ترمز دو طبقه شدن بزرگراه‌ها را کشیدیم

اثبات تخلفات شهرداری با عدد و رقم!

کدخبر: ۴۱۱۰۷۰
رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران گفت: مدیریت شهری گذشته تخلفات مالی را حاشا کرده‌ اما این گزارش‌ها واقعیت‌ است،‌اعداد و ارقامی است که ما با سپاه اسفندماه امضا کردیم.
اثبات تخلفات شهرداری با عدد و رقم!

نورا حسینی: جعبه سیاه شهرداری تهران سرانجام در ماه‌های پایانی شورای پنجم گشوده شد و قراردادهای چند ده هزار میلیاردی مدیریت شهری دوره گذشته با شرکت رسا تجارت وابسته به بنیاد تعاون شفاف‌سازی شد.

گزارشی که نشان می‌داد اموال شهر تهران چگونه در بده بستان‌های غیرقانونی به تاراج رفته است. بدهی‌های میلیاردی شهرداری که هیچ رد و سندی از آن باقی نمانده بود و کم‌تر کسی از آن اطلاع داشت؛ حتی اعضای شورای شهر چهارم.

محمد سالاری،رییس کمیسیون شهرسازی و معماری دوره چهارم و پنجم شورای شهر تهران به اقتصاد نیوز می‌گوید:‌ متاسفانه شورای شهر چهارم و پیش از آن در جریان تصمیمات مهمی که شهرداری عملیاتی می‌شد و براساس قانون نیز مکلف بوده تاییدیه شورا را بگیرد قرار نمی‌گرفت.

او ادامه می‌دهد: بارها و بارها ما به عنوان فراکسیون اصلاح‌طلبان شورا فریاد زده و اعتراض کردیم،اما ریاست وقت شورا و شهرداری تهران وقعی به این اعتراضات نمی‌گذاشتند.

سالاری اضافه می‌کند: به یاد دارم که در شورای چهارم به واسطه از بیرون متوجه شدیم که قرارداد محرمانه‌ای به وسیله شهرداری بسته شده که موضوع تحقیق و تفحص امروز بود.

این عضو شورای شهر چهارم با بیان اینکه چند نفر از اعضای فراکسیون اصلاح‌طلبان شورا در صحن تذکر دادند،‌ادامه می‌دهد:‌آن‌ها گفتند این چگونه قراردادی است که اعضای شورای شهر از آن بی‌اطلاع هستند و اگر کنشگری اصلاح‌طلبان شورای چهارم نبود قرار بود پل صدر در چند بزرگراه دیگر تکرار شود و تجهیزاتی که برای پل صدر آورده بودند، اساسا برای یک 1ل طبقاتی صرفه اقتصادی نداشت.

او اضافه می‌کند: دومین بزرگراهی که بنا بود طبقاتی شود بعثت بود که با اعتراضات ما ادامه ساخت آن متوقف شد. تمام واگذاری‌هایی که در گذشته انجام شده با وجود اینکه قانون صراحتا گفته باید مجوز شورا را داشته باشد در شورا مطرح نمی‌شده است. ما به عنوان جریان اصلاح‌طلب در اقلیت بودیم و نمی‌توانستیم خواسته‌های خود را محقق کنیم.

سالاری در پاسخ به این پرسش که آیا ریاست شورا از انعقاد این قرارداد اطلاعی داشته است،‌می‌گوید: به نظر من آقای چمران هسته اصولگرایی شورای چهارم نیز در فرایند تصمیم‌گیری‌های شهری حتی الامکان قرار نمی‌گرفتند اما زمانی که ما متوجه شده و اعتراض می‌کردیم این موضوعات در جلسات سیاسی و جناحی آن‌ها موضوعات کلان مدیریت شهری مطرح می‌شد و با وجود اینکه متوجه می‌شدند در این نوع قراردادها شورای شهر دور زده شده به جای آنکه مطالبه‌گری کنند، با هم کنار آمده و از موضوع عبور می‌کردند. اما در حال حاضر با وجود اینکه ما و شهردار از یک جناح سیاسی هستیم اما نسبت به کم‌کاری‌ها در هر زمینه‌ای تذکر دادیم و اگر امروز هم موضوع رساتجارت و املاک به نتیجه رسیده، پیگیری‌های شورا بوده است.

قوه قضاییه درباره تخلفات شهرداری به مردم پاسخگو باشد

تجربه بسیاری از تحقیق و تفحص‌ها در پایان دوره‌های مدیریت شهری نشان می‌دهد پیگیری تخلفات به نتیجه نمی‌رسد.

محمود میرلوحی، رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران؛‌ در اینباره به اقتصاد نیوز می‌گوید: تمام پیگیری‌های ما تا خردادماه جز یک مورد که به زمان بیشتری نیاز دارد، به سرانجام خواهد رسید. ما نمی‌خواهیم تلاش این شورا فراموش شود اما نتیجه این گزارش کاملا مشخص است. خیلی تلخ است اما دیگر مشخص شده که 4هزار و 200میلیارد تومان از دارایی‌های شهر به یغما رفته است.

او اضافه می‌کند: برای همین می‌گوییم سرمایه‌های شهر در آن دوره به تاراج رفته است. پول‌هایی که برای آن هیچ سندی نیز در دسترس نبوده است. گاهی می‌گویم آن آقایانی که این موضوع را انکار می‌کنند حق داشتند زیرا ما این سند را پس از سه سال و نیم تلاش به دست آوردیم. اگر ما این گزارش را شش ماه پیش می‌دادیم گزارش امروز داده می‌شود و بخشی از تخلفات باقی می‌ماند.

میرلوحی اظهار می‌کند: آن‌ها حواسشان نبوده که چه ملک‌هایی از شهرداری رفته است و اگر این گزارش را بخوانند متوجه می‌شوند چه دارایی‌هایی از شهر رفته و باید از ما تشکر کرده و عذرخواهی کنند از اینکه بارها این موضوع را حاشا کرده‌اند. اینها دیگر واقعیت‌ها است،‌اعداد و ارقامی است که ما با سپاه اسفندماه امضا کردیم.

این عضو شورا تاکید می‌کند: امیدوارم قوه قضاییه به موضوع ورود کرده و به این شیوه‌ای که تاکنون رفتار کرده،‌به رفتار عمومی پاسخ دهد.

تعلل شهرداری در شکایت از مدیریت شهری سابق قابل پذیرش نیست

محمد جواد حق‌شناس،رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز در واکنش به این گزارش در صحن شورا می‌گوید: امیدوارم این گزارش حداقل زمینه پیگیری مطالبات مردم را فراهم کند. رویکرد شهرداری در سال‌های 93 تا 96 ستم بزرگی به شهر و شهرداری بوده است.

او اضافه می‌کند: متاسفانه طی یکی دو سال اخیر مطالبات مردم از سوی شهرداری دنبال نشده است که قابل گذشت نیست. هرچه ما پیگیر شدیم شهرداری از این گوش گرفت و از آن گوش بیرون کرد. هم تخلفات شهرداری وقت باید پیگری شود و هم این موضوع که دو سال در شکایت تاخیر شده،‌باید بررسی شود. کوتاهی همکاران ما در شهرداری قابل گذشت نیست.

این عضو شورا ادامه می‌دهد: این تفاهم‌نامه‌ای که به آن استناد می‌شود ضمانت اجرایی ندارد. قراردادهای تامین مالی یک و دو تنها زمینه‌ساز ورود شرکت‌های زیرمجموعه سپاه بوده که با ورود واسطه‌ای در طرح‌ها و پروژه‌های شهری قراردادهای کلان بسته و منابع هنگفتی در نقش واسطه دریافت کنند؛‌چه به صورت نقد و چه به صورت هولوگرام.

حق‌شناس با بیان اینکه حجم بزرگی از منابع شهر به تاراج رفته است،‌اضافه می‌کند: ده تا 15 قرارداد برای املاک در  اختیار رسا تجارت بسته شده اما همچنان زمین‌هایی از شهرداری در اختیار سپاه است که حاضر به تخلیه آن‌ها نیستند؛‌مانند کارواش میدان کتاب و یا زمین در سعادت‌آباد. 

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اظهار می‌کند: باید این موضوعات به جد پیگیری شود زیرا بخشی از این املاک به نام زیرمجموعه‌های سپاه در حال سند خوردن است.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید