پیش بینی بورس امروز | دیده بان سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۹۸

13:09 - 1400/01/21
صعود دو روز گذشته بورس تهران بار دیگر این ذهنیت را که همچنان سهام یکه‌تاز بازارها خواهد ماند را تقویت کرد. در این میان، عوامل بیرونی نیز به کمک بورس‌بازان آمده تا احتمالا شاهد رکوردی تازه در این بازار پررونق باشیم.
پیش بینی بورس امروز | دیده بان سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۹۸

دنیای بورس: شاخص سهام با جهش ۱۳ هزار و 745 واحدی دیروز، کمتر از ۷ هزار واحد تا سه برابر شدن در سال ۹۸ فاصله دارد. بورس‌بازان در شرایطی انتظار این رکورد استثنایی را می‌کشند که گویا همه چیز برای این وضعیت فراهم است.

 

ذهنیت همیشه سودده بورس تهران

هرچند افت سنگین قیمت‌ها در معاملات روز شنبه نگرانی‌هایی را ایجاد کرده بود، اما به سرعت قدرت نقدینگی بار دیگر همه ریسک‌ها را کنار گذاشت و بورس بر مدار صعود قرار گرفت. مدت‌هاست این ذهنیت در بورس تهران شکل گرفته که صعود سهام ادامه‌دار است و می‌توان تا اطلاع ثانوی در بازار سود کرد. هرچند توصیه‌های متعددی از جانب افراد مختلف درباره ریسک بورس همیشه‌صعودی داده می‌شود، اما نکته آنجاست که بازیگران فعلی بازار سهام چندان به این سخنان اعتنایی ندارند. باید پذیرفت ارزش معاملات روزانه ۴ هزار میلیارد تومانی فقط در بورس، آنچنان قدرتمند است که نمی‌توان دیگر با زبان تحلیل‌های گذشته با آن سخن گفت.

ادامه چنین روندهایی و ثبت قیمت‌های بالاتر باعث می‌شود ذهنیت افراد قدیمی نیز که شاید ریسک‌پذیری کمتری دارند نیز به تدریج عوض شود و این مکانیزم خودتاییدشونده تا زمان نامعلومی ادامه یابد. به نظر می‌رسد پس از آنکه معیارهای تحلیلی بنیادی و تکنیکال هیچ کدام نتوانستند سقف خاصی را برای سهام تعریف کنند، ریسک‌های سیستماتیک مانند کرونا نیز یکی پس از دیگری در کشیدن افسار بازار سهام ناکام ماندند.

 

چرخش قدرتمند با سیگنال فدرال رزرو

در فضای مثبت بورس، بازار جهانی نیز پس یک هفته سقوط آزاد، روی خوش خود را نشان داد. به طوری که بازارهای سهام جهانی و قیمت کامودیتی‌ها رشدهای چشم‌گیری را تجربه کردند. این مساله در حالی رخ داد که دلار نیز توانست نرخ‌های نسبتا بالای خود را در کانال ۱۵ هزار تومانی حفظ کند. به این ترتیب، بورس تهران دلایل کافی دارد تا رکورد تازه‌ای را در معاملات امروز به ثبت رساند به ویژه آنکه احتمال افزایش اقبال به سهام شاخص‌ساز کالایی نیز می‌تواند در شرایط کنونی افزایش یابد.

هرچند ریسک کرونا همچنان در بازار جهانی وجود دارد، اما فدرال رزرو دست به کار و اعلام آمادگی کرد در نشست پیش روی خود نرخ بهره را با سرعت بیشتری کاهش دهد. همچنین کاخ سفید نیز خواهان اقداماتی برای مقابله با اثر ویروس کرونا بر اقتصاد شد که در آن بر کاهش بیشتر نرخ‌های مالیات تاکید شد. به این ترتیب سیگنال‌های انبساطی از سوی بزرگ‌ترین بانک‌های جهانی دنیا با واکنش مثبت معامله‌گران همراه شد.

 

دو گزارش که خواندن آنها توصیه می‌شود

تحلیل عرضه اولیه «تملت» روز چهارشنبه

بانک‌های مرکزی به مقابله با کرونا می‌شتابند؟