عیار سنجی وعده های اقتصادی

کدخبر: ۳۸۷۱۱۷
این روزهای وعده های زیادی اقتصادی می شنوید. همه می خواهند کاری کنند کارستان.اگر با اقتصاد آشنا شوید درمی یابید چه کسی راست می گوید چه کسی نه؟
عیار سنجی وعده های اقتصادی

الفبای اقتصاد، به شما نشان می‌دهد که یک اقتصاددان چگونه دنیا را می‌بینید؛ چگونه تحلیل می‌کند؛ و چگونه به مسائل می نگرد.

شاید تصور کنید، تنها سیاست گذاران نیازمند آن هستند که با اصول اولیه علم اقتصاد آشنا باشند، که خود اقتصاددانان این اصول را در غالب "درس اقتصاد 101" می‌شناسند و ما در این ستون از آن با نام "الفبای اقتصاد" یاد می کنیم. 

اما واقعیت آن است که آشنایی با این الفبا، می تواند برای تک تک افراد و به خصوص فعالان بازار و مدیران بنگاه‌ها سودمند باشد و برای سیاست‌گذاران ای بسا از نون شب واجب تر. از آن سو، تحلیل گران و اقتصاددانان باید فراتر از الفبا، به اندیشه و کار علمی بپردازند اما آنان نیز نمی‌توانند به نتایجی برسند که در تناقض آشکار با این اصول باشد.  

الفبای اقتصاد، به شما نشان می‌دهد که یک اقتصاددان چگونه دنیا را می‌بینید؛ چگونه تحلیل می‌کند؛ و چگونه به مسائل می نگرد. در این ستون سعی خواهیم کرد با ادبیاتی ساده و مثال‌هایی ملموس منطق اقتصادی را توضیح دهیم و گاه به حل مسائل اقتصادی بپردازیم. 

موضوعات، مثال‌ها و داستان‌هایی که روایت می‌کنیم شاید گاه شاخ و برگ بگیرند، اما موضوع آنها در جهان واقع روی داده است. قصه‌هایی که شاید برای هر یک از ما در زندگی روزمره اتفاق بیفتد.

پیش از این بسیاری از اقتصاددانان نیز هر یک به زبان خود، الفبای اقتصاد را روایت کرده اند، همچون کتاب اقتصاد در یک درس هنری هزلیت . ما نیز روایت خود را خواهیم داشت لیک از این منابع و البته  کتاب‌های اقتصاد پایه‌ای چون کتاب گریگوری منکیو، نیز بهره خواهیم گرفت.   

سعی می‌کنیم تا می‌توانیم خلاصه بنویسیم و وقت خواننده را به هدر ندهیم. پس همین جا خاتمه می دهیم. منتظر روایت‌های الفبای اقتصاد باشید.  

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید