روحانی در سی‌وسومین کنفرانس بین‌المللی وحدت مطرح شد؛

آمریکا دشمن دنیای عرب و اسلام است / وضعیت سیاسی و اقتصادی ملت ایران نسبت به پارسال رشده کرده است

کدخبر: ۳۱۱۹۴۹
اقتصادنیوز: رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه دشمن را دوست دانستن خطای استراتژیک است، گفت: مسائل منطقه باید توسط مردم و کشورهای منطقه حل و فصل شود و دیگران نمی‌توانند مشکلات را حل کنند و آنها همواره مشکل‌آفرین بوده‌اند.
 آمریکا دشمن دنیای عرب و اسلام است /  وضعیت سیاسی و اقتصادی ملت ایران نسبت به پارسال رشده کرده است

به گزارش اقتصادنیوز، حسن روحانی» روز پنجشنبه در سی و سومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در محل سالن اجلاس سران تهران، با تبریک  میلاد  پیامبر نور و رحمت و همچنین امام صادق (ع) و هفته مبارک وحدت و خیر مقدم به میهمانان گفت: موضوعی که در دستور کار این کنفرانس قرار گرفته یکی از مهمترین موضوعات جهان اسلام است. گرچه دشمنان ما در طول سال‌های اخیر تلاش کردند که موضوع فلسطین و قدس شریف را از عنوان مسئله اول و مشکل اول دنیای اسلام خارج کنند و حتی آن را به فراموشی بسپارند، اما افکار عمومی دنیای اسلام، عالمان و فرهیختگان این اجازه را به‌آنها نداده اند و نخواهند داد.
 رئیس جمهوری افزود: مهمترین طرحی که در دهه‌های اخیر علیه ما مسلمان‌ها طراحی کردند، تبلیغ نسبت به موضوع قدرت‌هایی است که با جهان اسلام دشمنی دیرینه دارند، همه تلاش‌ها بر این بود که ما فراموش کنیم غرب و در راس آن ‌آمریکا در طول سالیان دراز چه جنایت‌هایی بر دنیای اسلام روا داشته است.

می‌خواهند فراموش کنیم که فلسطین توسط گروهی اشغالگر تصرف شده است

 روحانی گفت: همه تلاش‌ها بر این مبناست که فراموش کنیم سرزمین مقدس فلسطین توسط گروهی اشغالگر به تصرف درآمده است و از یاد ببریم که میلیون‌ها مسلمان فلسطینی در منطقه و جهان ‌آواره هستند. از اهمیت‌آن کاسته شود که اراده مسلمانان آن است که مردم فلسطین به سرزمین وطنی و مادری خود بازگردند.
وی اضافه کرد: در این زمینه توفیقاتی را به دست‌آوردند اما خوشبختانه به اهداف شوم خود نرسیدند آنها می‌خواستنند اسرائیل در منطقه یک کشور عادی ومعمولی و مورد پذیرش همه مردم مسلمان منطقه و حتی فلسطینیان قرار گیرد حتی رژیم جدید حاکم بر آمریکا تلاش کرد که موضوع فلسطین را با پول معامله کند و آن را به عنوان معامله قرن نامید. حتی تلاش کردند که قدس شریف را پایتخت اشغالگران قرار دهند اما در این راستا توفیق چندانی به دست نیاورند
رئیس جمهوری با بیان این که عدم موفقیت ‌آمریکا و رژیم صهیونیستی در سایه بیداری و هوشیاری دنیای اسلام است، گفت: اگرآنها بتوانند نسل جوان ما را از آرمان‌های به حق دور کنند و اگر بتوانند دشمن را دوست و دوست را دشمن معرفی کنند در این توطئه موفق شده اند. اما امروز در منطقه و در دنیای اسلام هیچ کس تردید ندارد که در طول دهه‌های گذشته هیچ اثر نیکی را از استکبار جهانی وآمریکا در این منطقه ندیده اند لااقل در این سه دهه اخیر هرچه جنگ و کشتار و خونریزی و اختلاف و تشتت درمنطقه ما بوده منشاء‌ آن آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است.

آمریکا دشمن دنیای عرب و اسلام است 

رئیس دولت دوازدهم کشتار مردم افغانستان، عراق و یمن و ایجاد اختلاف در کشورهای اسلامی را  از آثار توطئه های شوم آمریکا در این منطقه دانست و تصریح کرد: کسانی که آمریکا را به عنوان راه حل مطرح می کنند موردی را به ما نشان دهند که آمریکا در طول سال‌های گذشته به مردم کدام کشور و منطقه خدمت کرده و کدام کودتا و جنگ و اختلاف در منطقه خاورمیانه بوده است که منشاء آن آمریکا و رژیم صهیونیستی نباشد. اولین مسئله مهم در دنیای اسلام آن است  که این تردید را از ذهن نسل جوان بزدایم.
حجت الاسلام روحانی افزود: آمریکا به عنوان دوست ملت‌ها و منطقه و مسلمان ها نبوده و نخواهد بود. مقامات آمریکا پیش از این می گفتند برای نجات مردم کویت، نجات آبراهه‌ها و مبارزه با تروریسم به منطقه آمده‌ایم و هواپیما و واحدهای نظامی خود را به منطقه آورده ایم اما امروز بسیار صریح و روشن می‌گویند که هدف ما چاه‌های نفت سوریه است و ما از این بیان صریح تر از رژیم حاکم بر کاخ سفید نشنیده بودیم.
وی گفت: می دانستیم هدف آمریکا در منطقه نفت و تاراج منابع مسلمانان است اما هرگز این تعبیر را نشنیده بودیم که برخی از کشورها گاو شیرده هستند و ما باید از شیر این گاوها به نفع خودمان استفاده کنیم. امروز رژیم فعلی حاکم بر واشنگتن و کاخ سفید اهداف خود را روشن تر و واضح تر بیان می‌کنند گرچه اهداف از قبل هم برای ما روشن بود.
می دانستیم هدف آمریکا در منطقه نفت و تاراج منابع مسلمانان است اما هرگز این تعبیر را نشنیده بودیم که برخی از کشورها گاو شیرده هستند و ما باید از شیر این گاوها به نفع خودمان استفاده کنیم. امروز رژیم فعلی حاکم بر واشنگتن و کاخ سفید اهداف خود را روشن تر و واضح تر بیان می‌کنند گرچه اهداف از قبل هم برای ما روشن بود.رئیس جمهوری با بیان اینکه آمریکا دشمن دنیای عرب و اسلام است؛ گفت: برای ما پیش از این هم روشن بود که کاخ سفید با نجات مردم فلسطین و آینده فلسطین میانه‌ای ندارد اما وقتی اعلام کردند ما قدس شریف را پایتخت رژیم اشغالگر می‌دانیم برای همه واضح‌تر و روشن‌تر شد.
 حجت الاسلام روحانی ادامه داد: زمانی که به وضوح گفتند ما آتش منطقه را شعله ور نگاه می داریم و افتخار کردند که انواع سلاح‌های مدرن را به منطقه سرازیر می کنیم برای ما آشکارتر و شد که می خواهند پول نفت دنیای اسلام را به خزانه آنها سرازیر شود و سلاح های مخرب آن ها به منطقه برای کشتار مسلمانان به منطقه بیاید. هواپیماها، بمب ها، موشک ها و پهپادهای به منطقه بیاید تا یمن ویران‌تر شود و مردم مسلمان این کشور سرکوب شوند.
رئیس جمهوری با طرح این پرسش که مگر خواسته مردم یمن چیست؛ گفت: مگر مردم یمن به فکر تصرف و تجاوز به کشور دیگری هستند؟ مگر مردم یمن جز خانه و کاشانه و استقلال و آزادی خود چیز دیگری طلب می‌کنند؟ شما از مردم این منطقه چه می‌خواهید؟ شما چرا سال‌هاست در این منطقه حضور پیدا کردید و ناوگان‌های شما به چه مناسبت در این منطقه است؟
حجت الاسلام روحانی افزود: اولین تردید که باید از ذهن نسل امروز ما زدوده شود آن است که آمریکا دوست منطقه و دنیای اسلام نیست و در مرحله دوم باید باور کنیم که حل و فصل مسائل منطقه باید توسط مردم منطقه و کشورهای منطقه حل باشد و دیگران نمی توانند مشکلی را حل کنند؛ آنها همیشه مشکل آفرین بودند و برای منطقه ما اختلاف، کشتار و خونریزی آوردند.

آمریکایی‌ها با خواست ملت‌ها موج سواری می‌کنند  

وی با تاکید بر اینکه منطقه ما باید توسط کشورهای منطقه اداره شود، گفت: اگر بناست فلسطین آزاد شود که باید آزاد شود باید به دست مسلمانان قهرمان همین منطقه آزاد شود و به دست مردم عزیز خود فلسطین آزاد شود. هیچ قدرت خارجی و هیچ ابرقدرتی هیچ‌گاه برای استقلال و آزادی هیچ کشور اسلامی تلاش نکرده است و هرگاه ملت‌ها به صحنه آمدند یا برای سرنگونی طاغوت و یا برای استقلال و رفاه خود قدرت های بزرگ و آمریکا به نفع متجاوزین در برابر ملت ها ایستادند.
وی افزود: مگر ما تردید داریم در انقلاب اسلامی عظیم ایران ما آنگاه که مردم با دست خالی و با شعار به حق و با راهبری امام به خیابان‌ها آمدند و فریاد استقلال و آزادی سر دادند آن کشوری که بیش از همه از رژیم قدار گذشته حمایت کرد آمریکا بود.
رئیس جمهوری تصریح کرد: در دنیا و شرایط امروز ما تردیدی نداریم در شرایطی که مردم عراق برای رفاه  و آبادانی و رفع مشکلات و هشدار به حاکمان خود به خیابان ها می‌آیند آن‌ها بر این موضوع موج سواری می کنند تا این حرکت مردمی را تبدیل به شورش، کشتار و اختلاف در عراق نمایند. آن روز که مردم لبنان برای مشکلات اقتصادی خود به خیابان ها می‌آیند و از حاکمان لبنان حل مشکلات خود را طلب می‌کنند؛ کشوری که می‌خواهد موج سواری کند تا این رابطه تبدیل به جنگ داخلی در لبنان شود، آمریکاست.
رئیس جمهوری گفت: آیا باز هم نسبت به دشمنی آمریکا  به منطقه حساس خاورمیانه، خلیج فارس و دنیای اسلام تردیدی داریم. تردید در دشمن بودن آمریکا باید از ذهن‌ها زدوده شود.

دشمن را دوست دانستن خطای استراتژیک است
 
رئیس جمهوری با تاکید بر این که «تردید در دشمن بودن آمریکا باید از ذهن‌ها زدوده شود» گفت: ما نمی‌خواهیم با آمریکا جنگ نظامی به راه بیاندازیم، بلکه معتقدیم که ایستادگی و مقابله با دشمن در هر مقطعی شرایط خاص خود را دارد، یک جا با بیان، یک جا با جنگ و فریاد و یک جا هم با مقاومت است، اما دشمن را دوست دانستن خطای استراتژیک است.  
ما نمی‌خواهیم با آمریکا جنگ نظامی به راه بیاندازیم، بلکه معتقدیم که ایستادگی و مقابله با دشمن در هر مقطعی شرایط خاص خود را دارد، یک جا با بیان، یک جا با جنگ و فریاد و یک جا هم با مقاومت است، اما دشمن را دوست دانستن خطای استراتژیک است.  وی افزود: خطای استراتژیک در دنیای اسلام زمانی رخ می‌دهد که بعضی اسرائیل را دوست خود قلمداد کنند، جای بسیاری تاسف است که برخی از کشورهای اسلامی که باید به نفع دنیای اسلام و ملت خود ایستادگی کنند در برابر دشمنان ملت خود، دست دوستی به سمت اسرائیل دراز کردند و حتی از امکانات اطلاعاتی اسرائیل علیه ملت‌های مسلمان و جریان مقاومت استفاده می‌کنند.
رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: مشکل از درون خود ما است باید درون را اصلاح کنیم باید معضلاتی را که برای ما درون دنیای اسلام ایجاد کرده اند حل و فصل و کنیم؛ مهم نیست که یک فرد یا یک حاکم با رژیم صهیونیستی در رابطه است، بلکه بی‌تفاوتی دنیای اسلامی اهمیت دارد.  
روحانی تصریح کرد: اگر حاکمی خود فروخته باشد و یا خطا کند جای تعجب نیست، اما سکوت و نظاره گر بودن در برابر این خطای استراتژیک به عنوان یک معضل بسیار بزرگ برای دنیای اسلام خواهد بود.

ایران در صف مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی است

روحانی خاطر نشان کرد: بدون اغراق و مبالغه و بدون آنکه بخواهم ملتی را بر ملتی ترجیح دهم، در این که جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران که در صف مقدم مبارزه با استکبار و رژیم صهیونیستی قرار دارد، نباید تردید کنیم. البته به این معنا نیست که ملت‌های فلسطین، سوریه، عراق و یمن  در صف مقدم قرار ندارند، اما آن نظامی که بهای بزرگ در طول ۴۱ سال برای ایستادگی خود و دشمنی با آمریکا و صهیونیزم پرداخته است، ایران اسلامی است.
رئیس جمهوری با اشاره به حرکت‌ها و تلاش های همه رهبران و عالمان در دنیای اسلام افزود: نمی توانیم فراموش کنیم امام خمینی (ره) در راس حرکت‌های قرن اخیر بود؛ او به عنوان فرمانده بزرگ در میدان منطقه در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی ایستادگی کرد.
روحانی افزود: نباید یادمان برود که ایران تنها کشور اسلامی است که خانه و مرکز اسرائیلی‌ها  در تهران را  به سفارت فلسطین تبدیل کرد، نباید یادمان برود که جنبش‌های آزادی‌خواه و گروه های مقاومت در تمام دنیای اسلام، مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند.  
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در مبارزه پیشتاز در منطقه بود، اما می داند که بدون حضور، برادری و ایستادگی سایر ملت های اسلامی این نبرد حق با باطل به پیروزی نمی رسد همه باید در کنار هم قرار بگیریم.
رئیس جمهوری با تاکید بر این که پیروزی ملت های بزرگ در طول تاریخ در سایه صبر و مقاومت اتحاد بوده است، گفت: نباید تردید داشته باشیم که هر زمان که ملتی خسته شد و هر زمانی که تفرقه میان امتی ایجاد شد، شکست آغاز می‌شود.
حجت الاسلام روحانی با تاکید بر اینکه هر آنگاه که ملتی خسته شد یا تفرقه ای میان امتی ایجاد شد شکست آغاز می شود، گفت: حضرت علی (ع) می فرماید هرجا که ملتی در برابر دشمنان مقاومت و ایستادگی کرد و صبر خود را از دست نداد، خداوند راه نجات‌آنها را گشود. سپس مولای متقیان فرمود که اگر در راه حق بایستید و مقاومت کنید؛ به نقطه ای می‌رسید که در خیال وآرزوی شما هم نبوده است. «آنها که مقاومت می‌کنند به نقطه ای می‌رسند حتی درآمال و آرزوهای ‌آنها نبوده است.»
وی افزود: برادران عزیز و فرهیختگان علمای اسلام این واقعیت انقلاب اسلامی ما در ایران بود که به نقطه ای رسیدیم که در خیال و آرزوی ما هم نبود. ملت ما در برابر یک رژیم تا دندان مسلح ایستاد و مقاومت کرد اما فکر نمی کرد خدا آن همه پیروزی، کرامت و عزت را نصیب او بسازد.

 وضعیت سیاسی و اقتصادی ملت ایران نسبت به پارسال رشده کرده است

رئس جمهوری ادامه داد: امیرالمومنین به ما می گوید ملت پیروز و مقام و امتی که توانسته به آرزوهایش برسد اگر روزی در میان ‌آنها اختلاف و تفرقه آغاز شود همه کرامت ها را از دست خواهند داد. «همان هایی که پیروز شدند و قدرت را به دست‌آورند ببینید پایان کارشان چگونه شد، آن زمانی که تفرقه و اختلاف در میان ‌آنها ‌آغاز شد و دیگر بین ‌آنها برادری وجود نداشت، هرجا اختلاف و منازعه‌ بین دنیای اسلام ایجاد شد، خدا لباس عزت و نعمت‌ها را از آنها گرفت.»
رئیس جمهوری با طرح این پرسش که  امروز چرا در دنیای اسلام ما نمی توانیم با قدرت کافی در برابر توطئه ها بایستیم؟ تصریح کرد: عامل همین است که مولای ما بیان می کند که اختلاف و نزاع عظمت، کرامت و عزت ما را از بین خواهد برد.
رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه راه نجات ما امروز صبر، استقامت و مقاومت است؛ خاطرنشان کرد: ایران این را تجربه کرده است و آمریکا شدیدترین فشار اقتصادی و سیاسی را در طول یک سال گذشته بر کشور ما روا داشت و تحمیل کرد. فشار هه جانبه‌ای که خود ‌آنها می‌گویند نسبت به هیچ کشوری تاکنون چنین فشاری اعمال نشده است.  
حجت الاسلام روحانی با اشاره به نتیجه صبر و مقاومت مردم از سیزده آبان سال گذشته تا ۱۳ آبان سال جاری؛ گفت: ۱۳‌ آبان سال گذشته آخرین فشارها و شدت‌ها از لحاظ اقتصادی و سیاسی بر مردم ما وارد شد و یک سال گذشت و در ۱۳‌آبان امسال، تمام شاخص‌های ما می‌گویند وضع اقتصادی و سیاسی ملت بزرگ ایران امسال نسبت به پارسال به طور فوق العاده ای رشد پیدا کرده و حتی در ماه‌های اخیر رشد هر ماه نسبت به ماه قبل بیشتر شده است.
  وی افزود: در ماه شهریور مجموعه تجارت خارجی ما ۶/۶ دهم میلیارد دلار بوده و در ماه مهر مجموعه حجم تجارت خارجی ما ۴/۷ دهم میلیارد دلار بوده است. هر ماه شاهد پیروزی و  موفقیت هستیم. من روزهای گذشته در ۲ استان شاهد افتتاح طرح‌ها و پروژه هایی به ارزش ۱۹ هزار میلیارد تومان بودم که این به معنای آن است که صبر وایستادگی در برابر بزرگترین قدرت اقتصاد دنیا می تواند توطئه‌های‌آنها را درهم بشکند و این نمونه را می توان به جهان اسلام تعمیم داد.

 اگر نگذاریم ریب دشمن در قلوب ما نفوذ کند دنیای اسلام قوی‌تر خواهد بود

رئیس جمهوری تصریح کرد: اگر این صبر و استقامت ملت ایران را در تمام کشورهای اسلام شاهد باشیم و همه کنار هم قرار بگیریم ؛‌آمریکا قدرت شکست ناپذیری نیست.  قدرت امروز آمریکا از دیروز بیشتر نیست و قدرت امروز ما مسلمان‌ها از دیروز کمتر نیست. قدرت رژیم صهیونیستی امروز بیشتر از دیروز نیست گرچه جنایتش بیشتر است که در روزهای اخیر دیدیم چگونه با بمباران غزه مردم بی‌گناه را به خاک و خون کشید. 
حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه اسرائیل قوی تر از دیروز نیست اما فلسطین، لبنان، عراق، یمن، ایران و دنیای اسلام قوی تر از دیروز است؛ تصریح کرد:  اگر نگذاریم رِیب (شک و تردید) شیاطین در قلوب ما نفوذ کند یا در دشمن بودن رژیم اشغالگر فلسطین تردیدی در دل مسلمانان ایجاد شود  و نیز اگر نگذاریم این تردید ایجاد شود که راحل دست ماست، دنیای اسلام قوی‌تر خواهد بود.  

رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه در منطقه ما، ما باید مشکل را حل کنیم، گفت: به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران طرح صلح هرمز  را در سازمان ملل متحد مطرح کرد و من در هفته های پیش برای رهبران همه کشورهای منطقه نامه نوشتم و  از آنها دعوت کردم از دشمنی و اختلاف دست برداریم. اسرائیل و آمریکا دوست کسی نیست اما ما دوست مردم عربستان و کویت، امارات و بحرین و کشورهای منطقه هستیم؛ ما عاشق ملت فلسطین و گروه‌های مبارز و آزادی خواه هستیم.
حجت الاسلام روحانی ادامه داد: نباید در این مسئله تردید کنیم و اگر بتوانیم در منطقه باور به قدرت خود، باور به پیروزی در سایه اتحاد و باور اینکه دشمنان هم همچنان دشمن هستند و دوست ما نشده اند را برگردانیم.
رئیس جمهوری با اشاره به مضمون آیه «۱۶۰ سوره آل عمران» تصریح کرد: عزت و نصرت دست اوست و او به ما وعده داده اگر مومن باشیم. ‌آنچه ما باید به صحنه بیاوریم ایمان است و آنچه خدا طبق وعده اش در قرآن خواهدآورد؛ عزت و نصرت است. اگر ما ایمان داشته باشیم؛ نصرت خداوند قطعی است و قرآن این موضوع را با تاکید می گوید. خداوند عزت را برای ما نه به طور عادی بلکه در کنار عزت خود و پیامبرش تضمین کرده اما شرط آن ایمان است.
حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه در منطقه با وحدت و برادری قادریم مشکلات را حل کنیم؛ گفت: می توانیم با اتحاد  مشکلات منطقه، دریای عمان، خلیج فارس و تنگه هرمز را حل کنیم. همچنین می توانیم اختلافات بین کشورهای منطقه و موضوع فلسطین و نجات قدس را حل کنیم. وی ادامه داد: شرط این حل اختلافات ایمان، صبر، مقاومت و اتحاد و برادری است. اگر درکنار هم و باهم برادر باشیم دست به دست هم بدهیم خداوند پیروزی را از آنِ ما خواهد کرد. 

 امروز زمان شیعه هراسی و سنی هراسی نیست هراس ما باید از استکبار باشد

 رئیس جمهوری خطاب به علما، فرهیختگان و بزرگان دنیای اسلام گفت: امروز بار سنگین بر دوش ما یش از دیگران  است.  هر که عالم تر بار او سنگین تر، هر که آگاه تر مسئولیتش بیشتر و هرکه فهیم تر در برابر نسل جوان ما پاسخگوتر خواهد بود. 
وی گفت: ما همه باید برای آگاهی و حضور نسل جوان در میدان مبارزه و حدت دنیای اسلام تلاش کنیم. امرز زمان شیعه هراسی، سنی هراسی، ایران هراسی یا فلان کشور هراسی نیست. امروز روزی است هراس ما باید از استکبار و صهیونیسم باشد. امروز ما می توانیم برای نسل آینده و کشور باآگاهی و بیداری و علم و دانش قدرت بیافرینیم و با وحدت می توانیم عزت را به وجود بیاوریم.

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید