پیش بینی بورس امروز | دیده بان شنبه 26 بهمن 98

12:59 - 1400/01/21
بورس تهران در شرایطی به آخرین هفته بهمن ماه می‌رسد که متغیرهای حاکم بر این بازار در مقابل هم صف می‌کشند. در شرایطی که نقدینگی ورودی به سهام همچنان عرض‌اندام می‌کند انتظار برای فزونی گرفتن عرضه‌ها نیز در حال اوج‌گیری است. این وضعیت در رابطه با متغیرهای جزئی‌تر موثر بر بورس نیز وجود دارد. به این ترتیب بازار سهام یکی از پیچیده‌ترین مقاطع خود را پشت سر می‌گذارد. باید تاکید کرد دیگر صحبت بر سر مسیر بلندمدت سهام نیست؛ در چنین مقطعی و برای سرمایه‌گذاران فعلی مسیر بورس روز به روز تعیین می‌گردد.
پیش بینی بورس امروز | دیده بان شنبه 26 بهمن 98

دنیای بورس: شاخص کل بورس تهران هفته گذشته را با رشد 3 درصدی پشت سر گذاشت. در هفته گذشته جریان ورود پول‌های تازه از سوی سهامداران خرد به بازار ادامه یافت و تنها در جلسه معاملاتی دوشنبه با وقفه‌ای کوتاه همراه بود. عمده کارشناسان و سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند بازار در هفته جاری را نیز صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. اما باید در نظر داشت که با ریزش بازار در روز دوشنبه هفته گذشته، بسیاری از فعالان و تحلیلگران بازار، انتظار آغاز یک روند اصلاحی را داشتند. این انتظارات نشان می‌دهد که باید این احتمال را در نظر گرفت که در صورتی که پول ورودی به سهام نتواند در مقابل عرضه‌ها مقاومت کند، ممکن است جریان ورود پول به کلی قطع گردد و در این صورت تشخیص نقطه پایان اصلاح سهام نیز آسان نخواهد بود.

نظرسنجی‌ها چه می‌گوید؟

پیش از این «دنیای بورس» به خطای جهت‌گیری در رویه کلی برآورد فعالان بازار از روند پیش روی سهام اشاره کرده بود. به این معنا که بررسی روند چندین ساله نظرسنجی‌های «دنیای بورس» نشان می‌دهد عموما مسیر سهام در هفته گذشته، اثر قابل‌توجهی در انتظارات منعکس‌شده سهامداران و کارشناسان از روند هفته آتی دارد. با این حال آن‌چه در این دیدگاه‌ها می‌تواند داده‌ بسیار مهمی فرض شود مبانی فکری این افراد برای چنین روندی است.

همان‌گونه که اشاره شد در نظرسنجی این هفته «دنیای بورس» نیز اکثر کارشناسان و سهامداران روند بورس را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. مهم‌ترین تکیه‌گاه‌های چنین نظری قدرت نقدینگی ورودی، صعود نرخ ارز در بازارهای آزاد و نیمایی و نهایتا بهبود نسبی اوضاع کامودیتی‌ها در بازار جهانی است. در مقابل نظرگاه‌های نزولی به افزایش حجم عرضه‌ها در روزهای پایانی سال به عنوان یکی از عوامل عقب‌گرد قیمت‌ها اشاره دارند.

حال سوال اینجاست که آیا تقابل این عوامل نمی‌تواند روندی کم‌نوسان را برای بازار سهام رقم بزند؟ باید گفت آن‌چه دادوستدهای بورس را در برهه اخیر چشمگیرتر از دیگر مواقع نشان می‌دهد اوج‌گیری نوسانات و تنش‌‌ها در معاملات است. فروکش چنین حرارتی به خودی خود می‌تواند انگیزه‌های نقدینگی تازه‌‌وارد برای ماندن در این بازار را از بین ببرد. کارشناسان و سهامدارانی که بر روند کم‌نوسان بورس در این هفته تاکید دارند این روند را اثر احتیاط سرمایه‌گذاران و نه تقابل نیروهای متضاد می‌دانند.

با این حال آن‌چه مسلم است آن است که همچنان مهم‌ترین متغیر تعیین‌کننده مسیر بازار سهام نقدینگی ورودی و قدرت آن است.

نگاه‌ها به معاملات خودرویی‌

هفته گذشته نمادهای خودرویی بالاخره از رالی یک ماهه خود جدا شدند و به خصوص نمادهای بزرگ این گروه در مسیر نزولی قیمت‌ها قرار گرفتند. محرک این وضعیت نیز پیشنهاد افزایش سرمایه کمتر از انتظار ایران‌خودرو بود. با این حال صحنه معاملات خودرویی در هفته گذشته نشان می‌داد همچنان بازیگران زیادی در انتظار برای از سرگیری رالی صعودی هستند و این مساله معاملات این گروه را به میدان جنگی واقعی بین عرضه و تقاضا بدل کرد. بدین ترتیب در حالی که «خودرو» افت نزدیک به 7 درصدی را در دو جلسه پایانی تجربه کرد، شاهد بیشترین خرید حقیقی‌ها نیز بود و این می‌تواند از انتظارات متفاوت قسمتی از بازیگران سهام از آینده این گروه حکایت داشته باشد. به خصوص بعد از قرار گرفتن پیشنهاد افزایش سرمایه «خساپا» بر روی کدال این دادوستدها حساسیت دوچندانی خواهد داشت.

«دنیای بورس» در گزارش روز سرنوشت‌ساز سهام خودرویی به این موضوع پرداخته است که معامله‌گران در دادوستدهای امروز این گروه باید چه جزئیاتی را به دقت دنبال کنند.

مسیر متفاوت دلار و بازار جهانی

نرخ دلار نیمایی سطوح بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند و به مرز 13 هزار تومان نزدیک شده است. در همین حال نرخ دلار در بازار آزاد لب مرز 14 هزار تومان نوسان می‌کند. این مساله می‌تواند محرکی قوی برای معاملات سهام کالایی باشد. اما در سوی مقابل بازار جهانی همچنان اسیر اخبار مربوط به ویروس کروناست و تا بازیابی وضعیت قبلی خود فاصله زیادی دارد. اگر چه قریب به یقین کالاهای پایه مصرفی در هفته گذشته برآیندی مثبت را به ثبت رساندند با این حال در روز پایانی آن، فلزات کمی از ارتفاع خود را از دست دادند و تنها نفت به امید توافق روسیه برای کاهش بیشتر تولیدات نفت اوپک پلاس در مسیر صعودی قرار گرفت.

رشد دلار توانسته در معاملات کالایی دست بالاتر خود را به وضوح نشان دهد. تا آنجا که معاملات بورس کالا پس از مدت‌ها رخوت در هفته گذشته با تحرکات بیشتری همراه بود. اما در معاملات سهام، بورس‌بازان همچنان در انتظار رهایی جهان از بند بیماری نوظهور هستند. در صورت وقوع چنین پدیده ای می توان انتظار رونق بیش از پیش معاملات سهام کالایی را داشت.