛ اگر جوانان را فراری نمی‌دادیم، امروز این مشکلات را داشتیم؟

در کنار معیشت، اشتغال، امنیت شغلی و آزادی‌های اجتماعی، مردم صداقت و شفافیت می خوانند،  اگر پرونده‌هایی مثل پرونده آقای عیسی شریفی که به شهردار وقت وصل بود و الان ۴ سال است خاک میخورد و رانت و اختلاسی چند میلیاردی است و هیچ کسی با آن کاری ندارد، اگر مسأله  بابک زنجانی مشخص و مساله طبری ها ریزتر و دقیق تر مشخص می شد، مردم اعتماد میکردند.

مردم می پرسند که آیا کرونا خطرناک است و باید در خانه‌ها مانمد و کسب و کارمان تعطیل شود و باید در خانه بمانیم؟ اگر خطرناک است چرا پریروز آقای رییسی در خوزستان در وضعیت بسیار خطرناک در زمینه کرونا دارد تبلیغات می کنند و هزاران نفر از جوانان را جمع کردند؟ مردم میپرسند و می‌گویند که ما به چی اطمینان کنیم؟ من میترسم آقای رییسی به این ترتیب می‌خواستند سید محرومان شوند، امروز بشوند سید مرحومان.  

در فارس عده‌ای از سیستم قضایی واکسن زدند؛  من می‌پرسم که آیا اینها قانون بوده است؟

اولین دغدغه مردمی که مورد سوال قرار گرفت «گرانی و نرخ بالای تورم»، بود. سعید جلیلی از نامزدهای ریاست جمهوری گفت:

در اینجا دغدغه های درستی مطرح شده است. دغدغه مردم این است که چرا این موضوعات حل نمی شود. چرا این مسائل و مشکلات که شناخته شده است، حل نمی شود، این دغدغه مردم است. متوسط نرخ تورم در دنیا ۲.۵ درصد است و بیش از۱۰۰کشور تورم را زیر ۵ درصد آوردند. چرا در ایران تورم حل نشده است. گفته می شود زمین، مصالح و نیروی انسانی داریم، اما چرا مشکل مسکن حل نمی شود؟

سوال مردم این است چرا دولت ها عقب هستند. کشوری با این همه ظرفیت می تواند جهش پیدا کند ولی سوال این است چرا ابتدایی ترین مسائل را حل نمی کنید. دولت می گوید تورم را سه سال کنترل کردیم، ولی چرا نگرانی وجود دارد که تورم سال آینده چقدر می شود. سال بعد هم فنر تورم در می رود و گرانی می شود. مردم می گویند چرا مسائل دیگری به جای این دغدغه ها مطرح می شود؟

کار رئیس جمهور با وزیر فرق می کند و او باید بر برنامه اداره کشور و مسائل و دغدغه های مردم اشراف داشته باشد. برنامه که یک شبه نوشته نمی شود. برنامه که با سفارش به اندیشکده نوشته نمی شود، رئیس جمهور باید بر مسائل کشور اشراف داشته باشد.

 رئیس جمهور از روزی که مسئولیت را بر عهده می گیرد چقدر زمان را مغتنم می شمارد، مردم می بینند چهار یا هشت سال می گذرد ولی اتفاقی نمی افتد. اگر کسی منصف باشد از آن ها عذرخواهی می کند در غیر این صورت طلبکار مردم می شود. رئیس جمهور، رئیس جمهور ایران با تمام ظرفیت هایش است. حل کردن یک یا دو مسئله که حداقل کار است. باید برنامه ای فراتر از این ها داشته باشیم. دغدغه مردم این است که آیا تعارفات کنار گذاشته می شود؟ آیا کار نمایشی انجام می شود یا واقعی؟ آیا مصلحت مردم توسط رئیس جمهور پیگیری می شود؟ مردم می خواهند آینده قابل اطمینانی داشته باشند که کارها مبتنی بر برنامه و جدی و با نتیجه پیگیری شود.

اولین دغدغه مردمی که مورد سوال قرار گرفت «گرانی و نرخ بالای تورم»، بود. عبدالناصر همتی در پاسخ به برنامه هایش برای حل مشکلات و دغدغه های مردم گفت:

در ارتباط با بحث امروز، بدون اعاده رشد اقتصادی حداقل در حد ۵ درصد، نه می شود بیکاری را حل کرد و نه رفاه را برای مردم به بار آورد. طی یک دهه گذشته شیب منفی در رشد اقتصادی داشته ایم. بدون سرمایه گذاری، رشد اقتصادی امکان ندارد.
 
اقتصاد مفاهیم خاص خودش را دارد. محیط سرمایه گذاری باید امن باشد تا رشد اقتصادی ایجاد شود و آن را عادلانه توزیع بکنیم. آقای رییسی می گویند گرانی سازی می کنند. چه گرانی سازی ای؟ تورم عامل گرانی است. چرا قیمت ارز و مسکن رفت بالا؟ آقای رییسی ما نباید خودمان را به راه دیگری بزنیم.
 
تحریم در یک دهه گذشته مبادلات ما با دنیا را بهم زده. چرا این اتفاق افتاده؟ یک کشور را به من نشان بدهید که بدون مبادلات تجاری با جهان پیشرفت کرده باشد. تحریم خیلی مهم است. من برای هر کدام از این دغدغه ها مثل اشتغال و مسکن جوانان و برای کنترل تورم و رشد حداقل ۵ درصدی برنامه دارم. 
 
همین جریان که می گوید چرا از علت دیگر صحبت نمی کنید، این جریان می خواهد ما بدون دنیا زندگی کنیم. نتیجه اش می شود که رشد ۸ درصدی به رشد منفی تبدیل می شود.  این هزینه را مردم عزیز می دهند. ما یک کشتی با پرچم ایران نمی توانیم روی دریا بفرستیم. استقلال و پرسپولیس نمی توانند مطالبات خود را از ای اف سی بگیرند. ۱۶ میلیارد دلار سالانه هزینه تحریم برای کشور است.
 
جناب آقای رییسی لطفا بفرمایید اگر قدرت دست شما تندروها بیفتد چه خواهد شد؟ تحریم ها با اجماع جهانی بیشتر وضع خواهد شد. برجام با حرکت آقای ظریف و حمایت مقام معظم رهبری به نتیجه رسید.  فکر می کنید همینجوری وضع اقتصاد همین شده؟ دولت دچار کسری بودجه شده بخاطر تحریم ها. به این مسائل توجه کنید. کاسبان تحریم اجازه ندادند سرمایه گذاری شکل نشود. اگر تحریم ها نبود کاسبان تحریم سالی ۳۵۰ هزار میلیارد تومان ضرر می کردند. ترامپ و کاسبان تحریم باهم زیر برجام زدند.
اینگونه شد که ما به وضعیت فعلی رسیدیم، اما می‌گویم می‌توان در دولت بعدی تحریم را شکست و برجام را اجرا کرد ما اگر بتوانیم چند سال سرمایه وارد کشور کنیم آن وقت برای جوانان هم شغل ایجاد خواهد شد این دغدغه مردم است و ما این را اجرا خواهیم کرد.

اما آنهایی که در برابر من قراردارند یعنی آقای رئیسی و چهار کاندیدای دیگر که وی را همراهی می‌کنند اینها مخالف برجام و تصویب FATF هستند. آنها سال‌ها رابطه با خارج کشور را معطل کرده‌اند به خاطر این‌که به رابطه با دنیا اعتقادی ندارند.

 ما برای سیاست خارجی برنامه داریم و به دنبال حل مشکلات هستیم در سیاست خارجی دولت من عربستان و عمان دشمن نیستند ما به دنبال حمایت از خودروسازی داخلی هستیم اما معنایش این نیست که خودروی داخلی را به قیمت خودروی آمریکایی به مردم بفروشیم.

آقای رئیسی شما تا این مدت گل به خودی زدید و در زمین ترامپ بازی کردید این موضوع را مورد توجه قرار دهید و بدانید که تعامل با دنیا اصل سیاست خارجی است.

قاضی زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه ای برای نقد برنامه های رقبایش گفت:

سپردن درمان و حل مسائل امروز به بانیان وضع موجود مانند سپردن درمان مالاریا به دست پشه مالاریاست یا سپردن درمان کرونا به دست ویروس کروناست. آقایان سابقه ۳۰ ساله و ۴۰ ساله ذکر می‌کنند کمترین فردی که در حوزه‌های موجود نقش آفرین بوده من هستم که به عنوان نماینده منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی فعالیت کردم. رهبری اختیار فوق‌العاده به دولت داده‌اند، اما دولت فرصت مذاکره را از بین برد کدام دولت اختیاری که در مذاکره مستقیم با آمریکا را داشته تجربه کرده است؟

دولت هشت سال وقت مذاکره داشت آنها بد مذاکره کردند کدام دولت این فرصت را داشته  است. مشکلات نهادی و ساختاری است اگر بلد نبودید کشور را اداره کنید و ساختار استضعاف گر بود و جوانان و فن آوران و زنان کنار گذاشته شده است چرا اقدام نکردید؟ همه مسائل و مشکلات در تهران جمع شده است و هم زنان و صنعتگران و جوانان کنار مانده اند. 

راه‌حل امروز تغییر نسل سیاستمداران است تا از وضع موجود خارج شویم. دغدغه مردم این است که چرا مسائل حل نمی‌شود و مزمن می‌ماند؛ زیرا عده‌ای با پرت کردن حواس‌ها به جای جراحی و برداشتن تومور کار دیگری می‌کنند.

دولت‌ها ضد مردمی، ریاستی و متعلق به یک طبقه خاص و فرزندانشان شده است و تبارگرایی، قومیت‌گرایی و حزب‌بازی به وجود آمده است؛ مردم این را می‌بینند و ناراحت هستند.

۲۰ برنامه و۲۰ پروژه را طراحی کرده ام. راهش آمدن جوانان و تغییر مدل حکمرانی است، جوانان پای کار هستند آنها سواد و تجربه آموخته‌اند و می‌توانند این کار را انجام دهند.

علیرضا زاکانی در آخرین مناظره در فرصت ۴ دقیقه ای نقد کاندیداهای دیگر گفت: 

مشکل ما سه تا نون است : ندانستن- نخواستن – نتوانستن که مظهر تام تمام آن دولت روحانی و کسانی  است که در این دولت کار کرده اند مشکل ما دروغ گویی است اگر واقعا پینوکیویی در عالم واقع پیدا می شد و در کسوت آقایان قرار می گرفت دماغش سه دور دور زمین می چرخید.

اگر واقعا پینوکیویی در عالم واقع پیدا می‌شد باید دماغش چند دور دور زمین می چرخید، اگر قرار بود در کسوت این آقایان قرار گیرد؛ چرا با مردم صادق نیستید و دروغ می‌گویید این خیلی زشت است، صداقت داشته باشید.

آقای همتی آبان ۹۸ اعلام کرد که نرخ بنزین در اقتصاد کشور تاثیر ندارد و تاثیرگذاری اش تنها چهار واحد درصد است. البته بعدا آقای همتی اعلام کرد که با افزایش قیمت بنزین مخالف بوده و آن را بدترین اقدام دانست، اما چرا آقای همتی به مردم دروغ می‌گویید. نامه رسمی شما موجود است که در ۳۱ شهریور سال ۹۸ درخواست کردید که قیمت بنزین لیتری ۵۰۰۰ تومان و قیمت نفت و گاز ۱۰۰۰ تومان شود تا دولت کسری بودجه‌اش را جبران کند. مردم نگذارید کلاه سرتان بگذارند. گذشت دورانی که کلاه سر مردم می‌گذاشتید.

بعد همین آقایان می‌گویند کی بود، کی بود، من نبودم. موضوع بعدی هم نحوه مواجهه با صندوق بین المللی پول است که اسرار مملکت را به این صندوق دادی که بزرگترین خیانت بود. اقدامی که نتیجه آن ایجاد چالش‌های جدی بود. پس به مردم دروغ نگویید که دروغ گفتن اقدام بسیار زشتی است. دوران این حرف‌ها گذشته است. دوران شامورتی بازی گذشته است

اقدام بعدی بی کفایتی در اجرای افزایش قیمت بنزین بود که بعد هم رئیس جمهور اعلام کرد که تازه صبح جمعه این موضوع را فهمیده است. آیا بی کفایتی از این بالاتر وجود دارد.

آقای مهر علیزاده صحبت‌هایی درباره دولت اصلاحات کرد، حال آنکه کرسنت ۵۳ میلیارد دلار عدم نفع و چند ده میلیارد دلار خسارت داشته است؛ یا اطلاع ندارید یا واقعا معلوم نیست که کجای کره زمین زندگی کردید و این حرف‌ها را می‌زنید.

کارت سوخت را برداشتند و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان یعنی سه برابر مسکن مهر ضرر زدند. حرف سیاسی مشکلی را حل نمی‌کند، اگر می‌خواهید حرف سیاسی بزنید پیش ما بیایید تا یادتان دهیم که چه بگویید و گرفتار نشوید، ما استاد حرف سیاسی هستیم.

ما کسی را از مجلس بیرون کردیم، اما دوباره معلوم شد که ۸۵ میلیون تومان ماهانه از بیمه سرمد حقوق گرفته، آقای همتی چه کسی می‌خواهد پاسخ این وضعیت را بدهد. ما با سکه حقوق، دلار، اختلاص و نقدینگی نجومی و این بار با پررویی نجومی مواجه‌ایم. مگر کهکشان راه شیری است که هر کسی هر چیزی دلش بخواهد بگوید.

عبدالناصر همتی در فرصت نقد ۴ دقیقه ای خود گفت:

آقای جلیلی می‌گویند ما چرا با دو سه کشور مناظره می‌کنیم؟ آقای جلیلی شما که کشور را یک دهه با بیانیه خواندن معطل کرده‌اید و در این مدت GDP کشور ضربه خورد. الان بهترین کشورهای حامی ما نیز می گویند باید مذاکرات را به نتیجه برسانیم تا بعد بتوان با شما کار کرد. دنیا بدون حل مشکل تحریم با ما کار نمی‌کند.

آقای زاکانی هم به عنوان پلیس بد ورود کردند و مسائلی را مطرح کردند که من به ایشان جواب نمی‌دهم و آن حرف‌ها نیز تقطیع شده بود.

بانک مرکزی در موضوع بورس نقشی نداشت، من تا بحال این نکته را نگفتم اما الان به دلیل بی اخلاقی هایی که برخی انجام دادند و نیز وزیر اقتصاد به آن اشاره کرده است توضیح می‌دهم که من نامه‌ای را مدت‌ها قبل به دفتر رئیس جمهوری و به مقام معظم رهبری نوشتم و به صورت خصوصی هشدار دادم که مردم را به حضور در بورس تشویق نکنید. رهبری نیز در حاشیه آن نامه تاکید کردند که آقای رئیس جمهور ایشان فرمودند آقای رئیس جمهور تذکر جناب رئیس کل مهم است کسان دیگری هم شبیه آن را مطرح کرده اند، مقتضی است فکر جدی شود. اما بعدش بازهم مردم را دعوت به بورس کردند. چند هزار میلیارد تومان عده ای در بورس سود بردند.

مشکل بورس هیچ ربطی به بانک مرکزی ندارد، در طول یک سال سه بار رئیس سازمان بورس را عوض کردند. من می‌خواهم به شما بگویم درمورد موضوع بورس ماجرا ربطی به بانک مرکزی نداشت.

وی ادامه داد: من الان لیست ۱۱ نفری که ۱۵ سال پیش وام‌های کلان به میزان ۹۰ هزار میلیارد گرفتند را به آقای رئیسی می‌دهم و ایشان برود و اگر تشخیص داد خودش این اسامی را اعلام بکند.

محسن رضایی در نقد سخن سایر نامزدها گفت:

دو جمله در ادامه بحث قبلی ام بگویم. این نزاع سیاسی که ابتدا درونی بود و بعد نفوذی ها سوار این شدند و حالا دارند فضا را مدیریت می کنند.  بازیگرانش هم خواسته یا ناخواسته انرژی مردم و دولت را از حل مشکلات منحرف می کنند.

رهبر بزرگوار انقلاب بارها وارد شدند که این مشکل را حل کنند. سیاست های اصل ۴۴ را ابلاغ کردند اما در مجلس تبدیل به قانون نشده است. چرا نشد؟ در مسئله مذاکرات رهبر انقلاب با خطی مشی نرمش قهرمانانه امکان فوق العاده ای به دولت دادند. اقدامات دولت قرار بود به شاهکاری در رفع تحریم ها بشود. نه تنها تحریم ها حل نشد بلکه مشکلات بزرگتری ایجاد شد. باید زیر میز زد. این طور نمی شود مملکت را اداره کرد.

دولت ما نظم و قانون و آرامش را حاکم خواهد کرد. دولت ما حق شما را خواهد داد و خواسته های شما را برآورده خواهد کرد. این نفوذی ها با دعواهای زرگری وقت و انرژی شما را به انحراف می کشانند.

ما احتیاج به اقتدار داریم. برنامه من جراحی بزرگ است و این یک اقتداری می خواهد که اجرایی بشود. ما باید عقلانیت را برگردانیم. عقلانیت جناحی و حزبی بزرگترین آفت ممکلت است. مردم باید در گفت و گو و تعامل حضور داشته باشند. دولت ما دولت شایستگان از همه است.

سعید جلیلی در فرصت نقد سایر کاندیداها گفت:

یکی از نکاتی که بسیار برای اقتصاد و حکمرانی مهم است وجود ثبات در سیاست هاست. تحریم یک واقعیتی است که وجود دارد. مهم تر از تحریم، بهانه تحریم است. عده ای می خواهند ناکارامدی خود را گردن تحریم بیندازند. رییس جمهور باید فهم صحیح از صحنه جهانی داشته باشد. کسانی متاسفانه حداقل فهم را از این مسئله ندارند و می خواهند نسخه بپیچند. اگر می گوییم جهش تولید، یعنی اقتصاد مقاومتی.

دوستان تعامل با جهان را به دو سه کشور خلاصه کرده اند. طرف خارجی با پررویی می گوید مسائل دیگری هست و ما اهرم تحریم داریم. دغدغه و مشکلات مردم مثل کرونا ناشناخته نیست. باید بگویید برنامه شما برای تحریم چیست؟ 

چگونه می شود تحریم را بی اثر کرد و دشمن را از تحریم پشیمان کرد. باید گفت من نه تنها تحریم را بی اثر می کنم بلکه با سیاست های آفندی و پدافندی دشمن را پشیمان می کنم. من تعامل گسترده و سازنده با جهان را چگونه شکل می دهم. اقتصاد ما نباید معطل فلان گفت و گو بماند. ۸۰۰ تحریم  الان شده ۱۵۰۰ تحریم. دلار ۳ هزار تومانی شده ۳۰ هزار تومان. شما نتوانستید در مذاکره نتیجه بگیرید.

باید از فرصت ها حداکثری استفاده کرد. و تهدید ها را به حداقل رساند. شما بگویید از ۱۰۰۰ میلیارد دلار بازار کشورهای اطراف چقدر سهم گرفته اید؟ برای تبادلات بانکی ما ۱۱ طرح داریم که می توانیم با وجود تحریم ها کار کنیم. بانک مرکزی یک طرح بیاورد و نشان بدهد که چه کار کرده است. رییس جمهور باید بداند صحنه بین المللی به چه شکل است. برجام یک چک بلامحل بود.

محسن مهرعلیزاده از نامزدهای ریاست جمهوری در  نقد سخنان دیگر نامزدها گفت: 

این‌که امروز کشور با بحران اعتماد اجتماعی مواجه است؛ علی‌رغم توصیه‌های مکرر مسئولین و تبلیغات شبانه‌روزی و پوسترهای رنگارنگ هنوز فضای انتخابات سرد و بی‌روح است. به دلیل بی‌اعتمادی مردم به میزان تاثیرگذاری آنان و ناامیدی از رویاهایی است که داشتند و برآورده نشده است.

در طی سال‌های گذشته موضوعاتی مانند زنان، جوانان، اقوام و مذاهب مفاهیم اصلی خود را از دست داده‌اند. امروز همچنین آنقدر عرصه بر جوانان تنگ شده است که به جای نشستن بر روی صندلی‌های مدیریتی روی صندلی‌های هواپیما بنشینند و کشور را ترک کنند؛ جوانانی که هزاران دلیل برای رفتن دارند و یک دلیل برای ماندن ندارند.

امروز علی‌رغم توصیه‌های زیبای حفظ وحدت، اهل سنت را بی‌دلیل از حضور در عرصه‌های مدیریتی بازداشته‌ایم و حتی از مراکز فرهنگی آنها دچار محدودیت‌هایی هستند. امروز تبلیغ زندگی اشرافی مسئولان و همچنین اکتشاف اختلاس‌های چند هزار میلیاردی نهال امید را در دل محرومان و مستضعفان خشکانده است.

 برنامه من در دولت زندگی بازگرداندن اعتماد به مردم و دمیدن روح امید در کالبد جامعه است. توجه به زنان و جوانان فراهم کردن شرایط برای ایفای بخش موثر و عادلانه ایشان در مدیریت کشور؛ ایفای نقش‌هایی نظیر مریم میرزاخانی‌ها و مریم بختیاری‌ها.

توجه به اهل سنت و همچنین شهرهای مرزی در برنامه‌های من است،در دولت زندگی خود را موظف به جبران کمبودهای گذشته می‌دانم و بهره‌گیری از وضعیت نخبگان اهل سنت را در سطوح عالی مدیریتی کشور مورد توجه قرار می دهم.

درباره اظهارات اقای زاکانی هم بگویم، توجه کردن به کرسنت خوب است اما باید به FATF توجه شود؛ به جای دیوارنوردی‌های مختلف و آب در آسیاب ترامپ ریختن، به گشایش‌ها و وضعیت کشور در دولت اصلاحات نیز اشاره کنیم.

ابراهیم رئیسی در آخرین مناظره در نقد اظهارات رقبایش، گفت: 

در صحبت ها به موضوع سفر خوزستان اشاره شد باید بگویم مجری قانونی  در این رابطه ستاد ملی مقابله با کرونا است که از این ستاد اجازه گرفته شد و همچنین از ستاد کرونا استان هم اجازه گرفته شد. دوم اینکه دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم پروتکلی برای این اجتماع نوشت. یعنی همه مقدمات برای این سفر انجام شد. ما که به حرف های کارشناسان گوش کردیم، چندین ماه است می خواهم به این استان سفر کنم و خوزستان یکی از استان هایی بود که به آن بدهکار بودیم.

ما که به حرف گوش  کردیم شما چرا انقدر ناراحتید؟! چرا در مورد کسانی که به حرف کارشناسان و وزیر بهداشت گوش نکردند حساس نشدید؟!

در عید ۹۹ در جلسات آقایان مسوول بهداشت و درمان گفتند باید محدودیت ایجاد شود اما آقای روحانی قبول نکرد و باعث خسارات شد و این کار در عید ۱۴۰۰ هم تکرار شد و صدای همه بلند شد و کار به رسانه ها کشید و باعث خسارت شد تازه از ۲۰ فروردین محدودیتها اعمال شد اما آقای روحانی توجه نکرد. خیلی عجیب است چرا آن زمان حساس نشدید. شما می توانید بپرسید بخشی که بیشترین همکاری به وزارت  بهداشت دارد ما هستیم .

نکته دیگر اینکه،  اسامی که ایشان نام برند در مورد متهمین فساد مالی آیا ما به این پرونده ها رسیدگی کردیم یا نه آیا نتایج آن را اعلام کردیم یا خیر؟

نظر من درباره FATF را از کجا ذهن‌خوانی کردند که نظر من چیست؟  اگر منافع ملت در قراردادی تامین شد ما هیچ مشکلی نداریم، وگرنه نمی‌توانیم منافع مردم را به حراج بگذاریم. از رئیس قبلی بانک مرکزی پرسیدند که منافع برجام چیست، پاسخ داد هیچ! حداقل به مواضع خودتان پایبند باشید. اقتدار خارجی امتداد اقتدار داخلی است. شما وقتی جوجه کُشی و صف مرغ دارید نمی‌توانید برجام را اجرا کنید. برجام یک قراردادی است که با شروط خود در کشور تصویب شده، برجام را یک دولت مقتدر می‌تواند اجرا کند.

ما به برجام که با ۹ بند رهبری آن را تائید کردند متعهدیم اما برجام را شما نمی توانید اجرا کنید برجام نیاز به یک دولت مقتدر دارد آقایان اقتدار خارجی امتداد اقتدار داخلی است؛ مرغ  و تخم مرغ و جوجه کشی مشکل این چنینی  نمی تواند اقتدار ایجاد کند.

اسامی ۱۱ بدهکار بانکی را به مردم اعلام می‌کنیم تا مشخص شود که ما به پرونده آنها در دستگاه قضایی رسیدگی کردیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید