تهران شهردار ندارد

حناچی بدون استعفا هم شهردار تهران نیست

کدخبر: ۴۳۱۳۸۸
اقتصادنیوز : با پایان یافتن شورای پنجم ، پیروز حناچی از نظر قانونی شهردار تهران نیست .
حناچی بدون استعفا هم شهردار تهران نیست

به گزارش خبرنگار اقتصادنیوز ، تهران از امروز شهردار ندارد . با پایان یافتن دوره پنجم شهر تهران ، پیروز حناچی شهردار منتخب این دوره از شورا نیز ماموریت اش در شهرداری به پایان رسیده است . 

اعضای شورای ششم امروز باید شهردار یا سرپرستی برای شهرداری انتخاب می کردند که این موضوع را به جلسه روز شنبه موکول کردند و بنابراین تهران تا تصمیم جدید شورای ششم بدون شهردار قانونی درحال فعالیت است . 

در نخستین جلسه شورای شهر پنجم محمد علی نجفی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد و پس از تاخیر 5 روزه از سوی وزیر کشور برای زدن حکم وی ، مصطفی سلیمی به عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب شد که وی تنها چند ساعت به عنوان سرپرست فعالیت کرد . 

78

علی دشتی حقوق دان نیز این موضوع را در صفحه اینستاگرام اش تایید کرده است .

17به گفته علی دشتی ،متن قانون استفساریه به صراحت می گوید که «پس از رسمیت یافتن اعم از اینکه دوره شهردار قبلی پایان یافته باشد یا نه...» که منظورش در مواردی است که شهردار در اثنای دوره انتخاب شود و در این صورت هم که دوره چهارساله اش کامل نشود بلافاصله پس از رسمیت، شهردار و یا سرپرست جدید جایگزین او می شوند که به صراحت همین متن استفساریه باید پس از رسمیت این تکالیف انجام شود.

لذا پس از رسمیت شورا تنها شهردار یا سرپرست جدید صلاحیت قانونی اقدام دارند و شهردار قبلی به هیچ وجه بیش از چهار سال در صورتی که در ابتدای دوره چهار ساله شورا و حتی کمتر از آن در صورتی که در اواسط دوره انتخاب شده باشد مجوزی برای ادامه کار ندارد.

برخی از کارشناسان حقوقی نیز با استناد به برخی از موارد قانونی می گویند ،در قانون تجارت ،در خصوص مدیران شرکتهای تجاری در قوانین عادی در خصوص معاون اول و وزرا،این قاعده است که تا انتخاب نفر جدید، نفر قبلی عهده دار اداره امور خواهد بود،چون نمی شود که یک مسئولیت بدون مدیر باشد.

دشتی درباره این ابهام هم توضیح می دهد : اصل مهم عدم تعطیل برداری حقوق عمومی وجود دارد ،لیکن اجرای آن در مواردی است که در قوانین و مقررات تصریحی وجود نداشته باشد.لیکن در اینجا تصریح وجود دارد بر پایان یافتن دوره شهردار همزمان با رسمیت یافتن شورای جدید و لزوم انتخاب سرپرست و شهردار جدید.علاوه بر اینها بخشنامه وزارت کشور هم بر پایه همین مواد قانونی به صورت دقیق بر خاتمه خدمت شهردار قبلی اشاره دارد و تنها در یک صورت که شهردار قبلی شهردار منتخب بعدی باشد اجازه استمرار دوره شهردار را داده است. 

یک حقوق دان مدافع قانونی بودن ادامه حضور شهردار قبلی تا انتخاب سرپرست یا شهردار جدید نیز می گوید  :تبصره ۴ ماده ۸۰ بند "  در صورت انحلال انجمن یا خاتمه دوره قانونی آن" رو حذف کرده و درحال حاضر اتمام پایان دوران فعالیت شورا را ذیل موارد اتمام دوران تصدی سمت توسط شهردار ندارد . 

  دشتی درباره این ابهام هم به تبصره ای اشاره می کند که در فاصله بین صدور رای عدم اعتماد و برکناری شهردار یا خاتمه خدمت شهردار جدید نباید بیش از سه ماه به طول انجامد یکی از کارکنان شهرداری با انتخاب شورای شهر مسوول اداره شهرداری خواهد بود . 

برکناری و عدم اعتماد مربوط به استیضاح است و خاتمه خدمت مجزا از آن است و شامل هر گونه خاتمه خدمت اعم از اینکه به حکم قانون باشد، یا استعفا باشد یا از دست دادن شرایط احراز می شود.

مشروح مذاکرات این تبصره در زمان تصویب و منظور مقنن و تفاوت معنایی خاتمه خدمت از برکناری گواه بر این نکته است.

888888888888888888888

برخی نیز معتقدند که «بخشنامه مربوط به سال ۹۶ است و آیین‌نامه نصوب هیئت وزیران سال ۹۷، فرصت یک ماهه به شورا برای انتخاب شهردار داده است.در اینجا یا آیین‌نامه خود دست به تقنین زده یا چنین تفسیر نموده که منظور از "بلافاصله" معنای تحت الفظی نیست و مهلت یک‌ماهه را شامل می‌شود.». 

که دشتی دراین خصوص هم توضیح می دهد :در قانون شهرداری مصوب ۳۴ مهلت شورا برای انتخاب شهردار سه ماه بود، در ماده ۷۱ قانون شورا در سال ۷۵ این مدت به " بلافاصله" تغییر کرد و آیین نامه در سال ۹۷ با خروج از قانون و در تفاوت با قانون اخیر یک ماه را مصوب کرد. که البته به نظرم قابل ابطال در دیوان عدالت اداری هم هست. برای پر کردن باگِ بین خاتمه خدمت تا صدور حکم شهردار جدید انتخاب سرپرست از بین کارکنان شهرداری پیش بینی شده که شورا باید از آن استفاده کند تا امور عمومی معطل نشود.در هر حال این وظیفه شوراست که شهر بدون شهردار نماند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید