چرا اسکناس آمریکایی همسان با درهم ارزان نشد؟

یک اشتباه ساده در بازار دلار + نمودار و جدول

کدخبر: ۳۵۹۸۵۶
بازار امروز ارز در مقایسه با روزهای قبل کم نوسان‌تر بود اما قیمت دلار همسان با درهم ارزان نشد.دلیل این پدیده ناهمسانی نسبت درهم و دلار در روزهای گذشته توصیف می شود.
یک اشتباه ساده در بازار دلار + نمودار و جدول

به گزارش اقتصادنیوز فرض کنید یک کفش‌فروش تصمیم بگیرد که قیمت اجناس خود را پایین‌تر از سایر مغازه‌های بازار به فروش برساند؛چه اتفاقی می‌افتد؟

پاسخ ساده این است که به فرض برابری کیفیت، تقاضا برای خرید کفش‌های ارزان‌تر زیاد می‌شود. در بازار ارز نیز چنین اتفاقی رخ‌داده است؛ برخی صرافی‌های بانکی در روزهای اخیر باقیمت بسیار پایین‌تری نسبت به بازار آزاد اقدام به عرضه دلار می‌کنند و عمل آن‌ها، زمینه‌ساز ورود تقاضایی به بازار شده است که عملاً در شرایط عادی، قصد تهیه ارز نداشت؛ همانند فردی که ممکن است قصد خرید کفش نداشته باشد، ولی قیمت‌های پایین او را وسوسه به خرید می‌کند.

نمودار روند بهای درهم16 شهریور

بااین‌حال، در بازار ارز اتفاق دیگری نیز رخ‌داده است. بسیاری از عرضه‌کنندگان، زمانی که می‌بینند یک یا چند صرافی در حال فروش ارز زیر قیمت بازار هستند، خود در موقعیت خرید قرار خواهند گرفت و عرضه را هم قطع خواهند کرد. درواقع، اتفاق دیگری حاصل از فروش ارز ارزان، از دور خارج کردن موقت سایر عرضه‌کنندگان است؛ عرضه‌کنندگانی که می‌توانند به جمع متقاضیان خرید ارز ارزان‌تر هم اضافه شوند.

چرا دلار ارزان شد؟

روز یک‌شنبه بازارساز سعی کرد با بالا آوردن قیمت دلار به مقدار 150 تومان و عرضه ارز با نرخ 22 هزار و 600 تومان کمی فاصله خود را بازار آزاد کاهش دهد؛ ولی هم‌زمان قیمت دلار در خیابان فردوسی در تمام طول روز یک‌شنبه باقیمت‌های بالای 24 هزار و 500 تومان معامله می‌شد. درواقع امروز هم حدود 2 هزار تومان فاصله بین این دو بازار وجود داشت.

نمودار روند بهای دلار 16 شهریور

بااین‌حال، در دومین روز هفته یک عامل موجب شد که قیمت دلار افزایش بیشتری را تجربه نکند و حتی در اواخر روز در سطح پایین‌تری نسبت به‌روز شنبه قرار بگیرد. به گفته فعالان زمانی  که دلار در ابتدای روز به ‌سوی سطح 24  هزار و 900 تومانی شتافت، فروش‌های ارزی در بازار بالا گرفت و همین عامل موجب شد که قیمت در اواخر روزبه محدوده 24 هزار و 600 تومانی برسد که 50 تومان کمتر از روز شنبه بود. به عبارتی، یکی از متغیرهای کاهشی دلار در روز یک‌شنبه، سودگیری معامله گران از خریدهای پیشین بود.

فشار درهمی به دلار و سکه

عامل دیگر فشار بر قیمت دلار در روز یک‌شنبه، افت نرخ حواله درهم بود که از نزدیکی مرز 6 هزار و 800 تومان عقب نشست و به ابتدای کانال 6هزار و 700 تومانی نزدیک شد.

نمودار روند بهای سکه 16 شهریور

برخی فعالان، عرضه زیاد در روزهای قبل را عامل افت موقت درهم عنوان کردند. افت درهم امروز شدیدتر از دلار بود، ولی دلیلی که موجب شد اسکناس آمریکایی کاهش بیشتری را تجربه نکند، این بود که در روز شنبه به‌اندازه افزایش درهم بالا نرفته بود. با قیمت 6 هزار و 710 تومانی درهم، دلار می‌توانست در همان سطح 24 هزار و 600 تومانی قرار بگیرد. درواقع، امروز تعادل بین قیمت درهم و دلار برقرار شد.

جدول تغییرات سکه وارز16 شهریور

بااین‌حال، افت درهم و تغییر مسیر آن، اثر انتظاری زیادی بر بازار سکه داشت، به‌طوری‌که سکه حدود 100 هزار تومان افت کرد  و به نزدیکی کانال 11 میلیون و 300 هزارتومانی رسید. این افت، سکه را در قعر جدول بازدهی روز یک‌شنبه قرارداد.

بازدهی بازارها در16 شهریور

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید