پیام هسته مقاومت ملی افغانستان در پنجشیر:

ما در میدان هستیم و پنجشیر تنهاست

کدخبر: ۴۳۸۵۳۳
در دو روز گذشته درگیری میان هسته مقاومت مردمی و طالب ها در دره پنجشیر، آخرین سنگر مقاومت افغانستان در مقابل سلطه طالبان، شدت گرفته است و نیروهای احمد مسعود با وجود تنها ماندن در این سنگر با هجوم طالبان برای تسخیر پنجشیر مقابله می‌کنند.
ما در میدان هستیم و پنجشیر تنهاست

ساناز نفیسی - خبرنگار گروه جهان روزنامه سازندگی: برای بررسی آخرین تحولات در دره پنجشیر و نبرد میان هسته مقاومت ملی با طالب‌ها، سازندگی با سروش عبدالواجد گفتگویی اختصاصی داشت. سروش درباره آخرین اخبار نبرد دره پنجشیر گفت که روز شنبه مقاومت گران از دو طرف، منطقه پریان و از راه ورودی پنجشیر تاواخ مانع از پیشروی طالب ها شدند، آنها را محصور کرده و بسیاری از تجهیزات نظامی شان را در اختیار گرفتند، بعد از آن طالب ها از راه دربند به سوی کاپیسا در حال عقب نشینی هستند.

سروش عبدالواجد

به گفته این فعال مقاومت ملی ازآنجایی که نیروهای مقاومت پل های پیش رو و پشت سر طالب ها در ولسوالی انابه و در منطقه گل بهار را منفجر کرده بودند، بسیاری از تلفات طالب ها در مناطق تاواخ، زمانکور و انابه بر جای مانده است. این فعال هسته مقاومت مردمی پنجشیر در ادامه گفت که روز یکشنبه ساعت 2 بعد از ظهر به وقت تهران آنگونه که مطلع است، شبه نظامیان طالب در منطقه دشتک از جانب هسته مقاومت و از چند جبهه هدف حمله قرار گرفتند.

سروش عبدالواجد در باب درگیری های روز شنبه نیز به سازندگی گفت، در میدان نبرد ژنرال حسیب الله، گل حیدر خان و ژنرال بهلول که رهبری گروه کماندویی از هسته مقاومت را بر عهده دارند و در پنجشیر مستقر هستند توانستند طالب ها را هدف حملات سنگینی قرار دهند، فرماندهان خالد و منیر امیری در بخش دیگری از میدان رهبری گروهی دیگر از کماندهای هسته مقاومت را بر عهده دارند. حامد سیفی و اکمل امیر نیز از منطقه کاپیسا، هدایت گروه متحرک جبهه مقاومت را در مناطق پریان و خاواک پنجشیر را مدیریت می کنند.

حضورجهادی‌های چینی، چچنی، عرب و القاعده ... در میان طالب‌ها

در پنجشیر چه می‌گذرد؟

براساس داده های ارائه شده از این عضو هسته مقاومت ملی در حدود 250 طالب در منطقه تاواخ توسط جبهه مقاومت مردمی پنجشیر به اسارت گرفته شدند. سازندگی از سروش در با گمانه زنی ها مبنی بر این که ایا گروه های تروریستی در میان اسرا بودند یا خیر گفت که بلی، اسرا ترکیبی بودند از گروهی از اویغورهای چینی، گروه های چچنی و تاجیک، گروه تروریستی القاعده، رادیکال های پاکستانی که در میانشان افسران و فرماندهان ارشد این گروه دیده شدند و همچنین نفوذی های پاکستانی و گروه های تروریستی عرب زبان . با این همه زمانی که از این فعال رسانه ای هسته مقاومت در باب حضور تروریست های داعش در میان اسرا پرسیده شد، گفت داده ای در این باره در اختیار ندارد، با این همه این احتمال وجود دارد که اعضای داعش نیز میان اسرا حضور داشته باشند. اگرچه نمی توان حضور قطعی شان را تایید کرد.

عبدالواجد در ادامه در ارتباط با وضعیت اسرا و این که با توجه به آن که گفته می شود تعداد بالایی دارند گفت که از آنجایی که دره استراتژیک پنجشیر منطقه ای است استراتژیک و در عین حال صعب العبور زندان به معنای مدرن تعریف نشده است، از همین رو اسرا به دسته های مختلف تقسیم شده و هر دسته به منطقه ای در پنجشیر فرستاده شدند تا پذیرای آنها شوند. او در ارتباط با رفتار با اسرا به سازندگی گفت که هسته مقاومت ملی آنها را در مناطقی امن نگاه داشته و هیچگونه رفتار غیر انسانی با آنها نشده است. او در باب این که قرار است اسرا با قسم یاد کردن و سوگند خوردن، ازاد شوند، گفت، هنوز در این باره تصمیمی اتخاذ نشده است، چرا که با توجه به پیشینه این گروه مشخص نیست آیا بعد از قسم خوردن، عهدشکنی نکرده و دوباره به میدان بازنگردند.

در پنجشیر چه می‌گذرد؟

در ارتباط با نبرد روز شنبه الجزیره نوشته بود که هسته مقاومت ملی توانست شبه نظامیان طالب را که خود را به ارتفاعات دربند در مرز میان ولایت کاپیسا و پنجشیر رسانده بودند، به عقب براند. فهیم دشتی، سخنگوی هسته مقاومت مردمی نیز در حساب توئیتری اش در این باب نوشت، شنبه شب برای طالب ها؛ شبی خونین بود، خواجه غار تخار آزاد شد و پروان هم در اختیار نیروی مقاومت درآمد.به نوشته دشتی مقاومت گران در حال پیشروی به سوی بدخشان، کاپیسا و بغلان هستند. دشتی همچنین در توئیترش به عقب رانده شدن بیش از 8 هزار طالب و 350 هاموی بعد از 4 ساعت درگیری توسط نیروهای مقاومت اشاره کرد. به گفته او تلفات طالب ها سنگین است، بیش از 450 شبه نظامی طالب کشته و 130 نفرشان به اسارت در آمدند.

سروش عبدالواجد در باب تلفات این نبرد به سازندگی گفت، در این باره داده ای دقیقی در اختیار ندارم، آنچه می دانم، بیش از 800 تا 900 طالب در نبرد اخیر در مناطق تاواخ، دشت ریوت و پریان کشته شدند، تعداد زخمی های طالب بالا است، اما فعلا آمار دقیقی در دست نیست، با این همه می توانم بگویم، پنجشیر امروز پر از مرده های طالب است، مرده های رها شده بر زمین، کنار چوب و سنگ.

این فعال رسانه هسته مقاومت نیمه شب یکشنبه در گفتگو با سازندگی از آزادی ولسوالی پریان خبر داده بود و  خاطر نشان کرد که درگیری ها در مناطقی چون انابه و دشت ریوت تا ساعاتی از شب ادامه داشت و شدت گرفته بود، با این همه ساعت 2 نیمه شب دوشنبه اوضاع آرام گرفته و همه چیز نرمال شد. نیروهای محلی در باب درگیری های روز شنبه گفتند که طالب ها ظهر هنگام تلاش داشتند تا از دو محور کاپیسا و دره انابه دره پنجشیر را در اختیار بگیرند، آن هم در شرایطی که همزمان درگیری هایی در منطقه خاواک میان طالب ها و نیروهای مقاومت در جریان بود.

در پنجشیر چه می‌گذرد؟

به گفته منابع محلی در مسیر پیشروی طالب ها گل حیدرخان، فرمانده مقاومت که به واسطه توان نظامی لازم یارای مقاومت با شبه نظامیان طالب ها را داشت، عامدانه دست به عقب نشینی زد تا میدان برای پیشروی طالب ها و فرماندهانشان هموار شود و آنها در این منطقه گرفتار شوند تا بدین طریق سلاح های و مهماتشان به غنیمت گرفته و مواضعشان در هم شکسته گردد.

طالب ها بعد ازعبور از ورودی دره توانستد استانداری منطقه ای موسوم به بازارک را در اختیار گرفته و اینگونه وانمود کنند که پیروز میدان شدند. با این همه آنگونه که شبکه خبری بی بی سی نوشته، بعد از پیشروی طالب ها، گل حیدرخان وودی های دره را منفجر کرد و بدین طریق راه برای خروج طالب های محاصره شده در این منطقه مسدود شد، از همین رو بیش از 8 هزار شبه نظامی که از جانب انابه وارد دره شده بودند به دام افتادند و بعد از آن که نیروهای مقاومت اطمینان حاصل کردند که همه شبه نظامیان در این منطقه جمع شدند، از دو طرف آنها را هدف حملاتشان قرار دادند.

علی میثم نظری، سخنگوی جبههٔ‌ مقاومت به رهبری آمر صاحب احمد مسعود در این باره به صدای امریکا گفته بود، عامدانه اجازه دادیم وارد جنوب پنجشیر شوند. دامی بود که حالا در آن بند ماندند. با این حال یک منبع طالبان گفته که پیشرفت‌های طالبان به دلیل مین های فرش شده در جادهٔ منتهی به بازارک با کندی مواجه شده است.

چرایی سفر غیر منتظره و مشکوک ژنرال حمید

با توجه به ورود غیر منتظره ژنرال فائژ حمید، رئیس اطلاعات پاکستان به کابل آن هم در میانه درگیری های پنجشیر، گمانه زنی هایی درباب چرایی این سفر مطرح شد، سروش عبدالواجد درباره دلایل این سفر به سازندگی گفت، رئیس آی اس آی به کابل به دلایل متفاوتی انجام شد، یکی از این این دلایل، حل چالشی است که پنجشیری ها برای طالب ها ایجاد کردند،پنجشیر امروز تنها منطقه ای است که در اختیار طالب ها قرار ندارد و تسلیم نشده است.

از طرفی دیگر ژنرال حمید این وظیفه را بر عهده دارد تا به شکاف عمیق و اختلاف های بسیار میان شبکه حقانی و بدنه اصلی طالب ها به رهبری عبدالغنی برادر و درانی ها پایان دهد. از طرفی دیگر به باور این عضو مقاومت ملی هدف از انجام این سفر غیر منتظره، گرفتن تعهد از طالب ها برای به رسمیت شناختن مرز دیورند، میان افغانستان و پاکستان بود، خط مرزی که سال ها است محل اختلاف است و رهبران افغان علیرغم اسناد بین الملل حاضر نشده بودند آن را به رسمیت بشناسند.از سروش سوال شد، آیا طالب ها حاضرند این سند را امضا کنند، او در پاسخ با تکیه بر رویکرد این گروه شبه نظامی پاسخ داد به احتمال زیاد امضا خواهد شد.

سروش در ادامه با تاکید بر ایستادگی جبهه مقاومت در برابر طالب ها بر اتحاد مردمان افغان تاکید کرد تا به گفته او جغرافیای مقاومت به گفتگوی این عضو رسانه ای مقاومت گسترده تر شود. سازندگی از او خواست تا پیامی را از به نقل ازصاحب آمر منتقل کند، سروش گفت، آمر صاحب در میدان است، با این همه می توانم بگویم، پنجشیر امروز بیش از هر زمان دیگر تنها است، امروز پنجشیر جز خداوند یاری ندارد و هیچ بازیگر و کشوری و نهادی حاضر نشدند از هسته مقاومت دفاع کنند، با این حال باور دارم پرچم آزادی و عدالت برافراشته خواهد شد.

در پنجشیر چه می‌گذرد؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید