پایان بن‌بست در ناتو

معامله بزرگ اردوغان با سوئد و فنلاند

کدخبر: ۵۰۵۱۵۵
اقتصادنیوز: علی‌رغم اعلام مخالفت صریح اولیه، یک روز پیش از نشست سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی در اسپانیا، ترکیه با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو و گسترش این ائتلاف در اروپای شمالی موافقت کرد.
معامله بزرگ اردوغان با سوئد و فنلاند

به گزارش اقتصادنیوز  به نقل از  یورونیوز دولت ترکیه به طور رسمی موافق خود را با پیوستن کشورهای سوئد و فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی اعلام کرد.

پایان بن‌بست در ناتو

 در پی چراغ سبز ترکیه برای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، اجلاس سران این ائتلاف در مادرید آغاز شد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پس از گفت‌وگو در سطح عالی با رهبران این سه کشور اعلام کرد که بن‌بست برطرف شده است. او در اجلاس ناتو در مادرید اضافه کرد رهبران ۳۰ کشور عضو ائتلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی امروز (چهارشنبه)‌ برای این دو کشور دعوتنامه رسمی صادر خواهند کرد. ینس استولتنبرگ افزود: «روسیه یک تهدید مستقیم برای امنیت کشورهای ناتو است». او در این راستا تصریح کرده که می‌خواهند در جریان این اجلاس «نقشه راه اتحاد» را برای نخستین بار از سال ۲۰۱۰ بازنگری کنند.

دبیرکل ناتو پیش از این نیز گفته بود که می‌خواهد نیروهای آماده‌باش ناتو را از تعداد ۴۰ هزار نیروی فعلی به ۳۰۰ هزار سرباز افزایش دهد. او در نشست امروز افزود: «این مهمترین بازنگری دفاع جمعی ما از زمان جنگ سرد است». او با اشاره به نشست مادرید گفت که این اجلاس «در بحبوحه جدی‌ترین بحران امنیتی که از زمان جنگ جهانی دوم با آن مواجه بوده‌ایم» در حال برگزاری است.

دستاورد بزرگ اردوغان؟

ترکیه با وجود اعلام مخالفت صریح اولیه خود با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، یک روز پیش از نشست سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی در اسپانیا موافقت خود را با گسترش ناتو در اروپای شمالی اعلام کرد؛ توافقی که در پایان دیدارهای رئیس جمهوری و وزیر خارجه ترکیه با همتایان فنلاندی و سوئدی انجام شد اما در این نشست‌ها چه امتیازی رد و بدل شده است؟

رسانه‌های طرفدار دولت ترکیه روز چهارشنبه با ستایش توافق آقای اردوغان برای پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو از پیروزی او در پایان مذاکره با غرب خبر دادند.  هر چند خنثی شدن وتوی آنکارا در جریان برگزاری نشست سران کشورهای عضو ناتو در مادرید، به مناقشه‌ای چند هفته‌ای برای تقویت ائتلاف دفاعی غرب در برابر تهاجم نظامی روسیه پایان داد ولی حامیان رئیس جمهوری ترکیه مدعی هستند که پایان این مناقشه گذشته از رفع نگرانی‌های کشورهای غربی،  دستاوردی بزرگ برای اردوغان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۳ داشته است. امروز روزنامه صباح با چاپ عکس دسته‌جمعی سران کشورهای عضو در دو سوی ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، تیتر نخست خود را این گونه انتخاب کرد: «پیروزی رئیس جمهور اردوغان در مادرید».

جزئیات پیروزی اردوغان

البته اردوغان نیز روز سه‌شنبه با قرائت بیانیه‌ای به مناسبت آن چه پیروزی کشورش توصیف کرد، به صراحت گفت که «ترکیه به آنچه می‌خواست» یعنی «همکاری کامل» کشورهای شمال اروپا در مبارزه با تروریسم رسید. بکیر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه، روز چهارشنبه جزئیات بیشتری از «پیروزی» ارودغان منتشر کرد. او گفت: «طبق توافق جدید، ما از فنلاند می‌خواهیم شش عضو پ‌.ک.ک و شش عضو گروه حامی فتح‌الله گولن را که به آنها پناه داده، به ترکیه مسترد کند.» او افزود: « همچنین سوئد نیز ده عضو پ‌.ک.ک و یازده عضو گروه حامی فتح‌الله گولن را از این کشور به ترکیه مسترد خواهد کرد». وزیر دادگستری ترکیه در مجموع از استرداد ۳۳ عضو دو گروه پ‌.ک.ک و فتو بر پایه توافق حاصل شده با سوئد و فنلاند خبر داد. 

آنکارا و متحدان غربی آن، حزب کارگران کردستان (پ‌.ک.ک) را در زمره گرو‌ه‌ژهای تروریستی طبقه‌بندی می‌کنند. اما فتو (Fetö) مخفف جنبشی است که از سوی فتح الله گولن، رهبر مذهبی مخالف اردوغان که در ایالات متحده مستقر است، پایه‌گذاری شده و رئیس جمهوری ترکیه آن را محرک اصلی کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ علیه خود می‌داند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید