علیرضا صالح رئیس جدید کل سازمان خصوصی‌سازی کشور مطرح کرد

آخرین اخبار از یک عرضه اولیه غول‌آسا | استقلال و پرسپولیس هم تجدید ارزیابی می‌دهند

12:51 - 1400/01/21
رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی در کنفرانس مطبوعاتی خود نکات جالب توجهی را مطرح کرده است. یکی از این موارد عرضه سهام دولت در شرکت‌های پالایش نفت در قالب صندوق‌های قبل معامله (ETF) است. در مطلب گذشته «دنیای بورس» به حجم سنگین این عرضه اشاره شده بود. نکته دوم که فوتبالی بود قصد استقلال و پرسپولیس برای افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها بود.
آخرین اخبار از یک عرضه اولیه غول‌آسا | استقلال و پرسپولیس هم تجدید ارزیابی می‌دهند

دنیای بورس: علیرضا صالح، رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی در کنفرانس مطبوعاتی بیان کرد: در راستای توسعه فرهنگ سهامداری، مجوزی از سران ۳ قوه دریافت کردیم که بسیاری از سهم را در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس عرضه کنیم. در این راستا صندوق قابل معامله‌ای متشکل از ۵ شرکت پالایشی با سرمایه ۲۰ هزار میلیارد تومان در حال تشکیل است که ۲۰ درصداز سهام این ۵ شرکت در این صندوق جای می‌گیرد. اساسنامه و امیدنامه این صندوق آماده است و تنها در زمینه مدیریت این صندوق مشکلاتی ایجاد شده که به نظر می رسد در ابتدای سال ۹۹ برطرف شود. خرید واحدهای این صندوق بر اساس ثبت سفارش(بوک بیلدینگ) خواهد بود.

از دیگر موارد مهم مطرح شده از سوی رئیس کل سازمان خصوصی: واگذاری شرکت‌ها در قالب شرکت‌های مادرتخصصی انجام خواهد شد، این واگذاری‌ها از سمت واگذاری به روش مزایده به سمت واگذاری از طریق ظرفیت‌های بازار سرمایه (اختصاص تابلویی جداگانه‌ای برای واگذاری شرکت‌هایی که در بازار سرمایه پذیرش نشده‌اند) حرکت می‌کند.

 ایجاد شفافیت و اطلاع رسانی عمومی و بهبود فرآیندهای واگذاری به ویژه بحث اهلیت خریداران از جمله نکات مطرح شده توسط ایشان بود.

صالح همچنین بیان کرد: آزادسازی سهام عدالت؛ آبان ماه ۹۹ انجام خواهد شد. تلاش بر این است که آزادسازی به صورتی باشد که مردم خودشان مدیریت این دارایی را بر عهده داشته باشند ولی فروش این دارایی به گونه‌ای باشد که آسیبی به بازار سرمایه وارد نشود.
منتظریم تا لایحه نهایی تصویب شود ولی با نامه ارسالی توسط رئیس جمهور و وزیر اقتصاد به مقام معظم رهبری، در انتظار تایید نهایی از سوی این مقام برای آزادسازی سهام عدالت هستیم.

او در ادامه گفت: آزادسازی به چند مدل انجام خواهد شد:
- آزادسازی در قالب شرکت های سرمایه‌گذاری استانی
- آزادسازی مستقیم
- آزادسازی در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله
- آزادسازی و اعطای سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری از طریق صندوق پروژه

صالح در پاسخ به این پرسش که در فهرست ۵ پالایشگاه چه شرکت‌هایی هستند، گفت: پالایش نفت تهران، بندرعباس، تبریز، لاوان و شیراز در این صندوق قابل معامله قرار می‌گیرند. میزان سهم هر پالایشگاه یکسان نیست و بستگی به ارزش هر شرکت متغیر خواهد بود. ولی در مجموع ۲۰ درصد از سهام این پالایشگاه در صندوق مزبور قرار خواهد گرفت.

تجدید ارزیابی استقلال و پرسپولیس؟

 موضوع داغ و تکراری و اما بی‌نتیجه‌ای که سال‌های سال است تنها از آن خبر و شایعه منتشر می‌شود احتمال عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است. در این خصوص نیز در این جلسه عنوان شد که این دو باشگاه با توجه به حجم سنگین زیان انباشته مشمول ماده 141 قانون تجارت هستند و بر این اساس برنامه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها را جهت خروج از این ماده قانونی در دستور کار قرار داده‌اند. حال این‌که آیا بنا است بعد از این ماجرا سرانجام سهام استقلال و پرسپولیس در بازار سهام کشور عرضه شود یا خیر خود داستان دیگری است.