اسکناس آمریکایی پشت سد۲۵ هزار تومانی

عامل احتیاط در بازار ارز/ اثر طلا بر قیمت دلار

کدخبر: ۳۹۸۲۴۷
اقتصاد نیوز: حرکت قیمت دلار در 25 هزار و 200 از منظر تحلیل گران فنی در حکم تعیین جهت است. از منظر بازار ساز اتفاقات در بازار ارزی نیما نشان از انتظارات کاهشی دارد از منظر معامله گران عین الاسد در کانون توجه است. کارشناسان ارزی نیز به دنبال اخبار مذاکرات هستند.
عامل احتیاط در بازار ارز/ اثر طلا بر قیمت دلار

به گزارش اقتصاد نیوز،قیمت انتهای سال دلار برای بازارساز ارزی اهمیت زیادی دارد. به گفته فعالان، چنین باوری در میان بازیگران سنتی بازار ارز وجود دارد و همین باور موجب شده است که خریدهای ارزی با احتیاط بیشتری صورت بگیرد. در واقع در روزهای اخیر اخبار منفی زیادی به بازار مخابره شده است،‌ ولی اسکناس آمریکایی توان بازگشت به بالای مرز ۲۵ هزار تومانی را از خود نشان نداده است.

 معامله گران از این مساله هراس دارند که در صورت رشد دلار، بازارساز به یکباره عرضه ارز خود را به شدت افزایش دهد و زمینه ساز نزول شدید قیمت ها و ضرر آن ها شود. در چنین شرایطی، معامله گران در بازار دست به عصا حرکت می کنند و بی گذار به آب نمی زنند.

به باور تحلیل گران فنی، در صورتی که محدوده ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومانی شکسته شود، خریداران به بازار وارد خواهند شد. در غیر این صورت، بازار طی یک مسیر فرسایشی در جاده کاهشی حرکت خواهد کرد. عاملی که برای امروز کمی بازیگران افزایشی را امیدوار نگه داشته است، حملات راکتی به پایگاه آمریکایی ها در عراق در انتهای شب گذشته بود.

تاثیر قیمت طلا در بازار دلار

به باور برخی فعالان، یکی از عواملی که موجب شد قیمت دلار در روز دوشنبه افزایش قیمت را تجربه کند، نزول بهای اونس طلا در بازارهای جهانی بود. سکه بازان به امید رشد طلا در روز یک شنبه خریدهای خود را بالا برده بودند. با این حال، روز دوشنبه قیمت طلا نزولی شد و سکه بازان برای جبران اثر آن اقدام به خرید دلار کردند. اگر چنین تفسیری صحیح باشد، می توان انتظار داشت که سطح تقاضا روز سه شنبه در بازار ارز پایین تر بیاید. در واقع، سکه بازان دیروز خود را با نوسانات طلا تطبیق داده اند و خرید و فروش های آتی خود را نیز بسته اند،‌ در نتیجه نیاز ندارند که برای حمایت از قیمت سکه اقدام به خرید دلار کنند.

امروز دلار بیشتر از اونس طلا تحت تاثیر حرکات درهم خواهد بود. روز دوشنبه درهم نشانه خاصی برای رشد یا کاهش قیمت نشان نمی داد و بیشتر تمایل به ثبات داشت. حجم معاملات درهم نیز در بازار افت محسوسی را تجربه کرده بود که نشان می داد بازیگران پیش از آغاز سال جدید تمایل زیادی به ریسک های معاملاتی ندارند.

دلار پشت خطی

پیش بینی قیمت دلار در پایان سال 99

پیش بینی قیمت دلار را می توان از منظر بازار ساز و تحلیل گران مستقل رصد کرد.

برآوردهای سیاست گذار ارزی هم حکایت از این دارد که هرچه به پایان سال نزدیک تر شویم قیمت دلار در سطوح پایین تری به تعادل می رسد.

دلیل آن به تقاضای حواله دلار در نیما بازمی گردد برخی اعتقاد دارند تقاضای حواله دلار در نیما 40 درصد میزان عرضه است و همین عامل نیز می تواند خود را در کاهش قیمت دلار در این بازار منعکس کند.از منظر بازار ساز قیمت دلار می تواند تا کانال 23 هزار تومان و حتی میانه 22 هزار تومان پایین بیاید. این کاهش به قدرت بازار ساز در تامین نقدی اسکناس در بازار متشکل باز می گردد. یک منبع مطلع می گوید ذخایر اسکناس بانک مرکزی با وجود همه فراز و فرودها در سال جاری عدد بسیار قابل قبولی است و این ذخایر دست بازار ساز را حداقل در تامین نقدی نیاز دلار بالا نگه داشته است.از طرف دیگر عرضه حواله دلار در نیما هم حکایت از این دارد که سمت تقاضا در انتظار کاهش قیمت بیشتری است. بنابراین هدف گذاری مورد اشاره دور از انتظار نیست.

نشانه دیگر قدرت بازار ساز در مدیریت ارز به خبر گشاده دستی در تخصیص دلار با قیمت 4200 باز می گردد. شب گذشته بانک مرکزی اعلام کرد به جای 8 میلیارد دلار توافق شده برای تخصیص ارز به کالاهای اساسی بر مبنای دلار 4200 این بانک 10 میلیارد دلار تخصیص داده است. یعنی دو میلیارد دلار بیش از آنچه در ابتدا توافق شده بود. تخصیص این رقم در شرایط کنونی یک دلیل دارد منابع ارزی و تصور سیاست گذار از آینده متفاوت از ابتدای سال است که تخصیص ارز توافق شده در ابتدای سال 25 درصد افزوده است.

بانک مرکزی اعتقاد دارد نرخ های کنونی ارز در بازار نیز ناشی از عدم اطمینان و انتظارات است همین گزاره مبنای نظر کارشناسان تا پایان سال از دید آنان اگر خبر مثبتی از آغاز مذاکره و توافق بیاید قیمت دلار خود را با نرخ های مورد تصور در میان مدت تطبیق می دهد در غیر این صورت فعلا در سطوح فعلی در نوسان است. از این دید بازار ارز تا زمانی که خبر قطعی از گشایش به گوشش نرسد در برابر ریزش های چند کانالی مقاومت دارد. اما ممکن است بسته به قدرت عرضه بازار ساز در بازار متشکل  کمی پایین تر یا بالاتر از سطوح کنونی بسته شود. در یک کلام در این دید هدف قیمتی مورد سیاست گذار در پایان سال بدون خبر مثبت سیاسی مقدور نیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید