رابرت مالی: آماده‌ایم به برجام بازگردیم

چراغ سبز آمریکا به مذاکرات هسته‌ای

کدخبر: ۴۵۷۳۲۳
اقتصادنیوز: نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران اعلام کرد این کشور آماده بازگشت به برجام است.
چراغ سبز آمریکا به مذاکرات هسته‌ای

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در آستانه مذاکرات وین ادعا کرد که ما آماده ایم به برجام بازگردیم و تحریم های مغایر با آن را لغو کنیم.

 رابرت (راب) مالی روز جمعه به وقت محلی در گفت و گو با رادیوی ملی آمریکا افزود که جو بایدن رییس جمهوری و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا آشکارا اعلام کرده اند که ما برای دیپلماسی حق ویژه قائل هستیم.

 وی در عین حال همچون سایر مقامات آمریکایی اتهام پراکنی ها علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و هراس از پیشرفت آن و ادعاهای آمریکا مبنی بر گزینه های در اختیار را تکرار کرد.

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران همچنین درباره بازگشت مشترک متقابل به تعهدات برجامی گفت که کشورهای حوزه خلیج فارس از بازگشت به توافق استقبال می کنند و پس از آن آماده گسترش روابط با ایران هستند.

 رابرت مالی در عین حال به مخالفت برخی کشورهای عربی خلیج فارس در گذشته اشاره کرد و گفت که اکنون همه موافقند که بازگشت به توافق بسیاراهمیت دارد.

 نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران درباره رژیم صهیونیستی نیز اظهار داشت که این رژیم همچنان مخالف توافق است اما حتی برخی مقامات  پیشین این رژیم معتقدند خروج از برجام یک اشتباه بزرگ بود.

وی در عین حال گفت که آنها ترجیح می دهند آمریکا دوباره وارد این توافق نشود اما آشکارا اعلام کرده اند نمی خواهند تفاوت های عمومی داشته باشند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود که  اگر آمریکا دوباره وارد توافق شود، اسرائیل سعی نخواهد کرد آن را متوقف کند. اگر این امر اتفاق افتد آنها می خواهند با ما در مورد شرایط بعد از توافق همکاری کنند.

وی در عین حال گفت که آمریکا خواهان همکاری نزدیک با اسرائیل است.

رابرت مالی همچنین در پاسخ به سوالی با بیان این ادعا که نشانه ها و علائمی که می رسد، دلگرم کننده نیستند، اظهار داشت منتظریم ببینم موضع ایرانی ها چه تغییری کرده است. باید ببینیم آنها در میز مذاکره چه می گویند.

وی مدعی شد که روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا همه توافق دارند که باید به توافق بازگردیم و مسائل باقی مانده در دور آخر مذاکرات در ماه ژوئن را حل کنیم. اما باید به کار خود سرعت ببخشیم زیرا زمان ما در حال پایان است.

وی در پایان درباره مذاکرات وین در هشتم آذر ماه گفت که آنهایی که با ایران مذاکره می کنند ، گزارش خود را به ما ارائه می دهند اما این روشی که باید باشد، نیست.

رابرت مالی مدعی شد که اگر ایران می خواهد زودتر به نتیجه برسد بهتر است مذاکرات رودرو با ما داشته باشد.

پیش از این، علی باقری کنی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در گفت وگو با تارنمای روزنامه ایندیپندنت اظهار داشت: لغو تمامی تحریم‌های مرتبط با برجام از جمله تحریم‌های اعمال شده در چارچوب کارزار فشار حداکثری شرط لازم برای موفقیت در مذاکرات است.

وی با اشاره به بد عهدی واشنگتن در خروج از توافقی که پس از سال‌ها مذاکره به دست آمد، تصریح کرد:دریافت تضمین از طرف دیگر برای عدم خروج از توافق، عدم اعمال و اجرای تحریم‌های جدید و همچنین عدم بازگرداندن تحریم‌های پیشین برای جلوگیری از این احتمال است که بی نظمی سیاسی در آمریکا تاثیر بر رفتار بین المللی این کشور داشته باشد. 

باقری کنی اظهار داشت: متاسفانه، سیاست شکست خورده تداوم فشار حداکثری که در دولت ترامپ آغاز شد، در دستور کار دولت بایدن باقی مانده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه برگزاری دور آتی مذاکرات گروه ۱+۴ و ایران تصریح کرد که این نشست یک امکان واقعی برای ازسرگیری اجرای کامل برجام است.

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل روز جمعه پس از گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی نوشت: بازگشت برجام به مسیر اصلی بیش از هر زمان دیگری ضروری است. 

وی با بیان اینکه «ما یک امکان واقعی در پیش داریم» افزود: باید به سرعت بحث ها را در مورد همه مسایل باقی‌مانده با عمل گرایی، واقع گرایی و حسن نیت به پایان برسانیم. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین همکاری میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کلیدی خواند.

مذاکرات درباره ازسرگیری اجرای برجام و لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی آمریکا علیه ایران قرار است هشتم آذر در وین برگزار شود. تا کنون ۶ دور مذاکره در وین میان ایران و گروه چهار به علاوه یک انجام شده و طرف‌ها قرار است دوشنبه اینده پس از پنج ماه وقفه در وین گردهم آیند.  

ایران تا یک سال پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند.

اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید