توافق تاریخی آمریکا و طالبان امضاء شد

کدخبر: ۳۲۷۲۹۳
اقتصادنیوز؛ اقتصادنیوز؛ رسانه‌های خبری از امضای توافقنامه صلح میان دولت آمریکا و گروه طالبان خبر می‌دهند.
توافق تاریخی آمریکا و طالبان امضاء شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از CNN؛ یک هفته پس از توافق کاهش خشونت میان طالبان و دولت آمریکا، طرفین امروز شنبه در دوحه قطر با حضور ناظران بین‌المللی توافقنامه‌ای را به امضا رساندند.

زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات با طالبان از طرف دولت آمریکا، و  «ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی گروه طالبان این توافق را امضا کردند. 

بر اساس این توافق نظامیان آمریکایی و ناتو ظرف ۱۴ ماه از افغانستان خارج می شوند. جزییات کامل این توافقنامه هنوز در اختیار رسانه‌های قرار داده نشده است.

گفتنی است که قبل از امضا توافقنامه، دولت آمریکا و دولت افغانستان اقدام به انتشار یک بیانیه مشترک در ارتباط با توافق و تعهدات دوجانبه کرده بودند.

در بیانیه مشترک کابل و واشنگتن، آمریکا اعلام کرده که نیروهایش در افغانستان را طی ۱۳۵ روز از زمان امضای توافق صلح با طالبان به ۸۶۰۰ تن کاهش خواهد داد. آمریکا همچنان متعهد شده نیروهای نظامی خارجی و ناتو طی ۱۴ ماه از افغانستان عقب‌نشینی کنند.

کابل در مقابل متعهد شده تا ۲۹ ماه می سال جاری، فرایند حذف نام گروه طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی از طریق قطعنامه شورای امنیت را دنبال کند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در این مراسم به عنوان ناظر حضور داشت. وی گفت که آمریکا از نزدیک بر پایبندی طالبان به تعهداتش نظارت خواهد کرد.

وزیرخارجه آمریکا پس از امضای توافق صلح با طالبان اعلام کرد: به طور کلی رابطه امریکا و طالبان با خون نوشته شده است و من امروز در همین حد از حادثه یازده سپتامبر خشمگین هستم که آن روز بودم.

وزیرخارجه آمریکا همچنین خطاب به مردم افغانستان، گفت: این روز، متعلق به شماست.

پومپئو در سخنان خود افزود: به همه متحدان و همه کشورهایی که از این فرایند صلح کمک کردند قدردانی و از همسایگان افغانستان مثل پاکستان تشکر می‌کنم.

وزیرخارجه آمریکا همچنین در ادامه گفت: رئیس جمهور ترامپ می‌خواهد مطمئن شود که از خاک افغانستان به مردم آمریکا حمله نمی‌شود.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نیز برای دیدار و گفت‌وگو با اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در کابل حضور داشت.

منابع نزدیک به گروه طالبان به روزنامه القدس العربی گفتند «احتمالا مذاکرات بین طالبان و دولت کابل، در دهم مارس (بیستم اسفند جاری) آغاز خواهد شد. در متن توافق دوحه (میان طالبان و آمریکا) رسما به تاریخ آغاز مذاکرات بین‌الافغانی اشاره خواهد شد». 

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان ، امضای توافق با دولت آمریکا را یک مرحله اعتمادسازی خواند که پس از آن مذاکرات بین‌الافغانی آغاز خواهد شد.

القدس العربی نوشت که توافق آمریکا با طالبان احتمالا به مصالحه‌ای داخلی در افغانستان نیز منجر خواهد شد و چه بسا باب گفت‌وگوی بین‌الافغانی را که به مصالحه همیشگی منجر شود، باز کند.

مسئولان افغانستانی روز جمعه با شماری از اعضای جنبش طالبان دیدار کردند. آنها گفته‌اند که هیأتی متشکل از شش عضو دولت مذاکراتی مقدماتی با سران طالبان برگزار خواهند کرد. به گفته آنان این دیدار مکانیزمی ضروری برای اعتمادسازی میان طرفین است. 

پس از گذشت یک هفته از طرح کاهش خشونت در افغانستان، قرار است امروز توافقنامه صلح بین طالبان و ایالات متحده آمریکا با حضور بیش از 30 کشور در دوحه قطر امضا شود.

آمریکا و طالبان بیش از یک سال است که مذاکرات صلح را در قطر برگزار می‌کنند و در این میان مذاکرات صلح با موانع بسیاری روبه بوده است. اصلی ترین نکات توافق صلح بین طالبان و ایالات متحده، خروج سربازان آمریکایی از افغانستان، مذاکرات بین‌الافغانی و عدم استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید