گفتگوی فعال رسانه‌ای و عضو جبهه مقاومت ملی با سازندگی

صدای جبهه مقاومت افغانستان از پنجشیر

کدخبر: ۴۳۸۴۲۹
با توقف مذاکرات میان طالب‌ها و هسته مقاومت به رهبری آمر صاحب احمد مسعود، درگیری‌ها در دره پنجشیر، آخرین سنگر جبهه ضد طالبان در افغانستان ادامه دارد، و در حالی که رسانه‌های رسمی خبرهای ضدونقیض از نبرد سنگین میان نیروهای طالبان و اعضای جبهه مقاومت خبر می‌دهند، یک فعال رسانه‌ای مستقر در محل و عضو جبهه مقاومت از تحولات اخیر در پنجشیر گزارش می‌دهد.
صدای جبهه مقاومت افغانستان از پنجشیر

ساناز نفیسی - خبرنگار گروه جهان: سروش عبدالواجد، فعال رسانه‌ای جبهه مقاومت و از اعضای این هسته مردمی در گفتگوی اختصاصی با نشریه سازندگی گفت که درگیری های روز جمعه میان طالب ها و هسته مقاومت صرفا در دو منطقه کوتل خاواک در پنجشیر و و در نزدیکی ولایت بغلان و در گلبهار واقع در دوازه دره پنجشیر جریان داشته است، از همین رو در قیاس با پنجشنبه شب که درگیری ها میان دو طرف تشدید شده بود، این دره استراتژیک روز جمعه و شامگاه شنبه نسبتا آرامی را تجربه کرد، هرچند عبدالواجد می گوید در جریان این دو درگیری نیروهای مقاومت توانستند هزینه های سنگینی را بر طالب ها تحمیل کنند.

براساس آمارهای ارائه شده توسط این خبرنگار و عضو جبهه مقاومت در درگیری های روز جمعه 5 نفر از اعضای هسته مقاومت مردمی شهید شدند و 13 نفر زخمی، اما در جبهه طالب ها تلفات بسیار بالا بوده و بیش از 100 طالب در این درگیری ها زخمی و کشته شدند که بسیاری شان را به بیمارستان ها واقع در  ولایت کاپیسا، واقع در شمال کابل و درکابل، پایتخت جا دادند.

در پنجشیر چه می‌گذرد؟

درباب درگیری های پنجشیر عبدالواسع الماس، خبرنگار مستقر در این منطقه که به واسطه قطع خطوط ارتباطی خود را جمعه شب به کابل رساند از تداوم درگیری ها در خاواک ولسوالی پریان و در دربند ولسوالی آنابه خبر داد،درگیری هایی که به ادعای او موجب جان باختن سه عضو جبهه مقاومت و زخمی شدن یکی از اعضای هسته تحت رهبری احمد مسعود شده است، در این میان منابع محلی نیز اعلام کردند که طالب ها  خود را به قریه شال کچه در نزدیکی مرکز والسوالی پریان رساندند و نیروهای مقاومت از سوی دره اندرآب تلاش دارد تا این گروه شبه نظامی را محاصره کند.با این همه در شرایط کنونی هیچکدام از منابع رسمی صحت یا عدم صحت ادعای منابع محلی را تایید نکردند.

منابع محلی همچنین چرایی درگیری ها در ولسوالی گلبهار را کشته شدن استاندار خودخوانده( در گویش افغان خودنام) این منطقه عنوان کرده و گفتند که طالب ها تلاش داشتند تا با سوء استفاده از نزاع میان دو طایفه در ولسوالی پریان، منطقه را ناآرام کنند که به واسطه تلاش احمد مسعود و واسطه کردن یکی از بزرگان طایفه از جانب آمر صاحب تنش ها در این منطقه پایان یافت،صحت این ادعا نیز به واسطه عدم انتشارش در خبرگزاری های رسمی قابل تایید نیست.در نقطه مقابل سی ان ان به نقل از منابع طالب از تشدید درگیری ها میان هسته مقاومت و این گروه شبه نظامی خبر داد و در این باره به نقل از یک منبع طالب نوشت که این گروه شبه نظامی از چند جهت از جمله از نزدیکی های ولایت پروان و منطقه بدخشان در شمال پنجشیر به این دره استراتژیک حمله کردند.

این خبرگزاری با استناد به داده های یکی از فرماندهان مقاومت نیز نوشت که در دره پنجشیر درگیری ها اطراف ولسوالی شاتان در جریان است،این فرمانده مقاومت به سی ان ان گفته دها طالب در جریان این نبرد کشته شدند. با این همه طالب ها این ادعا را رد کردند. سی ان ان با بازبینی ویدئوی دریافتی از طالب ها در این باره نوشت که شواهد نشان می دهد شبه نظامیان طالب در تنگه ای واقع در منطقه شتل در انتهای جنوب غرب دره مستقر هستند. پنجشیر تنها منطقه ای است که طالب ها تا به امروز به واسطه مقاومت هسته مردمی تحت رهبری احمد مسعود نتوانستند برآن مسلط شوند با ان همه آنگونه امراالله صالح در توئیترش نوشته، طالب ها برای تحت فشار قرار دادن هسته مقاومت تمامی خطوط برق و ارتباطی را در این دره مسدود و راه های ورود دارو و غذا را مسدود کردند و بدین طریق دسترسی های بشردوستانه به پنجشیر را ناممکن ساختند.

ان پی آر نیز به نقل از یکی از فرماندهان مقاومت ازتجمع طالب ها در شمال شرق کابل و حملات مکرر آنها به دره پنجشیر در روزهای اخیر خبر داد؛ حملاتی که به گفته این فرمانده دفع شدند.علی نظری، مسئول روابط خارجی جبهه مقاومت ملی افغانستان نیز در گفتگو با ان پی ار اخبار و گزارش ها مبنی بر کنترل طالب ها بر بخش هایی از پنجشیر را تکذیب کرد و گفت که این اخبار بخشی از پروپاگاندای دروغ طالب ها برای در هم شکستن روحیه افغان ها است.علی نظری در ادامه به ان پی آر گفت که شبه نظامیان القاعده هم اکنون به طالب ها پیوستند و هسته مقاومت به تنهایی و بدون آنکه از جانب بازیگری حمایت شود با این گروه درحال نبرد است.

چند صدایی در صفوف طالب‌ها؛ رویارویی غلجایی‌ها و درانی‌ها؟

همزمان با تداوم درگیری میان طالبان و هسته مقاومت در پنجشیر، رسانه های رسمی از جمله رویترز و الجزیره از رهبری احتمالی ملاعبدالغنی برادر خبر دادند، رویترز به نقل از سه منبع نزدیک به این گروه روز جمعه نوشت که ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالب ها قرار است ریاست دولت جدید افغانستان را عهده دار شود.

این منابع اعلام کردند که ملا محمد یعقوب، پسر ملا عمر بنیانگذار طالب ها و شیر محمد عباس استانکزی در دولت جدید مناصب عالی را عهده دار خواهند شد. این اخبار در حالی منتشر می شود که گمانه زنی هایی درباب اختلاف در صفوف طالب ها مطرح شده است.

 سروش عبدالواجد، عضو جبهه مقاومت مردمی در دره پنجشیر ضمن تایید خبر اختلاف ها میان طالب های درانی و غلجایی در باب تقسیم قدرت در کابینه جدید و همچنین تکذیب اخبار منابع  محلی مبنی بر زخمی شدن ملا عبدالغنی برادر توسط حامیان ان حقانی و انتقالش به بیمارستانی در پاکستان برای درمان به سازندگی گفت، درگیری ها میان دو قبیله قدرتمند درانی و غلجایی تازگی ندارد، آنها از گذشته برای دستیابی به قدرت اصلی با یکدیگر رقابت داشته و دارند، غلجایی ها در طول این سال ها با پاکستان همسو شده و درانی ها به قطر تا بتوانند از حمایت های مالی و نظامی این کشور برای تحقق خواسته شان بهره مند شوند، امروز نیز در راستای همان درگیری های پیشین، میان سراج الدین حقانی غلجانی و هبت الله درانی رقابت های جدی جریان دارد، از همین رو امروز شاهد چند صدایی در میان طالب ها هستیم.

سروش عبدالواجد

عبدالواجد در پاسخ به چرایی انفعال و سکوت طالب ها در معرفی کابینه تازه امارات خودخوانده آن هم در شرایطی که پیشتر اعلام شده بود قرار است اعضای این دولت ظرف روزهای پنجشنبه تا شنبه اعلام شود، گفت، «دلیل این تعلل به سه عامل باز می گردد، نخست، عدم تسلط طالب ها بر منطقه پنجشیر است چرا که این گروه شبه نظامی امروز نتوانسته برای تعریف امارات خودنامش تمامی افغانستان را به شکلی یکپارچه تحت سلطه اش قرار دهد، دلیل دوم اختلاف نظر میان دو قبیله غلجایی و درانی است؛ اختلاف هایی که زمان تقسیم قدرت بالا گرفته است. دلیل سوم این سکوت عدم حضور هبت الله آخوندزاده، رهبر طالب‌ها است».

بسیاری می گویند آخوند زاده در جریان حمله پهپادی نیروهای آمریکایی کشته شده، اما طالب ها این خبر را تکذیب کردند، با این همه پیش بینی می شود، با تداوم بی خبری ها و تایید خبر کشته شدن این رهبر طالب، عبدالغنی برادر در قندهار خود را امیر طالب ها معرفی کند.

این مسئله می تواند به تنش های حاکم بر صفوف طالب دامن زده و بستری را برای رویارویی میان غلجایی ها و درانی ها هموار کند، یعنی انس حقانی و سراج الدین حقانی را در برابر عبدالغنی برادر و حامیانش قرار دهد، در چنین شرایطی نبرد بین طالب ها گزینه ای دور از ذهن نخواهد بود؛ درگیری هایی که به واسطه وابستگی های هرکدام از دو جناح طالب به بازیگران منطقه می تواند فرصتی را برای آغاز نبردهای نیابتی در افغانستان هموار کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید