گزارش کامل انتخابات هیئت رئیسه مجلس؛

قالیباف رییس مجلس شد/ اعضای هیئت رئیسه مجلس یازدهم انتخاب شدند /حواشی صحن مجلس

کدخبر: ۳۳۹۶۰۲
اقتصادنیوز: انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم برگزار شد ومحمدباقر قالیباف به عنوان رییس و امیرحسین قاضی زاده هاشمی و علی نیکزاد به عنوان نواب رییس اول و دوم، محسن پیرهادی، محمد حسین فرهنگی و علیرضا سلیمی به عنوان ناظرین مجلس و اسحاقی، امیرآبادی، پاشایی، دهنویان، صباغیان، فرشادان، کریمی، متفکر آزاد، حاجی دلیگانی، محمودی، موسوی به عنوان دبیران هیات رییسه مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.
قالیباف رییس مجلس شد/ اعضای هیئت رئیسه مجلس یازدهم انتخاب شدند /حواشی صحن مجلس

به گزارش اقتصادنیوز ، دومین جلسه مجلس یازدهم با دستور کار تعیین اعضای هیئت رئیسه کار خود را آغاز کرد. حجت الاسلام سیدرضا تقوی به عنوان رئیس سنی مجلس یازدهم نطق خود را به سوگندنامه نمایندگان اختصاص داد و گفت: جلسه افتتاحیه مجلس یازدهم را دیروز با موفقیت به پایان بردیم و منتخبین مردم عزیز سوگند یاد کردند و با این سوگند کار خود را آغاز کردند. من نکته‌هایی را که در این سوگند نامه وجود دارد و تا پایان دوره باید متعهد به محتوای آن باشیم، ذکر می‌کنم. ۱۰ نکته در این سوگندنامه هست که اول باید برای خودم تذکری باشد و بعد تذکری برای همکاران عزیز باشد.

او ادامه داد: در این ۴ سال باید کارمان را با این سوگند نامه تنظیم کنیم. در این سوگندنامه که متن اصل ۶۷ قانون اساسی است، نکاتی وجود دارد. ما در برابر قرآن مجید سوگند یاد کردیم و تعهد دادیم تا پاسدار حریم اسلام باشیم. نگهدار دستاوردهای انقلاب باشیم.  نگهبان مبانی جمهوری اسلامی باشیم. از ودیعه ملت پاسداری کنیم و رعایت امانت و تقوا در انجام وظایف و دفاع از قانون اساسی داشته باشیم. اینکه به استقلال کشور پایبیند و حافظ حقوق ملت باشیم. به خدمت مردم پایبند باشیم و استقلال کشور، آزادی مردم و تأمین نیازهای آنها را مدنظر قرار دهیم.

رئیس سنی مجلس تأکید کرد: باید به این فرازها دقت کنیم و این موارد امر تشریفاتی نیست که از کنارش عبور کنیم. ما باید مجلس تراز اسلامی را به نمایش بگذاریم، این مجلس ارزش‌گرا و انقلابی، زمانشناس، دشمن شناس، متوجه مشکلات معیشتی مردم، محرومان است.آیا ما در امر قانونگذاری نباید ضعیف‌ترین مردم را درنظر بگیریم؟

او گفت: امروز هیئت رئیسه مجلس مشخص می شود. من پیشاپیش مسئولیت هیئت رئیسه ای را که انتخاب می شود، گوشزد می‌کنم، آنهایی که در این رقابت به میدان آمده‌اند باید بدانند که برای خدمت آمده‌اند. طبعا مجلس یک رئیس و دو نائب رئیس میخواهد و باقی هم که رای نمی آورند طبعا اجرشان را می‌برند.

او خطاب به هیئت رئیسه ای که قرار است امروز انتخاب شود، گفت: چند توصیه به این هیئت رئیسه دارم. اول اینکه از خودمان شروع کنیم، امام علی می‌گوید که هرآنچه می‌گوییم اول خودمان عمل کنیم و بعد از دیگران بخواهیم. شاعر گفت که چون واعظان ... چرا حرف هایی را می‌گوییم اما خودمان عمل نمی کنیم؟ باید بدانیم این صندلی ها امانت دست ما است و انشاءالله امانتدار خوبی برای مردم باشیم. مجلس طراز اسلامی اول از خودش شروع می‌کند و بعد به دیگر دستگاه ها و مسئولان می‌پردازد، این باید شعار ما باشد و از خودمان شروع کنیم. مجلس طراز اسلامی، طراز اخلاقی هم است.

تقوی معتقد است: «مجلس محل سیاست و سیاست گذاری است.آیا می‌خواهیم فرمان این سیاست را دست اخلاق بدهیم یا اخلاق را دست سیاست بدهیم؟ ما باید سیاست را اخلاقی کنیم. دروغ نگوییم، تهمت نزنیم، برای خارج کردن رقیب از صحنه یا مخالفان به هر مسئله ای متوسل نشویم. این مجلس برآمده از عصاره ملت است. عزیزان ما روز دوم مجلس را آغاز کردیم و از الان تصمیم بگیریم اخلاق را رعایت کنیم.»

رئیس سنی مجلس با تأکید بر محور قرار گرفتن اخلاق در عملکرد نمایندگان افزود: این صندلی هایی که ما نشسته ایم بر خون شهدا قرار گرفته است. ما چهارسال در این ساختمان و زیر همین گنبد هستیم. مجلس بیش از ۲۰۰ هزار نفر کارمند دارد و همه این افراد بسیج شده اند که به شما نمایندگان خدمت بدهند. از همین نقطه به آنها سلام عرض میکنم و هیئت رئیسه مجلس باید از این کارشان درون مجلس استفاده کند و از بیرون لشکر کشی نکند. کارکنان مجلس ارزشمند هستند. ما به این افراد باید بها بدهیم و از تخصص، اطلاعات و تجربه این افراد استفاده کنیم. 

او در ادامه تذکراتش گفت: ۱۲ هزار قانون تصویب شده است و ما انباشت قانون داریم. به گفته معاونت امور قوانین مجلس، ما ۶۰۰ قانون در مجلس داریم که منتظر نوشتن آیین نامه های اجرایی آن در دولت است. ما گاهی فکر می‌کنیم که اینجا مشغول شده ایم و این باعث می شود از نظارت باز بمانیم. امیدوارم هیئت رئیسه به بحث نظارت بیشتر توجه کنیم. به مسائلی سرگرم‌مان نکنند که از نظارت باز بمانیم.

او صحبت هایش را با یک ضرب المثل پایان برد و گفت: در یکی از کشورها ضرب المثلی دارند که می‌گویند به‌خاطر میخی، نعلی افتاد، به خاطر نعلی، اسبی افتاد؛ به خاطر اسبی سواری افتاد؛ به خاطر سواری، جنگی شکست خورد. تمام این موارد به خاطر کسی بود که میخ را اول خوب نکوبیده بود. یک مملکت به خاطر یک میخ از بین می‌رود.

3462974

حاج بابایی انصراف داد

در جلسه علنی امروز مجلس که دستورکار مهم انتخاب هیات رئیسه مجلس را پیش رو دارد، هیات رئیسه سنی مجلس اسامی کاندیداهای ریاست مجلس یازدهم را به صحن علنی مجلس معرفی کرد.

براین اساس محمدباقر قالیباف نماینده تهران که شب گذشته نیز با آراء بالایی در فراکسیون اکثریت مجلس کاندیدایی نهایی شده بود، گزینه اصلی ریاست مجلس است.

مصطفی میرسلیم دیگر کاندیدای ریاست است. فریدون عباسی هم با اینکه گفته می شد انصراف داده است اما امروز در صحن اعلام کاندیداتوری کرد.

حمیدرضا حاجی بابایی هم از کاندیداهای اصلی بود که انصراف داد.

اولین تذکر مجلس یازدهم 

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی  نماینده مردم  تبریز در تذکری اعلام کرد: یکی از مواد آیین نامه این است که شأن مجلس را دوستان و نمایندگان رعایت کنند. ما دیروز در فراکسیون اکثریت ۳ الی ۴ ساعت جلسه داشتیم، قرار اخلاقی و تعهد اخلاقی ما این بود که کسانی که در فراکسیون اکثریت رای نیاوردند، دوباره در صحن مجلس نامزد نشوند.

او گفت: شما در اول نطق‌تان عالی گفتید که باید از خودمان شروع کنیم. در مورد نواب و ریاست مجلس، وقتی آنجا تعهد اخلاقی داریم، اینجا نباید کاندیدا شویم.

رئیس سنی مجلس یازدهم در پاسخ به این تذکر گفت:کسی اینجا ممنوعیت ایجاد نکرده است و الان یک عده آمده اند ثبت نام کرده اند و مسئولیتش با خود آقایان است. حالا اگر آقایان به فراکسیون متعهد نیستند، خود آقایان می‌دانند. بنابراین تذکر شما رد می‌شود و همه در مجلس آزاد هستند.

کاندیداهای نواب رئیسی مجلس یازدهم معرفی شدند /۳ کاندیدا انصراف دادند

جلسه مجلس برای تعیین هیئت رئیسه با حاشیه‌هایی همراه بود. تلاش حجت الاسلام سیدرضا تقوی رئیس سنی مجلس یازدهم برای حفظ نظم صحن علنی یکی از اتفاقات تکراری در مجلس قبلی بود که این جلسه نشان داد، قرار نیست این بی نظمی در مجلس یازدهم حذف شود.

هنگام معرفی نواب رئیس، نیز مشکل تعیین افرادی که از نامزدی در این سمت انصراف داده بودند، حاشیه ساز شد، چرا که هنگام قرائت اسامی نواب رئیس، برخی از نمایندگان با فریاد زدن تلاش کردند که انصراف خود را اعلام کنند. عبدالرضا مصری ، علیرضا منادی سفیدان و سیدمحمدرضا میرتاج الدینی سه نماینده‌ای بودند که در آخرین لحظات از نامزدی نواب رئیس انصراف دادند.

براین اساس امیرحسین قاضی‌زاده و علی نیکزاد کاندیداهای نهایی نواب رئیسی مجلس شدند.

3462981

قالیباف رییس مجلس یازدهم شد

با شمارش آرای مربوط به انتخاب رئیس مجلس، محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در اولین سال فعالیت دوره یازدهم شد.

 در جلسه علنی امروز (پنج شنبه)، محمدباقر قالیباف منتخب مردم تهران با ۲۳۰ رای رئیس مجلس یازدهم شد.

دو کاندیدای دیگر ریاست مجلس، مصطفی آقامیرسلیم منتخب تهران ۱۲ رای و فریدون عباسی منتخب کازرون نیز ۱۸ رای، کسب کردند.

61645943

بعد از آنکه سیدرضا تقوی رئیس هیأت رئیسه سنی مجلس در جلسه علنی امروز (پنج‌شنبه) نام قالیباف را به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی در سال اول دوره یازدهم قرائت کرد، تعدادی از منتخبان دور صندلی قالیباف جمع شده و به او تبریک گفتند.

قالیباف با همراهی احمد امیرآبادی منتخب قم ابتدا در کنار صندلی میرسلیم دیگر کاندیدای ریاست مجلس حاضر شد و با او مصافحه کرد سپس به سمت فریدون عباسی کاندیدای دیگر ریاست مجلس رفت و با او هم خوش و بش کرد.

سپس او تقریبا کل مجلس را با همراهی چند منتخب دیگر پیمود و با آن‌ها نیز صحبت کرد و منتخبان به او تبریک گفتند. از جمله این افراد حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، علیرضا زاکانی، حمیدرضا حاجی بابایی و مسعود پزشکیان بود.

او در حالی با حاجی بابایی خوش و بش می‌کردند که حاجی بابایی برای تبریک او را بغل کرده بود و امیرآبادی فریاد کرونا کرونا را سر داد. بعد از آن جمع زیادی از منتخبان دور قالیباف جمع شده و عکاسان و تصویربرداران این لحظه را ثبت کردند.

61645944

اسامی کاندیداهای دبیری هیأت رئیسه مجلس اعلام شد

در ادامه این جلسه ،یک عضو هیأت رئیسه سنی مجلس اسامی کاندیداهایی که برای دبیری هیأت رئیسه داوطلب شدند را اعلام کرد.

 آقایان سلمان اسحاقی نماینده قائنات، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر، سیدکریم حسین‌زاده نماینده اهواز، سیدکاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا، سیدمحسن دهنوی نماینده تهران، سیدصادق طباطبایی‌نژاد نماینده اردستان، سیدمهدی فرشادان نماینده سنندج، جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت، محمد سیدی نماینده زابل، محمدرضا صباغیان نماینده مهریز و بافق، محمدرضا صفوی نماینده رودسر، روح‌الله متفکر نماینده تبریز، سمیه محمودی نماینده شهررضا، ابراهیم عزیزی نماینده شیراز، حسین محمدصالحی نماینده فریدن، سیدعلی موسوی نماینده ملکان برای دبیری هیأت رئیسه داوطلب شدند.

از بین این کاندیداها ۶ نفر برای دبیری هیأت رئیسه با رأی نمایندگان انتخاب خواهند شد.

3462975

«قاضی‌زاده» نایب رئیس اول و «نیکزاد» نایب رئیس دوم مجلس شدند

در ادامه ،امیرحسین قاضی زاده هاشمی با ۲۰۸ به عنوان نایب رئیس اول و علی نیکزاد با ۱۹۶ به عنوان نواب رئیس مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.

بی نظمی در صحن علنی مجلس صدای نمایندگان را درآورد

در جریان انتخاب اولین هیات رئیسه مجلس شلوغی صحن اعتراض برخی نمایندگان را به دنبال داشت.

دومین نشست علنی مجلس یازدهم با یک دستور کار یعنی انتخاب هیات رئیسه آغاز شد.جلسه‌ای که از همان ابتدای آغازش همهمه و شلوغی‌اش جلب توجه می‌کرد.  شلوغی مجلس موجب شد تا چند نماینده این موضوع را محور تذکرهایشان قرار دهند. یک نماینده خطاب به هیئت رئیسه گفت که براساس ماده ۲۰ وظایف و اختیارات مجلس اداره جلسه است. فضا خیلی به هم ریخته است و اصلا نمی‌دانیم چطور و به چه کسی رای بدهیم.

نماینده دیگری هم با تکیه به آیین نامه از هیئت رئیسه خواست که اجازه خروج از مجلس را ندهند و بی نظمی را مدیریت کنند.

رئیس سنی هم در پاسخ به این تذکرها گفت:آقایان بفرمایید سر جایتان بنشینید که برادران به ما تذکر ندهند. گمان می‌کنم آن جلو هم آقایان برای خودشان یک مجلس تشکیل داده‌اند.

از سوی دیگر موضوع انصراف‌ها از کاندیداتوری برای کرسی‌های هیات رئیسه یکی دیگر از همان بحث‌هایی بود که داد و فریادهایی را به دنبال داشت؛ برخی از نمایندگان روز گذشته ثبت نام کرده بودند و امروز متقاضی انصراف بودند. 

3462976

بیماری کرونا و کنایه به هیات رئیسه مجلس دهم 

یکی از نمایندگان در تذکری آئین‌نامه‌ای خطاب به هیات رئیسه سنی مجلس گفت: بسیاری از نمایندگان به دلیل بیماری کرونا امکان انجام  فعالیت نمایندگی را ندارند و این وظیفه هیات رئیسه مجلس قبلی بود که باید این کار را انجام می‌دادند اما انجام نشده است آیا قرار است تا شش ماه دیگر وضعیت به همین صورت باشد؟ حداقل یک میکروفون برای صندلی ها تعبیه می‌کردند. 

تقوی در پاسخ به این تذکر گفت این تذکر به جا است و معاونت اجرایی در تلاش است این مشکل را حل کند. او در ادامه گفت: لطفا تا انجام این امور نمایندگانی که تقاضای تذکر دارند برای ثبت و بیان آن از صندلی های کناری استفاده کنند؛  این هم یکی از خساراتی است که بیماری کرونا وارد کرده است. 

در همین لحظه یکی از نمایندگان شروع به فریاد زدن کرد که یکی از اعضای هیات رئیسه با طنز به او گفت الحمدالله صدای شما به اندازه کافی رسا است. 

رئیس سنی مجلس شاکی شد؛ آقایان ناظر چرا نتایج آرا را با تلفن به بیرون اعلام کردید

آراء هیئت رئیسه پیش از اینکه از تریبون مجلس اعلام شود، از طریق نمایندگان به دست رسانه‌ها رسید. این نکته موجب گلایه حجت الاسلام تقوی رئیس سنی مجلس شد.

او خطاب به ناظران گفت: آقایانی که ناظر شمارش آراء هستند و از طریق تلفن همراهشان با بیرون مجلس تماس می‌گیرند و آراء را به خارج از مجلس اعلام می‌کنند، این کار چه معنایی دارد؟ شأن مجلس را حفظ کنید و بگذارید نتایج از تریبون مجلس اعلام شود.

۳ ناظر هیات رئیسه مجلس یازدهم مشخص شدند

در ادامه تصمیم گیری نمایندگان برای انتخاب هیات رئیسه دائمی مجلس برای یک سال، از سوی هیات رئیسه سنی آرای ناظران هیات رئیسه نیز اعلام شد.

براساس آرای اعلام شده، محمدحسین فرهنگی۱۶۷ رای، علیرضا سلیمی ۱۲۹ رای، محسن پیرهادی ۱۲۸ رأی به عنوان سه ناظر انتخاب شدند.

 محمدحسین فرهنگی، محسن پیرهادی و علیرضا سلیمی، حسین حسین زاده، علی رضایی، غلامعلی کوهساری و غلامرضا نوری برای ناظر هیئت‌رئیسه مجلس کاندیدا شده بودند.

۶ دبیر هیات رئیسه مجلس یازدهم انتخاب شدند

در ادامه جلسه علنی امروز مجلس دبیران هیات رئیسه مجلس نیز با رأی نمایندگان انتخاب شدند.

از ۲۷۲ رای اخذ شده، سید ناصر موسوی لارگانی ۱۷۱ رای، احمد امیرابادی فراهانی ۱۶۵،حسینعلی حاجی دلیگانی ۱۴۹،روح الله متفکر ۱۴۸، علی کریمی فیروزجایی ۱۲۷ رای و سید محسن دهنوی ۱۱۹رأی آوردند تا به مدت یک سال به عنوان دبیران هیات رئیسه فعالیت کنند.

61645965

اعضای هیات رئیسه مجلس یازدهم مراسم تحلیف را به جا آوردند

پس از انتخاب 12 عضو هیات رئیسه مجلس، اعضای هیات رئیسه در حضور نمایندگان ملت مراسم تحلیف را به جای آوردند.

آنان در برابر قرآن مجید به خداوند متعال سوگند یاد کردند که حداکثر توان خود را برای اجرای آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی طرفی کامل در انجام وظایف بکار گیرند و از انجام هرگونه اقدام مخالف آیین نامه اجتناب کنند.

متن سوگندنامه توسط محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی قرائت شد.

61645964

اولین نطق قالیباف از جایگاه ریاست مجلس یازدهم

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم در سال اول در اولین نطق خود از جایگاه ریاست مجلس گفت:خداوند را شاکرم که برای خدمت توفیق به مردم عزیزمان خدمت پیدا کردم.

وی گفت: شما نمایندگان محترم مردم بر بنده منت گذاشتید و توفیق خدمتگذاری را در هیئت رئیسه به بنده دادید. جا دارد از همه کارشناسان، کارمندان و نیروهایی که مسئولیت امنیت را برعهده داشتند، تشکر کنم.

قالیباف گفت: از هیئت رئیسه سنی که به خوبی این دو روز مجلس را اداره کردند تشکر می‌کنم. انشاءالله در جلسه بعدی نطقی را خواهم داشت و مطالب اصلی را در آن فرصت بیان خواهم کرد.

61646010

پیشنهاد عجیب یک نماینده از تریبون باز صحن

نماینده صومعه سرا در تذکری به هئیت رئیسه سنی گفت: در انتخاب ها متاسفانه لابی گری جای کارهای اخلاقی و اصولی را می‌گیرد. برای نمایندگانی که به این مجلس آمده‌اند، باید بگویم که اگر می‌خواهید با لابی گری کار را انجام دهید، بدون شک کار در ابعاد مختلف پیش نخواهد رفت.در فاصله معرفی دبیران و ناظران هیئت رئیسه، رئیس سنی تصمیم گرفت تا زمان را به بررسی تذکرها و پیشنهادهای نمایندگان بپردازد.

علی بابایی از هیئت رئیسه خواست تا با گرفتن یک عکس دسته جمعی، اتحاد و همدلی را در مجلس یازدهم نشان دهد. او گفت: «بعد از اتمام انتخاب هیئت رئیسه یک عکس دسته جمعی مانند پایان مجلس گرفته شود تا ملت ایران بدانند که این مجلس آمده است کار کند و قرار نیست اختلاف داشته باشند.»

حجت الاسلام تقوی رئیس سنی مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: با یک عکس گرفتن همدلی را می خواهند نشان دهند، این هم پیشنهادی است.

کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا نیز مانند همیشه تذکرش را با یک شعر شروع کرد. او خطاب به رئیس سنی مجلس گفت: من از شما به دلیل مدیریت خوب تشکر میکنم. شاعر می گوید خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا میرود دیوار کج. ما در دروه های قبل هم شاهد لابی های نادرست بودیم. اگر این هیئت رئیسه می خواهد به مردم پاسخگو باشد، در انتخاب‌ها به کارشناسی و تخصص توجه کند. در انتخاب ها متاسفانه لابی گر جای کارهای اخلاقی و اصولی را می‌گیرد. برای نمایندگانی که به این مجلس آمده‌اند، باید بگویم که اگر می خواهید با لابی گری کار را انجام دهید، بدون شک کار در ابعاد مختلف پیش نخواهد رفت.

رئیس سنی مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: البته لابی گری وجود دارد و طبیعی است اما روش ها و شیوه ها باید اخلاقی شوند.

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات به موضوع تخریب مجلس یازدهم اشاره کرد:« مجلسی که هنوز کارش را شروع نکرده است، از سوی برخی تخریب می شود و توپخانه تخریب فعال شده است. هیئت رئیسه نباید اجازه دهد که مجلس با این موضوعات درگیر شود.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید