سورپرایز بزرگ در برزیل؛

ترامپ برزیلی بازی را به راند دوم کشاند

کدخبر: ۵۲۵۲۸۱
اقتصادنیوز: انتخابات ریاست‌جمهوری در برزیل به مرحله دوم کشیده شد.
ترامپ برزیلی بازی را به راند دوم کشاند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، دور دوم مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری برزیل از روز دوشنبه پس از آن آغاز شد که ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور ‌راست‌گرا، عملکرد بهتری از نظرسنجی‌ها داشت و لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور چپ‌گرای سابق را از پیروزی در دور اول رای‌گیری ناکام گذاشت.

ZIV7CAKRHNLGVD4RWYAVOL5WZM

نمایش قوی غیرمنتظره بولسونارو در روز یک‌شنبه امیدها را برای یک راه‌حل سریع برای انتخابات عمیقاً قطبی شده در چهارمین دموکراسی بزرگ جهان از بین برد.

با شمارش 99.9 درصد آرای الکترونیکی، لولا 48.4 درصد از آرا را در مقابل 43.2 درصد برای بولسونارو به دست آورد. از آن‌جایی که هیچ‌کدام اکثریت حمایت را به دست نیاوردند، رقابت به دور دوم در 30 اکتبر می‌رود.

سدی در برابر موج چپ‌گرایی

پس از اینکه بولسونارو تاکید کرد که نمی‌توان به نظرسنجی‌ها اعتماد کرد، این رقابت سخت‌تر از آن چیزی شد که اکثر نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کردند، و این گفته کمپین انتخاباتی را احیا کرد. اگر او بازگردد، موجی از پیروزی‌های چپ‌گرایان در سراسر منطقه در سال‌های اخیر از جمله مکزیک، کلمبیا، آرژانتین و شیلی متوقف خواهد شد.

 

بولسونارو با افزودن بر تنش‌ها در برزیل، حملات بی‌پایه‌ای به یکپارچگی سیستم رای‌گیری الکترونیکی برزیل انجام داده و ادعا کرده بود در صورت شکست ممکن است تسلیم نشود. یکشنبه شب، او مطمئن بود که پیروزی در دسترس است و از انتقاد از سیستم رای گیری اجتناب کرد.

سورپرایز ترامپ برزیلی: ترمز چپ‌‌ها کشیده می‌شود؟

 

او با اشاره به موفقیت‌های قابل توجه حزبش در انتخابات کنگره به خبرنگاران گفت: «من قصد دارم ائتلاف‌های سیاسی مناسبی برای پیروزی در این انتخابات ایجاد کنم«.  متحدان راست‌گرای بولسونارو 19 کرسی از 27 کرسی مجلس سنا را به دست آوردند و در مجلس نمایندگان هم موفقیت‌هایی کسب کردند.

سرخوردگی لولا

لولا با خوشبینی در مورد نتایج مرحله اول اظهارنظر کرد  و گفت که مشتاقانه منتظر یک ماه مبارزات انتخاباتی دیگر و فرصتی برای مناظره رودررو با بولسونارو است. با این حال، در درون کمپین انتخاباتی او، ناامیدی آشکاری وجود داشت نسبت به عدم موفقیت در دور اول. یکی از افراد حاضر در کمپین او که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت: «تغییر واضحی از آرا در جنوب شرقی وجود داشت، فراتر از آن چیزی که بررسی‌ها و حتی کمپین موفق به شناسایی آن شدند».

photo_2022-10-03_14-36-45

آرای نفرات سوم و چهارم نیز نسبت به نظرسنجی‌های اخیر کمتر بود و نشان می‌دهد که برخی از حامیان آن‌ها ممکن است در زمان رای دادن به سمت بولسونارو رفته باشند. سناتور میانه رو سیمون تبت که 4 درصد آرا را به دست آورد و قانونگذار سابق چپ میانه، چیرو گومز، که 3 درصد آرا را به دست آورد، هر دو یکشنبه شب گفتند که در روزهای آینده تصمیمات مربوط به حمایت‌از نامزدها را اعلام خواهند کرد.

با تغییر آرا  به نفع بولسونارو، لولا ممکن است به تمام کمک هایی که می تواند دریافت کند نیاز داشته باشد. سناتور هامبرتو کاستا، یکی از همکاران لولا در حزب کارگران گفت: «به وضوح بولسونارو دست کم گرفته شد».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید