باید با نگاه امروزی به طرح‌های دیروز بنگریم

بزرگراه‌های طبقاتی به تهران باز می‌گردند ؟

کدخبر: ۴۴۱۴۵۸
اقتصادنیوز :‌ سید جعفر هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصادنیوز به برخی از چالش‌های امروز تهران پرداخت.
بزرگراه‌های طبقاتی به تهران باز می‌گردند ؟

 به گزارش اقتصادنیوز ،سید جعفر تشکری هاشمی سال‌ها معاون حمل و نقل و ترافیک تهران بود. او حالا رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران است. مدیر اجرایی که حالا در صندلی نظارت و سیاست‌گذاری نشسته است... هنوز هم احتیاط‌های یک مدیر را در گفت‌وگوهایش دارد و به همین دلیل با احتیاط آمار می‌دهد. درخصوص بازگشت بزرگراه‌های طبقاتی از او پرسیدیم و جلسه غیررسمی پلیس با اعضای شورای شهر ششم.

هنوز شورای شهر ششم آغاز نشده بود که دوباره سخن از بازگشت بزرگراه‌های طبقاتی در تهران به میان آمد. در زمان آقای قالیباف مطالعات طبقاتی شدن اتوبان بعثت نیز شده بود. کمیسیون عمران شورای شهر با بازگشت بزرگراه‌های طبقاتی به شهر موافق است؟

بزرگراه طبقاتی ذاتا نه چیز خوبی است  و نه بد. درواقع متناسب با نیازهای شهر است که تعریف می‌شود. طبیعتا اگر معبری از شهر نیاز داشته باشد ومطالعات ترافیکی، زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگ‌اش هم به طور کامل انجام شود و اگر به این ضرورت رسیدند می‌تواند به عنوان یک گزینه مطرح شود، اما اینگونه نیست که ما مکان‌هایی را با پیش‌فرض اولیه تعیین کنیم که حتما طبقاتی بشود. خیر. مطالعات انجام می‌شود و بعد از انجام مطالعات، سناریوها و راهکارهای مختلف پیشنهاد خواهد شد و ما در مورد اینکه حالا طبقاتی بشود یا نشود، تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

 یعنی احتمالش هست که براساس مطالعات گذشته به این نتیجه برسید که اتوبان بعثت  طبقاتی شود؟

هر مطالعه‌ای که در گذشته انجام شده، چون از زمان آن بیش از 4-5 سال گذشته است، می‌بایست به روزرسانی شود و اگر پیشنهادی به کمیسیون حمل‌و‌نقل و عمران براساس مطالعات روز برسد، حتما ما پذیرا خواهیم بود. البته گام بعدی‌اش این است که آیا اولویت دارد یا ندارد، منابع لازم را داریم یا خیر که آن در گام‌های بعدی مطرح می‌شود. ولی ترجیحا ما هیچ پروژه‌ای را در تهران بدون به‌روزرسانی و بدون مطالعات ترافیکی و زیرساختی انجام نخواهیم داد و حتی مطالعات گذشته را هم با توجه به اینکه زمان گذشته، به‌روزرسانی خواهیم کرد.

موضوع دیگری که از زمان مدیریت شما در شهرداری دنبال می‌شد و مدیریت دوره پنجم هم آن را پیگیری کرد موضوعLRT بود. حتی چند محدوده هم برای آن مشخص شد. آیا شما برای نیاز روز تهران احداث LRT را مناسب می‌دانید؟

اینطور نیست که بگوییم موافقیم یا مخالفیم. هر کدام برای یک شرایطی تعریف شدند. متناسب با میزان تقاضایی که برای سفر در آن معبر هست، شرایط فیزیکی و دسترسی‌هایی که داریم باید تعریف شود که آیا برای اینجا مترو مناسب‌تر هست یا LRT یا یک زمانی مونوریل یا شبکه اتوبوس‌های BRT.  این را بایستی مطالعات ما بگویند چقدر تقاضا وجود دارد و با توجه به این تقاضا شرایط فیزیکی معبر و البته در ادامه بحث درآمدهای شهرداری و توان مالی شهرداری، کدام یک از این گزینه‌ها مناسب‌تر برای اجرا هستند.

اما آن سامانه‌های LRT قدیمی که در ذهن شما هست، قطارهای سنگینی که در معابر روی دو ریل حرکت می‌کردند، الان با تکنولوژی‌های جدیدی که آمده، همان ظرفیت‌ها را به‌وجود آورده و ترکیبی از شبکه اتوبوسرانی و قطارها را توانستند به‌عنوان تکنولوژی‌های جدید به بازار بیاورند. اگر هم ما رسیدیم به اینکه باید  ظرفیتی بیشتر از BRTهای موجود و کمتر از مترو به‌عنوان نیاز انبوه‌بر ما هست ایجاد کنیم، طبیعتا آن موقع روی تکنولوژی‌اش هم بحث خواهد شد یعنی اینطور نیست که ما اگر این نیاز را تشخیص دادیم، باز به همان تکنولوژی‌های قدیمی و سنتی برگردیم. تکنولوژی‌های جدید هم آمده و متناسب با آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

پیش‌تر مطالعات دو معبر ولیعصر و خیابان جمهوری مطالعاتش برای ایجاد LRT  پیش بینی شده بود... 

تا جایی که من اطلاع دارم مطالعات خیابان ولیعصر  در دوره‌ قبل انجام شده بود اما به این جمع‌بندی نرسیدیم که در آنجا LRT اجرا شود و همان شبکه‌های اتوبوس‌های BRT مطرح بود. البته همان‌طور که گفتم با نوآوری‌هایی که در این عرصه شده، تکنولوژی‌های جدیدی که آمده -به خصوص اتوبوس‌های برقی- می‌تواند یک جایگزین مناسب و معتبر باشد. تقاضا هم همین حد به نظر می‌رسد؛ آنچه که هم شواهد نشان می‌دهد و هم مطالعات قبلی کفایت می‌کند.

 اواخر دوره شما  اتوبوس‌های هیبریدی با ظرفیت خیلی بالا،در خط خاوران و آزادی به کار گرفته شد. بعد از یک مدتی این اتوبوس های نو فعالیت‌شان متوقف شد. دلیل آن را می‌دانید که چرا این اتوبوس‌ها با وجود کمبودهایی که در ناوگان اتوبوسرانی هست، ازچرخه خدمات‌رسانی کنار گذاشته شدند؟

یکی از ایراداتی که خود ما هم نسبت به شبکه اتوبوسرانی تهران داریم این است  که بخش وسیعی از ناوگان‌اش به دلیل نیاز به تعمیرات خوابیده و استفاده نمی‌شوند. اگر مشکل‌شان واقعا مشکل بودجه و منابع مالی باشد، حتما در شورا پیگیری خواهیم کرد که منابع لازم را در اختیار این شرکت قرار گیرد و ما بتوانیم هرچه سریع‌تر اتوبوس‌های یک کابین و دوکابین و سه کابین هیبریدی را مجددا به خدمت مردم دربیاوریم. واقعا وضعیت الان خوب نیست. آن تمرکز و فشار جمعیت داخل اتوبوس‌ها با این شرایط کرونایی که ما داریم، اصلا قابل قبول نیست. لذا این موضوع را پیگیری می‌کنیم و اگر مشکل، مشکل تعمیرات باشد باید کمک مالی شود تا شرکت بتواند این کار را انجام بدهد و اگر هم مشکل مدیریتی باشد حتما باز ما در کمیسیون عمران این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا بتوانیم به ناوگان حداکثری برسیم.

 مشکل سوخت ندارند؟

 خیر. اینها طبق معمول سوخت‌شان  در داخل کشور تامین می‌شد حتی ادبلو هم که ما داشتیم، هم باز در داخل کشور قابل تامین بود. ما باید بتوانیم بر اساس استانداردهای بالایی که این خودرو دارد، از سوخت مناسبش استفاده کنیم. مثلا گازوئیلی که چند هزار ppm گوگرد دارد حتما برای این نوع اتوبوس‌ها نامناسب است و بایستی با گوگرد کم استفاده شود. همین طور این اتوبوس‌ها به دلیل اینکه آلودگی حداقلی داشته باشند، تکنولوژی‌شان به گونه‌ای است که ادبلو هم بایستی در این سوخت باشد.

خطوط ویژه‌ دوچرخه در برخی از معابر سهمی از پیاده روها را به خود اختصاص داده این درحالی است که در شهری انسان‌محور سهم عابر پیاده را به دوچرخه نمی دهند  امکان اصلاح مسیرهای دوچرخه وجود دارد؟ به خصوص این که این خطوط  بیشتر خط ویژه‌ی موتورسیکلت‌ها هستند تا خط ویژه‌ی دوچرخه‌سوارها.

  بیشترین آسیبی که در ترافیک تهران داریم مشکلات فرهنگی ما است؛ یعنی تصادفات و مشکلات و مزاحمت‌های ترافیکی ناشی از رفتارهای غیرمتعارفی است که بعضی از رانندگان ما انجام می‌دهند. از جمله موتورسیکلت‌هایی که در پیاده‌روها و همین‌طور در خط‌های ویژه‌ی دوچرخه تردد می‌کنند... ما باید این مشکل را چه با بحث‌های نظارتی و چه با حوزه‌های فرهنگی بتوانیم به مدیریت دربیاوریم. اما اگر جایی دوچرخه باعث کاهش ایمنی پیاده‌ها شده باشد، حتما باید تجدیدنظر بکنیم.

یکی از موضوعاتی که این روزها بسیار مطرح است، موضوع سرقت تجهیزات شهری به ویژه تجهیزات ترافیکی است.مدتی پیش مدیرعامل شرکت واحد از دزدیده شدن پیچ و مهره‌های اتوبوس‌ها خبر داده بود. شورا به این موضوع ورود می‌کند؟

موضوع سرقت‌های شهری موضوعی است که در همه شهرها اتفاق می‌افتد و همیشه هست و  هر چقدر هم وضعیت معیشتی آسیب ببیند، این احتمال وقوعش بیشتر می‌شود. اینکه تجهیزات ترافیکی سرقت شده، همین طور است. منتها هنر این نیست که ما آمار بدهیم که چقدر سرقت شده بلکه هنر این است که با تمهیدات، با برنامه‌ریزی‌ها واستفاده از وسایل و تجهیزات لازم، کاری کنند که این اتفاق کم‌تر بیافتد.

پلیس هفته گذشته با اعضای شورای ششم دیدار داشت... در این خصوص هم رایزنی شد یا اینکه فقط پلیس از شهرداری مطالبه داشت؟

پلیس گزارش خیلی خوبی در مورد اقداماتشان در سطح شهر دادند که انصافا جای تقدیر و تشکر داشت. اقداماتی که شاید با توجه به محدودیت امکانات، منابع، گستردگی شهر، مهاجرپذیری شهر و بسیاری از مشکلات دیگر که در شهر داریم، واقعا تحسین‌برانگیز بود و اعضا از تلاش‌های پلیس تشکر کردند. کشفیاتی که در تهران داشتند و برخوردی که با جرایمی که به‌خصوص به امنیت اجتماعی آسیب می‌زند، نشان‌دهنده این است که پلیس بسیار جدی و خوب عمل می‌کند.

 در حوزه تجهیزات شهری چه؟

به هر صورت  همه به این موضوع واقف هستند. پلیس برخوردهای لازم را داشته و درواقع اشکالات را خودشان هم توضیح دادند گزارشات و پیگیری‌ها و دستگیری‌ها نشان می‌داد وضعیت عملکرد پلیس قابل قبول و درواقع ایرادی در این بخش نمی‌توانیم وارد کنیم. 

 میزان کشفیات‌شان در این حوزه چقدر بود؟

عدد و رقم‌ها را از خود پلیس بگیرید.

   یک بار خود سردار رحیمی در حاشیه صحن شورا گفتند که بعضی از این تجهیزات شهرداری را خود پیمانکاران شهرداری سرقت می کنند ...

حالا مهم نیست که چه کسی سرقت می‌کند. سارق سارق است دیگر، چه پیمانکار باشد چه ....

 می‌خواهم بدانم باز به این موضوع اشاره کردند؟

اگر چنین حرفی هم زده باشند من متوجه نشدم. 

آقای تشکری‌هاشمی! شما محافظه کاری مدیران را دارید درحالی که حالا عضوشورای هستید و باید راحت تر آمار دهید یا نقد کنید ...

ببینید! درباره بعضی موضوعات، من حرف‌هایم را می‌زنم و اشکالات را هم می‌گویم. مثل چالش های نفرآباد. زیرا  ممکن است حقوق مردم  تضعیف شده باشد. اما راجع به این موضوع؛ به نظر من پلیس در بحث دستگیری خوب کار کرده، بحث مربوط به نحوه‌ی برخورد قضایی است که حالا خودشان حتما در جلسات مشابهی که داشته باشیم   توضیح خواهند داد که با این موارد چگونه برخورد می‌کنند و این که آیا این نحوه برخوردبازدارنده هست یا نیست! اما من معتقدم که مدیران شهری هم به همان اندازه مسوولیت دارند؛ باید در حفظ و نگهداری، بهره‌گیری از متریال مناسب و نحوه‌ نصب مناسب و در سرکشی‌ها و مواظبت‌های لازم برنامه داشته باشند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید