چرا شاخص سهام هفته را نزولی آغاز کرد؟

«کرونا» به بورس تهران نیز رسید | ریزش سهام ادامه‌دار است؟

12:51 - 1400/01/21
بورس تهران معاملات هفته را نزولی آغاز کرد. شاخص کل بورس تهران در ابتدای معاملات با رشد نزدیک به 3 هزار واحدی وارد کانال 430 هزار واحد شده بود اما در ادامه مسیر نزولی را در پیش گرفت و با افت بیش از 900 واحدی به کار خود پایان داد. پس از صعود در 5 روز معاملاتی متوالی نخستین منفی شاخص سهام به ثبت رسید. در این میان رویه آتی سهام در فشار ویروس کرونا و از سوی دیگر استقبال از سهام غیرکالایی جالب توجه به نظر می‌رسد.
«کرونا» به بورس تهران نیز رسید | ریزش سهام ادامه‌دار است؟

دنیای بورس: به صورت مشخص علت امروز افت شاخص کل بورس تهران را باید در نزول قیمت نمادهای کالایی جستجو کرد. «فملی» در میان نمادهای با بیشترین اثر منفی بر شاخص کل قرار داشت. همچنین نام دیگر نمادهای کالایی مانند «فارس»، «شخارک» و «ومعادن» نیز در این لیست مشاهده می‌شود. در نقطه مقابل «خودرو» در میان نمادهای با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل قرار گرفت.

بر این اساس می‌توان حدس زد که سرانجام افت قیمت کالاها در بازار جهانی اثر خود را در بورس تهران نیز منعکس کرده است. به دنبال شیوع ویروس کرونا بازارهای مالی در اقتصاد جهانی واکنش تندی را نشان دادند. قیمت مس از سطوح بیش از 6300 دلار بر هر تن به کانال 5500 دلاری رسید؛ همین موضوع باعث شد که با وجود رشد عملکرد مناسب «فملی» در پاییز و همچنین عملکرد درخشان این شرکت در دی‌ماه سرانجام امروز مقاومت قیمتی این سهم در برابر عرضه‌ها شکسته شود. در بازار جهانی همچنین قیمت نفت از سطوح بیش از 71 دلار تا کمتر از 57 دلار بر هر بشکه رسید. در بازار پتروشیمی با وجود کاهش عرضه از سمت پتروشیمی‌های ایرانی اما قیمت متانول مسیر نزولی را در پیش گرفته است.

اما موج منفی ویروس کرونا از هفته‌های قبل آغاز شد و بازارهای سهام در دنیا تحت تاثیر قرار داد با این حال بورس تهران با هجمه سنگین نقدینگی مواجه شده بود و بر این اساس در برابر عرضه‌ها مقاومت کرد. ارزش معاملات سهام همچنان بالا است که اثرات خود را در سهام امروز نیز منعکس کرد و همین موضوع می‌تواند مدت زمان اصلاح سهام را کوتاه کند. اما در عین حال باید گفت برخی از موارد مانند ادامه واکنش بازارها به ویروس کرونا اهمیت ویژه‌ای برای نمادهای مرتبط بورسی خواهد داشت. به عقیده برخی از تحلیل‌گران اقتصاد جهانی، بازارها واکنش بیش از انتظارات را به کرونا نشان داده‌اند و بر این اساس اگر کمترین نشانه مثبتی از درمان این بیماری به بازارها مخابره شود حرکت تند بازارهای مالی در مسیر معکوس هفته‌های اخیر (صعود شاخص‌ها) دور از انتظار نیست. در این میان اما اگر بنا بر ادامه‌دار بودن موج کرونا در جهان باشیم احتمال نزول قیمتی کالاها نیز باید در نظر گرفته شود.

گرچه نمادهای کالایی در فشار فروش دوام نیاوردند اما سهام غیرکالایی مانند بانکی و خودرویی توجه ویژه‌ای را به خود جلب کردند. گرچه این نمادها نیز با عرضه‌های سنگین مواجه شدند و این احتمال وجود دارد که این نمادها نیز با عرضه‌های سنگین موجود از ادامه مسیر نزولی جا بمانند اما به نظر می‌رسد همچنان قدرت نقدینگی به حدی بالا است که بتواند در برابر اصلاح شدید قیمت سهام مقاومت کند. توجه داشته باشید که نمی‌توان هیچ‌گونه حرف قطعی در این خصوص زد. همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شده بود نشانه‌ها از حجم سنگینی از نقدینگی است که نمی‌توان مقدار آن را دقیق حدس زد و سرنوشت سهام وابسته به اندازه این نقدینگی است. تاکنون این نقدینگی توانسته به خوبی از سهام حمایت کند و همین موضوع احتمال اصلاح شدید را دور می‌سازد اما در عین حال در فضای گنگ کنونی نمی‌توان پیشبینی دقیقی از آینده داشت و رویه معاملات لحظه‌ای می‌تواند کل روند بازار را تغییر دهد.

با این حال معاملات امروز نشان داد که حتی در سهام کالایی نیز احتمال اصلاح محسوس با وجود افت قیمت کالاها در بازار جهانی وجود ندارد و در شرایطی که نرخ دلار در سامانه نیما نیز مسیر صعودی را در پیش گرفته است دور از انتظار نیست احتمالا معامله‌گران تامل بیشتری نسبت به تحولات بازار جهانی نشان دهند. اگر به یافتن درمان بیماری ناشی از ویروس کرونا امیدوار باشیم شاید در آینده نزدیک و پس از اصلاح قیمتی سهام کالایی هر گونه خبر مثبت از غلبه بر این ویروس بتواند موقعیت سودآوری مناسبی را برای معامله‌گران نیز فراهم آورد. با این حال تا آن زمان شاید باید منتظر ماند. در خصوص سهام بانکی به گزارش‌های پیشین «دنیای بورس» مانند «چرا سهام تجارت و صادرات رشد کردند؟» مراجعه کنید. در خصوص سهام خودرویی نیز توجه شما را به مطالب آتی «دنیای بورس» جلب می‌کنیم.