در این 4 شهر ایران مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشید

کدخبر: ۳۵۴۹۳۳
بر اساس اعلام معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران، به طور کلی میزان وقوع سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۸ درصد افزایش داشته است و این میزان افزایش به ترتیب در شهرستان های قائمشهر، آمل، بابل و بهشهر نمود بیشتری داشته است.
در این 4 شهر ایران مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، با توسعه مشاغل و فعالیت‌های اینترنتی که یکی از ابزارهای دولت برای اشتغال زایی و ارائه خدمات به شهروندان به حساب می‌آید نیازمند اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از سوء استفاده مجرمان است که اگر محقق نشود منجر به وارد آمدن خسارات جبران ناپذیری به افراد خواهد شد.

با توجه به محدود نبودن فضای مجازی به مکان و زمان خاص، استفاده روزافزون آحاد جامعه از این فضا، امکان حضور افراد با چهره های غیرواقعی و فریبکارانه و در نهایت سهولت و گستردگی ارتکاب انواع و اقسام سوء استفاده‌ها و کلاهبرداری‌ها در این فضا، با جرایم و کلاهبرداری‌های بسیاری در این فضا مواجه هستیم که تبعات ناشی از آن خیلی گسترده تر از فضای فیزیکی است.

کلاهبرداری اینترنتی همانند سایر جرایم، خسارات جبران ناپذیری بر اشخاص، سازمان‌ها و دولت‌ها وارد می‌کند و امنیت کاربران را به خطر می‌اندازد.

امروزه مشاغل و فعالیت‌های اینترنتی بسیار توسعه یافته و یکی از ابزارهای دولت برای اشتغال زایی و ارائه خدمات به شهروندان به حساب می‌آید، بنابراین اگر تدابیری اتخاذ و راه حل‌هایی برای جلوگیری از سوء استفاده مجرمان مطرح نشود منجر به وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر روحی، روانی و مالی به افراد می‌شود.

مجرمان و کلاهبرداران رایانه‌ای صرفاً محدود به یک سری بنگاه‌های خاص نیستند و هر فرد می‌تواند با داشتن یک رایانه و برخورداری از خط اینترنت مرتکب یک جرم رایانه‌ای و به یک مجرم مجازی تبدیل شود.

متأسفانه پیش از آنکه قانونگذاران و برنامه ریزان در ایران به فکر تدوین و تصویب قانون تجارت الکترونیکی بیفتند، سودجویان و کلاهبرداران، از امکانات منحصر به فرد این شبکه استفاده کرده و با اجرای طرح های دهن پرکن و مردم فریب، به خالی کردن جیب مردم مشغول شدند.

پس از کش و قوس‌های فراوان، قانون مجازات‌های جرایم رایانه‌ای در ایران مشتمل بر ۵۶ ماده و ۲۵ تبصره پنجم خرداد ماه ۱۳۸۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب و در ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ تایید شورای نگهبان رسید و در تاریخ ۱۰ تیرماه ۱۳۸۸ توسط رئیس جمهور به وزارت دادگستری ابلاغ شد که فصل سوم آن شامل سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه است.

مجازات این جرم در ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه ای، رد مال به صاحب آن و حبس یا جزای نقدی یا هر دو مجازات، در نظر گرفته شده است.

طی بررسی به عمل آمده استان مازندران، در سال ۱۳۹۸ به طور کلی میزان وقوع سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۸ درصد افزایش داشته است و این میزان افزایش به ترتیب در شهرستان های قائمشهر، آمل، بابل و بهشهر نمود بیشتری داشته است.

این در حالی است که در تعدادی از شهرستان ها همانند رامسر، سوادکوه، کلاردشت، سوادکوه شمالی، میاندورود، محمودآباد و... وقوع این بزه منفی است. در ضمن از لحاظ کشف، افزایش چند برابری و در دستگیری ها ۵۶ درصد افزایش را نشان می دهد.

وضعیت آماری استان مازندران نشان از آن دارد علیرغم فعالیت پلیس فتا در کشف و دستگیری متهمان این بزه، متأسفانه میزان وقوع روند افزایشی خود را دارد و ضرورت اقدامات پیشگیرانه توسط دستگاه های مرتبط به خصوص اصحاب رسانه برای افزایش میزان آگاهی عموم از شیوه و شگردهای کلاهبرداری اینترنتی بیشتر ملموس می شود و آحاد مردم باید سواد استفاده از تجهیزات رایانه ای خود را بالا برده تا مورد سوء استفاده و کلاهبرداری افراد سودجو واقع نشوند.

از سویی استان مازندران یکی از استان هایی است که میزان کاربر فضای سایبری آن در سطح کشور بالاست و از سوی دیگر، در سطح کشور بیشترین میزان بیکاری افراد تحصیلکرده و آشنا با فضای سایبری را دارد، این موضوع در کنار شرایط قرمز کرونایی کشور و استان مازندران، الزام بر این شده که مردم بسیاری از کارهای خود را از طریق فضای مجازی انجام دهند.

بنابراین می طلبد در کنار اقدامات پیشگیرانه توسط دستگاه های متولی در فضای واقعی همانند افزایش فرصت های شغلی و رفع دغدغه های اقتصادی مردم به خصوص قشر جوان، دستگاه های مرتبط فرهنگی و رسانه ای در فضای مجازی فعالیت پیشگیرانه را با هدف افزایش هوشیاری و آگاهی مردم بیش از قبل ارتقا دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید