لبیک به فراخوان مقاومت در سایه سرنوشت مبهم پنجشیر؛

دعوت احمدمسعود به قیام عمومی نتیجه داد؟

کدخبر: ۴۳۸۹۱۴
اقتصادنیوز: در روزهای گذشته، حمله طالب‌ها به قصد تصرف دره استراتژیک پنجشیر، آخرین سنگر جبهه ضدطالبان در افغانستان، با مقاومت نیروهای آمرصاحب احمد مسعود، رهبر جبهه ملی مقاومت افغانستان مواجه شد، اما ورود پاکستان برای یاری رساندن به طالب‌ها که به شهادت دو تن از اعضای بلند پایه مقاومت انجامید، مسعود را بر آن داشت که با فراخوان عمومی، مردم افغانستان را به قیام ملی دعوت کند.
دعوت احمدمسعود به قیام عمومی نتیجه داد؟

به‌روزرسانی خبر: احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت در پنجشیر در خلال درگیری‌های روز گذشته در پیامی خطاب به مردم افغانستان خواستار قیام ملی علیه طالبان و مداخله‌های پاکستان شده بود؛ دعوتی که با اعتراضات روز سه‌شنبه در چندین شهر افغانستان پاسخ داده شد.

لبیک به فراخوان مسعود؟

به دنبال فراخوان احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، از دیشب و همچنین صبح امروز (سه‌شنبه) مردم در کابل، هرات و مزارشریف، غزنی، دایکندی و چندین شهر دیگر در خیابان تجمع کرده و شعارهایی در حمایت از احمد مسعود و مقاومت پنجشیر سر دادند. (در انتهای مطلب، می توانید تصاویر و فیلم‌هایی از تظاهرات‌های روز سه‌شنبه در شهرهای افغانستان را ببینید.)

تظاهرات در پاسخ به دعوت احمدمسعود

 

سرنوشت مبهم پنجشیر

ساناز نفیسی - خبرنگار گروه جهان: روز گذشته طالبان مدعی شد پنجشیر را تصرف کرده است. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی این گروه شبه نظامی گفته این منطقه بعد از دو هفته درگیری به طور کامل در اختیار طالب ها قرار دارد.

پنجشیر آخرین سنگر در افغانستان است که در برابر این گروه شبه نظامی بعد از اشغال کابل تسلیم نشد، از همین رو اگر این ادعا درست می‌بود، به معنای سلطه کامل طالب‌ها بر افغانستان تلقی می‌شد.

با این همه جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود ادعای ذبیح الله مجاهد را رد کرد و علی میثم نظری سخنگوی مقاومت در گفتگو با سی ان ان گفت، اعضای مقاومت هنوز در سراسر دره مستقر هستند.

سروش عبدالواجد، فعال رسانه و عضو جبهه مقاومت نیز در گفتگویی کوتاه با سازندگی به واسطه شرایط خاص منطقه پنجشیر، ضمن رد این خبر گفت که طالب ها فعلا در منطقه‌ای موسوم به سرک مستقر هستند.

سروش عبدالواجد

در این میان عکس ها و ویدئوهایی که به شکل گسترده در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شود نشان می دهد که پرچم سفید شبه نظامیان طالب بر فراز سازه‌ای که ظاهراً ساختمان فرمانداری پنجشیر در مرکز ولایت بازارک است به اهتراز درآمده، هرچند هنوز نمی توان صحت چنین تصاویری را تایید کرد.

ذبیح الله مجاهد با انتشار توئیتی مدعی شد که آخرین سنگر را طالب ها تصرف کردند و این مسئله افغانستان را از گرداب جنگ داخلی خارج کرده است، رویترز نیز با بازنشر توئیت بلال کریمی، سخنگوی طالب ها نوشت که ستاد پلیس و مرکز ولسوالی رخا در مجاورت بازارک سقوط کرده و نیروهای مخالف( هسته مقاومت ملی پنجشیر) تلفات بسیاری را متحمل شدند. کریمی مدعی شده بود درگیری ها در بازارک در جریان است، با این همه رویترز اعلام کرده نمی تواند صحت این گزارش را ثابت کند.

مقاومت: پنجشیر هنوز در اختیار ماست

به نوشته سی ان ان، هسته مقاومت ملی هرچند تصرف مرکز پنجشیر توسط طالب ها را رد نکرده، اما اعلام داشته که مناطق دیگر پنجشیر کماکان در اختیار اعضای مقاومت است.

جبهه مقاومت افغانستان / پنجشیر / احمد مسعود / فهیم دشتی

در همین راستا میثم نظری گفت، بسیاری از ولسوالی های بازارک و تمامی دره‌های جانبی توسط اعضای مقاومت ملی کنترل می‌شود. به گفته نظری، ادعای طالب ها مبنی بر اشغال پنجشیر نادرست است و اعضای مقاومت در تمامی بخش های استراتژیک دره پنجشیر مستقرند و نبرد ادامه دارد. ما به مردم افغان اطمینان می دهیم که مبارزه با طالب ها و متحدانش را تا مادامی که عدالت و آزادی حاکم نشود، ادامه خواهیم داد.

مقاومت در پنجشیر ادامه دارد

احمد مسعود، رهبر جریان مقاومت مردمی نیز روز یکشنبه با انتشار پستی در صفحه فیس بوکش از علمای کابل که خواهان توقف نبرد بودند حمایت کرد و گفت زمانی که طالب‌ها  نیروهایش را از پنجشیر و ولسوالی اندراب خارج کنند، برای مذاکره آماده خواهیم بود.

جبهه مقاومت افغانستان / پنجشیر / احمد مسعود / فهیم دشتی

پیشتر بلال کریمی سخنگوی طالبان به س ان ان گفته بود، شبه نظامیان این گروه ولسوالی های استان پنجشیر را به استثنای مراکز ولسوالی‌های بازارک و رخا که کنترلشان کماکان در اختیار هسته مقاومت است تصرف کردند.

اما براساس گزارش های محلی که هنوز در رسانه‌های رسمی تایید نشده، علیرغم ادعای طالب ها مبنی بر تصرف کامل پنجشیر زیر چتر حمایت های هوایی پاکستان، مقاومت در پنجشیر ادامه دارد و در جریان درگیری های یکشنبه شب دو فروند پهپاد متعلق به پاکستان توسط اعضای جبهه مقاومت سرنگون شده و 13 فرمانده طالب و 639 نفر از اعضای این گروه شبه نظامی کشته شدند.

در این میان ویدئویی در صفحه جبهه مقاومت بارگذاری شده که در جریانش یکی از اعضای جبهه ملی می گوید، طالب ها در حال عقب نشینی از ولسوالی های پنجشیر هستند، 700 نفرشان کشته و 600 نفرشان اسیر شدند و تجهیزات بسیاری از آنها در اختیار نیروهای مقاومت قرار گرفته است.

جبهه مقاومت افغانستان / پنجشیر / احمد مسعود / فهیم دشتی

سازندگی هنوز نمی تواند ادعای مطرح شده در این ویدئوی دریافتی را تایید کند با این همه مقام های محلی می گویند ولایت پنجشیر بار دیگر در اختیار جبهه مقاومت قرار گرفته است.

شهادت فهیم دشتی و عبدالودود ذره

یکشنبه شب هسته مقاومت ملی اخبار ضد و نقیض درباره به شهادت رسیدن فهیم دشتی، سخنگوی رسمی هسته مقاومت ملی و ژنرال عبدالودود ذره، یکی از فرماندهان ارشد جبهه مقاومت و خواهرزاده آمر صاحب را تایید کرد. 

جبهه مقاومت افغانستان / پنجشیر / احمد مسعود / فهیم دشتی

جبهه ملی مقاومت مردمی پنجشیر با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که هسته مقاومت ملی دو یارش را در این مقاومت مقدس در برابر ظلم و تجاوز از دست داد، یادشان جاوید باد.

براساس داده های دریافتی از پنجشیر، این دو چهره برجسته هسته مقاومت سوار بر ماشین آمر صاحب احمد مسعود هدف پهپادهای پاکستانی قرار گرفتند، برخی از منابع محلی به سازندگی گفتند که مکان این دو از طریق جی پی اس تلفن همراه شان و با تلاش استخبارت پاکستان ردیابی شده بود.

جبهه مقاومت افغانستان / پنجشیر / احمد مسعود / فهیم دشتی

پاکستان حامی طالب‌ها نبود در اختیارشان بود

خبر حمله پهپادی پاکستان به پنجشیر با واکنش های تندی روبرو شد. منوج گوپتا، محقق مسائل امنیتی در این باره گفت، حملات پهپادهای پاکستانی را باید در قالب سفر حمید فیض، رئیس سازمان اطلاعات پاکستان( آ اس آی)تبیین کرد. به باور گویتا رئیس استخبارات پاکستان برای بستر سازی جهت تعریف امارات اسلامی و تثبیت قدرت طالب ها راهی کابل شد تا بدین طریق بتواند به اهداف منطقه ای اش دست یابد.

جبهه مقاومت افغانستان / پنجشیر / احمد مسعود / فهیم دشتی

به باور این تحلیلگر مسائل امنیتی تا پیش از این پاکستان در خفا و پشت پرده این سناریو را اجرایی می‌کرد، به همین دلیل بسیاری از نظامیان پاکستانی هم صدا با طالب ها برای در هم شکستن دژ پنجشیر خیز برداشتند بدون آن که خبر حضورشان در میدان رسانه‌ای شود، اما با طولانی تر شدن نبرد و کاهش شانس طالب ها برای تصرف پنجشیر که مانعی بود در مسیر برقراری امارات اسلامی، پاکستان ناچار شد چهره حقیقی اش را عیان کند.

روز یکشنبه، سروش عبدالواجد، عضو هسته مقاومت ملی در گفتگو با روزنامه سازندگی و در پاسخ به سوالی مرتبط با ترکیب اسرای طالب گفته بود که در میان اسرا سربازان پاکستانی و گروهی از ژنرال های این کشور دیده می شدند. پیرمحمد ملازهی نیز در این باب به سازندگی گفت، پاکستان از سال ها پیش به عنوان پدرخوانده طالب ها شناخته می شود و در طول این دو دهه این گروه شبه نظامی از حمایت های نظامی و مالی پاکستان برخوردار بودند حالا که شرایط محقق شده، پاکستان برای آن که امارات اسلامی طالبان در همسایگی و همجواری اش تعریف شود به هر اهرمی متوسل خواهد شد. پیش از سقوط کابل و سایر ولایت های کلیدی افغانستان، پاکستان تلاش داشت به شکلی نامحسوس و به واسطه گروه تحریک پاکستان از طالب ها حمایت کند، اما حالا با توجه به چالش های داخلی در صفوف طالب و ناتوانی این گروه شبه نظامی غیرتشکیلاتی برای اداره امارات اسلامی، پاکستان ناچار شده به شکل برجسته وارد میدان شود.

امرالله صالح

در همین راستا امر الله صالح، رئیس جمهوری افغانستان یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با سی ان ان ضمن متهم کردن پاکستان به واسطه حمایت از طالبان و دخالت در امور داخلی افغانستان گفت: برای همگان روشن است که طالب ها هیچگاه به واسطه سلاح و سایر نیازهایشان تحت فشار نبودند چرا که در تمامی این سال ها پاکستان نیازهای لجستیکی و سایر خواسته هایشان را محقق می کرد، به بیانی بهتر، پاکستان پناهگاه طالب ها نبود، کل پاکستان در اختیار این گروه قرار داشت. صالح در ادامه ضمن انتقاد از سیاست های آمریکا در ارتباط با اسلام اباد گفت، ترغیب پاکستان موجب می شود تا این بازیگر کمک‌های بیشتری را در اختیارطالب ها قرار دهد، امروز شاهد  تهدیدی چون حمایت های کشوری هسته‌ای حامی تروریسم هستیم.

این مصاحبه در حالی انجام شد که همان روز برخی رسانه ها خبر فرار امر الله صالح، رئیس جمهوری افغانستان را رسانه ای کردند، هرچند در این زمینه اخبار ضد و نقیضی فراوانی منتشر می شود، برخی از منابع نزدیک به هسته مقاومت ملی این ادعا را رد کرده و می گویند امرالله صالح در پنجشیر است و همراه با آمر صاحب در منطقه ای امن مستقر شدند، برخی از منابع محلی نیز اعلام کردند از آنجایی که خانه صالح قرار بود هدف حملات پهپادی پاکستانی ها قرار بگیرد، او به همراه احمد مسعود در نقطه ای امن مستقر شد. این اخبار هنوز توسط رسانه ای رسمی تایید نشده است.

مسعود: آنچه امروز جریان دارد، تصویر آینده افغانستان است

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در سخنانی به وقایع یکشنبه شب و شهادت دو نفر از اعضای مقاومت واکنش نشان داد. آمر صاحب در ابتدا شهادت همرزمانش را به خانواده های آنها و ملت افغانستان تبریک و تسلیت گفت و بعد از آن به درگیری های سال های طولانی در این کشور اشاره کرد و در این باره گفت: افغانستان در ماه های گذشته شاهد جنگ های فراوانی بود، مردم ما در اقصی نقاط این کشور در برابر همه حملات ایستادگی کردند تا این که متاسفانه جنگ به نقطه ای رسید که افغانستان در نقطه سقوط قرار گرفت، در چنین شرایطی مردم با عزت افغان از بدخشان تا تخار، از کاپیسا تا اندراب، به مقاومتشان ادامه دادند تا بالاخره هسته مقاومت در جغرافیای اندارب و پنجشیر تعریف شد.

جبهه مقاومت افغانستان / پنجشیر / احمد مسعود / فهیم دشتی

مسعود اضافه کرد: جبهه مقاومت ملی به دلیل دفاع از عزت، سلامت، استقلال، آزادی و عدالت، مبارزه اش را برای دفاع از این ارزش ها آغاز کرد، روز یکشنبه بعد از اعلامیه علمای سراسر کشور جبهه مقاومت خواست علما را لبیک گفت و بدان احترام گذاشت، اما طالب ها خوشبخانه طینت واقعی شان را نشان دادند و بالاخره برخلاف آنچه در ظاهر می گفتند، نشان دادند که نه باوری به شریعت دارند نه باوری به قران دارند و نه فیصبه علمای افغانستان را قبول می کنند، بعد از فیصله علما این گروه حملات گسترده شان علیه مردم ما را آغاز کردند که موجب کشته شدن بسیاری از هموطنان ما از جمله برخی از خانواده من شد. ما نه تنها با این شهدا جگرخون و ضعیف نخواهیم بود، بلکه از دیرباز چه خانواده من و چه خانواده های دیگر به خاطر عزت، به خاطر دین، به خاطر خداو به خاطر افغانستان مبارزه کردیم و شهید دادیم.

احمدمسعود: نبرد جبهه مقاومت با طالبان آغاز شد/ راه پدرم ادامه دارد

مسعود گفت: هموطنان عزیز امروز اتفاق هایی که در جریان است تصویری از آینده کشورمان است، آینده ای که بیگانه ها با کمک افرادشان، با حمایت نماینده‌هایشان و مزدورانشان می خواهند در افغانستان پیدا کنند، این تصویر، تصویر افغانستانی عقب مانده است تاریک و به دور از فرهنگ و هنر، اتحاد و اتفاق. و افغانستانی که در انزوای سیاسی و اقتصادی توسط دنیا بدون داشتن برنامه سیاسی مستقل مربوط به خود قرار داشته باشد. حمله روز یکشنبه به روشنی نشان داد که نیروهای بیگانه همسو با طالب ها در برابر ملت افغانستان از دیرباز قرار داشتند و هنوز هم قرار دارند.

فراخوان رهبر جبهه مقاومت به قیام عمومی

احمد مسعود در ادامه اعلام کرد: امروز پیام مشخصی برای مردم عزیزمان دارم، هموطنان ما در هر گوشه ای که هستید، چه بیرون از این خاک و چه در داخل، فراخوان می دهیم که قیام عمومی را برای عزت، آزادی و سربلندی وطنمان آغاز کنیم، هرکسی به هر شکلی که می تواند، فریاد هیات من الذله را بلند کند. ما در کنار هم میهنان و هم وطنان خود چه به شکل کسانی که مقاومت‌گر هستند و تا لحظه‌ای که صحبت می کنم در جغرافیای هندوکش، نجشیر و اندارب، هنوز حضور دارند و هنوز مقاومت می‌کنند و چه به سان خواهران با عزتمان که در هرات و کابل صدای فریاد دادخواهی شان را بلند کردند و چه به سان هم وطنان‌مان در بیرون که با برگزاری تظاهرات صدای بر حق ما در بیرون هستند، ما با شما هستیم و از شما تشکر می کنیم.

مسعود ادامه داد: خواهش ما این است که همه خواهران و برادرانمان در هرجای این وطن به هر شکلی که می تواند  به خاطر نجات وطن به پا خیزند، قیام کند و مقاومت کند. کسانی که می خواهند مبارزه مسلحانه را آغاز کنند، ما کنارشان هستیم، کسانی که تظاهرات برگزار می کنند، ما صدایشان خواهیم شد.

جبهه مقاومت افغانستان / پنجشیر / احمد مسعود / فهیم دشتی

احمدمسعود: مردم افغانستان جهان را قضاوت خواهند کرد

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در ادامه گفت: سخن دوم من با جامعه جهانی است که متاسفانه با ایجاد فرصتی نادرست برای طالب ها، ارائه فرصتی سیاسی به این گروه  این زمینه را فراهم کردند تا این گروه هم جرات سیاسی پیدا کنند و هم به دنیا اینگونه نشان دهند که تغییر کردند در حالی که طالب به هیج عنوان تغییر نکرده، بلکه ظالم تر، افراطی تر و متعصب تر از دیروز، به میدان آمده است، لهذا امروز ملت افغانستان به قضاوت دنیا و همسایگانشان نشسته اند که چه کسی به عنوان دوست واقعی در کنار افغانستان و در مقابل این گروه های مزدور قرار می گیرد. 

احمدمسعود: نبرد جبهه مقاومت با طالبان آغاز شد/ راه پدرم ادامه دارد

مسعود ادامه داد: روی صحبت من با آنهایی است که در کنار طالب ها قرار گرفتند به نیت این که در راه خدا جهاد می کنند، امیدوارم با ظلم هایی که طالب برخلاف شریعت اسلام ، فیصله علما و روحیه ملی و اسلامی مرتکب می شود، آنها از خواب غفلت بیدار شوند، خود، خانواده شان و آینده و آخرتشان را با ادامه این راه به تباهی می کشند، شمایی که شاید با نیت خیر به پا خواستید، امروز زمان جبران اشتباهاتتان است، شمایی که از بدخشان تا تخار، از هلمند تا قندهار حضور دارید، زمان جبران اشتباهتان است، کنار مردم تان قرار بگیرد و از خداوند طلب عفو کنید، چرا که دست به خون بی گناه دراز کردید، هنوز خداوند به شما این فرصت را داده تا اشتباهات خود را جبران نموده و دنیا و آخرتتان را آباد کنید، امیدوارم با درک درست از اوضاع و شناخت دشمن این اشتباه را ادامه ندهید.

مقاومت تا آزادی افغانستان ادامه دارد

احمد مسعود در پایان گفت: بار دیگر شهادت همرزمانمان را تسلیت می گویم و باور به ادامه راه آنها دارم، جبهه مقاومت ملی به زودی سخنگوی جدید خود را معرفی کرده و اعلام می‌دارد، شهادت افتخار ما است و به هیچ عنوان شهید دادن و فشارهای فراجغرافیایی از روحیه ما نمی‌کاهد، بلکه در کنار مردم خود تا آخرین نقطه و تا آخرین لحظه و تا آزادی افغانستان و پیروزی مردم افغانستان به راهش ادامه می دهد، باور داریم که به توفیق خداوند و همت مردمانمان پیروزی از آن ما است و در برابر اراده یک ملت هیچ نیروی یارای مقابله را ندارد.

*منبع: روزنامه سازندگی

جبهه مقاومت افغانستان / پنجشیر / احمد مسعود / فهیم دشتی

پاسخ مردم افغانستان به فراخوان قیام مسعود

تصاویر و فیلم‌هایی از تظاهرات‌های مردمی در شهرهای افغانستان را ببینید.

همچنین در ویدئوهای زیر می‌توانید اعتراضات مردم کابل را ببینید و شعارهای آن‌ها را بشنوید.

 در راهپیمایی مردم کابل، معترضان شعارهایی علیه پاکستان سر می‌دهند و می گویند «حکومت دست‌نشانده‌ پاکستان» (اشاره به حکومت طالبان) را نمی‌خواهند.

گفته می‌شود معترضان در کابل در حال حرکت به سمت ارگ افغانستان بوده‌اند و گزارش‌های تأیید نشده از شلیک هوایی طالبان برای جلوگیری از این اعتراضات خبر می‌دهند. ویدئوی زیر که گفته می‌شود به شلیک هوایی نیروهای طالب مروبوط است را ببینید.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید