در گزارش اقتصادنیوز بررسی شد

کدام آسیب‌های اجتماعی تهران 6 ماهه رفع می‌شود؟

کدخبر: ۴۴۳۵۵۲
اقتصادنیوز : یک عضو شورای شهر تهران گفت : بخشی از آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران با همراهی همه‌ دستگاه‌ها و بسیج نیروها حتی کمتر از شش ماه هم قابل حل شدن است.
کدام آسیب‌های اجتماعی تهران 6 ماهه رفع می‌شود؟

به گزارش خبرنگار اقتصادنیوز ، شهردار پایتخت در نخستین سخنانش درخصوص آسیب های اجتماعی شهر تهران   وعده داد که می‌توان شش‌ماهه   آسیب‌هایی مانند جمع آوری معتادان متجاهر  را در تهران برطرف کرد؛ اما برخی آسیب‌ها مانند حاشیه‌نشینی نیاز به کارهای جدی‌تری دارند.

اوتاکید کرد: تهران شهری است که شهرداری و شهردار مسئولیت مستقیم نسبت به آن دارند و ایجاد قرارگاه اجتماعی می‌تواند معضلاتی مثل متکدیان و تردد معتادان را برطرف کند و شهرداری می‌تواند این مسیر را دنبال کند. 

پیش از او میثم امرودی زمانی که معاون اجتماعی  محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران بود چنین وعده ای را مطرح کرده بود. او در نشستی خبری کشیده محکمی به صورت خود زد  که از شدت آن عینکش چند متر آن طرف تر پرتاب شد و بعد از این سیلی قول داد هرندی را تا نوروز 95 پاکسازی کند و پروژه ساماندهی هرندی را به نقطه پایان برساند .این نشست در آبان سال 94 برگزار شده بود .اما هنوز هم هرندی یکی از نقاط پر آسیب شهر تهران است . نه رنگ به دیوارها فرسوده و نم گرفته خانه های هرندی ، تغییری در حال و هوای این محله  ایجاد کرد و نه بوستان زندگی که دور تا دورش را حصار گرفته زندگی را به این بخش از شهر بازگرداند . هنوز هم کوچه پس از کوچه های این محله پر از معتادانی است که در مقابل چشم کودکان و رهگذران موادشان را مصرف می کنند .

علیرضا زاکانی که می‌گوید بچه همین محلات است و بارها این تصاویر را زمانی که از محله شوش گذشته است دیده که زیبنده شهر نیست و باید جمع آوری شوند . 

 او در فصل اجتماعی و فرهنگی برنامه ‌هایش، هم  بر مقابله با ناهنجاری ‌ها و آسیب‌ های اجتماعی اشاره کرده است . او می گوید :  کلان پروژه های تهران فقط عمرانی نیستند و علاوه بر آن تهران نیاز به کلان پروژه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد. ظرفیت های بی نظیری نیز در این رابطه وجود دارد مثلا اگر شهرداری تهران قرارگاه اجتماعی را ایجاد و همه دستگاه ها را پای کار بیاورد می تواند مشکلات مربوط به معتادین متجاهر، تکدی گری و کودکان کار را برطرف کند.

به گفته شهردار تهران، وزارت کشور، استانداری، بهزیستی، دستگاه های انتظامی و دانشگاه های علوم پزشکی می توانند با ایجاد قرارگاه اجتماعی در سالم سازی ساخت اجتماعی با هم همکاری کنند. ۲۱ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد که با مجوز دستگاه قضایی باید جمع آوری و بعد از آن سم زدایی و مهارت یابی شوند و دوباره به اجتماع برگشته و اشتغال و پذیرش اجتماعی پیدا کنند. با شکل گیری قرارگاه اجتماعی مراحل و روند رفع این معضل انجام خواهد شد و ماحصل آن زدودن این چهره زشت فعلی از شهر است.

اما چقدر این وعده زاکانی به واقعیت نزدیک بوده وقابل اجراست؟  برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقدند که بخشی از آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران با همراهی همه‌ دستگاه‌ها و بسیج نیروها حتی کمتر از شش ماهه هم قابل حل شدن است. 

علیرضا نادعلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادنیوز درخصوص اینکه آیا وعده‌ علیرضا زاکانی، شهردار تهران درخصوص حل شش ماهه برخی از آسیب‌های اجتماعی قابل‌تحقق است، می گوید: آقای زاکانی گفتند جنس خاصی از آسیب های اجتماعی و در بخش های خاصی از شهر. ما در شورای شهر با نگاه‌های سازنده‌ی ایشان در حوزه‌ی اجتماعی و ایجاد قرارگاه آسیب های اجتماعی موافق هستیم. 

وی ادامه می دهد: آسیب‌های اجتماعی با جان و روان انسان‌ها سروکار دارد و افرادی که خود درگیر آن هستند باید برای حل آن مداخله کنند و پروژه‌ای نیست که برای حل آن روزشمار نصب شود. ما نیاز به همراهی مخاطبان، ‌جامعه و تمامی دستگاه‌های درگیری با حوزه‌ی آسیب‌ها هستیم؛ اما به اعتقاد من با پای کار آمدن همه‌ی دستگاه‌ها بخشی از آسیب‌های اجتماعی قابل‌حل است. 

وی اضافه می کند: در تهران که حرکت می‌کنیم تعداد زیادی از معتادان متجاهر را می‌بینیم که در بلوارها و بزرگراه‌ها حضور دارند که رسیدگی به این افراد مهم است و در مدت کوتاهی نیز می‌توان در این حوزه‌ اقدامات موثری را انجام داد. حتی کمتر از شش ماه. 

او درخصوص وعده‌ آغاز 8 مگاپروژه در تهران که در برنامه‌های زاکانی به آن اشاره شده بود هم توضیح می دهد که  برای برآورد تحقق این وعده ها  باید کمی صبر شود؛ اینکه چقدر سرمایه پای کار خواهد آمد و تنها برای به رخ کشیدن اینکه می‌خواهیم کار ویژه‌ای انجام دهیم به محدودیت‌های مالی بی‌توجه نخواهیم بود. بنابراین تا زمان مشخص شدن استعدادهای سرمایه‌ای حرف زدن از آغاز مگاپروژه‌ها زود است. .

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید