دامنه نوسان نرخ دلار در بازار متشکل افزایش یافت

قیمت دلار مرز حساس را از دست داد/سکه سقوط کرد

کدخبر: ۴۲۰۳۲۲
دلار نخستین روز هفته را با افزایش قیمت نسبت به عصر روز پنج‌شنبه آغاز کرد اما در طول معاملات مسیر نزولی را پیمود و مرز حساس 24 هزار و 200 تومان را از دست داد.
قیمت دلار مرز حساس را از دست داد/سکه سقوط کرد

به گزارش اقتصاد نیوز- قیمت دلار آمریکا در اولین روز هفته بعد از انتخابات ریاست جمهوری روی 24 هزار و 430 تومان قرار گرفت و نسبت به نرخ عصر روز پنج‌شنبه 90 تومان رشد داشت. قیمت دلار در طول معاملات صبح روند کاهشی را دنبال کرد و معاملات نیمه اول روز را با قیمت 24 هزار تومان به پایان رساند. در نتیجه دلار مرز حساس 24 هزار و 200 تومانی را از دست داد.

دامنه نوسان دلار متشکل با پایان انتخابات بزرگ شد

قیمت ابتدایی دلار بازار متشکل در شروع معاملات روز شنبه روی 24 هزار و 50 تومان قرار داشت و به کانال 24 هزار وارد شده بود. نرخ ابتدایی دلار متشکل از نرخ متوسط روز پنج‌شنبه 625 تومان بالاتر بود. این رشد 2.7 درصدی در حالی اتفاق افتاد که در روزهای پایانی هفته گذشته و پیش از انتخابات ریاست جمهوری دامنه نوسان نرخ دلار متشکل بسیار محدود بود. البته قیمت دلار متشکل در ادامه معاملات کاهش یافت و به کانال 23 هزار تومان بازگشت، با این وجود افزایش نسبتا شدید ابتدای کار قیمت دلار متشکل با روند هفته گذشته همخوانی نداشت.

احتمال حصول توافق پیش از روی کار آمدن دولت جدید

در شبکه‌های مجازی مربوط به مبادله نرخ ارز  اخباری توجه معامله‌گران را به خود جلب کرده که احتمال حصول توافق پیش از روی کار آمدن دولت جدید را بررسی می‌کنند. اگر برآورد بازار از این احتمال بالا رود می‌تواند مانند یک نیروی نزولی بر قیمت دلار اثر گذارد.

خبری که در این خصوص جلب توجه می‌کرد به توئیت سرپرست هیات روسیه در مذاکرات برجامی وین مربوط بود. وی در این توئیت تلویحا اعلام کرد که

دستیابی به توافق تا روز 15 جولای، مصادف با 24 تیرماه محتمل است. این تایخ تقریبا مصادف با ششمین سالگرد برجام است.این خبر در فضای بازار نیز بازتاب زیادی داشت. احیای برجام به جهت اینکه می تواند عرضه دلار و نقل و انتقال ارزی را از نظر معامله گران تسهیل کند اثر کاهنده بر قیمت دلار دارد. به نظر می رسد خبرهای مثبت برجامی در نیمه اول روز در کاهش قیمت دلار و کاهش قیمت سکه موثر بوده است.

طلای جهانی

سکه تا 10 میلیون و 200 هزار تومان پایین آمد

قیمت طلای جهانی در آخرین روز هفته گذشته افت نسبتا شدیدی داشت و کار خود را با رقم 1764 دلار به پایان رساند. دلار آمریکا در ساعت 12 و 10 دقیقه عصر به وقت ایران روی 24 هزار و 200 تومان قرار داشت. قیمتی که از نرخ سکه در ساعت 11 و 20 دقیقه صبح بیرون آمد 10 میلیون و 600 هزار تومان بود. ارزش ذاتی سکه با این حساب 10 میلیون و 51 هزار تومان و اندازه حباب آن در حوالی 5.5 درصد به دست می‌آید. این اندازه حباب در هفته‌های اخیر برای سکه نامتعارف بود و از مقاومت سکه در مقابل کاهش قیمت خبر می‌داد. البته قیمت سکه در ادامه با افت قیمت دلار کاهش یافت و معاملات نیمه اول روز را با قیمت 10 میلیون و 500 هزار تومان به پایان رساند. (قیمت سکه عصر پنج‌شنبه روی 10 میلیون و 790 هزار تومان قرار داشت).

در ابتدای نیمه دوم بازار نیز قیمت سکه تا 10 میلیون و 260 هزار تومان پایین آمد.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت دلار آمریکا امروز را با افزایش قیمت نسبت به نرخ عصر روز پنج‌شنبه آغاز کرد اما در طول معاملات صبح افت کرد و مرز حساس 24 هزار و 200 تومان را از دست داد. دامنه نوسان نرخ دلار متشکل در نخستین روز بعد از انتخابات افزایش یافت. اخباری مبنی بر احتمال حصول توافق پیش از روی کار آمدن دولت جدید توجه فعالان بازار را به خود جلب کرده است. این اخبار ممکن است بر قیمت دلار تاثیر منفی بگذارد. سکه در شرایطی که قیمت طلای جهانی افت نسبتا شدیدی را در آخرین روز هفته گذشته به ثبت رسانده بود در ابتدای امر در مقابل کاهش قیمت مقاومت کرد، اما در ادامه با افت قیمت دلار تا 10 میلیون و 200 هزار تومان پایین آمد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید