اقتصاد ووهان در مسیر بهبود؛

تمهیدات دولت چین برای احیای شهر کرونازده

کدخبر: ۳۴۸۶۴۰
اقتصادنیوز: تولیدات کارخانه ها، خرده فروشی و صادرات ووهان در ماه می با سال گذشته تفاوت بسیاری داشت. اما با پایان یافتن قرنطینه ی شهر ووهان، اقتصاد این شهر در ماه های اخیر رو به بهبود بوده است.
تمهیدات دولت چین برای احیای شهر کرونازده

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، سه ماه پس از بازگشایی مجدد شهر ووهان، اقتصاد این شهر در حال بهبود است. پایان قرنطینه ی ووهان در هشتم آوریل، لحظه ی پیروزمندانه ای برای چین بود. کارخانه ها و شرکت ها به سرعت به فضای تجارت بازگشتند، اما بازگشت مصرف کنندگان کند تر بود. زیرا 76 روز قرنطینه موجب شده بود ساکنان ووهان آشپزی در خانه و خرید آنلاین را برای مدت بیشتری ادامه دهند.

پس از آن که تردد مردم در مکان های عمومی افزایش یافت، ظهور ناگهانی خوشه ی جدیدی از ابتلا به ویروس کرونا در ماه می، بار دیگر این شهر را به حاشیه کشاند. محدودیت ها بازگشتند و 11 میلیون نفر در طول دو هفته مورد آزمایش قرار گرفتند. از آن زمان تاکنون، هیچ موردی از ابتلا به ویروس در این شهر گزارش نشده است.  ون بین، محقق امور بانکی در بانک مینشنگ پکن در این رابطه اظهار کرده است: «روند بهبود اقتصاد ووهان و دیگر بخش های چین بیانگر این است که بهبود پس از کرونا سریع خواهد بود». او در ادامه تصریح کرد شیوع اندک ویروس در دوران بهبود ادامه خواهد داشت، اما اثرگسترده ای بر حرکت اقتصادی نخواهد گذاشت.

باران های اخیر در شهر ووهان بر بهبود مصرف اثرگذار بوده است. تلویزیون مرکزی چین در روز جمعه با استناد به داده های دولت گزارش داد که بارش شدید باران و سیل های ناشی از آن در جنوب چین بیش از 30 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده  و حدود 61.8 میلیارد یوان (8.8 میلیارد دلار) ضرر اقتصادی به همراه داشته است.

از طرفی، تعداد مسافران مترو در مقایسه با دوران قبل از همه گیری بسیار پایین است. با این حال، تعداد مسافران مترو به طور پیوسته در حال افزایش است. یکی از دلایل این امر این است که مردم برای جلوگیری از ابتلا به ویروس، خودروهای شخصی را جایگزین وسایل حمل و نقل عمومی کرده اند. فروشندگان خودرو در ماه آوریل به بلومبرگ گزارش دادند که تقاضای خرید خودرو در پی انتشار ویروس به شدت افزایش یافته است.

مقامات دولت چین برای تحریک رشد اقتصادی، اقدامات زیادی از جمله اهدای کوپن خرید و پرداخت نقدی به برخی خانوارها انجام داده اند. معافیت مالیاتی نیز تا پایان سال ادامه خواهد داشت. همچنین، دولت وعده داده است که منطق آزاد بازرگانی در استان هوبی را گسترش دهد. کمپین های آزمایش های جمعی ویروس نیز باعث تقویت بهبود اقتصاد شده است.

از زمان بازگشایی مجدد، میزان تجارت در شهر ووهان به عنوان یک قطب تولید در حال افزایش است. براساس داده های گمرک محلی، میزان صادرات و واردات ووهان در ماه مه نسبت به سال گذشته حدود 19.3 درصد رشد داشته است. سفارشات تجهیزات پزشکی به افزایش محموله های صادراتی کمک کرده است.

سفارش ماسک و سایر محصولات نساجی نیز هفت برابر شده است. همچنین، کارخانه های اصلی برخی از شرکت های بزرگ فناوری مانند لنوو در ووهان چین قرار دارد. از همین رو، واردات تجهیزات مکانیکی در ماه مه به میزان 21 درصد افزایش پیدا کرده است. اما صادرکنندگانی که به صنایع مصرفی وابسته هستند دچار آسیب شده اند.

مترجم: گیسو جعفری

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید