سهام کدام شرکت‌ها را نخریم؟

12:22 - 1400/01/21
سوالات زیادی در خصوص این‌که چه سهمی بخریم پرسیده می‌شود که بعضا با اکراه باید به آن‌ها پاسخ داد. زیرا هر سهم ریسک و فرصت‌های خاص خود را دارد و هم‌زمان باید به هر دو آن‌ها توجه داشت. اما در شرایط کنونی بازار به صورت مشخص می‌توان تاکید داشت که چه سهامی را نخریم.
سهام کدام شرکت‌ها را نخریم؟

دنیای بورس: به صورت خلاصه می‌توان گفت هر سهمی که در آن اثری از خریدهای گروهی دیده می‌شود را باید از لیست خرید حذف کرد. دلالی خریدهای گروهی برای راس‌های هرم (هسته‌های مرکزی) بسیار پرسود شده است و در عین حال می‌تواند زیان سنگین را برای معامله‌گران به دنبال داشته باشد.  

می‌توان به وضوح گفت از هر نمادی که یک هسته مرکزی از آن حمایت می‌کند و مهم‌تر از آن نام و نشان این هسته مرکزی مشخص نیست باید دوری شود. مشابه این موضوع در هفته‌های اخیر بیشتر مشاهده شده است و با شفاف‌سازی‌های اخیر فرابورس در خصوص عملکرد برخی از کانال‌های تلگرامی بی‌نام و نشان که به سفته‌بازی در سهام مشغول بوده‌اند باید هشدار بیشتری نسبت به این موضوع داد. دامی که با عنوان خریدهای گروهی پهن شده است در ظاهر قول و قراری است برای این‌که با هم سهم می‌خریم و با هم سهم می‌فروشیم ولی در واقع زیان سنگین برخی از افراد و سودهای کلان و ورای تصورات معامله‌گران تازه‌وارد را برای رئوس هرم به دنبال دارد.

در گزارش با عنوان «مدل شرکت‌های هرمی در بورس تهران» به زیان افراد به دنبال خرید چشم‌بسته و تنها به واسطه سیگنال‌دهی بازار اشاره شده بود. زمانی‌که یک راس برای نوسان یک سهم پیدا شود گرچه احتمال صعود آن بالا است در عین حال ریسک زیان سنگین نیز در این نمادها بالا است و هر چه میزان رشد بیشتر می‌شود می‌تواند نگرانی بیشتری را برای خریداران سهم به دنبال داشته باشد. بر این اساس تاکید می‌شود که از خرید گروهی با یک هسته متمرکز خودداری کنید زیرا در نهایت می‌تواند به زیان سنگین شما ختم شود.

 در مطالب پیشین اشاره شد که معامله‌گران از خرید سهام غیربنیادی نیز منع نمی‌شوند و با شناخت زمین بازی می‌توانند در این بخش معامله کنند و  برآوردی از میزان سود و زیان خود داشته باشند اما این در شرایطی است که یک هسته مرکزی برای خرید سهام وجود نداشته باشد. زمانی‌که تعداد هسته‌های خرید افزایش می‌یابد می‌توان امیدوار بود که حتی با سیگنال منفی احتمال خروج از سهم وجود دارد اما در سهام با یک راس و خریدهای هرمی میزان زیان می‌تواند به شدت افزایش یابد.

بر این اساس هرچه خریداران یک سهم متمرکزتر باشند باید هراس بیشتری نسبت به آینده قیمتی داشت. گرچه در ظاهر این خریدها می‌تواند صعود قابل توجه قیمت را به دنبال داشته باشد اما چون زمان خروج برای خریدار کاملا نامعلوم است و به عروسکی در دست راس اصلی هرم (هسته مرکزی خرید گروهی) تبدیل شده است احتمال زیان سنگین همیشه برای وی وجود دارد.

این مدل خریدها همان خریدهای گروهی است که می‌تواند دامی گسترده به خصوص برای معامله‌گران تازه‌وارد به سهام باشد. بر این اساس تاکید می‌شود که از هر گونه خرید گروهی و پیوستن به آن شدیدا خودداری شود. قیمت برخی از نمادهای به جایی رسیده است که می‌تواند با پا پس کشیدن هسته مرکزی ریزش محسوسی را تجربه کند. علاوه بر این باید امیدوار بود که ناظر فرابورس در ادامه حرکت اخیر خود افشاگری بیشتری را از فساد در معاملات سهام و سو استفاده عده‌ای از ناآگاهی سایر معامله‌گران انجام دهد.