آیت‌الله سیستانی:

کارزار اصلاحات، دشوارتر از جنگ با تروریسم است/ارتش باید حرفه‌ای و وفادار به میهن باشد/ قتل، آدم‌ربایی و آویزان کردن اجساد جرم است

کدخبر: ۳۱۶۱۲۳
اقتصادنیوز: آیت‌الله سیدعلی سیستانی مرجع تقلید عالیقدر شیعه با صدور بیانیه ای به اتفاقات اخیر عراق و تحولات این کشور واکنش نشان دادند و دیدگاههای مهمی را ایراد کردند.
کارزار اصلاحات، دشوارتر از جنگ با تروریسم است/ارتش باید حرفه‌ای و وفادار به میهن باشد/ قتل، آدم‌ربایی و آویزان کردن اجساد جرم است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شفقنا، آیت‌الله سیستانی در این بیانیه که از منبر نماز جمعه کربلا و توسط احمد صافی نماینده او قرائت شد، بر لزوم سازماندهی ارتش بر اساس معیارهای حرفه ای و وفاداری به میهن تاکید کردند.

این مرجع تقلید شیعه همچنین بر لزوم بازسازی مناطق آزاد شده تاکید کرده و خواستار فراهم کردن زمینه بازگشت آوارگان به مناطقشان شدند.

آیت‌الله سیستانی همچنین بااشاره به اینکه نبرد اصلاحات سرنوشت ساز است، بر لزوم انحصار سلاح به دست دولت تاکید کردند.

این مرجع تقلید شیعه با محکوم کردن حوادث مربوط به آدم ربایی، قتل و ترور در برخی مناطق عراق از جمله حادثه وحشیانه روز گذشته میدان الوثبه بغداد، عنوان کردند: قتل، آدم ربایی، روی زمین کشاندن اجساد و مثله کردن و آویزان کردن آنها جرایمی است که عاملان آنها مستوجب محاکمه می شوند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن رحیم

روزهای گذشته دومین سالروز اعلام پیروزی بر گروه تروریستی داعش در آن مبارزه تاریخی بزرگی بود که عراقی ها وارد آن شدند و  برای آزادسازی بخش های بزرگی از کشورشان که این گروه تروریستی اشغال کرده بود، به خوبی از پس آن آزمون برآمدند و در این راه به مدت سه سال و اندی دهها هزار شهید و چندین برابر مجروح و مصدوم تقدیم کردند و صفحات درخشانی از تاریخ عراق را با حرف هایی از عزت و سربلندی رقم زدند و زیبارترین تصاویر قهرمانی و ایثارگری را در دفاع از زمین، آبرو و مقدسات ترسیم کردند.

در این مناسبت عزیز که در قلب همه عراقی ها جای دارد، با عزت و افتخار، شهدای ابراری را یادآور می شویم که خاک وطن را با خون پاکشان آبیاری کردند و به عالیترین درجات بزرگی و کرامت نائل شدند و صمیمانه ترین احترام ها و تقدیرها را به خانواده های عزیز آنها، عزیزان مجروح و معلول و مبارزان قهرمانی که همچنان بسیاری از آنها به پاسداری از ارزشهای خود ادامه می دهند و با شجاعت هرچه تمامتر با بقایای تروریست ها مبارزه می کنند، تقدیم می کنیم.

لازم است امروز بار دیگر بر لزوم سازماندهی ارتش و سایر نیروهای مسلح عراق بر اساس اصول مستحکم حرفه ای تاکید کنیم؛ باید سازماندهی آنها به گونه ای باشد که وفاداری آنها برای میهن باشد و برای دفاع از آن در برابر هر گونه تجاوز خارجی به پا خیزند و از نظام سیاسی آن که براساس چارچوب های قانونی و برگرفته از قانون اساسی نشات می گیرد، محافظت کنند.

ما همچنین بر لزوم تلاش برای بهبود اوضاع معیشتی در مناطق آزاد شده، بازسازی آنها و فراهم کردن زمینه بازگشت با عزت و کریمانه مردم آواره آن مناطق به منازلشان تاکید می کنیم.

عراقی های عزیز

امروز در برابر شما نبرد سرنوشت ساز دیگری قرار دارد و آن نبرد «اصلاحات» و تلاش برای پایان دادن به یک دوره طولانی مدت فساد و ناکامی در اداره امور کشور است؛ این در حالی است که مرجعیت دینی در «سخنرانی پیروزی» که دو سال پیش ایراد شد، بر همین موضوع تاکید کرده بود؛ آنجا که گفته شد:(این نبرد- که مدت زمان طولانی به تاخیر افتاده است-  در شدت و سختی کمتر از نبرد تروریسم نیست و عراقی های شریفی که در نبرد تروریسم قهرمانانه جنگیدند، به کمک خداوند متعال قادرند غبار این نبرد را هم به تن بمالند و اگر آن را به خوبی مدیریت کنند، پیروزمندانه از آن خارج خواهند شد) ومسلم است که پیروی از روش های مسالمت آمیز، شرط اصلی پیروزی در آن است دلیل خوشبینی این است که بیشتر شرکت کنندگان در تظاهرات و تجمعات جاری علی رغم همه خون های گران بهایی که از سر ظلم و عدوان ریخته شد، اهمیت مسالمت آمیز بودن و خالی بودن آن از خشونت، هرج و مرج و آسیب رساندن به منافع شهروندان را درک می کنندو تازه ترین آنها هم  وقایعی بود که در آغاز هفته جاری در منطقه السنک رخ داد؛ جایی که در جریان تجاوز مجرمانه به عزیزان تظاهرات کننده در آن منطقه، دهها تن شهید و زخمی شدند.

این حادثه دردناک و حوادث ترور وآدم ربایی پس از آن در روزهای گذشته، بار دیگر لزوم تاکید بر اهمیت دعوت مکرر مرجعیت دینی به انحصار سلاح – هر نوع سلاح- تحت سلطه دولت و ممنوعیت وجود گروههای مسلحانه خارج از چارچوب آن تحت هر اسم و عنوانی را مطرح می کند. بدون شک ثبات کشور و حفظ صلح داخلی آن، در گرو تحقق این امر ست و امیدواریم که در نهایت در نتیجه جنبش اصلاحات جاری، محقق گردد.

ما به این ترتیب، قتل، آدم ربایی و هر نوع تجاوز- از جمله جنایت وحشیانه و هولناکی که روز گذشته در منطقه الوثبه رخ داد- را به شدت محکوم می کنیم و جناح های ذیربط را به مسئولیت پذیری و شناسایی کسانی که چنین جنایت هایی را مرتکب شدند و مجازات آنها دعوت می کنیم و نسبت به تبعات تکرار آن روی امنیت و ثبات کشور و تاثیر مستقیم آن روی روند صلح آمیز اعتراضاتی که باید همه از آن مراقبت کنند، هشدار می دهیم و بر لزوم اینکه قوه قضائیه عادلانه در همه آن جنایت ها و تخلفات، مرجع باشد، و مجازات آنها حتی افراد مستحق، تنها با روش های قانونی صورت گیرد، تاکید می کنیم. اما روی زمین کشاندن اجساد و مثله کردن و آویزان کردنشان به خودی خود جنایت هایی هستند که مجازات عاملان آنها واجب است و تجمع تعداد زیادی از افراد برای پیگیری صحنه های مفتضحانه روز گذشته، تاسف بار است ولا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم

  • ایلیا
    0

    درود بر این مرجع تقلید بزرگوار و دوراندیش

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید