جهش کرونا در 9 روز اول سال+نمودار

کدخبر: ۳۳۰۷۷۵
اقتصادنیوز: پیش از آغاز سال 99، مجموع تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کشور 18 هزار و 407 نفر بوده است، این عدد پس از گذشت 9 روز به 35 هزار و 408 نفر رسیده؛ یعنی تعداد مبتلایان با رشد 92 درصدی نزدیک به 2 برابر شده است.
جهش کرونا در 9 روز اول سال+نمودار

image_2020-03-29_05-41-31

به گزارش اقتصادنیوز، در روزهای اخیر، تعداد مبتلایان شناسایی شده در یک روز، جهش قابل توجهی یافته است. در شنبه هفته قبل، میزان مبتلایان روزانه 958 نفر بود، درحالیکه در شنبه هفته جاری، این عدد برای اولین بار از مرز 3 هزار نفر عبور کرد. رکوردزنی‌های روزانه در تعداد ابتلا موجب شد تا مجموع تعداد مبتلایان در هشتم فروردین از مرز 30 هزار نفر عبور کند و در آخرین روز گزارش‌‌دهی از 35 هزار نفر نیز بگذرد. البته این رکوردها از روزهای قبل قابل پیش‌بینی بود. در اواخر اسفند و اوایل فروردین، نسبت تعداد افراد فوت‌شده به مبتلا، به ارقام بالایی رسیده بود. در آخرین روز سال گذشته، تعداد فوتی‌های جدید معادل 14.2 درصد مبتلایان شناسایی شده در آن روز شده بود. این نسبت بالا نشان می­‌داد که یک عقب‌ماندگی در شناسایی مبتلایان رخ داده است. در اولین روزهای فروردین نیز نسبت فوتی‌ها به مبتلایان بالای 12 درصد بود. با گذشت روزها تعداد فوت‌شده‌­های شمارش شده در هر روز، چندان تغییر نکرد اما با 3 برابر شدن تعداد مبتلایان روزانه، نسبت مورد اشاره نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت. در روز گذشته، نسبت تعداد فوتی‌ها به مبتلایان به 4.5 درصد رسید که کمترین مقدار شاخص از 18 اسفند به حساب می‌آید.

در همین رابطه بخوانید:

تمدیدطرح فاصله‌گذاری اجتماعی در همه کشور

تداوم روند افزایشی شیوع کرونا در کشور

محمدرضا خاتمی: همه تقصیرها را گردن مردم نیندازیم

سرعت رشد آمار تجمیعی

در نسبت تجمیعی نیز نسبت مجموع تعداد قربانیان(2517 نفر) به مجموع تعداد مبتلایان(35408 نفر) به 7.1 درصد رسیده است. این عدد نیز در هفته گذشته تا 7.9 درصد بالا رفته بود و البته همچنان نیز در سطح بالایی قرار دارد. از اینرو امکان دارد که در روزهای آتی سرعت رشد مبتلایان ادامه یابد. فرضیه اولیه این است که توان شناسایی مبتلایان در کشور افزایش یافته است. وزارت بهداشت نیز بر این فرضیه صحه می‌گذارد. روز گذشته کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص افزایش آمار مبتلایان در کشور گفت « قاعدتا با توجه به روند مدیریت شده این بیماری در کشور، شاهد پیک‌ها و خیز ناگهانی در شناسایی نیستیم، بلکه یک روند تدریجی شیوع را داریم. در عین حال با توجه به اجرای بسیج ملی مقابله با کرونا و با توجه به اینکه بیماریابی‌مان فعال تر شده و افراد را زودتر و بیشتر شناسایی می‌کنیم، قطعا در آمار روزانه ما تاثیر داشته و به همین دلیل ظرف دو هفته اخیر شاهد افزایش نسبی در تعداد موارد ثبت شده بیماری هستیم که بخش عمده آن به بیماریابی فعال و شناسایی زودهنگام در قالب بسیج ملی مقابله با کرونا بازمی‌گردد.»

image_2020-03-29_05-36-01

آمارهای سرعت رشد تعداد مبتلایان نیز این ادعا را تایید می‌کند. سرعت رشد روزانه مجموع تعداد مبتلایان که تا زیر 5 درصد رفته بود در 2 روز گذشته به بالای 9 درصد رسیده است. برعکس، تعداد قربانیان روزانه به نظر به یک ثباتی رسیده و از سرعت رشد آن کاسته شده است. همچنین در یک هفته منتهی به نهم فروردین، سرعت رشد تعداد مبتلایان در هر روز مععادل 8 درصد بوده است، در حالیکه سرعت رشد تعداد فوتی‌ها 7.1 درصد شده است. از 20 اسفند، سرعت رشد تعداد قربانیان از مبتلایان بیشتر بوده است؛ در واقع یک شکست روند پس از 19 روز رخ داده و سرعت ابتلا از مرگ سبقت گرفته است. اگر سرعت ابتلا با سرعت هفته اول فروردین ادامه یابد، در این هفته تعداد مبتلایان از 50 هزار تن خواهد گذشت. اگر عدد آخر هفته کمتر از این باشد، می­‌توان گفت که سرعت شیوع نیز کمتر از هفته اول فروردین بوده است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید