روند نزولی بهای اوراق تسه ادامه دارد

ورود قیمت وام مسکن متاهلین به کانال 25 میلیون تومان

کدخبر: ۳۸۸۷۱۵
اقتصادنیوز: در هفتمین روز بهمن ماه قیمت وام مسکن برای مجردین در کانال 14 میلیون تومان و برای متاهلین در کانال 25 میلیون تومان باقی ماند
ورود قیمت وام مسکن متاهلین به کانال 25 میلیون تومان

به گزارش اقتصادنیوز ، از ابتدای هفته جاری تا روز هفتم بهمن ماه روند قیمت وام مسکن یک فراز و یک فرود را تجربه کرد. در این چهار روز قیمت وام مسکن برای مجردین تنها در روز یکشنبه بالاتر از مرز 15 میلیون تومان قرار گرفته و در باقی روزها همواره پایین تر از این رقم بوده است.در انتها در این مقطع زمانی قیمت وام مسکن در روز جاری در پایین ترین حد خود برای تمام متقاضیان به ثبت رسید.

هزینه وام مسکن

متقاضیان وام مسکن برای دریافت وام می توانند اوراق تسهیلات خریداری کرده و بر مبنای آن از بانک مسکن برای خرید خانه وام دریافت کنند.

اعتبار هر کدام از اوراق برای گرفتن وام 500 هزار تومان تعیین شده است. مزیت این روش آن است که نیازی به منتظر ماندن برای دریافت وام ندارد.

در هفتم بهمن ماه قیمت هرکدام از اوراق که در بازار خرید و فروش این اوراق به دست می آید در حد 51 هزار و 500 تومان ثبت شد که در مقایسه با شنبه ابتدای هفته جاری هزار و 400 تومان کاهش پیدا کرد.

از آن جا که مجردین مجاز به دریافت وام تا 140 میلیون تومان و متاهلین 240 میلیون تومان هستند تقسیم این رقم ها بر 500 هزار تومان نشان می دهد که مجردین باید نهایتا 280 ورق و متاهلین 480 ورق برای دریافت وام مسکن تهیه کنند.

بر این اساس در روز شنبه مجردین 14 میلیون و 840 هزار تومان و متاهلین 25 میلیون و 440 هزار تومان هزینه بابت اخذ سقف وام خود پرداخت کرده‌اند.

در روز یکشنبه اما بالاترین حد قیمت این اوراق به ثبت رسیده و  54 هزار و 830 تومان برای هر ورق سبب شد تا مجردین در آن روز برای دریافت وام مسکن بیشتر از 15 میلیون تومان بپردازند. این تنها روزی است که در این مقطع مجردین بیشتر از 15 میلیون تومان هزینه بابت دریافت وام مسکن پرداخت کرده اند. این رقم 15 میلیون و 350 هزار تومان بوده است.

برای متاهلین نیز به موازات مجردها همواره قیمت وام مسکن کمتر از 26 میلیون تومان بوده که در این روز به بالاتر از این حد رسیده است. یعنی 26 میلیون و320 هزار تومان.

در نهایت در روز جاری کمترین حد قیمتی ثبت شده و قیمت وام مسکن مجردین به 14 میلیون و 430 هزار تومان و متاهلین به 24 میلیون و 740 هزار تومان تنزل پیدا کرد.

مجموع هزینه پرداخت شده برای اخذ وام مسکن و مبلغ پرداختی در طول 12 سال کل مبلغی است که در ازای دریافت وام مسکن متقاضیان می پردازند. این هزینه ها نرخ سود وام مسکن را از میزان اسمی خود جدا می کند.

نرخ سود وام مسکن

نرخ سود اسمی وام مسکن در حد 17.5 درصد اعلام شده است. محاسبات نشان می دهد که این نرخ در ابتدای هفته جاری 20.34 درصد بوده که با حدود 1 واحددرصد کاهش به 20.24 درصد رسیده است. به عبارت دیگر حد اقل 2.7 واحد درصد هنوز از نرخ اسمی اعلام شده بالاتر است.

هزینه نهایی وام مسکن

با توجه به آنکه هزینه وام مسکن از این طریق در دو عدد نمایان می شود(هزینه خرید وام و هزینه پرداختی در طول 12 سال) هزینه کلی که متقاضیان در طول 12 سال در قبال وام مسکن می پردازند بیشتر از میزان اسمی در یافت وام مسکن خواهد بود. این هزینه برای مجردین در روز جاری 174 میلیون و 500 هزار تومان و برای متاهلین 324 میلیون و 600 هزار تومان محاسبه می شود.

رقم ثبت شده برای مجردین در روز شنبه 4 بهمن نیز  175 میلیون تومان و برای متاهلین 325 میلیون و 300 هزار تومان بوده است. 

از آنجا که مبنای روند قیمت وام مسکن تغییرات در هزینه اوراق است پس روند متغیر ها در قیمت وام مسکن غالبا یکسان خواهد بود.

  • اوراق تسه 7 بهمن 99
  • اوراق تسه 7 بهمن 99
  • اوراق تسه 7 بهمن 99
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید