امروز دارایی‌های « خودرو » تعیین‌تکلیف می‌شوند؟ |سرنوشت بورس در پاسخ ایران‌خودرو گره خورده است؟

12:53 - 1400/01/21
سهام ایران خودرو در معاملات دیروز به دلیل رشد 50 درصد قیمت طی 15 روز متوالی متوقف شد و طبق روال معمول انتظار برای پاسخ به سوالات در قالب کنفرانس مطبوعاتی وجود دارد. سوالات زیادی از ایران‌خودرو پرسیده شد که قطعا برای معامله‌گران سهام جذاب است و پاسخ به آن‌ها قطعا بر روند قیمتی سهام این شرکت و شاید بتوان ادعا کرد بر کل بازار سهام اثرگذار است.
امروز دارایی‌های « خودرو » تعیین‌تکلیف می‌شوند؟ |سرنوشت بورس در پاسخ ایران‌خودرو گره خورده است؟

دنیای بورس: در سامانه تدان سوالات مربوط به کنفرانس مطبوعاتی ایران‌خودرو وجود دارد. این سوالات عمدتا بر محور دارایی‌ها و بر اساس آن میزان افزایش سرمایه احتمالی ایران‌خودرو و شرکت‌های زیرمجموعه تکیه دارد. یکی از شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری لیستی از آدرس، متراژ و ارزش زمین‌ها و ساختمان‌ها و سایر دارایی‌های با اهمیت ایران‌خودرو را درخواست کرده است.

آمار دقیقی از دارایی‌های ایران‌خودرو و ارزش آن‌ها در دسترس نیست. در صورت‌های مالی و گزارش‌های عمومی این شرکت نیز چندان اطلاعات دقیقی را شاهد نیستیم. بر این اساس تقریبا برای همگان میزان دارایی‌های ایران‌خودرو سوال‌برانگیز است. این موضوع به خصوص زمانی‌که برخی عنوان می‌کنند دارایی‌های ایران‌خودرو فراتر از تصور همگان است بیشتر جلب توجه می‌کند و انتظار برای شفاف‌سازی این شرکت را ایجاد می‌کند. اما آیا ایران‌خودرو امروز در سامانه کدال در خصوص دارایی‌های خود شفاف‌سازی می‌کند؟ بیش از 50 سال از تاسیس ایران‌خودرو می‌رسد و در روز نخست این کارخانه در زمینی به مساحت بیش از 400 هکتار بنا نهاده شد ولی آخرین آمار از متراژ کارخانه حدود 200 هکتار است. تقریبا عمده دارایی‌های ایران‌خودرو تا این حد با ابهام مواجه است. طی چند دهه اخیر دارایی‌های زیادی به ایران‌خودرو افزوده شده است و بر این اساس برای ما نیز جای سوال است که واقعا ارزش واقعی دارایی‌های ایران‌خودرو چقدر است.

عمده سوالات در کنفرانس مطبوعاتی به دارایی‌های ایران‌خودرو مرتبط است و بعضا ‌به صورت مستقیم از میزان احتمالی افزایش سرمایه نیز سوال پرسیده شده است. در سوی مقابل برخی از سهام‌داران استرس این را دارند که هر چه در ماه‌های اخیر در بازار در خصوص افزایش سرمایه بین دو تا سه هزار درصدی ایران‌خودرو شنیده شده در حد شایعه باشد و خبری از این میزان افزایش سرمایه نباشد و این موضوع اثرات خود را در شفاف‌سازی ایران‌خودرو خود را نشان دهد. بر این اساس آن‌چه از کنفرانس مطبوعاتی ایران‌خودرو بیرون آید قطعا معاملات سهام را تحت تاثیر قرار خواهد داد و این احتمال وجود دارد که بر اساس رسم کنفرانس‌های مطبوعاتی امروز این اطلاعات در سامانه کدال منتشر شود.

از دیگر سوال‌ها به میزان اعتبار درنظر گرفته‌شده برای ایران‌خودرو، حاشیه سود محصولات، توضیحات در خصوص وضعیت عملیاتی، سوال درباره قطعات مصرفی و سایر موارد از این دست مرتبط است.

در حالی انتظار برای اطلاعات کنفرانس مطبوعاتی ایران خودرو وجود دارد که در معاملات امروز با فشار فروشی که در سهام سایپا ایجاد شد و این سهم را به صف فروش کشاند شاهد تشدید فشار فروش در کل بازار بودیم. بر این اساس بعید نیست که اگر پاسخ کنفرانس مطبوعاتی ایران‌خودرو مطابق با میل بازار نباشد شاهد تشدید فشار فروش در این سهم و به دنبال آن در کل بازار باشیم اما از طرفی اگر پاسخ‌های شرکت مطابق با میل بازار باشد از سوی دیگر اسقتبال از سهام ایران خودرو را می‌توان انتظار داشت که موج مثبت آن به دیگر نمادهای خودرویی و همچنین کل بورس مطابق با معاملات امروز  احتمالا کشیده خواهد شد. بر این اساس آن‌چه در صفحه کدال خودرو امروز یا فردا منتشر می‌شود می‌تواند اثر قابل توجهی بر سهام داشته باشد.